Permalänk
Medlem

Dator stängs av i Red Dead 2

*Uppdatering*: Problemet är inte isolerat till Red dead.

Började spela red dead för några veckor sedan och då flöt allt på som det skulle. Nu stängs dock hela datorn ibland av så fort jag kommer in i spelvärlden. Har även hänt någon enstaka gång när jag väl kommit in efter ett tag.

Temperaturer verkar ok och har stressat CPU och GPU utan problem med olika program. Har även kört Resident Evil Village på Ultra i 4k med raytracing och det fungerar bra.

Har uppdaterat BIOS och ominstallerat spelet. Gissar på att det kan vara vad som helst men någon som har en idé? Det verkar alltså enbart hända i RD2, eller så pressar spelet datorn mer än allt annat jag kört vilket betyder att det lär bli problem i med annat i framtiden.

Setup:
CPU: AMD Ryzen 5600X
GPU: ASUS TUF 3080 Ti
PSU: Seasonic Focus GX 850W
Moderkort: ASUS ROG Strix B550-F Gaming
Ram: G.Skill TridentZ DDR4 CL14 3200mhz 16GB(8x2)
Hårddisk: NVMe - Samsung 970 Evo plus 1 TB

Permalänk

Vad är temperaturerna då det "verkar ok" ? Vad har du använt för att stresstesta ?
Låter nämligen precis som värmeproblem, alternativt dålig PSU

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

När du stressade cpu och gpu, gjorde du det samtidigt eller separat?
Har du testat minnen med memtest?

Permalänk
Medlem

Testade Resident Evil igen idag och drog upp inställningarna ytterligare och nu händer samma sak där så ej isolerat till RD2.

Skrivet av CaptainRedbeard:

Vad är temperaturerna då det "verkar ok" ? Vad har du använt för att stresstesta ?
Låter nämligen precis som värmeproblem, alternativt dålig PSU

Ca 76 grader för GPU och 60 (max) för CPU.
Har använt Furmark och Aida64.

Skrivet av nikwad:

När du stressade cpu och gpu, gjorde du det samtidigt eller separat?
Har du testat minnen med memtest?

Körde Windows egna test och inget fel där vad jag kunde se. I Furmark har jag stressat båda samtidigt.

Gissar på att det helt enkelt blir att börja byta delar. Är det vettigt att börja med PSUn?

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på något problem med nätaggregatet.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Dra ner OCCT och kör lite error tests och stresstest av hela systemet. De programmet brukar ge bättre resultat än furmark.
Där kan du maxa minnena och ditt nätaggregat får sig en bensträckare också.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Dra ner OCCT och kör lite error tests och stresstest av hela systemet. De programmet brukar ge bättre resultat än furmark.
Där kan du maxa minnena och ditt nätaggregat får sig en bensträckare också.

Körde lite tester där och får inte datorn att krascha. Man ska väl dock köra i några timmar så får göra det senare.

Skrivet av Sveklockarn:

Seasonic Focus GX verkar ha ett designfel som orsakar problem ihop med RTX 30-serien:
https://forums.tomshardware.com/threads/seasonic-focus-platfo...

Känns inte orimligt att det är detta som är problemet. Ska kontakta Inet och se om dom varit med om det tidigare och om det då är möjligt att reklamera.

Det finns inget bra sätt att få ut felloggar och komma närmare problemet?
Det enda jag ser i windows eventlog är detta:
Kritisk, 2022-03-10 17:44:01, Kernel-Power, ID:41

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasha:

Det finns inget bra sätt att få ut felloggar och komma närmare problemet?
Det enda jag ser i windows eventlog är detta:
Kritisk, 2022-03-10 17:44:01, Kernel-Power, ID:41

Kernel Power 41 säger tyvärr ingenting specifikt förutom att Windows stängts ner osäkert, oftast p.g.a. strömavbrott.

I vanliga fall hade jag inte tagit en forumtråd som "bevis" för ett problem, men när Jonny Guru/Jon Gerow skriver att det är på ett visst sätt så bär det en annan vikt. Jag hade försökt bli av med den där Seasonic-nätdelen om jag var du, eller bara bitit i det sura äpplet och köpt en annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smasha:

Började spela red dead för några veckor sedan och då flöt allt på som det skulle. Nu stängs dock hela datorn ibland av så fort jag kommer in i spelvärlden. Har även hänt någon enstaka gång när jag väl kommit in efter ett tag.

Skrivet av Scarabeo:

Skulle tippa på något problem med nätaggregatet.

Skrivet av Sveklockarn:

Seasonic Focus GX verkar ha ett designfel som orsakar problem ihop med RTX 30-serien:
https://forums.tomshardware.com/threads/seasonic-focus-platfo...

Inte bara den modellen. Utan i stort sett alla modeller och märken, som inte kan hantera Transient Spikes på ett par nano/millisekunder över 450-500w.

Red Dead 2 är väldigt bra på att trigga detta. Räcker med att spela igenom halva introt i snön för de flesta!

Så TS bör införskaffa ett nytt nätagg. RM850x eller liknande från 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Inte bara den modellen. Utan i stort sett alla modeller och märken, som inte kan hantera Transient Spikes på ett par nano/millisekunder över 450-500w.

Red Dead 2 är väldigt bra på att trigga detta. Räcker med att spela igenom halva introt i snön för de flesta!

Så TS bör införskaffa ett nytt nätagg. RM850x eller liknande från 2021.

För att inte slakta översättningen så citerar jag:
"It's excessive noise on the +12V sense line being fedback from the graphics card."

"It's not overpower. OPP is not measured on the sense line. It's noise. Introduced by the GPU. Most PSUs can either filter out or differentiate the noise from the correct signal. But every PSU's circuit is different depending on who/how it's engineered. Apparently Seasonic's engineers didn't take this into consideration."

Med tanke på hur idiotiskt de designade kablarna till Focus Plus Gold så är jag ärligt talat inte förvånad.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Inte bara den modellen. Utan i stort sett alla modeller och märken, som inte kan hantera Transient Spikes på ett par nano/millisekunder över 450-500w.

Red Dead 2 är väldigt bra på att trigga detta. Räcker med att spela igenom halva introt i snön för de flesta!

Så TS bör införskaffa ett nytt nätagg. RM850x eller liknande från 2021.

Skrivet av Sveklockarn:

Vet inte riktigt om jag vågar stänga av det, står att PSUn löser säkerheten istället men känns ändå vanskligt. Får bli att köpa ny eller i bästa fall reklamera PSUn och hoppas på det bästa tror jag.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Seasonic Focus GX verkar ha ett designfel som orsakar problem ihop med RTX 30-serien:
https://forums.tomshardware.com/threads/seasonic-focus-platfo...

Det är även ett nVidia-fel. Om GPUn skickade ut en ren signal, och inte med brus som
nu är fallet med RTX 30-serien, så skulle det inte vara något problem.
Då skulle nätagget inte slå ifrån.
Sen kan man iofs tycka att det skulle klara det, när andra nätagg gör så,
men det är ett delat problem. Både Seasonic och nVidia.

@Smasha Du kan förklara problemet för Inet och Seasonic och se om dom
kan ordna dom utbyteskablar som verkar finnas till nätagget.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem, var mitt nätaggregat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

För att inte slakta översättningen så citerar jag:
"It's excessive noise on the +12V sense line being fedback from the graphics card."

"It's not overpower. OPP is not measured on the sense line. It's noise. Introduced by the GPU. Most PSUs can either filter out or differentiate the noise from the correct signal. But every PSU's circuit is different depending on who/how it's engineered. Apparently Seasonic's engineers didn't take this into consideration."

Med tanke på hur idiotiskt de designade kablarna till Focus Plus Gold så är jag ärligt talat inte förvånad.

Sker även med äldre Corsair nätagg, Cooler Master mfl.

Så inte specifikt Seasonic.

En Templösning för TS kan vara att undervolta och alt sänka powerlimit en aning.

Permalänk
Medlem

många AMD cpu'er får för lite ström och dör vid vissa tillfällen, kanske googla lite runt det
min kompis hade nått sånt problem, tror vissa cores stängde av sig själva ibland för att spara ström oxå, vilket ledde till omstarter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Så TS bör införskaffa ett nytt nätagg. RM850x eller liknande från 2021.

Så jag bör gå på ”X-varianten”? Dvs denna: https://www.inet.se/produkt/6904964/corsair-rm850x-850w-v3

Eller funkar det lika bra med detta? https://www.inet.se/produkt/6905061/corsair-rm850-850w-svart-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasha:

När du ändå köper nytt aggregat kan du fråga dig själv hur ofta du uppgraderar. Kommande rtx 4000 serie lär kräva 1000w PSU för 80 serien som det ser ut nu.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Glömt av att återkoppla här pga att jag inte hann spela så mycket efter jag bytt nätagget. Nu har jag kört RD2 ett tag igen och datorn fungerar som en klocka! Tack för hjälpen!