Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag tänker annars på saker som lätt glöms: man kan starta filmen när man själv vill, slippa vara fast vid ett sändningsschema som linjär-tv, byta film halvvägs om/när man tröttnat, välja nästan vilken film man vill från flera årtionden, pausa och gå på toa om man måste, spola tillbaka om man missat något, köra på låg volym om man inte pallar den dagen, kolla även om man är sjuk, titta med de kompisar man vill oavsett deras ekonomiska situation, kasta ut puckon som inte kan vara tysta, välja snacksen själv! ...

De saker bio hade som klar vinst förr var ju bildkvalitet (vs VHS/DVD), stor skärm (vs CRT eller 40” TV), nya filmer och premiärer

Nu för tiden har de inte ensamrätt på premiärerna längre (pga streamingtjänsterna), så snart har de nästan tjänat ut sitt syfte känner jag...

Jo precis. Bio kan ju vara magiskt liksom, men bioföretagen jobbar ju hårt på att få bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Bio kan ju vara magiskt liksom, men bioföretagen jobbar ju hårt på att få bort det.

Tror mycket med det magiska var att man hade så dåliga grejer hemma. Nu för tiden är det inte samma garanti längre

Permalänk
Medlem

Brukar för de mesta köpa popcorn på plats, men dom har aldrig något gott godis och inte heller någon dryck som passar mig...
Framöver tror jag att jag bojkottar även deras popcorn just för att dom satt upp denna pissiga regel.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Inaktiv

Bioupplevelsen tycker jag beror väldigt mycket på viken biograf man besöker. Jag hade också helt avfärdat bio och gick minimalt i säkert 10år. Sen gick jag och såg en film i huvudsalongen på Rigoletto, och var faktiskt överraskad över hur mycket jag njöt av filmupplevelsen. Gick man dit på sena visningar på varddagar så satt man i princip själv i en salong med runt 700 platser (dessutom i princip barn/ungdomsfri) med en av sveriges största dukar och väldigt mäktigt ljud. Är något mäktigt att sitta i gammeldagssalonger där det är så mycket rymd i salongen, så jag började faktiskt gå ganska mycket på bio igen. Har även gått på många av deras 70mm visningar vilket också är en speciell upplevelse som i princip är omöjlig att återskapa hemma.

Inte blivit så mycket bio dock med corona & småbarn hemma, och nu verkar det som att dom gjort om Rigoletto till någon restaurangupplevelse, får väl se om det funkar eller om jag kommer sluta gå på bio igen.

Dock instämmer jag med tidigare talare om att kontrasten på bio inte är någon höjdare, och den är verkligen påtaglig dålig om man är van vid OLED hemma.

Och angående medtagen dryck & mat förbudet, så är jag personligen lite shockad, men pga att jag alltid trott det vart förbjudet

Permalänk
Medlem

Senaste gången jag var på bio tror jag det var premiären av Fucking Åmål. Bio är för barn upp till typ 12. För egen del tycker jag alltid att det är så extremt högt ljud. När jag kollar på film/tv ska det vara så att man precis hör när alla är tysta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Personligen har jag tyckt det har varit helt OK på VIP-salongerna i Mall of Scandinavia. Tillräckligt bra och stor bild och helt OK ljud.
Stora bekväma säten, oftast inte så många crayon eaters i publiken pga det dyrare biljettpriset.
Och så får man öl och mat serverat om man gillar det.

Tycker bio är kul för vissa filmer. T.ex. Dune och senaste Bladerunner gjorde sig väldigt bra på bio och helt klart så de bör ses snarare än hemma på min "lilla" 78-tums TV och billigt surroundsystem.

Får tillstå att jag faktiskt håller med... OM de har slutat komma in med mat och annat "skräp" under filmen. Det var ett rätt stort störningsmoment sist jag var där. Sätena är guld värda, samt avståndet till nästa "granne" ^^

Men de större salongerna där man sitter trångt med en massa "idioter" och är tvungen att ha glasögon (Imax 3d) betackade jag mig för för länge sedan. Tror den sista jag såg var Star Wars: Rouge One i en sådan salong.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Tror mycket med det magiska var att man hade så dåliga grejer hemma. Nu för tiden är det inte samma garanti längre

Jo absolut, men de hade ju kunnat steppa upp och investera i att fortsätta ha ett övertag över hem-upplevelsen liksom. 4K är rätt vanligt hemma men Atmos är inte det, speciellt inte om man bortser från olika mer eller mindre kassa virtuella surround-lägen och liknande. Får de till biofilmer i högre upplösning och HDR men fortfarande låg kompression och med en bättre projektor och duk så det ser bättre ut, och förstås ordentligt ljud gärna högupplöst och så, så kan det ju dra folk ändå. Men då får de se till att annat inte drar ner upplevelsen, dyra och "obligatoriska" snacks är ju något negativt, obekväma stolar och så drar också ner upplevelsen, porta tonåringar och kanske barn från en del visningar så man får vara ifred kan ju vara en dellösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut, men de hade ju kunnat steppa upp och investera i att fortsätta ha ett övertag över hem-upplevelsen liksom. 4K är rätt vanligt hemma men Atmos är inte det, speciellt inte om man bortser från olika mer eller mindre kassa virtuella surround-lägen och liknande. Får de till biofilmer i högre upplösning och HDR men fortfarande låg kompression och med en bättre projektor och duk så det ser bättre ut, och förstås ordentligt ljud gärna högupplöst och så, så kan det ju dra folk ändå. Men då får de se till att annat inte drar ner upplevelsen, dyra och "obligatoriska" snacks är ju något negativt, obekväma stolar och så drar också ner upplevelsen, porta tonåringar och kanske barn från en del visningar så man får vara ifred kan ju vara en dellösning.

Problemet är att projektorer är ganska begränsade framförallt sett till svärta, men också ljusstyrka, så i ren bildkvalitet kan de inte konkurrera alls

Skulle vara kul att se en 8K microled-skärm kanske någonstans istället för projektor?

Alltså bilden från en projektor duger helt okej, men kommer inte slå en modern tv i HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Problemet är att projektorer är ganska begränsade framförallt sett till svärta, men också ljusstyrka, så i ren bildkvalitet kan de inte konkurrera alls

Skulle vara kul att se en 8K microled-skärm kanske någonstans istället för projektor?

Alltså bilden från en projektor duger helt okej, men kommer inte slå en modern tv i HDR

Nej det är klart, men man kan göra väldigt mycket med duk och mörkläggning. Vilket de uppenbarligen inte gör, i alla fall inte i alla salonger. På tiden när biofilmerna var analoga såg de i allmänhet mycket bättre ut, och jag tror inte det handlar om att man var van vid lägre upplösningar eller så utan helt enkelt att det fanns mer information i de feta rullarna med film än i filen de använder idag. Samtidigt känns ju typ en billig Xiaomi short-throw laser projektor med 1080p på en vägg bättre än vad jag såg i helgen på bion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej det är klart, men man kan göra väldigt mycket med duk och mörkläggning. Vilket de uppenbarligen inte gör, i alla fall inte i alla salonger. På tiden när biofilmerna var analoga såg de i allmänhet mycket bättre ut, och jag tror inte det handlar om att man var van vid lägre upplösningar eller så utan helt enkelt att det fanns mer information i de feta rullarna med film än i filen de använder idag. Samtidigt känns ju typ en billig Xiaomi short-throw laser projektor med 1080p på en vägg bättre än vad jag såg i helgen på bion.

Analog film, framförallt de större varianterna, kan absolut ha mer upplösning än 1080p

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tror de måste sänka priserna lite. Själv går jag endast på bio när jag får biocheckar i present.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad tror ni om biografers framtid?

Jag ser det lite som att hyra film på dvd/vhs för i tiden. Man skulle ta sig till ett hyrställe, kolla in vilka filmer de hade, hyra filmen, komma ihåg att man dagen efter måste lämna tillbaka filmen inom en viss tid annars böter.
Och i dagens stressade samhälle så blir detta en liten onödig arbetsbörda man gärna vill slippa.

När det gäller se filmer på biograf. Så om man vill ha en bra sittplats för en ny film så bör man boka i flera dagar i förväg. Man ska sedan ta sig till biografen så man har god marginal före filmen startar och ofta är det en massa reklam i början som man får se. Ett problem är att de platser jag anser är bäst för att se på filmen, inte är samma plats för om man enkelt vill kunna göra toalettbesök under filmen. Och det är väldigt svårt att övertyga resten i biografen att pausa filmen under ens toalettbesök.
Sedan har man en massa personer som ibland stör. Jag tycker heller inte biografers bild eller ljudkvaliten är så imponerande, då projektorbilden är suddig. Det handlar mer om att bilden är stor. De filmer jag ville se började även sent på kvällen (barnfilm brukar gå tidigare), vilket innebar att jag skulle gå ensam hem sent på kvällen.

När man kollar på bioaktuella filmer hemma på datorn så får full kontroll över allt, vill man spola tillbaka och se om något, så inga problem. Man kan bestämma när som helst att man vill se en film. Säg att man har ett stort arbete som vill få klart, där man kan ha som belöning att efter detta så ser man filmen.
Jag själv trots ganska dålig tv med ljud tycker det ändå ger denna bättre känsla än på en biograf med en massa folk som stör.

Så min gissning är biografers räddning handlar om att de som producerar nya filmer väljer att släppa dem först på biografer och vänta väldigt länge innan de släpper dem som hyrfilm. En nackdel med bioaktuella hyrfilmer hemma är prissättningen.
När det gäller biograf så kostar en biljett en viss summa per person, kanske någon familjerabatt.
Medans bioaktuella hyrfilm hemma, så har de ibland varit svindyra som 200kr. Och det är för att flera personer kan se filmen, men det blir ju väldigt dyrt för oss som ser denna själva.

Så min fråga är vad tycker ni om bio vs se hemma? Tror ni att biografer mer kommer dö ut? Med dö ut så menar jag inte helt, men kraftigt reduceras. Jag själv gick tidigare ofta till bio, men inte för att uppleva biografen utan för att kunna se intressanta filmer flera månader innan de gick att hyra.

Just nu finns bioaktuella Spider-Man: No Way Home som jag vill se. Men inte se nu på bio för coronan. Men om vi bortser från coronan. Så samma pris för att hyra filmen se hemma eller alla omständigheter som ett biobesök ger, så hade jag lugnt valt hyra filmen hemma om det gick.

*edit*
Kan rädslan för piratkopiering vara biografers räddning? Om de släpper bioaktuella filmer samtidigt som hyrfilm, så lär dessa piratkopieras snabbt med bra kvalite, tillskillnad från Telesync. Och för många filmer så är det biointäkterna i början som generar mycket pengar. (har för mig jag har hört det mesta)

Kort sagt, du har blivit gammal o gnällig 😐

Har varit på bio 4 ggr senaste åren. Aldrig nån som stört.

….Däremot en gång så när jag satte mig så sa han bakom. ” men åååååååh”
Jag är 1,94m lång 😁

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Bildexpert

Det är rätt få visningskopior på 35mm som håller särskilt hög nivå rent bildmässigt.

I princip alla kopior framtagna före ca 1985/86 som visats i Sverige har genomgått optisk kopiering för att få svenska undertexter, de gånger annat språk än svenska talas förstås. Det ger en markant kvalitetsförsämring gentemot en vanlig kontaktkopiering. I mitten av 80-talet började man kopiera in undertexter med laser vilket inte medgav någon försämring.

All anslog film som visats på biograf har gått igenom flera generationer innan den når duken och för varke steg tappar den skärpa och kontrasten ökas. Filmer producerade med Eastmancolor före 80-talet tappar dessutom förg och får en rödaktig ton. Märks tydligt i mörka partier.

Lägg sedan till optiska imperfektioner, projektorer i variabelt skick, slitna kopior och så vidare är det rätt sällan man får se 35mm i realtid på en biograf under bästa förutsättningar.

Sedan går det inte att prata om rena upplösningar i digitala mått när det gäller analog film, men en genomsnittlig visningskopia kunde i regel ge ca 1000 horisontella linjer per bildhöjd (TVLs) som bäst. När den fotokemiska processen väl blev som bäst var de digitala lösningarna i princip redan etablerade.

Däremot så har kameranegativ mycket hög upplösning och 35mm av god sort med bra exponering och ljussättning håller riktigt hög kvalité än idag. Man vinner alltid på att scanna i 4K eller högre.

Den som är i Stockholm bör absolut ta chansen att se Licorice Pizza på 35mm medan den går. Helt fotokemiskt framställd och en av de absolut bästa kopiorna jag har sett.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert
Skrivet av medbor:

Jag tänker annars på saker som lätt glöms: man kan starta filmen när man själv vill, slippa vara fast vid ett sändningsschema som linjär-tv, byta film halvvägs om/när man tröttnat, välja nästan vilken film man vill från flera årtionden, pausa och gå på toa om man måste, spola tillbaka om man missat något, köra på låg volym om man inte pallar den dagen, kolla även om man är sjuk, titta med de kompisar man vill oavsett deras ekonomiska situation, kasta ut puckon som inte kan vara tysta, välja snacksen själv! ...

Det är lite som att jämföra att spela på originalhårdvara mot en emulator. Du kan i hemmet aldrig helt och hållet återskapa själva känslan du får av att sitta i en bra biograf och därav måste du också förhålla dig till dess schema och regler. Lawrence av Arabien har jag själv sett på stor duk och kan verkligen inte se hur det skulle kunna bli samma upplevelse i hemmet - Vare sig man tittar på sin telefon eller i en hemmabio.

Men å andra sidan har man ju fullständig kontroll över uppspelningen och omgivningen. Man kan använda precis vilken bildvisare som man känner sig bekväm med, ha vilket avstånd och sitta i vilken fåtölj som helst. Sedan finns kvalitativa faktorer med såsom HDR och kommentatorsspår, vilket du aldrig lär få på en biograf heller. Plus allt du nämner förstås.

Jag utesluter inte det ena på grund av det andra. Fullkomligt älskar att gå på bio och gör det gärna oftare. Men mitt filmintresse omfattar så mycket, mycket mer än vad som går att se på biografer i Sverige och jag kan inte hålla mig enbart till det. Cinemateket har historiskt sett varit mycket viktigt för mig, även om jag nu känner att det blir färre och färre visningar som verkligen lockar. Det blir väl lite rundgång efter alla dessa år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det är rätt få visningskopior på 35mm som håller särskilt hög nivå rent bildmässigt.

I princip alla kopior framtagna före ca 1985/86 som visats i Sverige har genomgått optisk kopiering för att få svenska undertexter, de gånger annat språk än svenska talas förstås. Det ger en markant kvalitetsförsämring gentemot en vanlig kontaktkopiering. I mitten av 80-talet började man kopiera in undertexter med laser vilket inte medgav någon försämring.

All anslog film som visats på biograf har gått igenom flera generationer innan den når duken och för varke steg tappar den skärpa och kontrasten ökas. Filmer producerade med Eastmancolor före 80-talet tappar dessutom förg och får en rödaktig ton. Märks tydligt i mörka partier.

Lägg sedan till optiska imperfektioner, projektorer i variabelt skick, slitna kopior och så vidare är det rätt sällan man får se 35mm i realtid på en biograf under bästa förutsättningar.

Sedan går det inte att prata om rena upplösningar i digitala mått när det gäller analog film, men en genomsnittlig visningskopia kunde i regel ge ca 1000 horisontella linjer per bildhöjd (TVLs) som bäst. När den fotokemiska processen väl blev som bäst var de digitala lösningarna i princip redan etablerade.

Däremot så har kameranegativ mycket hög upplösning och 35mm av god sort med bra exponering och ljussättning håller riktigt hög kvalité än idag. Man vinner alltid på att scanna i 4K eller högre.

Den som är i Stockholm bör absolut ta chansen att se Licorice Pizza på 35mm medan den går. Helt fotokemiskt framställd och en av de absolut bästa kopiorna jag har sett.

Det finns sedan några år några biografer som kan visa 70 mm igen också, så man kan väl hoppas att bet blir några fler sådan visningar. Där satte man väl upp en separat projektor för texten istället för att kopiera in den på filmrullen, vilket idag rent tekniskt är möjligt.

Att köra med filmprojektorer har onekligen sina sidor, men jag tycker att känslan av lcd-tv ofta blir för närvarande med de digitala projektorerna, vilket förtagit en del av biokänslan. Sedan är det klart att man idag reagerar mer än förr på om det dyker upp damm som envist sitter kvar eller börar dra repor över bilden osv. Förr var det mer som det var, precis som man ofta hade damm eller någon störig repa på en LP.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av ztenlund:

Där satte man väl upp en separat projektor för texten istället för att kopiera in den på filmrullen, vilket idag rent tekniskt är möjligt.

Det har man kunnat göra rätt länge med hjälp av tidskoder. Det blir dock oftast rätt fult med pixliga undertexter på en analog visning.

Skrivet av ztenlund:

Sedan är det klart att man idag reagerar mer än förr på om det dyker upp damm som envist sitter kvar eller börar dra repor över bilden osv. Förr var det mer som det var, precis som man ofta hade damm eller någon störig repa på en LP.

Jag ser analog film i realtid så gott som varje dag och det är verkligen sällan som visningskopior är tipp topp. Då tänker jag inte endast på slitaget utan allting - Flimret, färgerna, skärpan et cetera är tyvärr ofta bidragande faktorer. Självklart hade man en annan acceptans förr men man ska inte romantisera visningskopior alltför mycket.

Något jag däremot vill påpeka är att rätt många svenska filmer har sett mycket bra ut på biografer. Dels för att man oftast slipper optisk kopiering men även för att vi har haft många skickliga filmfotografer och kemister. Jag känner flera veteraner i branschen och även om äldre svensk film kan ha låg status när det gäller det filmtekniska är många riktigt nitiska för att det ska bli bra. Det ironiska blir bara att samma filmer för det mesta har sett bedrövliga ut vid TV-sändningar och på konsumentformat. Först nu med digitala restaureringar görs någon typ av rättvisa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://www.svt.se/kultur/filmstaden-forbjuder-medhavt-godis-...

Inte för att jag går på bio ofta men detta är väl ändå dödsstöten?

Jag blev förvånad när jag läste det här. Trodde det redan var förbud. Sen har jag inte varit på bio i Sverige på säkert 4 år. Här i Nord Amerika har det varit förbud länge. Även om dem inte gör något åt det om man har med sig eget snacks i väskan.

Skrivet av snajk:

Biokedjorna lever ju på popcorn förstås. Så har det varit länge. Jag jobbade med SFBio på mitt förra jobb och de var ju helt öppna med att de inte tjänade pengar på själva filmerna alls, inte efter all teknik de hela tiden behövde uppdatera i salongerna och så, utan deras marginaler kom från kiosken. Men biljetterna är ju inte billiga alls så jag antar att filmstudiorna tar bra betalt för deras biofilmer.

Filmstudiorna tar en rejäl stor del av kakan när det kommer till biljettförsäljning, iaf här i Nord Amerika. Gissar på att det är samma i Sverige. T.ex en artikel från arstechnica 2017 där Disney vill ha mer av kakan för The Last Jedi, och mer krav på hur många salonger som måste spela den för en biograf ska få visa den. Gissar även här att det inte har blivit bättre med tanke på Avengers: End Game osv.

Skrivet av frong:

SF bör ta sig en tur till en biograf i Amerikat.

Tveksam till detta. Var några stycken biografer som jag gick till i USA som körde först till kvarn, vilket var riktigt drygt vid premiärer. Istället för att behöva boka en biljett en vecka innan på nätet, så behövde du vara där minst två timmar innan och stå och köa. Sedan har vi biografer med välvda skärmar som ger en rejäl distorsion om du inte sitter i mitten.

Jag gillar att gå på bio, lite kul att få komma ut samt stör mig inte så mycket på att folk pratar och prasslar. Man hör det knappt det ändå med tanke på det öronbedövande ljudet vissa biografer har. Finns undantag, t.ex. var inget smart drag att köpa popcorn till A Quiet Place.

Gillar även när publiken dras med i filmen och jublar och har sig. Ett bra minne av det här var när jag såg The Cabin in the Woods när den hade premiär i Santa Monica, CA runt 2011. Folk blev väldigt förvånade när första personen dog. Sen var det skratt och jubel under hela filmen. Säger inte att det passar till alla filmer, men för den funkade det väldigt bra.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det är lite som att jämföra att spela på originalhårdvara mot en emulator. Du kan i hemmet aldrig helt och hållet återskapa själva känslan du får av att sitta i en bra biograf och därav måste du också förhålla dig till dess schema och regler. Lawrence av Arabien har jag själv sett på stor duk och kan verkligen inte se hur det skulle kunna bli samma upplevelse i hemmet - Vare sig man tittar på sin telefon eller i en hemmabio.

Men å andra sidan har man ju fullständig kontroll över uppspelningen och omgivningen. Man kan använda precis vilken bildvisare som man känner sig bekväm med, ha vilket avstånd och sitta i vilken fåtölj som helst. Sedan finns kvalitativa faktorer med såsom HDR och kommentatorsspår, vilket du aldrig lär få på en biograf heller. Plus allt du nämner förstås.

Jag utesluter inte det ena på grund av det andra. Fullkomligt älskar att gå på bio och gör det gärna oftare. Men mitt filmintresse omfattar så mycket, mycket mer än vad som går att se på biografer i Sverige och jag kan inte hålla mig enbart till det. Cinemateket har historiskt sett varit mycket viktigt för mig, även om jag nu känner att det blir färre och färre visningar som verkligen lockar. Det blir väl lite rundgång efter alla dessa år.

Köper absolut det du säger, bio är en annan sak än att sitta hemma helt klart. Samma sak med att kolla på sport, vill du se bäst repriser och när bollen går i mål ska man sitta lugnt på soffan hemma, vill man får mer känsla går man till en bar och rycks med i stämningen där. Baren är väl ganska nära hur det kan bara att gå på bio ungefär, absolut inte samma som att vara hemma

Om det är bättre eller inte beror på massa saker, men kanske främst dagsform och personlighet. Inland är det kul att uppleva saker i grupp, ibland vill man slippa störande moment som att folk prasslar och stojar

Sjukt sugen på att se gamla cinemascope-rullarna också ’på riktigt’, men inte sett någon möjlighet (inte heller letat så mycket)

Permalänk
Medlem

Önskar mig visningar utan textning! Helt enorm och svår att ignorera då den verkligen drar ögonen till sig. Förstör filmupplevelsen för mig…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mayhem SWE:

Önskar mig visningar utan textning! Helt enorm och svår att ignorera då den verkligen drar ögonen till sig. Förstör filmupplevelsen för mig…

Yes please. Speciellt om översättningen är dålig, vilket den i allmänhet är, så stör den ju än mer. Jag sitter och retar mig på översättarnas dumhet/inkompetens snarare än ägnar mig åt själva innehållet.

Netlfix är dock värst där. Det känns som deras översättningar är på samma nivå som fansubs om ens det. Jag stänger av dem för det mesta, men ibland är det sent och jag måste köra låg volym och det gör det svårt att höra vad folk säger och då är det ju ganska nice att ha, dock brukar jag köra engelska subs i så fall. Men måste jag läsa högt (eller översätta) för sonen eller så, så är det bättre med svenska. Men då blir man ju förbluffad över hur dålig den är typ hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Håller helt med. Såg nya Batman i måndags och störde mig rejält på textningen, som dessutom är gigantisk!

Filmen var däremot väldigt bra. Rekommenderas!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det har man kunnat göra rätt länge med hjälp av tidskoder. Det blir dock oftast rätt fult med pixliga undertexter på en analog visning.

Ja, tidskodning har funnits rätt länge, men det är just det där med upplösningen. För att det ska fungera måste man ha en projektor med tillräckligt bra upplösning för att det inte ska se ut som skräp, och där har ju utvecklingen varit påtaglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Det där är onekligen en fördel med strömningstjänster, att man kan välja text eller inte, men ibland blir det också irriterande. Det händer att de pratar de något annat spårk mitt i filmen. Om det då inte är inbränt text i bilden får man antingen strunta i vad de säger eller febrilt börja leta efter textningsknappen...

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av ztenlund:

Ja, tidskodning har funnits rätt länge, men det är just det där med upplösningen. För att det ska fungera måste man ha en projektor med tillräckligt bra upplösning för att det inte ska se ut som skräp, och där har ju utvecklingen varit påtaglig.

Det hänger inte bara på projektorn utan även mjukvaran som sköter textrenderingen samt undertextfilen i sig. Vet att jag har sett ett antal gamla franska och italienska filmer på 35mm hos Cinemateket och där har texterna uppenbarligen renderats ut i en bildsignal som motsvarar 1998x1080 (alt 2048x1080). Detta trots att det sitter renodlade 4K-projektorer i Victor sedan något årtionde.

Vet inte exakt hur filerna i sig är uppbyggda, men jag har svårt att tänka mig att det är råtext med tidskoder likt en .srt-fil utan det borde vara mer likt hur det fungerar på DVD, Blu-Ray etc. Där är undertexterna grafiklagren som kan designas för att få till ett särskilt typsnitt eller färg. Om de så är anpassade för 2K från början kommer det alltid att bli pixligt tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har helt slutat gå på bio då det är snuskigt och folk kan aldrig hålla tyst under filmen samt att man sitter rätt obekvämt, väntar hellre tills den filmen jag vill se kommer på en streaming tjänst och ser på den från soffan

om film som koncept blir sämre spelar mig 0% roll då jag hellre kollar på serier och annat content, brukar sällan ha tålamod att se en hel långfilm.

Så du (var) en av dem med lysande mobil i salongen då tålamodet trutit?

Permalänk
Medlem

Bio är redan dött folk vet bara inte om det ännu jag ser verkligen inte en enda fördel med bio vs hemma och gott om nackdelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det där är onekligen en fördel med strömningstjänster, att man kan välja text eller inte, men ibland blir det också irriterande. Det händer att de pratar de något annat spårk mitt i filmen. Om det då inte är inbränt text i bilden får man antingen strunta i vad de säger eller febrilt börja leta efter textningsknappen...

Det där var ett stort problem på framförallt HBO Nordic som jag minns det. Ingen textning på engelska och framförallt inte någon "foreign languages only" textning som är det jag vill ha, endast allt de nordiska språken och allt eller inget. Avsevärt bättre efter övergången till HBO Max och även typ alla andra strömningstjänster jag använt mig av.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Så du (var) en av dem med lysande mobil i salongen då tålamodet trutit?

Satt en sån tjej några rader framför mig, som hade mobilen framme på hög ljusstyrka typ 30min när jag såg Dune med familjen. På - av -på - av - på - av.
"Ska du använda mobilen kan du gå ut!" skrek jag till slut, sedan var det mörkt.... Lite folkvett kan väl ändå ha liksom? Vi som är där vill se film, vill man inte se filmen kan man gå.

I helgen såg jag Sonic 2 med barnen. En vuxen kvinna (kan ha varit funktionshindrad) skrattade ashögt följt av ett pfffffttt och mer skratt, åt varenda lilla skämt. Störigt, men det kan jag acceptera. Hon var glad och det tänker jag inte förhindra.

Permalänk
Medlem

Fick damp på två tonåringar sist jag va på bio.
Dom satt konstant och filmade sina reaktioner ”det va en skräckfilm” och höll på,till sist tröt mitt tålamod och jag vrålade åt dom att hålla käft så hela bion ekade😁
Tvekar om jag ska gå på bio igen😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Så bolaget som driver massor av biografer i USA ska åka till USA för att kolla hur man gör?

Deras personal som sköter det i Sverige, ja. Förstår att det är svårt att hänga med i dessa snabba svängar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Deras personal som sköter det i Sverige, ja. Förstår att det är svårt att hänga med i dessa snabba svängar.

Du ska inte bara erkänna att du inte visste att bolaget är amerikanskt?

Visa signatur

Lätt som Paj