Devialets nya soundbar erbjuder ordentlig bas utan extern baslåda

Permalänk
Medlem

Beroende på elementens storlek och slaglängd så borde det inte vara så svårt att beräkna hur djupt den kan gräva, om den nu har fokus på låga frekvenser.

Men tillhör förstås de mer skeptiska. Inte så att jag skulle vilja lägga så mycket pengar på någon soundbar överhuvudtaget ändå. Bara problemet med tidiga reflexer på tv-bordet ställer till problem.

Visa signatur

7600x (Scythe Ninja 5), 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F7a), 8TB m.2/nvme, 6TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping LA90, Guru Audio Junior+ / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av THB:

Det går att få riktigt bra bas från väldigt små element, det är denna konstruktion ett bevis på.

Synd att många lever kvar i att man måste ha en gigantisk subwoofer med stativare som täcker halva rummet när det inte stämmer längre.

https://www.youtube.com/watch?v=4_4tu4rAtgI

Den där "subben" går inte ens lika djupt som mina toppar i datorljudsystemet, dessutom spelar den ca 10 dB lägre om jag förstod datan han visade och pratade om, det visades ju tyvärr ingen bra uppmätning på den. Den kanske är bra för sin storlek eller nått men en bra subbasmodul är det verkligen inte för den verkar inte ens spela subbas utan i bästa fall kan man kanske kalla det en basmodul,

Skrivet av Buddaz112:

Problematiken handlar mer om att många har den uppfattningen att bas är stort och mullrar högt. Idag kan man bygga högtalare med många små element som låter lika maffigt. Samtidigt som mycket utav dagens film/musik har mycket fuskad bas. Sedan hur många på forumet har hört Devialet som verkligen kan säga hur de låter, jo få. Jag har hört phantom och det är säkert bra. Däremot inte till de fantasi priser de kör.

Fysikens lagar är stygga för de är så svåra att bryta mot, basmoduler behöver inte vara jättelika men de kan inte heller vara jättesmå om de ska kunna fungera, elementen måste kunna flytta en viss luftvolym och lådan måste vara tung och stabil nog för att stå stilla och inte orsaka distorsion förutsatt att elementen är "ideala".
Små element är i praktiken inte ideala utan de är ofta väldigt fula i karaktären och man behöver även väldigt mycket effekt för att uppnå de slaglängder man behöver om konarean är liten, små element skapar så mycket problem med hög distorsion och effektbehov pga den långa slaglängd som behövs att det inte går att använda en sådan design i praktiken.
En bra tumregel är att en sub inte kan låta bra om den väger under 30 kilo och har mindre volym än 50 liter, åtminstone kan den inte låta bra neråt 20 Hz om man har rimliga krav på ljudtryck och låg dist om den byggs mindre.

Visa signatur

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den där "subben" går inte ens lika djupt som mina toppar i datorljudsystemet, dessutom spelar den ca 10 dB lägre om jag förstod datan han visade och pratade om, det visades ju tyvärr ingen bra uppmätning på den. Den kanske är bra för sin storlek eller nått men en bra subbasmodul är det verkligen inte för den verkar inte ens spela subbas utan i bästa fall kan man kanske kalla det en basmodul,

Fysikens lagar är stygga för de är så svåra att bryta mot, basmoduler behöver inte vara jättelika men de kan inte heller vara jättesmå om de ska kunna fungera, elementen måste kunna flytta en viss luftvolym och lådan måste vara tung och stabil nog för att stå stilla och inte orsaka distorsion förutsatt att elementen är "ideala".
Små element är i praktiken inte ideala utan de är ofta väldigt fula i karaktären och man behöver även väldigt mycket effekt för att uppnå de slaglängder man behöver om konarean är liten, små element skapar så mycket problem med hög distorsion och effektbehov pga den långa slaglängd som behövs att det inte går att använda en sådan design i praktiken.
En bra tumregel är att en sub inte kan låta bra om den väger under 30 kilo och har mindre volym än 50 liter, åtminstone kan den inte låta bra neråt 20 Hz om man har rimliga krav på ljudtryck och låg dist om den byggs mindre.

Du behöver inte övertyga mig. Säger bara att ibland kanske man skall lyssna istället för att läsa vad som står på pappret. Hört en del olika högtalare. Bara för att den är stor är det Inger kvitto på att det låter bättre. Vi är alla olika. Om jag är intresserad över Devialet. Tror nog inte det.