Flytta över Windows 10 från gammal Samsung SSD till ny Samsung SSD: Klona, CD skiva, eller Samsungs egna mjukvara?

Permalänk
Medlem

Flytta över Windows 10 från gammal Samsung SSD till ny Samsung SSD: Klona, CD skiva, eller Samsungs egna mjukvara?

Hej,

Har ni några tips på hur man kan flytta över Windows 10 från en gammal SSD till en ny?

Gammal SSD: Samsung EVO 840 250 GB
Ny SSD: Samsung 870 EVO 500 GB

Vad jag vet så finns det 3 sätt att göra detta:
- Klona med någon third party mjukvara, eller Windows egna om det nu finns?

- Använda en Windows skiva och installera direkt på SSD. Detta är väl det enklaste men den skivan jag har hemma är den jag fick med när Inet byggde min dator och det är en Windows 8 skiva. Går den fortfarande att använda med tanke på att Inet använde den när de installerade Windows?

- Använda Samsungs egna mjukvara för att flytta över Windows

Skulle vara tacksam om någon kan skriva steg för steg hur man gör detta på lättaste sätt... Eller tipsa om någon bra guide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Har ni några tips på hur man kan flytta över Windows 10 från en gammal SSD till en ny?

Enklaste sättet att få hem en färskt version av Windows 10 är från Microsoft själva:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Ska du klona din disk, så är Macrium Reflect mitt go-to program:
https://www.macrium.com/reflectfree

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Enklaste sättet att få hem en färskt version av Windows 10 är från Microsoft själva:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Ska du klona din disk, så är Macrium Reflect mitt go-to program:
https://www.macrium.com/reflectfree

Windows 10 kostar väl? Eller kan vem som helst ladda ner Windows 10 nu?

Om jag nu installerar Windows direkt på SSD:n, hur gör jag med den gamla versionen?

Permalänk
Medlem

har du ett MS-konto som du använder så finns licensen lagrad på det, och brukar gå att använda igen. Så du aktiverar ditt windows med ditt MS-konto.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

har du ett MS-konto som du använder så finns licensen lagrad på det, och brukar gå att använda igen. Så du aktiverar ditt windows med ditt MS-konto.

Jag har ett MS-konto men det var inte jag som installerade Windows utan Inet. Så jag vet inte var licensen är lagrad eller om de brukar skicka med någon nyckel? Vet iallafall att de skickade med en CD-skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Windows 10 kostar väl? Eller kan vem som helst ladda ner Windows 10 nu?

Om jag nu installerar Windows direkt på SSD:n, hur gör jag med den gamla versionen?

Windows 10 kan använda licensnycklar från Windows 7 och framåt. Har du uppgraderat från exempelvis Windows 8 till Windows 10, så har du troligtvis en digital licens på din dator. Ett annat sätt är att knyta din licens till ditt Microsoft-konto.

Du kan använda ProduKey för att hitta din digitala licens:
https://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

ProduKey ogillas däremot av antivirus-programmen eftersom det kan användas för att sno Windows-nycklar från datorer. Har själv använt det för att plocka OEM-nycklar (Windows Professional) från datorer som senare haft Enterprise installationer.

Själv har jag aldrig haft några problem med att ha aktiverat Windows på flera diskar så länge hårdvaran i sig är identisk. I annat fall går det även att köra Windows oaktiverat med vissa begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Jag har ett MS-konto men det var inte jag som installerade Windows utan Inet. Så jag vet inte var licensen är lagrad eller om de brukar skicka med någon nyckel? Vet iallafall att de skickade med en CD-skiva.

Jag har sett detta någonstans, men microsoft ändrar sina portaler någon gång per år så nu hittar jag inte till samma ställe.
Men på https://account.microsoft.com/devices/ så bör du kunna se din dator och vad för version av OS du har. (home, professional, etc.)

Men som sagt, din produktnyckel ska ha registrerats på ditt konto om du använder det så det är bara att säga "jag har ingen nyckel" eller "senare" vid installationen av windows och så aktiveras det med ditt konto. Det enda är ifall du har en OEM-licens, då kan det vara problematiskt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej,

Har ni några tips på hur man kan flytta över Windows 10 från en gammal SSD till en ny?

Gammal SSD: Samsung EVO 840 250 GB
Ny SSD: Samsung 870 EVO 500 GB

Vad jag vet så finns det 3 sätt att göra detta:
- Klona med någon third party mjukvara, eller Windows egna om det nu finns?

- Använda en Windows skiva och installera direkt på SSD. Detta är väl det enklaste men den skivan jag har hemma är den jag fick med när Inet byggde min dator och det är en Windows 8 skiva. Går den fortfarande att använda med tanke på att Inet använde den när de installerade Windows?

- Använda Samsungs egna mjukvara för att flytta över Windows

Skulle vara tacksam om någon kan skriva steg för steg hur man gör detta på lättaste sätt... Eller tipsa om någon bra guide.

Samsungs "egna" program fungerar utmärkt.
Enkelt som attan.
Brukar reka att köra mål-disken via USB så den flaggas som "flyttbar", och därmed inte kvalificerar för windows systemfiler eller liknande.
Ett extra lager av säkerhet för de som är lite osäkra på processen.

Och som vanligt: Gör backup på allt innan du sätter igång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

har du ett MS-konto som du använder så finns licensen lagrad på det, och brukar gå att använda igen. Så du aktiverar ditt windows med ditt MS-konto.

Har inte fungerat senaste 3 gångerna jag testat.

Var tvungen att gräva fram den gamla Windows 7 nyckeln som den ursprunligen kom ifrån för att aktivera Windows.

Kanske bara fungerar om man bara gör en ominstallation ( reset? ).

Men som någon annan nämnt, Macrium Reflect är pissenkelt, kan köras i Windows, så in med ny SSD, klona, stäng av dator och ta ut den gamla disken eller byt boot device i BIOS om man fortfarande vill ha kvar gamla disken.

30 dagars trial, kloning fungerar till 100% med den: https://www.macrium.com/reflectfree

Permalänk
Medlem

Samsung till Samsung, använd Samsungs programvara, funkar utmärkt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Samsungs "egna" program fungerar utmärkt.
Enkelt som attan.
Brukar reka att köra mål-disken via USB så den flaggas som "flyttbar", och därmed inte kvalificerar för windows systemfiler eller liknande.
Ett extra lager av säkerhet för de som är lite osäkra på processen.

Och som vanligt: Gör backup på allt innan du sätter igång!

Skrivet av GuuFi:

Har inte fungerat senaste 3 gångerna jag testat.

Var tvungen att gräva fram den gamla Windows 7 nyckeln som den ursprunligen kom ifrån för att aktivera Windows.

Kanske bara fungerar om man bara gör en ominstallation ( reset? ).

Men som någon annan nämnt, Macrium Reflect är pissenkelt, kan köras i Windows, så in med ny SSD, klona, stäng av dator och ta ut den gamla disken eller byt boot device i BIOS om man fortfarande vill ha kvar gamla disken.

30 dagars trial, kloning fungerar till 100% med den: https://www.macrium.com/reflectfree

Skrivet av MatteN:

Samsung till Samsung, använd Samsungs programvara, funkar utmärkt.

Ska nog testa att använda samsungs mjukvara. Har gjort en backup nu till en extern hårddisk och tänkte koppla i SSD:n men är det bara att använda en av strömkablarna på bilden? Testade att göra det men den passade inte riktigt, eller så måste man trycka i hårdare?

Permalänk
Medlem

Tog DVD spelarens strömkabel istället då jag inte använder DVD spelaren och det funkade. Men när jag använder samsungs mjukvara så får jag följande meddelande efter 99%:

"Data migration interrupted for unknown reason". Någon som vet vad detta kan bero på?