Spelkritik.se - samlade spelrecensioner från svenska kritiker

Permalänk
Medlem

Spelkritik.se - samlade spelrecensioner från svenska kritiker

Hej!

Jag jobbar just nu på ett litet sidoprojekt där målet är att samla alla svenska recensioner av spel och dela ut ett snittbetyg. Väldigt inspirerat av Metacritic och Opencritic, men en svensk variant.

Kolla gärna in sidan på https://www.spelkritik.se och säg vad ni tycker

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut. Sen vet jag inte riktigt vem målgruppen är eller varför de enbart skulle vilja ta del av svenska recensenters betyg, men det har du säkert någon tanke med

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tycker det ser bra ut. Sen vet jag inte riktigt vem målgruppen är eller varför de enbart skulle vilja ta del av svenska recensenters betyg, men det har du säkert någon tanke med

Tack! Jag gjorde denna sida då jag själv är intresserad av vad svenska kritiker tycker om spel. Får se om det finns fler än jag som tycker det är intressant, annars är det bara ett kul sidoprojekt

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Gillar upplägget, väldigt prydligt och fint. Inte "bloatat".
Tyvärr är inte jag heller så förtjust i svenska recensioner så tror inte jag kommer kolla in dit så ofta, men det ser väldigt bra ut!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Första meningen man möts av saknar punkt på slutet. Tre rubriker med särskrivningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Gillar upplägget, väldigt prydligt och fint. Inte "bloatat".
Tyvärr är inte jag heller så förtjust i svenska recensioner så tror inte jag kommer kolla in dit så ofta, men det ser väldigt bra ut!

Tack! Jag förstår att denna sida inte kommer vara för alla, tänker att det kan vara ett komplement till metacritic/opencritic när man väldigt gärna vill se hur Sverige tycker om ett spel.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Första meningen man möts av saknar punkt på slutet. Tre rubriker med särskrivningar.

Tack för feedbacken! Jag får se över svenskan och se till att det blir korrekt

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Under bläddra spel så får man en väldigt lång lista med spel varav den stora majoriteten inte har några betyg alls. Jag skulle fortfarande vilja kunna sortera på datum men bara se spel med betyg.
I övrigt håller jag med övriga. Enkel och lättnavigerad, gillar hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krauk0:

Under bläddra spel så får man en väldigt lång lista med spel varav den stora majoriteten inte har några betyg alls. Jag skulle fortfarande vilja kunna sortera på datum men bara se spel med betyg.
I övrigt håller jag med övriga. Enkel och lättnavigerad, gillar hur det ser ut.

Tack för feedbacken! Det är på gång, att kunna filtrera bort spel utan betyg.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krauk0:

Under bläddra spel så får man en väldigt lång lista med spel varav den stora majoriteten inte har några betyg alls. Jag skulle fortfarande vilja kunna sortera på datum men bara se spel med betyg.
I övrigt håller jag med övriga. Enkel och lättnavigerad, gillar hur det ser ut.

Jag har nu fixat så att by default visas bara spel med betyg. Om man vill se alla så finns det en checkbox man kan checka ur. Tänker att dom flesta förmodligen är mest intresserade av att se de spel som har betyg.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Gillar sidan. Lagt in som bokmärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Gillar sidan. Lagt in som bokmärke.

Tack!

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara en okej sida för kids och oinsatta föräldrar tror jag, även om jag inte vet hur man når ut till målgruppen på rätt sätt. Men hittar du den publiken kan det nog bli liv i sidan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker designen påminner lite för mycket om illegala streamingsidor, vilket gör att man direkt får känslan av att man i vilken sekund som helst kommer få massor av popup-spam reklam. Bra koncept annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelkritik:

Hej!

Jag jobbar just nu på ett litet sidoprojekt där målet är att samla alla svenska recensioner av spel och dela ut ett snittbetyg. Väldigt inspirerat av Metacritic och Opencritic, men en svensk variant.

Kolla gärna in sidan på https://www.spelkritik.se och säg vad ni tycker

När man bläddrar efter spel och väljer årtalet, 2020, 2021, 2022 så får jag inte upp något.
Väljer man istället kommande, senaste 90 dagar samt senaste året så fungerar det.

Det jag märkte är att man måste välja årtalet man vill se och ändra plattform för att få fram årtalet man valt. (Xbox -> 2020 så funkar det inte, men kör man 2020 -> xbox då får du fram allt för 2020)

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Bra sida. Saknar dock att kunna sortera på namn och betyg.

Sedan blev jag inte riktigt vän med sökfunktionen. Om jag t.ex. söker efter "control" för att se om det finns några betyg för https://en.wikipedia.org/wiki/Control_(video_game) får jag upp tio resultat, men inte det jag var intresserad av. Jag kanske missar, men hittar inget intuitivt sätt att begränsa sökningen till att det t.ex. är ett spel fån 2021 jag vill hitta. Eller att kunna få till en sökresultatssida som visar alla resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

När man bläddrar efter spel och väljer årtalet, 2020, 2021, 2022 så får jag inte upp något.
Väljer man istället kommande, senaste 90 dagar samt senaste året så fungerar det.

Det jag märkte är att man måste välja årtalet man vill se och ändra plattform för att få fram årtalet man valt. (Xbox -> 2020 så funkar det inte, men kör man 2020 -> xbox då får du fram allt för 2020)

Verkar som något blivit fel efter dagens uppdatering, får kolla på det, tack för att du uppmärksamma detta!

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Bra sida. Saknar dock att kunna sortera på namn och betyg.

Sedan blev jag inte riktigt vän med sökfunktionen. Om jag t.ex. söker efter "control" för att se om det finns några betyg för https://en.wikipedia.org/wiki/Control_(video_game) får jag upp tio resultat, men inte det jag var intresserad av. Jag kanske missar, men hittar inget intuitivt sätt att begränsa sökningen till att det t.ex. är ett spel fån 2021 jag vill hitta. Eller att kunna få till en sökresultatssida som visar alla resultat.

På denna del av sidan kan du bläddra fram spel, och sortera på olika saker: https://www.spelkritik.se/bladdra/alla

Ska se över sökfunktionen, håller med om att den kan bli bättre.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcaith:

Jag tycker designen påminner lite för mycket om illegala streamingsidor, vilket gör att man direkt får känslan av att man i vilken sekund som helst kommer få massor av popup-spam reklam. Bra koncept annars!

Tack för feedbacken! Vilka delar av sidan tänker du på?

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelkritik:

Verkar som något blivit fel efter dagens uppdatering, får kolla på det, tack för att du uppmärksamma detta!

Har löst detta nu

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Spelkritik:

Hej!

Jag jobbar just nu på ett litet sidoprojekt där målet är att samla alla svenska recensioner av spel och dela ut ett snittbetyg. Väldigt inspirerat av Metacritic och Opencritic, men en svensk variant.

Kolla gärna in sidan på https://www.spelkritik.se och säg vad ni tycker

Ser ju bra ut! Ändå kul att lyfta fram svenska spelkritiker på detta vis.

Kanske värt att tänka på: I och med att alla inte sätter betyg, men har bra sammanfattningar, så kan det ju vara värt att köra en TL;DR på dessa. Alternativt höra av sig till skribenterna och fråga om de vill skriva en sammanfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ser ju bra ut! Ändå kul att lyfta fram svenska spelkritiker på detta vis.

Kanske värt att tänka på: I och med att alla inte sätter betyg, men har bra sammanfattningar, så kan det ju vara värt att köra en TL;DR på dessa. Alternativt höra av sig till skribenterna och fråga om de vill skriva en sammanfattning.

Tack! Just nu hämtar jag bara recensioner från sajter som delar ut betyg, men har några sajter kvar att hämta ifrån, och vissa av dessa delar inte ut betyg, som du skriver. Det jag gör redan nu är att visa alla recensioner för varje spel, vilket betyg, person, sajt och ett kort litet stycke från recensionen, oftast från början av recensionen. Så detta fält kan jag använda till sammanfattningar för dom som inte delar ut betyg. Kommer kolla mer på detta när jag kommer till dom sajterna utan betyg

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Konsolpleb 🕹

En liten feature-request är ju att ha en knapp för att tipsa om recensioner när man är inne på en titels sida.

Grymt jobbat!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Spelkritik:

Tack! Just nu hämtar jag bara recensioner från sajter som delar ut betyg, men har några sajter kvar att hämta ifrån, och vissa av dessa delar inte ut betyg, som du skriver. Det jag gör redan nu är att visa alla recensioner för varje spel, vilket betyg, person, sajt och ett kort litet stycke från recensionen, oftast från början av recensionen. Så detta fält kan jag använda till sammanfattningar för dom som inte delar ut betyg. Kommer kolla mer på detta när jag kommer till dom sajterna utan betyg

Låter ändå bra! Btw, hur kommer du göra med översatta recensioner? GR kör ju lite sånt ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En liten feature-request är ju att ha en knapp för att tipsa om recensioner när man är inne på en titels sida.

Grymt jobbat!

Får kolla på det, just nu kan ni tipsa om recensioner/sidor jag missat i denna tråd/privat meddelande. Har även en mail (kontakt@spelkritik.se) och Twitter (https://twitter.com/SpelkritikSE) om man föredrar det. Jag har en lista med sidor som jag fortfarande behöver hämta recensioner ifrån.

Tack!

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Låter ändå bra! Btw, hur kommer du göra med översatta recensioner? GR kör ju lite sånt ibland.

Just nu hämtar jag alla recensioner från den svenska GR sidan, så översatta recensioner kommer med. Vet inte riktigt hur jag ska tänka här då recensionen är på svenska(efter översättning) och de visar betyget från recensionen som att det är GR Sveriges betyg.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Skulle kunna vara en okej sida för kids och oinsatta föräldrar tror jag, även om jag inte vet hur man når ut till målgruppen på rätt sätt. Men hittar du den publiken kan det nog bli liv i sidan.

Kan bli något som sprids på föräldramöten om man lyfter PG och andra lämplighetsstämplar. Det ballaste skulle ju vara om man hade en bot som kunde leta i de länkade artiklarna efter referenser till våld, mikrotransaktioner och andra relevanta teman så att man får en skribents rekommendationer.

Permalänk
Medlem

Gillar sidan! Lägger till i mina bokmärken! Keep it up!

Permalänk
Medlem

Gillar. Orkar inte mer med alla generic rubriker från internationella sidor, ”Spelnamn - Is it worth It?” är så uttjatat.

Permalänk
Skrivet av Spelkritik:

Tack för feedbacken! Vilka delar av sidan tänker du på?

För min del kan det vara det mörka temat. Det påminner en hel del om t.ex. Kinguin.

När det gäller särskrivningen så tror jag att att personen åsyftar "Utvalda Switch spel", "Utvalda Playstation spel" och "Utvalda Xbox spel". Eftersom det är utländska ord kan du kanske lägga till ett bindestreck och istället skriva "Utvalda Xbox-spel" och sedan göra detsamma med Playstation och Switch. Just nu ser det lite roligt ut.

Med det sagt är det en trevlig sida.