Porsche Design och AOC bygger Mini LED-skärm ihop

Permalänk
Melding Plague

Porsche Design och AOC bygger Mini LED-skärm ihop

Agon Pro PD32M klarar 4K i 144 Hz och är certifierad för Display HDR 1400, vilket leder till en saftig prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

"Sitter och lirar på en Porsche"

Permalänk

Så nu räcker det inte med spoilers på halvdassiga Honda Civics. Nu ska man ha spoilers på sin gejmingskärm också. För jag antar att det är vad skärmfoten försöker efterlikna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja det kanske man skulle skaffa för att matcha kärran. Eller inte

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Så nu räcker det inte med spoilers på halvdassiga Honda Civics. Nu ska man ha spoilers på sin gejmingskärm också. För jag antar att det är vad skärmfoten försöker efterlikna.

Haha, jag tänkte också på Honda Civic när jag såg denna design. Fy vad hemskt.
Dem där ”borstade” plasten längs ned på skärmens framsida – vad är det år 2022?

Påminner lite om Philips 279P1 som vi köpte in ett par av på jobbet (inte heller någon vacker skapelse direkt):

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Det ultimata utseendet enligt mig. En skärm som är i princip kantfri. (bezelless). Sedan ett skärmstativ bakom som man man aldrig ser. Men det resulterar i att man kan justera skärmen hur man vill och man slipper ha fula fötter från stativet som sticker fram och tar utrymme.

Detta innebär att man i princip aldrig ser skärmdesignen, såvida man inte ser på baksidan. Där det såklart inte är fel om baksidan också är snygg. Kablar bör ju dras i skärmstativet.

Rent generellt tycker jag folk lägger lite fokus på snygga lösningar. Men vi har en snabb utveckling. Att dagens skärmar är så tunga påverkar också, det blir då svårare med stativlösningar. Hävarmseffekten, väger skärmen 10kg och man har den 1m ut, så blir det mer vridmoment på bordet än vad alla önskar och lösningen är lättare skärm.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av LG:

Det är oklart om USB Type-C-porten stöder bildsignaler,

Gissar att den inte gör det, då den sitter så långt ifrån videoingångarna och så nära de andra USB-anslutningarna.

Citat:

men skärmen verkar ha inbyggd KVM-funktionalitet, eftersom att det också finns en USB Type-B ingång.

Hur dras den slutsatsen? Är tankegången att båda anslutningarna (B och C) antas vara avsedda för anslutning till varsin värdenhet (dator) och att det därmed bör finnas KVM-funktionalitet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är inte AOCs specialitet att leverera skärmar till det lägsta budgetsegmentet? 🤔

Är det bara jag som är gammal...? 👨‍🦳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Gissar att den inte gör det, då den sitter så långt ifrån övriga videoingångar och så nära övriga USB-anslutningar.

Hur dras den slutsatsen? Är tankegången att båda anslutningarna (B och C) antas vara avsedda för anslutning till varsin värdenhet (dator) och att det därmed bör finnas KVM-funktionalitet?

Yas, eftersom man kan koppla en USB till varje dator och det finns minst tre videoingångar.
USB-C portarna sitter inte alltid bredvid HDMI och DisplayPort ingångarna på alla skärmar eller ens på alla datorer, det är inte ett krav för att det ska finnas stöd för DisplayPort Alt Mode. Det gör det hela kanske lite enklare, men det är inte en begränsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är inte AOCs specialitet att leverera skärmar till det lägsta budgetsegmentet? 🤔

Är det bara jag som är gammal...? 👨‍🦳

Agon är deras märke för spelskärmar där Agon Pro är premiumvarianten.
Det här är inte ens deras första samarbete med Porsche Design.

Permalänk
Medlem

Meh... Det fanns Ferarri skärmar redan 2008.

Permalänk
Medlem

Jag blandar jämnt ihop Mini LED och Micro LED... Vad är det för teknik den här kör med? Den som är en bättre LCD eller den som mer liknar OLED? (För övrigt sämst ur konsumentsynpunkt hur två så olika tekniker kan ha så lika namn)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Starric:

Jag blandar jämnt ihop Mini LED och Micro LED... Vad är det för teknik den här kör med? Den som är en bättre LCD eller den som mer liknar OLED? (För övrigt sämst ur konsumentsynpunkt hur två så olika tekniker kan ha så lika namn)

En Micro-LED-skärm av den här rangen hade inte kostat 20.000 kronor utan 200.000 kronor eller mer troligt 2.000.000 kronor. Oavsett pris hade det varit en världsnyhet. Så allt som är Micro-LED idag är endast önskedrömmar eller en våt fantasi så som den tekniken sett ut senaste åren.

Så enkelt att sluta blanda ihop dem:
Mini-LED: bättre belysning till LCD-skärmar och finns att köpa för hyfsat rimliga pengar.
Micro-LED: fantasier. Tills man har miljonen eller så att spendera på en stor skärmvägg. Vilket också det brukar vara just en fantasi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En Micro-LED-skärm av den här rangen hade inte kostat 20.000 kronor utan 200.000 kronor eller mer troligt 2.000.000 kronor. Oavsett pris hade det varit en världsnyhet. Så allt som är Micro-LED idag är endast önskedrömmar eller en våt fantasi så som den tekniken sett ut senaste åren.

Så enkelt att sluta blanda ihop dem:
Mini-LED: bättre belysning till LCD-skärmar och finns att köpa för hyfsat rimliga pengar.
Micro-LED: fantasier. Tills man har miljonen eller så att spendera på en stor skärmvägg. Vilket också det brukar vara just en fantasi.

Tack! Då behöver man inte oroa sig för att man blandar ihop teknikerna då, bara anta att det är den "sämre" av de två så fort det är en realistisk skärm som nämns, oavsett om det nu var Mini eller Micro (ja jag kommer fortsätta blanda ihop namnen )

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TheLostSwede:

Yas, eftersom man kan koppla en USB till varje dator och det finns minst tre videoingångar.

Tänkte att USB-C-porten kanske bara går nedströms, eller att det kanske bara går att välja vilken av de potentiellt två anslutna datorerna som ska "få" USB-hubben, utan att videokällan påverkas.

Citat:

USB-C portarna sitter inte alltid bredvid HDMI och DisplayPort ingångarna på alla skärmar eller ens på alla datorer, det är inte ett krav för att det ska finnas stöd för DisplayPort Alt Mode. Det gör det hela kanske lite enklare, men det är inte en begränsning.

Det är jag medveten om. Bara en gissning som sagt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tänkte att USB-C-porten kanske bara går nedströms, eller att det kanske bara går att välja vilken av de potentiellt två anslutna datorerna som ska "få" USB-hubben, utan att videokällan påverkas.

Ja, det är ju möjligt.
Jag antog dock inte att USB-C fungerade som en displayingång, vilket ett flertal andra publikationer har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livetsgoda:

"Sitter och lirar på en Porsche"

Nya tesla har ju inbyggd spelkonsol, så inte alls omöjligt. Har dålig koll på taycan, men kanske är något sånt där med?

Permalänk
Medlem

Genomtänkt fot…not.
Snygg? Nä.
Porsche drog sitt namn i smutsen precis, men de kanske tycker det är värt att förknippas med detta lågbudgetmärke eller så hade de noll koll. Tragiskt oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Genomtänkt fot…not.
Snygg? Nä.
Porsche drog sitt namn i smutsen precis, men de kanske tycker det är värt att förknippas med detta lågbudgetmärke eller så hade de noll koll. Tragiskt oavsett.

Det här är deras tredje eller fjärde skärm ihop med AOC.
Här är den näst senaste.
https://www.porsche-design.com/de/en/porsche-design-shop/shop...

Antar att du hellre skulle satsa på deras mus?
https://www.porsche-design.com/us/en/porsche-design-shop/shop...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TheLostSwede:

Ja, det är ju möjligt.

Man får väl som vanligt helt enkelt prova för att veta. ¯\_(ツ)_/¯

Citat:

Jag antog dock inte att USB-C fungerade som en displayingång, vilket ett flertal andra publikationer har gjort.

Det var väldigt djärvt av dem att anta något sådant, må jag säga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Viking

Haha, från deras hemsida:
"exclusive design with almost 4K resolution". Sedan när är 2560x1440 nästan 4k?! Inte ens hälften så många pixlar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Micro-LED: fantasier.

Med reservationen för att jag bara spekulerar här så måste inte Micro-LED nödvändigtvis vara JÄTTELÅNGT bort. Teknologin för att packa högintensiva lysdioder på en liten yta uppfanns tydligen av Casio och implementerades för skrivare av den japanska skrivartillverkaren OKI redan 1981, vilket ca 20 år senare ledde till att tekniken blev såpass billig att det gick att få motsvarande laserskrivare i billiga konsumentmodeller.

1999 köpte jag en OKI OKIPAGE 6w som skrev ut 6 sidor/min @ 600 dpi (många lysdioder blir det!) med den tekniken, samtidigt som skrivaren inte kostade mer än ca 2000 kr, vilket var betydligt mindre än en traditionell laserskrivare med 600 dpi kostade samtidigt.

Jag hoppas på tätare iterationer av Mini-LED som bygger på liknande teknologi i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så enkelt att sluta blanda ihop dem:
Mini-LED: bättre belysning till LCD-skärmar och finns att köpa för hyfsat rimliga pengar.
Micro-LED: fantasier. Tills man har miljonen eller så att spendera på en stor skärmvägg. Vilket också det brukar vara just en fantasi.

Så när kommer Nano-LED?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Snygg men dyr...

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Haha nej inte ens musen, den är fulsnygg det får jag erkänna men inget för mig. 😊

Men de där skärmfötterna är ju hur otympliga som helst och jobbiga att hålla rena, jag föredrar att fästa skärmen på väggen faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Haha, från deras hemsida:
"exclusive design with almost 4K resolution". Sedan när är 2560x1440 nästan 4k?! Inte ens hälften så många pixlar.

Blir bar bättre och bättre det här. 😅
När börjar de sälja ormsalvor?

Permalänk
Medlem

17990:- är om inte annat i alla fall lite billigare än väntat nu när den finns i lager:
https://www.inet.se/produkt/2221574/aoc-32-pd32m-porsche-desi...

Någon som hittat en bra recension?