Uppgradering från 9700K till 12600K / 12700K - Värt det?

Permalänk
Medlem

Uppgradering från 9700K till 12600K / 12700K - Värt det?

Har beslutsångest (i vanlig ordning då det gäller datoruppgradering, ena sidan av hjärnan skriker SPAR SPAR SPAR, andra sidan skriver VILL HA VILL HA )

Sitter just nu med ASRock Z370 Taichi / 9700K och funderar på att uppgradera till Z690 moderkort med DDR4 stöd för att köra vidare med mina 4x8GB (32GB) DDR4-3200 CL14 Samsung B-die minnen jag kör i 3400 CL14 som bäst. Köpte dessa minnen när de var som billigast, kring 122~125€ / 1250 kr st per 16GB och skulle gärna använda dem lite längre ännu för att få mycket ut för valutan så att säga, känns lite surt att uppgradera till något bättre presterande DDR5 32GB kit idagsläget om man gjort såpass bra Samsung B-die affär och redan sitter med 32GB. I moderkortsväg vill jag gärna fortsätta på ASRock spåret och spanat in ASRock Z690 Extreme för 2350 kr som har de specser jag är intresserad utav.

Frågan är, borde jag isåfall slå till på åtminstone 12700K? Jag antar det är väl nästan minimi det som det är värt pga 8st performance cores i 12700K jämfört med bara 6st i 12600K. Är ju ganska stor skillnad i pris 319€ / 3250 kr och 449€ / 4600kr mellan de två.

Renderar dagligen 3 - 5 min videos i Adobe After Effects, redan tidigare har jag bytt från 8600K till 9700K och det gav typ förbättring om renderingstid på typ 30 - 35 min till 20 - 25 min vilket var väldigt najs tyckte jag då. Förstås använder jag datorn till annat såsom spel och t.ex. emulatorer också men huvudgrejjen där jag får mest nytta av uppgradera är säkert video renderingen. Jag tänker att 12700K är väl antagligen det minimi jag borde kolla på pga performance och efficiency cores eller? Visserligen får jag fler cores totalt men har ju redan 8st och känns lite som nergradering om man väljer 12600K fast totala kärnantalet stiger till 10st så får jag inte ut lika mycket av de 4 efficiency cores så därav borde säkert 12700K vara minimi, antar jag? 12900k kostar lite mera än jag vore villig att satsa idagsläget.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Jag gick från 9900K till 12900K och ökade med 25fps i vissa spel. Kan vara så att det är samma boost på i7orna oxå. När jag frågade runt trodde många att det knappt skulle gå att möta skillnaden men max 5 fps. Kan ju även vara så att PCI 4.0 gav lite extra skjuts. Fick från 2800m/s till 3500 på min OS disk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har beslutsångest (i vanlig ordning då det gäller datoruppgradering, ena sidan av hjärnan skriker SPAR SPAR SPAR, andra sidan skriver VILL HA VILL HA )

Sitter just nu med ASRock Z370 Taichi / 9700K och funderar på att uppgradera till Z690 moderkort med DDR4 stöd för att köra vidare med mina 4x8GB (32GB) DDR4-3200 CL14 Samsung B-die minnen jag kör i 3400 CL14 som bäst. Köpte dessa minnen när de var som billigast, kring 122~125€ / 1250 kr st per 16GB och skulle gärna använda dem lite längre ännu för att få mycket ut för valutan så att säga, känns lite surt att uppgradera till något bättre presterande DDR5 32GB kit idagsläget om man gjort såpass bra Samsung B-die affär och redan sitter med 32GB. I moderkortsväg vill jag gärna fortsätta på ASRock spåret och spanat in ASRock Z690 Extreme för 2350 kr som har de specser jag är intresserad utav.

Frågan är, borde jag isåfall slå till på åtminstone 12700K? Jag antar det är väl nästan minimi det som det är värt pga 8st performance cores i 12700K jämfört med bara 6st i 12600K. Är ju ganska stor skillnad i pris 319€ / 3250 kr och 449€ / 4600kr mellan de två.

Renderar dagligen 3 - 5 min videos i Adobe After Effects, redan tidigare har jag bytt från 8600K till 9700K och det gav typ förbättring om renderingstid på typ 30 - 35 min till 20 - 25 min vilket var väldigt najs tyckte jag då. Förstås använder jag datorn till annat såsom spel och t.ex. emulatorer också men huvudgrejjen där jag får mest nytta av uppgradera är säkert video renderingen. Jag tänker att 12700K är väl antagligen det minimi jag borde kolla på pga performance och efficiency cores eller? Visserligen får jag fler cores totalt men har ju redan 8st och känns lite som nergradering om man väljer 12600K fast totala kärnantalet stiger till 10st så får jag inte ut lika mycket av de 4 efficiency cores så därav borde säkert 12700K vara minimi, antar jag? 12900k kostar lite mera än jag vore villig att satsa idagsläget.

12700F + b660 Tomahawk. Prisvärt.

Permalänk

Var i samma sits som dig till imorse, hade siktet inställt på 12600K tills Netonnet satte ner 12700K till 3990kr. Då det bara diffar 800kr så gjorde det enkelt att kliva upp på 12700K. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intel-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistral86:

Var i samma sits som dig till imorse, hade siktet inställt på 12600K tills Netonnet satte ner 12700K till 3990kr. Då det bara diffar 800kr så gjorde det enkelt att kliva upp på 12700K. https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intel-...

Jo tyvärr är jag från Finland så kan ej beställa från netonnet men hade jag sett samma här, 12700K för typ 390€ så hade valet varit enkelt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

12700F + b660 Tomahawk. Prisvärt.

Det moderkortet verkar trevligt, en stor orsak varför jag är intresserad utav ASRock har varit pga inbyggda ljudkortet är riktigt bra tycker jag med den konfig som ASRock nu kört med en längre tid med val av pre-amps osv. Skaffade nyligen en DAC som är väldigt omtyckt bland audiophile personer som kostar 10K kr och även mot det så av nån orsak står ASRocks Realtek ALC1220 konfig riktigt bra, t.o.m. såpass att jag funderar om jag inte föredrar ljudet hos ASRock... Har liksom en 4-5 andra DACar som är billigare (1000 - 3000 kr klassen) och föredrar ASRocks inbyggda ljudkort framför dem alla förutom dendär 10.000 krs DACen, har liksom svårt att förstå det själv hur det är ens möjligt.

Nu vet jag ju inte hur stor skillnad det är på Tomahawk kortet men ser de kör åtminstone med värsting Realtek chipet ALC1220 de också som vanligtvis används på lite dyrare modeller. Däremot spelar ju pre-amps, kondensatorer osv en liten roll också så svårt att säga hur det jämförs med ASRocks config.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det moderkortet verkar trevligt, en stor orsak varför jag är intresserad utav ASRock har varit pga inbyggda ljudkortet är riktigt bra tycker jag med den konfig som ASRock nu kört med en längre tid med val av pre-amps osv. Skaffade nyligen en DAC som är väldigt omtyckt bland audiophile personer som kostar 10K kr och även mot det så av nån orsak står ASRocks Realtek ALC1220 konfig riktigt bra, t.o.m. såpass att jag funderar om jag inte föredrar ljudet hos ASRock...

Nu vet jag ju inte hur stor skillnad det är på Tomahawk kortet men ser de kör åtminstone med värsting Realtek chipet ALC1220 de också som vanligtvis används på lite dyrare modeller. Däremot spelar ju pre-amps, kondensatorer osv en liten roll också så svårt att säga hur det jämförs med ASRocks config.

Asrock har ju en del problem med ljudbalansen mellan hö/vä kanal.

Om du faktiskt bryr dig om ljud så köper du en Dac/amp för 1500-2000 kr och då spelar inte längre moderkortet någon roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Asrock har ju en del problem med ljudbalansen mellan hö/vä kanal.

Om du faktiskt bryr dig om ljud så köper du en Dac/amp för 1500-2000 kr och då spelar inte längre moderkortet någon roll

Har redan denna:

https://www.thomann.de/se/rme_adi_2_dac_fs.htm?shp=eyJjb3VudH...

Men som jag försökte skriva här tidigare så av nån orsak så gillar jag bara ASRocks ljudbild något enormt, speciellt soundstagen är så öppen och stort och basen har bra punch och kraft utan att vara bloated på något sätt. Highsen någorlunda mot det analytiska hållet men funkar bra med mina varma hörlurar.

Jag har allså jämfört inbyggda ljudkortet från ASRock och RME DACen och växlar jag mellan dem så är det liksom jag funderar om jag inte föredrar ljudet via Realtek....

Fattar inte men så är det... sett nån med Sennheiser HD650 som också talat mycket gott om ASRocks inbyggda i något annat forum så jag är väl inte den enda "galningen" men kan vara bland de mera extrema fallet. Kanske är så att ljubilden bara passar bra med just såna typ av "varmare" lurar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har redan denna:

Men som jag försökte skriva här tidigare så av nån orsak så gillar jag bara ASRocks ljudbild något enormt, speciellt soundstagen är så öppen och stort och basen har bra punch och kraft utan att vara bloated på något sätt. Highsen någorlunda mot det analytiska hållet men funkar bra med mina varma hörlurar.

Jag har allså jämfört inbyggda ljudkortet från ASRock och RME DACen och växlar jag mellan dem så är det liksom jag funderar om jag inte föredrar ljudet via Realtek....

Fattar inte men så är det... sett nån med Sennheiser HD650 som också talat mycket gott om ASRocks inbyggda i något annat forum så jag är väl inte den enda "galningen" men kan vara bland de mera extrema fallet. Kanske är så att ljubilden bara passar bra med just såna typ av "varmare" lurar.

Det är inte bara så att du helt enkelt gillar ett ljud som färgas? Provat EQ isåfall?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har redan denna:

Det är inte bara så att du helt enkelt gillar ett ljud som färgas? Provat EQ isåfall?

Permalänk
Medlem

Blir väl viss skillnad i spel men framför all renderingstider lär blir stor skillnad. 12600k som jag har själv lär vara betydligt snabbare än 9700k men i ditt fall hade jag nog kört 12700/f/k för ytterligare nån % i spel och ännu snabbare renderingstider.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Därför jag skaffade just dendär DACen för den har inbyggd parametric EQ så kan jag justera litegrann ljudet enligt smak o tycke. Problem med t.ex. mjukvaru EQ'ar så är att de för med sig helt andra problem att de förvränger även ljudet på icke önskade sätt. Men denna inbyggda hårdvaru EQn i denna DAC funkar prima på den punkten, förutom att det finns justerbar "loudness" kurva med olika volym nivåer osv osv. Dock speciellt soundstagen så gör Realtek drivrutinerna nånting annorlunda va gäller flerkanalsljudmixning som tycks ha en viss påverkan på även stereo ljud av nån anledning och gillar dess förbättrad pseudo surround soundstage (disable enhancements får ej vara ikryssat), ingen stor skillnad men ljudbilden ändrar litegrann om man växlar mellan 5.1 och stereo högtalare och just därför står sig Realtek bra i jämförelse antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Därför jag skaffade just dendär DACen för den har inbyggd parametric EQ så kan jag justera litegrann ljudet enligt smak o tycke. Problem med t.ex. mjukvaru EQ'ar så är att de för med sig helt andra problem att de förvränger även ljudet på icke önskade sätt. Men denna inbyggda hårdvaru EQn i denna DAC funkar prima på den punkten, förutom att det finns adjusterbar "loudness" kurva med olika volym nivåer osv osv. Dock speciellt soundstagen så gör Realtek drivrutinerna nånting annorlunda va gäller flerkanalsljudmixning som tycks ha en viss påverkan på även stereo ljud av nån anledning och gillar dess förbättrad pseudo surround soundstage (disable enhancements får ej vara ikryssat), ingen stor skillnad men ljudbilden ändrar litegrann om man växlar mellan 5.1 och stereo högtalare och just därför står sig Realtek bra i jämförelse antar jag.

Det du är ute efter är alltså Virtuellt Surround? Som introducerar en massa reverb och andra effekter som simulerar flera kanaler? Då förvrängs ju ljudet Finns ju andra mjukvaror som låter dig göra detta, tror Dolby och Razer har varsinn app för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Det du är ute efter är alltså Virtuellt Surround? Som introducerar en massa reverb och andra effekter som simulerar flera kanaler? Då förvrängs ju ljudet Finns ju andra mjukvaror som låter dig göra detta, tror Dolby och Razer har varsinn app för detta.

Nä, dessa virtuella simuleringar påverkar oftast ljudet betydligt negativt, vill ej ha en massa extra reverb osv. så nära default ljudet som möjligt med expanderat soundstage / "ut-ur-huvudet" men hellre marginell förbättring på den punkten än massa negativ effekt på ljudkvalitén för att åstadkomma något som sticker ut ordentligt. Dolby Atmos för hörlurar tycker jag är dock helt okej för vissa spel och påverkar inte ljudkvalitén mycket men brukar stänga av för musik. Det som jag tycker Realtek gör med högtalarinställningen är bara att ta ljudbilden och expanderar det en aning så det sträcker sig lite längre åt sidorna så man hör bättre varifrån varje ljud kommer ifrån liksom men tror ingen förutom seriösa audiofiler skulle märka skillnaden om de inte började lyssna noggrant för man förväntar sig ju ingen skillnad heller, kanske är nån simpel liten HRTF tweak bara som Realtek gjort i drivrutinerna.

Nu har vi gått lite väl mycket off-topic men såg MSI moderkortet kostar exakt samma som ASRock Z690 Extreme så lutar nog just nu åt ASRock Z690 Extreme + Intel 12700K och sen passar tydligen ej min nuvarande Phanteks PH-TC14PE kylare till LGA 1700 så hamnar väl skaffa ny kylare oxå så blir väl en Noctua då.

Visa signatur