Spelkritik.se - samlade spelrecensioner från svenska kritiker

Permalänk
Medlem

Gillart! Fin techstack (nuxt, vuetify) & clean design! Designen kan dock vara lite smått generisk (känns som dark-themade siter exploderat).. Försök få in lite gradients / SVG's kanske? Just nu liknar den epic games store, vilket inte behöver vara negativt såklart!
Älskar som sagt intiativet, bollar gärna över discord då jag själv sitter en del i nuxtjs, vuetify mm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas Torsson:

För min del kan det vara det mörka temat. Det påminner en hel del om t.ex. Kinguin.

När det gäller särskrivningen så tror jag att att personen åsyftar "Utvalda Switch spel", "Utvalda Playstation spel" och "Utvalda Xbox spel". Eftersom det är utländska ord kan du kanske lägga till ett bindestreck och istället skriva "Utvalda Xbox-spel" och sedan göra detsamma med Playstation och Switch. Just nu ser det lite roligt ut.

Med det sagt är det en trevlig sida.

Okej jag förstår, funderar på att lägga till ett ljust tema och att man själv får välja vad man föredrar.

Får se över dessa rubriker och lägga till bindestreck.

Tack!

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Kul initiativ, en allmän fråga, har alla dessa källor API:er eller kryper du runt? alternativt läggs titlar in manuellt?

Permalänk

Vore bra att kunna sortera på vilka spel som är first person resp. third person view.
Helt avgörande för vissa när man väljer spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Gillart! Fin techstack (nuxt, vuetify) & clean design! Designen kan dock vara lite smått generisk (känns som dark-themade siter exploderat).. Försök få in lite gradients / SVG's kanske? Just nu liknar den epic games store, vilket inte behöver vara negativt såklart!
Älskar som sagt intiativet, bollar gärna över discord då jag själv sitter en del i nuxtjs, vuetify mm!

Tack för feedbacken! Gradients skulle kanske kunna vara något, får kolla lite på det. Har inget discord konto än men får fixa det

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att titta på betygsskalorna. Ett 3/5 på en site behöver inte vara samma som 6/10 eller 60/100 på en annan site. De flesta siter viktar sina betyg olika.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Livsnjutare 😎

Snygg sida
Kommer helt klart lägga in den i mina favoriter.

Dock är det lite missvisade när man sorterar på betyg och vissa spel kommer oförtjänt högt upp då de bara innehar en recension - och den är 9 eller 10.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Kul initiativ, en allmän fråga, har alla dessa källor API:er eller kryper du runt? alternativt läggs titlar in manuellt?

Jag kryper runt för att hitta recensionerna.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Vore bra att kunna sortera på vilka spel som är first person resp. third person view.
Helt avgörande för vissa när man väljer spel.

Tack för feedbacken! Ska kolla på detta och se vad jag kan göra.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Snygg sida
Kommer helt klart lägga in den i mina favoriter.

Dock är det lite missvisade när man sorterar på betyg och vissa spel kommer oförtjänt högt upp då de bara innehar en recension - och den är 9 eller 10.

Tack! Jag vet, det första steget jag tog för att lösa detta var att lägga till antal recensioner inom parentes. Tex 9(1) innebär ett snittbetyg på 9 från 1 recension. Så då ser man iallafall att spel som ibland ligger högt upp bara har en recension.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Kommande spel skulle vara trevligt om den var omvänd. Så man ser de spel som släpps de närmaste dagarna först. just nu börjar den i oktober 2022 och går bakåt. så sista sidan har spel som släpps imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Kom ihåg att titta på betygsskalorna. Ett 3/5 på en site behöver inte vara samma som 6/10 eller 60/100 på en annan site. De flesta siter viktar sina betyg olika.

Ja det är något att tänka på och kan vara lite klurigt. Får försöka ge så korrekt snittbetyg som möjligt.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Kommande spel skulle vara trevligt om den var omvänd. Så man ser de spel som släpps de närmaste dagarna först. just nu börjar den i oktober 2022 och går bakåt. så sista sidan har spel som släpps imorgon.

Bra förslag! Jag håller med, ska fixa det

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Spelkritik:

Tack! Jag vet, det första steget jag tog för att lösa detta var att lägga till antal recensioner inom parentes. Tex 9(1) innebär ett snittbetyg på 9 från 1 recension. Så då ser man iallafall att spel som ibland ligger högt upp bara har en recension.

Jo jag förstod tanken direkt när man såg det höga betyget och parentesen, så du har "apple tänk" där - ingen förklaring behövs, det säger sig själv.

Men titlar som fått fler betyg har ju en större risk att få olika betyg från olika recencenter och därmed trilla ner från toppen iom att de har ett lägre snittbetyg gentemot en annan titel som har ett högt betyg - men bara en recension.

Svår puck att lösa kanske, men jag tror på dig !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hur många recensenter finns ens i Sverige? Tycker det ser ut som de flesta spel bara har 2-3 recensioner och då faller iden om att ha en samlingssida för det. Vore det inte värt att kika på om man ska samla nordiska recensioner iallafall så man får upp bredden lite ändå men ändå håller det "lokalt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jo jag förstod tanken direkt när man såg det höga betyget och parentesen, så du har "apple tänk" där - ingen förklaring behövs, det säger sig själv.

Men titlar som fått fler betyg har ju en större risk att få olika betyg från olika recencenter och därmed trilla ner från toppen iom att de har ett lägre snittbetyg gentemot en annan titel som har ett högt betyg - men bara en recension.

Svår puck att lösa kanske, men jag tror på dig !

Jag får tänka lite och komma på något bra

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Hur många recensenter finns ens i Sverige? Tycker det ser ut som de flesta spel bara har 2-3 recensioner och då faller iden om att ha en samlingssida för det. Vore det inte värt att kika på om man ska samla nordiska recensioner iallafall så man får upp bredden lite ändå men ändå håller det "lokalt"?

Jag har börjat med bara svenska recensioner och ser hur bra det blir. Finns minst 8 sajter till att hämta recensioner från, vad jag vet. Så börjar med att se till att jag har alla i Sverige och sen får jag se hur bra snittbetyg man får. Om det fortfarande blir för få betyg så är ju norden absolut ett alternativ, men inte just nu.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk

Jättebra sida och kul med ett svenskt alternativ Har inget att klaga på, om du vill ha tips på bonusgrejer för såna sidor så gillar jag att:
- Visa namnet på utvecklaren
- Kunna sortera på genre (kanske krångligt att få till tags?)
- Kunna exportera lista
- Visa bayesian average som kul och intressant alternativ till medelvärde, exempelvis bayesian average = (2,8*34,1 + average*antalröster) / (34,1 + antalröster)

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av culliford:

Jättebra sida och kul med ett svenskt alternativ Har inget att klaga på, om du vill ha tips på bonusgrejer för såna sidor så gillar jag att:
- Visa namnet på utvecklaren
- Kunna sortera på genre (kanske krångligt att få till tags?)
- Kunna exportera lista
- Visa bayesian average som kul och intressant alternativ till medelvärde, exempelvis bayesian average = (2,8*34,1 + average*antalröster) / (34,1 + antalröster)

Tack för bra idéer!
- Att visa namnet på utvecklaren/utgivaren ska jag lägga till.
- Sortera på genre är en bra idè, alla spel har redan tags med vilka genrer dom har, så handlar bara om att visa det på sidan på ett bra sätt.
- Menar du typ i excel format?
- Intressant, får kolla mer på bayesian average

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Finns det några planer för användare att rösta/gradera spel? blir lite i stil med Rotten Tomates

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av Spelkritik:

- Menar du typ i excel format?

Ja, excel är nog snyggast, annars csv eller textfil vore nog bra.

Fanns tidigare en stor sida som hette gamerankings.com och kunde där välja ett urval och exportera till csv, som exempel:

id title platform release_year avg_score reviews developer link bayesian_average
915692 Super Mario Galaxy WII 2007 97.64 78 Nintendo <länk> 97.45
447244 Metroid Prime GC 2002 96.33 87 Retro Studios/Nintendo <länk> 96.17
262704 Slay the Spire PS4 2019 88 5 Mega Crit Games/Humble Bundle <länkn> 96.14

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Finns det några planer för användare att rösta/gradera spel? blir lite i stil med Rotten Tomates

Ja, det är något jag funderat på att lägga till längre fram

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem
Skrivet av culliford:

Ja, excel är nog snyggast, annars csv eller textfil vore nog bra.

Fanns tidigare en stor sida som hette gamerankings.com och kunde där välja ett urval och exportera till csv, som exempel:

id title platform release_year avg_score reviews developer link bayesian_average
915692 Super Mario Galaxy WII 2007 97.64 78 Nintendo <länk> 97.45
447244 Metroid Prime GC 2002 96.33 87 Retro Studios/Nintendo <länk> 96.17
262704 Slay the Spire PS4 2019 88 5 Mega Crit Games/Humble Bundle <länkn> 96.14

Okej, får kolla på det.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk

Schysst sida!!
Pris på spelet är väldigt relevant info imo! Länk till Steam hade varit grymt (alltså så att man kan klicka och komma till spelet i steams butik)

Vet inte hur du skulle få till det men skärmdump på spelet in-game är något som jag verkligen vill se. Trailers säger så himla lite om hur spelet ser ut!

Tycker att du har en svinbra grej på gång här!
Bara kastar ut lite bollar i all välmening!

Visa signatur

PC1: AMD RYZEN 7 5800X | MSI MEG B550 Unify-x | Corsair 3600mhz 32gb | Asus 1080ti STRIX | Samsung 960 evo 500gb m2| corsair TX750w | EK custom loop på cpu med 360rad | F-D:R5 | Benq XR3501 35" @144Hz |
PC2: AMD RYZEN 5 1600X@3,9ghz | Noctua NHD15 | asus crosshair VI | G-Skill 2400mhz 16gb | RX5600XT |
F-D:R4 |
Router: Amd Semphron 145, 2gb ram.. (in progress)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kostfibrer:

Schysst sida!!
Pris på spelet är väldigt relevant info imo! Länk till Steam hade varit grymt (alltså så att man kan klicka och komma till spelet i steams butik)

Vet inte hur du skulle få till det men skärmdump på spelet in-game är något som jag verkligen vill se. Trailers säger så himla lite om hur spelet ser ut!

Tycker att du har en svinbra grej på gång här!
Bara kastar ut lite bollar i all välmening!

Pris har jag funderat på men är lite svårt att få tag på priserna. Kan kolla om det går att fixa en Steam länk. Det finns lite skärmbilder redan på vissa spel, under Trailers & Skärmbilder. Man får bläddra/swipa till dom just nu, funderar på att bryta ut bilderna till en egen sektion. Dessa bilder är dock inte in-game så ofta.

Tack för feedbacken!

La till kommentar om in-game
Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Vilken kanon sida! 👏

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Vilken kanon sida! 👏

Tack!

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Medlem

Får upp detta, kan ej ansluta via arbetsdatorn:

Ett program förhindrar att Chrome ansluter till den här webbplatsen på ett säkert sätt
Fortinet har inte installerats korrekt på datorn eller nätverket. Be IT-administratören om hjälp med problemet.
NET::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID
Ett rotcertifikat för Fortinet krävs men har inte installerats. IT-administratören bör granska konfigurationsanvisningarna för Fortinet och åtgärda problemet. Det här problemet kan orsakas av bland annat antivirusprogram, brandväggar, webbfiltrerings- och proxyprogram.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Får upp detta, kan ej ansluta via arbetsdatorn:

Ett program förhindrar att Chrome ansluter till den här webbplatsen på ett säkert sätt
Fortinet har inte installerats korrekt på datorn eller nätverket. Be IT-administratören om hjälp med problemet.
NET::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID
Ett rotcertifikat för Fortinet krävs men har inte installerats. IT-administratören bör granska konfigurationsanvisningarna för Fortinet och åtgärda problemet. Det här problemet kan orsakas av bland annat antivirusprogram, brandväggar, webbfiltrerings- och proxyprogram.

Konstigt, låter som att det är något problem på din arbetsdator, kanske inte alla sidor är tillåtna? Har inte sett att någon annan fått detta problem så tror inte jag kan göra så mycket.

Visa signatur

Samlade recensioner av spel från svenska kritiker: spelkritik.se
Kolla även in mina egna spel: rabbel.se och shikakuofthe.day

Permalänk
Skrivet av Mightybjorn:

Får upp detta, kan ej ansluta via arbetsdatorn:

Förmodligen ditt arbetsnätverk som sätter hårdare säkerhetsgränser? Prova på mobilen eller publikt nätverk.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro