Helgsnack: Vilka speltidningar brukade du bläddra i?

Permalänk
Avstängd

Inga alls.

Behövdes inte då man ändå fick tag i allt innan det släpptes på den tiden.
Några timmar senare så låg det på en fin ljusskygg bbs. Gamla goda tiden.

Permalänk
Medlem

Plockade alltid en GameReactor på elgiganten när man for förbi. Har sparat dom i en kartong i förrådet.

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk
Medlem

Super Play/Super Power, PC Gamer och Sega Force var väl de jag läste mest.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Datormagazin i dagstidningspappersformatet (slutet av 80-talet?) var de första, svenska PC Gamer var de sista. Däremellan diverse olika Amiga och PC-tidskrifter, främst engelskspråkiga som man kunde köpa på Pressbyrån, riktigt feta var de, med demodisketter eller CD med innehåll som kom långt innan det kom i de svenska tidningarna.

Permalänk
Medlem

Datormagazin var nog den enda jag hade regelbundet tillfälle att bläddra i.
Men när tillfället gavs andra som man kom över; lite senare då t.ex. PC Gamer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

När jag hade c64 var det ju datormagazinet som gällde, senare när jag hade så var det mest engelska datortidningar, Amiga format, Computer and video games m.fl. Senare Play och PCgamer. Man hade ju lådvis med dessa tidningar som senare gick i tippen vid en flytt :/ De var rätt dyra en del av dem, typ 100:- styck så mycket mycket pengar lades på detta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Man ska ju inte heller glömma alla svarta demo-skivor som kom med Super Play/PSM. Dessa var ovärderliga för en uttråkad liten pojke

Va inte dessa gråa ett tag också? Minns att det va dom bästa dagarna när den tidningen kom =p har nog en 20-30st liggandes nånstans i någon vrå xD det va gamla goda tider de när man kunde testa spelen innan man köpte dom ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Edge ruled them all! Var prenumerant i många år. Kvaliteten i allt från artiklar till papper var klasser över de andra.

Permalänk
Medlem

Hmm Super Play och Level. Kan ha varit någon tidning där emellan när super play lades ner om level inte tog vid då.

edit: Tror det fanns någon Playstation tidning som skickade med demo skivor också, hade några nummer av den med.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Favoriten var helt klar EGM. Den var tjock som en bok jämfört med allt som producerades i Sverige.
Och var ofta mycket tidigare på bollen än svensk media och täckte mer vad som hände i Japan etc.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Super Play och PC Gamer.

Oftast när de var inplastade med demos och grejer, jo och visst hände det att man läste Game Reactor också, den var gratis om jag inte minns fel

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

På 90-talet blev det Nintendo-magasinet, Super Power/Play och de engelska Official Nintendo Magazine och Computer & Video Games. Sen slutade jag köpa tidningar runt tiden när jag fick internet i början på 00-talet, men kunde väl haffa Gamereactors gratistidning ibland på Gamestop när den fanns.

Permalänk
Medlem

PcGamer och SuperPlay var ju det man förtärde även om jag aldrig prenumererade på någon av dem.
Polaren hade dock en prenumeration på Superplay så dem lästes oftast hemma hos honom

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Inga speciella speltidningar men ringde ett betaltelefonnummer där de läste upp top 10 spelen för c64 och zx Spectrum.
Farsan blev tokig på de höga teleräkningarna

Permalänk
Medlem

Club Nintendo var en av mina första spelinriktade tidningar. Annars var det huvudsakligen Super Play och Level. Mysigt med fysisk media, men svårt att tävla med internet!

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Främst DMZ, Highscore, Interface och Amiga Info. Men det blev ju lite Super Play, PC Gamer osv under årens lopp också. Dom senaste åren så har det blivit DMZ Retro som bara släpps en gång om året.

Det finns en ny engelsk tidning som heter Amiga Addict, funderar på att importera några nummer av den.
https://shop.amiga-addict.com/home

Permalänk
Medlem

PC Gamer i omngångar från 96 fram till graven. Läste kanske inte så mycket för nyhetsvärdet som för de personliga texterna med mycket humor.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Medlem

Pelit 30 år, tidigare också DMZ prenumerant.

Skrivet av Sarakin:

PC Gamer i omngångar från 96 fram till graven. Läste kanske inte så mycket för nyhetsvärdet som för de personliga texterna med mycket humor.

Jag hade missat det. Plockar sporadiskt upp någon Pc Gamer (UK Edition).

Skrivet av Kazutoyo:

Främst DMZ, Highscore, Interface och Amiga Info. Men det blev ju lite Super Play, PC Gamer osv under årens lopp också. Dom senaste åren så har det blivit DMZ Retro som bara släpps en gång om året.

Det finns en ny engelsk tidning som heter Amiga Addict, funderar på att importera några nummer av den.
https://shop.amiga-addict.com/home

Man ska inte strö salt i såren.

Permalänk
Medlem

Jag läste mest High Score. Uppskattade Mac-delen då vi hade det hemma. Runt -96 blev det PC Ganer istället då jag köpte min första PC, en amd k6.

Permalänk
Medlem

Prenumererade på Level under dess sista år, tyckte det var mycket tråkigt när den gick i graven. Brukade ofta vara ganska bra nivå på de tycker jag!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Började med brorsans c64-tidningar datormagazin och så var det någon till som jag glömt namnet på. Sen blev det nintendomagasinet, super power och senare high score men när jag väl hittt Edge så dög inget annat. Köpte också på mig en hel del utländska tidningar från presstop i stockholm. Då gällde det att få tag på hints till allehanda äventyrsspel jag spelade på amigan. Kan inte komma ihåg några namn. Gillade aldrig svenska PC-gamer men köpte säkert något nummer av den med. Har okynnesköpt level några gånger men höll mig till Edge så länge jag var intresserad att läsa om spel.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nintendoklubben måste varit den första. Kommer inte ihåg varför man slutade få den.
Sen var det SuperPower som bytte namn till SuperPlay. Läste den mycket runt 1996. Kommer såväl ihåg den 🙂

Vid 1998 hade jag sålt mina konsoler och gått över till PC så nu fick det bli PC Gamer istället. Läste den….kommer inte ihåg när jag slutade….men jag gick över till GameReactor för den va gratis.

Slutade plocka upp den efter nåt år då jag ändå spelade samma spel hela tiden.

Fick ni också telefonsamtal från SuperPlay som undrade om ni ville börja prenumerera på dem igen?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Prenumererade på PC Gamer från 96 till kanske 2002. Själv tycker jag den perioden var lite av en Golden Age för PC spel. Satan vad mycket bra titlar det släpptes då.

Permalänk
Medlem

Super power/play
Interface (bästa, men las ner ganska snabbt)
High-score innan den blev mjukporr
Amiga Format och CU Amiga magazine

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Relik 📜

När jag gjorde lumpen blev det en grej att plocka upp nya PC Gamer när jag kom tillbaka till Skövde efter permission. Tillsammans med något godis och en dricka. Kröp upp i sängen på logementet, läste om spel och käkade godis. Perfekt avrundning innan allt drog igång igen morgonen efter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

PC Gamer och PC för Alla. Det bästa var helt klart demosen man fick med.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Favoriten var Zzap!64

Permalänk
Medlem

High score, PC gamer när den kom efter att high score av någon anledning blev mer av en herrtidning med recension av sexspel etc (vad tänkte dom?).

PC gamer lanserades ju med slogan "bara spel, inga brudar". Antar att det var en pik mot just high score.

Sen verkade pc gamers redaktion tycka det var ett töntigt statement och bytte till "are you a man or a mouse?" i samarbete med Logitech.

Hur som helst älskade jag att läsa pc gamer i början. Förstod dock inte hur de kunde ha så dåliga screenshots ibland. Dungeon keeper såg ju inte klokt ut i recensionen. Som tur var köpte jag det ändål, och det var ju kul.

Permalänk
Medlem

PC Gamer och Superplay.

Kan faktisk sakna att bläddra i en fysisk tidning emellanåt.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

PC Gamer och Game Reactor.

Sedan var Digital Life en annan favorit där jag själv skrev en recension av Guild Wars: Eye of the North