Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

OBS, detta är alltså introduktionspris och säger inte ett skvatt om vad C2 kommer kosta i höst och under Black Week.

LG announces EU pricing & availability for 2022 OLED TVs:
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Det intressanta är ju hur det skiljer mot förra årets när dom kom.

Två exempel:

48" A1 kostade 1300€ och A2 kostar 1550€.
65" C1 kostade 2800€ och C2 kostar 3200€.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

OBS, detta är alltså introduktionspris och säger inte ett skvatt om vad C2 kommer kosta i höst och under Black Week.

LG announces EU pricing & availability for 2022 OLED TVs:
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Dock flera tusen kronor dyrare än förra årets vilket skvallrar om att de ligger ett par tusen över även på BF. Men vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Dock flera tusen kronor dyrare än förra årets vilket skvallrar om att de ligger ett par tusen över även på BF. Men vem vet.

Så är det vilket verkar flaggat för. Lite trist men som du säger, prissättning på TV och speciellt under BF verkar leva sitt egna liv

Permalänk
Medlem

Galet höga priser, minst 10% upp

Permalänk
Medlem

Ja, oerhört tråkigt. Har siktat in mig på att köpa 42" till skrivbordet. Vi får se var priserna hamnar i höst.

Permalänk
Medlem

Ser ut som LG C2 77 tum endast blir 100 Euro dyrare än C1 vid lansering. Så jag har höga förhoppningar att C2 går att hitta till bra pris på BF

Edit: Såg att C2 77 tum går för 3 499 Pund på brittiska Lg.com/uk
Lanseringspris för C1 i UK förra året var 4 499 Pund. Varför en sänkning på 1 000 Pund? Och kan vi förvänta oss/hoppas på liknande prissättning i lilla Sverige?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Amerikanska release-priser på LG C2 77 tum är 3 499 USD. Hoppas lanseringspris för C2 i Sverige också blir lägre än vad C1 släpptes för.
LG G2 77 tum lanseras i USA för 4 197 USD. Grymt bra pris på den!

https://valueelectronics.com/product/lg-2022-42-48-55-65-77-c...

Med svensk moms och en konverteringskurs från USD så landar nog LG C2 77 Tum på 44 990 kr i Sverige.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Verkar som att det kommer vara en röra med 42" C2 och vilken panel som som kommer sitta dem.

Då jag tror att många kommer vilja använda den som skärm så är det nog rätt angeläget att det är en WBE-panel då de har en längre livslängd och därmed bättre motståndskraft mot inbränning.

Rörigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Verkar som att det kommer vara en röra med 42" C2 och vilken panel som som kommer sitta dem.

Då jag tror att många kommer vilja använda den som skärm så är det nog rätt angeläget att det är en WBE-panel då de har en längre livslängd och därmed bättre motståndskraft mot inbränning.

Rörigt!

Mmm, antagligen bäst att vänta till nya panelerna tar över... Och vill man ha bättre pris är det ju läge att vänta iallafall

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Men fasen va 42" C2 lockar alltså. Vill just helst ha en utan tv och smart-del, men det kan man bara drömma om.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Men fasen va 42" C2 lockar alltså. Vill just helst ha en utan tv och smart-del, men det kan man bara drömma om.

Min erfarenhet (77B1) är att smartbiten spelar ingen roll alls. Den minns källan sen senast, då är det typ som en skärm, inte använt apparna alls, bara fjärr för att starta den (den vaknar inte av HDMI för mig, men det gör inte så mycket). Kan vara så att modernare dator behövs för att väcka den

Permalänk
Medlem

Frågan är vad priserna blir på 42 när flera butiker får in dom. Redan nu är den ju billigare än vad LG annonserade. Här finns det bara en butik som har den än så länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Frågan är vad priserna blir på 42 när flera butiker får in dom. Redan nu är den ju billigare än vad LG annonserade. Här finns det bara en butik som har den än så länge.

Finns ju i internetlager både hos EG och NoN för 15490 kr. Och 15491 kr från LG:s egna butik. Verkar inte bli mycket billigare närmsta tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min erfarenhet (77B1) är att smartbiten spelar ingen roll alls. Den minns källan sen senast, då är det typ som en skärm, inte använt apparna alls, bara fjärr för att starta den (den vaknar inte av HDMI för mig, men det gör inte så mycket). Kan vara så att modernare dator behövs för att väcka den

Det finns en applikation på github där man kan kringgå så man inte behöver använda fjärren till att väcka skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skrivet av hk-tray:

Det finns en applikation på github där man kan kringgå så man inte behöver använda fjärren till att väcka skärmen.

Japp, finns till och med mer än en.
LGTV Companion
ColorControl

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Finns ju i internetlager både hos EG och NoN för 15490 kr. Och 15941 kr från LG:s egna butik. Verkar inte bli mycket billigare närmsta tiden.

Precis, och det är en del billigare än vad LG själva säger att den kommer kosta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Benify rabatten fungerar på 42 modellen också om ni vill beställa direkt från LG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

Benify rabatten fungerar på 42 modellen också om ni vill beställa direkt från LG

https://i.imgur.com/NleW1zk.png

För det priset blir den helt klart svårslagen. Nästan svårt att se att andra skärmar för över 5000kr har svårt att konkurrera mot denna...

BF borde ju kunna landa runt 10k kanske?

Permalänk
Medlem

Lärde mig precis att den här generationen saknar BFI i 120hz. Shit vilken besvikelse, jag hoppas verkligen att det återkommer i nästa års modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Lärde mig precis att den här generationen saknar BFI i 120hz. Shit vilken besvikelse, jag hoppas verkligen att det återkommer i nästa års modeller.

Saknar BFI är väl inte helt sant, men de verkar ha ändrat implementationen sedan X-serien:

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/pc6z6c/massive_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Saknar BFI är väl inte helt sant, men de verkar ha ändrat implementationen sedan X-serien:

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/pc6z6c/massive_...

Reddittråden handlar om CX vs C1 så är ju lite utdaterad...
På C2 är 120hz avstängt helt (enligt vad jag läst på hdtvtest mfl)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Reddittråden handlar om CX vs C1 så är ju lite utdaterad...
På C2 är 120hz avstängt helt (enligt vad jag läst på hdtvtest mfl)

Jag menade att det verkar inte vara ’nytt’ att det är sämre

Varför vill man köra 120Hz med BFI dock? Trodde helt klart VRR var det man ville ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför vill man köra 120Hz med BFI dock? Trodde helt klart VRR var det man ville ha

Fast nu är det ju påtagligt ännu sämre: 120hz BFI är helt bortplockat

BFI (och andra former av nedsläckning av panelen mellan frames) ger påtagligt bättre rörelseskärpa.
Lite förenklat så beror det på hur synen fungerar: om du har en bild och byter den mot en annan bild så interpoleras de automatiskt ihop när vi "processar" dem och de upplevs blurra ihop. Om du istället släcker bilden emellan så processas den som en skarp bild.

Nackdelen är att du inte kan kombinera med VRR så du bör helst kunna få minimum 120hz i alla lägen i spelet för att inte tappa frames. Helst bör du även köra vsyncat för att BFI ska matcha rörelserna, men för att hålla nere inputlagget bör man nog även se till att låsa frameraten precis rätt. Inget jag grävt mig ner i då jag inte har någon skärm med nedsläckning.

...

Värt att nämna är att BFI på en OLED rent teoretiskt har lite sämre potential för att minska rörelseskärpa än ULMB på en LCD:
Att tända/släcka LED belysningen på en LCD-panel rakt av kan göras mer "instant" än att tända/släcka alla pixlar på en OLED-panel enligt vad jag läste nånstans av Mark Rehjon på Blurbusters.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

C1 hade sämre och C2 saknar det helt.

Skrivet av medbor:

BFI och VRR löser två olika problem och vilket man föredrar beror ju dels på ens preferenser men även vad man har att jobba med (framerate i spelet osv).
VRR gör ju att det flyter bättre med ojämn framerate och BFI gör att bilden blir skarpare i rörelse och blir då att föredra om spelet har en stabil framerate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nackdelen är att du inte kan kombinera med VRR så du bör helst kunna få minimum 120hz i alla lägen i spelet för att inte tappa frames.

60fps från spelet borde ju bli 120hz BFI i skärmen så 60fps bör räcka?

Permalänk
Medlem

Skulle själv vilja byta från min 48" till 42", men känns sisådär då man inte vet om man får WBE eller WBC => panelen på min 48" CX byttes precis till en WBE-panel så man vill ju inte byta till något "sämre".

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

60fps från spelet borde ju bli 120hz BFI i skärmen så 60fps bör räcka?

Poängen är att CX och C1 klarade att tillämpa BFI när skärmen kördes 120hz/fps, men C2 är begränsad till 60.

(vet inte om jag tycker det bli tydligare att kalla det för 120 och 240hz BFI men det är väl mer semantik...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Poängen är att CX och C1 klarade att tillämpa BFI när skärmen kördes 120hz/fps, men C2 är begränsad till 60.

(vet inte om jag tycker det bli tydligare att kalla det för 120 och 240hz BFI men det är väl mer semantik...)

Finns det någon fördel med att använda BFI på en OLED-skärm? Då mister du ju GSYNC/FREESYNC och svarstiden är ju redan enormt mycket bättre än på en LCD utan BFI.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Känns som en konstig sak att försämra, framförallt nu med den mindre storleken som många hade tänkt som spelskärm till dator...

Hoppas det bara är mjukvara eller något de åtminstone fixar till nästa generation.

Kanske är så att BFI sliter extra mycket på pixlarna eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Finns det någon fördel med att använda BFI på en OLED-skärm? Då mister du ju GSYNC/FREESYNC och svarstiden är ju redan enormt mycket bättre än på en LCD utan BFI.

Se vad jag skrev här ovan
Den problematiken som finns att rörelser blir blurriga gäller även på OLED med snabb responstid!
(vi upplever det som rörelser blurrar ihop iallafall - och ju lägre hz på skärmen, desto med blur...)

BFI/ULMB/CRT osv är ett sätt att komma runt det, med nackdel att det flimrar istället, samt ljusstyrkan går ner, samt väldigt svårt att kombinera med VRR osv.

Visa signatur