Permalänk
Medlem

Konstig bild med APPLE TV

Jag får i bland konstig bild med APPLE TV kopplad till min TV

Har jämfört 2 olika TV med 2 olika APPLE TV med olika HDMI kablar

Felet uppstår bara på min TV

Bilden blir "tillfällig pixlig" i några sekunder

Någon aning om vad det kan vara?

https://ibb.co/wJkhCyP

https://ibb.co/gRjX5S5

Permalänk
Medlem

Ser ut som att den temporärt drar ner upplösningen för att bandbredden inte riktigt räcker till. Har du taskig täckning av Wi-Fi där den står, möjligen?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har misstänkt det är något med bandbredd. Men det är 100 mbit fiber där bilden är tagen

Jag har fått samma sak i ett annat hushåll, men då överbelastade jag bredbandet med 100 mbit, då blev bilden exakt som på den andra bilden.

Det händer även när det bara är min TV igång, den andra stängd

Permalänk
Medlem

Det är definitivt ett bandbreddsproblem/täckningsproblem. Är den kopplad via Wi-Fi eller kabel?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Om du testat på en annan internet anslutning och det fungerat (troligen, du har väl inte flyttat på TVn?).

Ofta är det dålig wifi täckning om det är det du kör på, eller ditt internet.

Permalänk
Medlem

Då är det ett mysterium jag då har 2 TV 2 apple TV i samma rum, det blir bara problem med min TV inte den andra, bara problem med min TV när bara den är igång

Permalänk
Medlem

Den är uppkopplad till WIFI

Men jag kan streama 1080p HD med en 8 år gammal ipad med samma router nätverk bandbredd

Detta fel uppstår bara när det är "live kanaler"

Om jag skulle ha dålig bandbredd, då borde jag inte kunna se på ULTRA HD på Viaplay eller på 4K ULTRA HD på Disney?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Den är uppkopplad till WIFI
...
Detta fel uppstår bara när det är "live kanaler"

Prova med kabel istället. Sen är ju Live TV extra känsligt då det sätter högre krav på buffringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Prova med kabel istället. Sen är ju Live TV extra känsligt då det sätter högre krav på buffringen.

Frågan återstår... varför får jag detta fel på min TV inte den andra?

Jag vill att det ska fungera med min tv och apple tv som det gör med den andra tv och apple tv

Det är skillnad på teknik och inställningar, vet inte om det kan ha något med saken att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag vill att det ska fungera med min tv och apple tv som det gör med den andra tv och apple tv

Det är skillnad på teknik och inställningar, vet inte om det kan ha något med saken att göra

Har du exakt samma modell av Apple TV till dom? Även om de är i samma rum kan de ju ha olika bra WiFi-mottagning. Vi har också samma pixliga bild ibland i några sekunder när man startar en live-sändning via Telenor stream eller Tele2 play. Det sker på båda våra Apple TVs (den ena oftare än andra) men de är i helt olika rum och anslutna till olika accesspunkter så där diffar det säkert i hur bra mottagning de har. Kommer så småningom koppla in dessa på kabel så kan återkomma då om det blir bättre 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Har du exakt samma modell av Apple TV till dom? Även om de är i samma rum kan de ju ha olika bra WiFi-mottagning. Vi har också samma pixliga bild ibland i några sekunder när man startar en live-sändning via Telenor stream eller Tele2 play. Det sker på båda våra Apple TVs (den ena oftare än andra) men de är i helt olika rum och anslutna till olika accesspunkter så där diffar det säkert i hur bra mottagning de har. Kommer så småningom koppla in dessa på kabel så kan återkomma då om det blir bättre 🙂

Det skiljer 6 månader mellan APPLE TV. Direkt när jag köpte den nya APPLE TV på min TV uppstod felet. Har även bytt APPLE TV med varandra på TV. Samma sak. När det "pixliga" inträffar kan det vara uppemot 20 sekunder. Får detta även på ALLENTE TELIA play appen. Prövade koppla in kabel i mitt hushåll, samma problem uppstod då med mobilt bredband. Där jag kan få över 100 mbit

Säg tex jag kollar på en kanal på den TV som "fungerar" samtidigt som jag "streamar" en film på min, då uppstår detta inte alls, att den tv jag kollar på en kanal blir inte pixlig. Det skulle den väl bli om det var dåligt bredband?

Är ett mysterium varför det inte händer på den andra TV som är en SONY A8F OLED min är en LCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Det skiljer 6 månader mellan APPLE TV. Direkt när jag köpte den nya APPLE TV på min TV uppstod felet. Har även bytt APPLE TV med varandra på TV. Samma sak. När det "pixliga" inträffar kan det vara uppemot 20 sekunder. Får detta även på ALLENTE TELIA play appen. Prövade koppla in kabel i mitt hushåll, samma problem uppstod då med mobilt bredband. Där jag kan få över 100 mbit

Säg tex jag kollar på en kanal på den TV som "fungerar" samtidigt som jag "streamar" en film på min, då uppstår detta inte alls, att den tv jag kollar på en kanal blir inte pixlig. Det skulle den väl bli om det var dåligt bredband?

Är ett mysterium varför det inte händer på den andra TV som är en SONY A8F OLED min är en LCD

Ursäkta om jag borde ha fattat detta men, du har alltså samma problem på båda Apple TV:arna när du ansluter dom till din LCD-TV? Även med kabel?

Jag frågar återigen, är det samma modell på båda Apple TV? Inte så att en är 4K eller att det är olika generationer? Det kan ju diffa även om det bara var 6 månader mellan dom

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Ursäkta om jag borde ha fattat detta men, du har alltså samma problem på båda Apple TV:arna när du ansluter dom till din LCD-TV? Även med kabel?

Jag frågar återigen, är det samma modell på båda Apple TV? Inte så att en är 4K eller att det är olika generationer? Det kan ju diffa även om det bara var 6 månader mellan dom

Det är samma modell av APPLE TV 4K ja

Samma problem när jag kopplar båda Apple TV till LCD ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Det är samma modell av APPLE TV 4K ja

Samma problem när jag kopplar båda Apple TV till LCD ja

Du kanske har sämre signalstyrka på wifi till AppleTV där din TV står, och det är därför det bara sker på din TV..

En bra idé är ju att kontrollera om problemet löses om du kopplar med kabel till AppleTV

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du kanske har sämre signalstyrka på wifi till AppleTV där din TV står, och det är därför det bara sker på din TV..

En bra idé är ju att kontrollera om problemet löses om du kopplar med kabel till AppleTV

När jag har haft det i mitt hushåll då har router varit 1 meter från TV och jag har ca 300 meter till masten. Bästa tänkbara för mobilt WIFI. Prövat nätverkskabel där, samma problem.

Min leverantör garanterar mig 10-50 mbit, körde bredbandskollen, får ut 90 mbit nu, rekordet är över 200 mbit

Tror jag har ganska bra bredband där

Men kan jag streama filmer med en 8 år gammal ipad till TV får bra bild trådlöst, då förväntar man sig det också med APPLE TV?

Som sagt, den aandra SONY OLED får ju inte dessa problem med samma router nätverk innternet hdmi?

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att det är något som stör signalen just där den Apple TVen står, eller att Tven själv är störningen.
Det kan även vara så att antennen i AppleTV är sämre i en av dom om du endast har problem med en.
Alternativt så kanske din router inte orkar med allt Wifi som kopplat i hushållet?

Jag kör själv AppleTV 4K sedan 4 år tillbaka, och jag kör den med nätverkskabel ansluten, just för att undvika detta.
Jag har också bara 2 meter till routern, men varför chansa ens.

Jag har kört den på Wifi förr mycket, även en ATV 3.
Det brukar fungera, men då och då kan det strula.
Och är det någonting jag varit med om genom åren, så är det att routrar och Wifi bråkar/ger upp med tiden.
Så numera kör jag allt som jag vill ha bra signal på trådat. Datorer och TV ligger i den gruppen.

Kände att jag bara ville flika in, även om jag inte har en direkt lösning till dig.

*såg nu att du kör mobilt bredband? det brukar ju ju ha en tendens att svaja rätt rejält...*

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Rekordmedlem

För att utesluta wifiproblem testa via kabel.
Mobilt bredband i sig kan vara ett problem för det lär innebära CGNAT dessutom kanske det uppstår "portkollisioner" när du har 2 Appletv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Men kan jag streama filmer med en 8 år gammal ipad till TV får bra bild trådlöst, då förväntar man sig det också med APPLE TV?

Men om du streamar från iPaden till TV så går ju det också via Apple TV gissar jag?
Som andra nämnt tidigare så kan det vara att din TV stör WiFi-signalen eller att du helt enkelt är i en dålig placering mot routern även om du är nära.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Du har inte skrivit ut upplösning på tvn. Har du en HD-ready tv och kör full HD/4K kommer det bli pixligt om inte nedskalning fungerar som det ska.
Men spontant känns det som många redan påpekat. Ett bandbreddsproblem eftersom det ser ut som det buffras.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Du har inte skrivit ut upplösning på tvn. Har du en HD-ready tv och kör full HD/4K kommer det bli pixligt om inte nedskalning fungerar som det ska.
Men spontant känns det som många redan påpekat. Ett bandbreddsproblem eftersom det ser ut som det buffras.

"HD-Ready" trodde jag var en tv från 00-talet?

Det är en LCD 4K TV jag har, den andra är en OLED TV

Testade annan sak... inskaffat discovery+ appen, där ingår samma kanler jag har på de 4 andra apparna. Med vissa kanaler har jag nu 5 versioner av

De kanaler jag kollat på med discovery+ har bilden aldrig blivit pixlad

Kollar jag på samma kanal på de 4 andra apparna, kan bilden bli pixlig

Finner det högst osannolikt alla 4 appar skulle vara "trasiga"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

"HD-Ready" trodde jag var en tv från 00-talet?

Det är en LCD 4K TV jag har, den andra är en OLED TV

Testade annan sak... inskaffat discovery+ appen, där ingår samma kanler jag har på de 4 andra apparna. Med vissa kanaler har jag nu 5 versioner av

De kanaler jag kollat på med discovery+ har bilden aldrig blivit pixlad

Kollar jag på samma kanal på de 4 andra apparna, kan bilden bli pixlig

Finner det högst osannolikt alla 4 appar skulle vara "trasiga"

Det handlar om hur stor buffert apparna har och vilka algoritmer som används för att beräkna högsta möjliga upplösning utan frysningar. Det är ett bandbreddsproblem.

Du säger att du har fiber 100 Mbit/s men sedan säger du att det är mobilt bredband? Vissa routers för mobilt bredband har katastrofdålig WiFi. Det kan också vara något just vid din TV som stör, stäng av TVns WiFi, använd inte Miracast.

Utan att veta så antar jag att live-tv använder sämre codecs och att olika leverantörer kan också använda olika codecs.

komprimering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag får i bland konstig bild med APPLE TV kopplad till min TV

Har jämfört 2 olika TV med 2 olika APPLE TV med olika HDMI kablar

Felet uppstår bara på min TV

Bilden blir "tillfällig pixlig" i några sekunder

Någon aning om vad det kan vara?

https://ibb.co/wJkhCyP

https://ibb.co/gRjX5S5

Den kan vara:
- icke kompatibla enheter. Hade en Sony TV som aldrig kom överens med min Denon DVD men dessa fungerade var för sig med allt annat.

- Bandbreddsproblem. Du har olika band, 2.4 och 5 GHz på samma SSID som stör eller har olika täckning/radioskugga. Kan du inte använda ethernet (sk trådad förbindelse) säkerställ att du använder korrekta kanaler (på 2.4 bandet 1, 6 eller 11), använd endast ett band 2.4 eller 5 beroende på täckning. Har du flera APs som eventuellt överlappar varandra kan du pröva att sänkta effekten.

Något annat verkar dina beskrivning inte kunna förklara.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det handlar om hur stor buffert apparna har och vilka algoritmer som används för att beräkna högsta möjliga upplösning utan frysningar. Det är ett bandbreddsproblem.

Du säger att du har fiber 100 Mbit/s men sedan säger du att det är mobilt bredband? Vissa routers för mobilt bredband har katastrofdålig WiFi. Det kan också vara något just vid din TV som stör, stäng av TVns WiFi, använd inte Miracast.

Utan att veta så antar jag att live-tv använder sämre codecs och att olika leverantörer kan också använda olika codecs.

Ja, Live-tv är katastrofalt dåligt.
Har avslutat mitt abonnemang på Viaplay av just denna anledning. Den buffrade och buffrade och klarade inte att visa i bra kvalite. Har 100/1000 och körde via kabel. Alla mina andra tjänster fungerade utmärkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en android box med samma appar som jag har på apple tv, men den är buggig och saknar 4K Dolby Vision formaet som APPLE TV har

Men där uppstår inte felet med pixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Den kan vara:
- icke kompatibla enheter. Hade en Sony TV som aldrig kom överens med min Denon DVD men dessa fungerade var för sig med allt annat.

- Bandbreddsproblem. Du har olika band, 2.4 och 5 GHz på samma SSID som stör eller har olika täckning/radioskugga. Kan du inte använda ethernet (sk trådad förbindelse) säkerställ att du använder korrekta kanaler (på 2.4 bandet 1, 6 eller 11), använd endast ett band 2.4 eller 5 beroende på täckning. Har du flera APs som eventuellt överlappar varandra kan du pröva att sänkta effekten.

Något annat verkar dina beskrivning inte kunna förklara.

Man tycker att så stora märken som SONY och APPLE ska vara kompatibla med varandra?

Jag kan "streama" med läsplatta telefon utan och trådlöst utan problem

Jag får inte dessa fel kör samma appar på en android box som laggar saknar 4K Dolby Vision

Permalänk
Medlem

Dump från router och bredband

Mätte hastigheten, streamade samtidigt från NETFLIX

https://imgur.com/hVOAzu5

https://imgur.com/qKsHZou

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Dump från router och bredband

Mätte hastigheten, streamade samtidigt från NETFLIX

https://imgur.com/hVOAzu5

https://imgur.com/undefined

Den ena bilden är ju bara på en rad olika ikoner i din taskbar, den andra fungerar inte...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Den ena bilden är ju bara på en rad olika ikoner i din taskbar, den andra fungerar inte...

Länk fixad

Den första visar jag har bra mottagning med 5 staplar på router

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har mobilt bredband i det ena hushållet fiber i det andra

Samma appar fungerar på android box kopplad till annan tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Man tycker att så stora märken som SONY och APPLE ska vara kompatibla med varandra?

Jag kan "streama" med läsplatta telefon utan och trådlöst utan problem

Jag får inte dessa fel kör samma appar på en android box som laggar saknar 4K Dolby Vision

Om du stänger av all annan utrustning, vad händer då?

Sedan får du gärna förklara vad mobilt Wifi är för upplägg, är det WISP?
Internetleverantörer garanterar aldrig bandbredd till konsumenter och det gäller fram till avlämningspunkten samt att de i många fall kör med överprovisionering av bandbredd när dom säljer in det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net