Snabbkoll: Vilken formfaktor föredrar du för moderkort?

Permalänk
Medlem

DTX eller thin ITX beroende på vad datorn ska användas till.
DTX, med 4 ramslottar och 2x 16 slots vore ju absoluta drömmen för gaming/workstations/server. i ett lämpat chassi.
För miniserver/mini pc eller så vore thinitx bra.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

ATX är gött att ha i fall man får för sig att bygga ut mer, mATX är inte dumt men då finns de risk att får tumma på nåt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Som så många andra svarade jag mATX. Gillar också det kompakta formatet utan att göra avkall på minnesslots. Behöver inte fler PCI-e slots iaf. Saknar dock chassin som är anpassade för just mATX. Önskar det fanns mer. Jag behöver inte de minsta SFF storlekarna, men önskar att det fanns mer i typ Cooler Master NR200P-storleken som var anpassat för just mATX (har sett de som moddat om sina NR200P för att kunna köra just mATX). Största minuset med just mini-ITX är just att det bara finns 2 RAM-slots. Man vill ju kunna bygga sitt "flaggskepp" men i ett mindre format bara.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

ATX hela vägen. Det finns aldrig nog med USB-portar.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Gick nyligen till m-itx från atx, men röstade på m-atx det är den perfekta storleken tyvärr är det ju en bortglömd storlek så chassie utbudet är ganska smalt.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Dedikerat användningsområdet avgör valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Hade lite svårt att välja på denna. För mig handlar det om vad för krav man har. Just nu sitter jag på ett Mini-ITX kort hemma men saknar att ha 4 slots för minne. Samt ha fler PCIe slots. Micro-ATX tycker jag är inte värt det dessa dagar. Hade 2 under mina studier och man hamnar i ett typ mellan läge med det värsta. Nästan lika stor som ett ATX kort. Men har bara 2 minnes slots och begränsat med PCIe. Lika bra att gå ITX istället.
Hade gärna gått ATX eller E-ATX men frugan min hade nog blivit lack på mig då det inte passar så jätte bra med hennes inredningar. Ju mindre och undangömt desto bättre.

Desktop: Mini-ITX om man vill ha en liten dator. ATX Om man vill kunna kunna expandera lite.
HEDT/SERVER: ATX eller E-ATX. I need my PCIe lanes! And Quad channel dimms!

Många mATX har fyra minnesplatser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shrudder:

ATX hela vägen. Det finns aldrig nog med USB-portar.

Det är ingen skillnad i hur många USB-portar du kan stödja på ATX, mATX eller mITX. I/O-skölden är lika stor för alla.

Permalänk
Medlem

Måste bara instämma med många andra mATX är en perfekt storlek, bara tråkigt att att high-end utbudet är något tunt i detta segmentet, både moderkort och chassi.

Permalänk
Medlem

För 8-10 år sen skulle jag sagt mATX.
4 minnesplatser (oftast).
4 kortplatser räcker bra. Även om grafikkortet tar upp två.

Men, nu för tiden så vill man ha M.2 kortplatser och de stjäl utrymme för annat.
Så nu får det nog bli tillbaka till ATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ingen skillnad i hur många USB-portar du kan stödja på ATX, mATX eller mITX. I/O-skölden är lika stor för alla.

Sant, baserar det mest på att sist jag kollade på det var det generellt färre portar på mindre moderkort.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Svårt att få tag på numera.

Allt annat än SWTX är för töntar.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag föredrar att själva lådan skall ta så liten plats som möjligt och vara så intetsägande och lättplacerad som möjligt, föredrar jag mITX.
Den skall naturligtvis ha allt man behöver för riktig gaming....men tiden då man gillade en brummande discokula stort som ett mindre kylskåp vid skrivbordet är fruktansvärt mycket över

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Micro ATX känns rätt lagom men tyvärr så känns dom ofta mindre prisvärda än ATX-modeller.
Får se vad det blir vid nästa datorköp, hoppas på M-ATX

Permalänk
Medlem

Föredrar ATX, men oftast blir det ändå Micro ATX pga priset.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte, jag tror att DDR 5 kommer att påverka hur jag ser på det genom att minnena kan bli större och att man kör 2 kanaler per sockel vilket gör att itx kort kan blir mer intressanta men DDR4 itx som bara brukar ha 2 minnesplatser är inte så roliga för allmänt bruk. Jag skulle nog säga att m-atx är det optimala just nu men hoppas verkligen att itx kan bli det vettigaste inom en rimligt nära framtid när det är dags att gå över till DDR 5 plattform.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kul att så många vurmar för Matx. Kört så de senaste 10 åren och har inga planer på att ändra mig.

Det är den perfekta avvägningen och sedan SLI försvann har jag väldigt svårt att se varför vanliga speldatorer behöver större än Matx.

Permalänk
Avstängd

Det beror väl på. Man kommer väldigt långt idag med m-ITX men vill man ha lite mer möjligheter i framtiden kan det ju bli begränsande förstås. Jag körde länge på ATX hela tiden, men micro-ATX räcker ju till i princip allt idag om man inte håller på med mining eller liknande. Jag återanvände exempelvis lite gamla prylar till en HTPC nyligen och då var det ATX vilket gjorde att det fanns typ ett chassi som passade i TV-bänken om jag inte ville lägga någon tusenlapp på ett nytt mindre moderkort. Det gick ju, men det är rätt tight, hade jag haft m-ATX så hade jag ju haft ett helt gäng att välja mellan.

Permalänk
Medlem

Jag kör bara ATX, anser att mITX har en plats att fylla men att mATX ger det sämsta av alla världar.

mATX skiljer så otroligt lite i måtten samtidigt som man offrar expansionsplatser för t.ex. PCIe (blockas av grafikkortet) och M.2 (saknas fysisk plats) och ibland också RAM-slots samt diverse andra features. Har svårt att se argumentet för ”litet chassi”, för marknaden är sådan sedan länge att ATX-formfaktor inte är lika med jättechassin längre, sen är det säkert en och annan som lever kvar i den föreställningen om chassiutbudet.

Att många mATX-moderkort bara är dåligt stympade varianter av en ATX-modell, minus minst hälften av all I/O, gör inte saken bättre heller.

Känns som att det inte är en slump att en hög andel plebej-system som säljs direkt från pall har just mATX-formfaktor.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

ATX är för det mesta ganska vettigt.

Å andra sidan så är fullstora AT-moderkort som är fullbestyckade med kretsar rätt snygga

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

alltid ATX. Har aldrig brytt mig om annat då det inte blir något tjusigt som visas upp utan det ska bara fungera

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

ATX känns förlegat, kör micro ATX eller mini ITX.
Skulle vara kul om någon satsade på mini DTX PIO eller bara DTX PIO.
Lite mindre än micro ATX och man kan göra andra lådor då grafikkortet ligger ovanför moderkortet, eller vinkla bakom utan en lång riser.

https://www.sweclockers.com/nyhet/23911-silverstone-ftz02-pio...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag saknar svarsalternativet "Det beror på funktion".

Det beror helt på vad jag skall använda datorn till vad som är optimalt.

Till min personliga dator: ATX. Mest stöd för labbande av olika slag.
Till router: Mini-ITX eller SFF. Ju mindre ju bättre men minst 2x Intel-NIC är ett måste, gärna fler. Kortplats för SFP+ är ett måste.
Server: Beror på vilken funktion den skall utföra, om den behöver instickskort och så vidare.
NAS: Format inte så viktigt så länge den stöder 10+ SATA, ECC och har plats för SFP+kort. NAS-burken har plats för mycket disk.
HTPC: Mini-ITX. Utförs dock nu av XBOX SX.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag saknar svarsalternativet "Det beror på funktion".

Det beror helt på vad jag skall använda datorn till vad som är optimalt.

Till min personliga dator: ATX. Mest stöd för labbande av olika slag.
Till router: Mini-ITX eller SFF. Ju mindre ju bättre men minst 2x Intel-NIC är ett måste, gärna fler. Kortplats för SFP+ är ett måste.
Server: Beror på vilken funktion den skall utföra, om den behöver instickskort och så vidare.
NAS: Format inte så viktigt så länge den stöder 10+ SATA, ECC och har plats för SFP+kort. NAS-burken har plats för mycket disk.
HTPC: Mini-ITX. Utförs dock nu av XBOX SX.

Tänkte direkt samma som du 😀

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

ATX, så länge som antalet ITX-plankor med integrerad 10 gbps ethernet fortsätter vara försvinnande få.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Alla har vi våra behov. ITX är praktiskt taget som gjort för gaming,iGPU eller enklare stuk naturligtvis finns fläskig vrm även här. Quadchannel är ju ett plus så här års så de är väl en stor anledning till ATX. Vinst och förlust tycke och smak ska samsas i en ekvation.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Hehe...
En dator skall stå på golvet under skrivbordet. Allt annat än ATX tvingar dig att gå ner på knä.... 😉

Permalänk
Medlem

BTX, så att tjejen på grafikkortet hamnar uppåt

Permalänk
Medlem

Över tid här flera komponenter flyttats in i CPU från chipset vilket sparat yta på moderkortet. Färre använder externa ljudkort, nätverkskort m.m. och dubbla grafikkort är inte en intressant möjlighet längre, mATX hade kunnat vara det nya ATX utifrån ovanstående punkter.

Den formfaktorn jag föredrar är dock den som har en bäst kombination av chassi och moderkortsutbud och det är vanligtvis ATX. Nu råkade både Asus Rampage XI Gene och och Fractal Design Define Mini C vara intressanta samtidigt med Intel 9900K så det var ett trevligt bygge utan kompromisser. Men det har kommit flera generationer hårdvara sedan dess och det är inte alltid det går att hitta en perfekt kombination av chassi och moderkort till mATX för den kräsne datorbyggaren.