Ladda bilbatteri — minuspol fästes på karossen?

Permalänk
Medlem

Ladda bilbatteri — minuspol fästes på karossen?

Hej,

Jag läste om hur man laddar ett urladdat bilbatteri med ett redan laddat bilbatteri, vilket ju kan vara bra att veta om man ska hjälpa någon på vägen, alternativt bli hjälpt, och så här står det i boken:

Kan någon förklara för mig varför man ska fästa minuspolen i den urladdade bilens kaross, och inte istället fästa minuspolen på den den designerade polen på den urladdade bilens bilbatteri? För att förvirra ytterligare har min kära far dessutom en pamflett för proceduren i handskfacket på sin bil, där det tydligt står att man ska fästa båda minuspoler i båda bilars kaross, oavsett om det handlar om bilen med det laddade bilbatteriet eller bilen med det urladdade bilbatteriet. Kan någon vara vänlig och förklara logiken och fysiken bakom det hela?

Mvh / Felidae

Permalänk
Medlem

Det är jord du vill åt!
Ofta finns där en jordpunkt tilltänkt just för batteriladdning / starthjälp, konsultera din instruktionsbok!

Permalänk
Vive la liberté!

Anledningen som jag har förstått det är att minska risken för att minska risken för att gnistbildning vid minuspolen hos det mottagande batteriet ska antända ev vätgas som bildas och ev läcker ut vid mottagande av laddning.
Rent elektriskt gör det sak samma om du fäster kabeln direkt på batteriet eller mot en jordpunkt oavsett vilket av batterierna det rör sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Det är jord du vill åt!
Ofta finns där en jordpunkt tilltänkt just för batteriladdning / starthjälp, konsultera din instruktionsbok!

Aha!

Jag gjorde en googling när du nämner jordpunkt, och hittade denna artikel!

Från personen som ställde frågan till Vi Bilägare framkommer det att CTEK för den nämnda laddaren menar på att man skall koppla direkt till minuspolen. Det verkar med andra ord vara lite olika? Vad är logiken med jordningen hursomhelst? Jag kan typ inget om elektricitet, så jag får hoppas att jag inte hamnar i en situation som föranleder min insats i batterikoppling!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Hej,

Jag läste om hur man laddar ett urladdat bilbatteri med ett redan laddat bilbatteri, vilket ju kan vara bra att veta om man ska hjälpa någon på vägen, alternativt bli hjälpt, och så här står det i boken:

https://i.imgur.com/BA0jvc2.jpg

Kan någon förklara för mig varför man ska fästa minuspolen i den urladdade bilens kaross, och inte istället fästa minuspolen på den den designerade polen på den urladdade bilens bilbatteri? För att förvirra ytterligare har min kära far dessutom en pamflett för proceduren i handskfacket på sin bil, där det tydligt står att man ska fästa båda minuspoler i båda bilars kaross, oavsett om det handlar om bilen med det laddade bilbatteriet eller bilen med det urladdade bilbatteriet. Kan någon vara vänlig och förklara logiken och fysiken bakom det hela?

Mvh / Felidae

Det finns flera risker med att använda polerna på batteriet, det kan ha bildats knallgas i batteriet och ansluter du då en polklämma så uppstår det alltid en liten gnista och då exploderar batteriet. Det kan uppstå en så kallad strömrusning i det urladdade batteriet och då bildas knallgas som kan antändas... Som du ser egentligen samma sak men knallgasen kan bildas på olika sätt olika snabbt.

Dessutom kan det vara kortslutning i en eller flera celler i det dåliga batteriet och skulle det vara fallet så skulle inte strömmen räcka till för att starta motorn då batteriet är den felande länken.

Skall man vara petig så är man ju ute efter att få så bra jord som möjligt i en bil, är det dålig jord pga anslutningen i minuskabeln från batteriet så blir den ju lika dålig om du använder dig av minuspolen på batteriet. Använder du dig av karossen eller ännu bättre en metalldel som är monterad på motorn så har du den bästa jorden du kan få.

Rent allmänt är det pga dålig jord som startmotorn går långsamt eller inte alls, förutom minuskabeln som går från batteriet till en bra anslutning till karossen eller i bästa fall direkt till minuspolen på startmotorn så skall det finnas en eller flera så kallade jordflätor mellan kaross och motor, är dom dåliga eller saknas helt och hållet så behöver dom åtgärdas i första hand.

Mera kött på benen.
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felidae:

För att förvirra ytterligare har min kära far dessutom en pamflett för proceduren i handskfacket på sin bil, där det tydligt står att man ska fästa båda minuspoler i båda bilars kaross, oavsett om det handlar om bilen med det laddade bilbatteriet eller bilen med det urladdade bilbatteriet. Kan någon vara vänlig och förklara logiken och fysiken bakom det hela?

Jag skulle tro att anledningen att de rekommenderar att man kör den svarta kabeln kaross-kaross (istället för minuspol-kaross som man oftast hör) är för att göra det lättare att minnas: röd plus-plus, svart kaross-kaross.
Det kommer inte bli någon gnistbildning när man kopplar på första änden av sladden (om det inte är någon extrem ESD då visserligen -- så kaross-kaross bör vara marginellt säkrare), men när man kopplar på den andra änden kan det mycket väl bli det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Som tidigare nämnts så bildas vätgas vid laddning av blybatterier, vätgas tillsammans med syre ger knallgas och för att minimera risken för antändning så ska minus på startkabeln anslutas till chassijord.
För övrigt bör alltid minus anslutas sist av polerna rent generellt för att minska risken för gnistbildning.

Permalänk
Medlem

Du ska INTE ansluta laddaren till minuspolen på batteriet vid laddning, då sätter du BMS (Battery Monitoring System) ur funktion som registrerar bilens laddning.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av agh39:

Du ska INTE ansluta laddaren till minuspolen på batteriet vid laddning, då sätter du BMS (Battery Monitoring System) ur funktion som registrerar bilens laddning.

På min bil (V90) ska man enligt instruktionsboken ladda både vid positiv och negativ laddningspunkt. Går inte minuspolen till batteriet då? Jag har ingen aning, kan noll om både bilar och el. Hade varit intressant att veta bara.

https://www.volvocars.com/se/support/manuals/s90/2018w17/unde...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

På min bil (V90) ska man enligt instruktionsboken ladda både vid positiv och negativ laddningspunkt. Går inte minuspolen till batteriet då? Jag har ingen aning, kan noll om både bilar och el. Hade varit intressant att veta bara.

https://www.volvocars.com/se/support/manuals/s90/2018w17/unde...

Har du framdragna laddposter som på V90 har biltillverkaren sett till att de sitter i serie med BMS, då funkar det finfint att ladda på posterna. På min V60 (gamla modellen) står det uttryckligen i instruktionsboken att inte koppla laddaren på batteriets minuspol på grund av BMS då inte fattar att batteriet laddas externt.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Modern intelligent laddare så probar de kontakten på anslutningen innan de börja ladda på med ström, så gnistbildningsrisken är minimal med dessa och därför kan ansluta direkt mot batteripolerna.

Den andra att idag är det MF-batterier eller AGM-batterier med minimal till ingen väte/knallgasbildning alls i normala fall och sådana batterier indikeras av att inte ha några skruvkorkar eller andra korka tänkta att öppnas av den som har batteriet. MF-batterier har också ofta en 'tittöga' med grön eller röd boll studsande i botten om batteriet är tillräckligt laddat (> 50% laddstatus) - svart om det är hårt urladdat och bör snarast laddas.

---

Beskrivningar som TS visade är från tiden man hade batterier med skruv-korkar, behöver 'vattna' dem på halvårsbasis och ofta i kombination att man använder gamla laddare med selen-likriktare och senare med kisel-dioder utan reglering (ibland resistiv eller induktiv strömbegränsning så att det inte strömrusade för mycket vid tomma batterier) och sedan automatsäkringar som slog av och på om det drog för mycket ström. Dessa laddare var också experter på att 'koka sönder' batterierna (även om de var helt nya) om man glömmer bort dem över en helg tex. då även om strömmen minskar när batteriet blir laddat så blir det aldrig noll utan kan ladda 0.5 - 1 Ampere utan att sluta fast batteriet är helt fullt och batteriet brukar då 'koka' (man hör ett brus och kanske bubblor i cellernas kärl) och batteriet är ofta något varmare än rumstemperatur/omgivningstemperatur.

OBS batteriet slits väldigt mycket när det 'kokar' med klassisk oreglerad laddare då det korroderar hårt på blyplattorna och 1 dygn bortglömt fortsatt laddning efter det första 24 timmarnas laddning kan kosta 1-3 år i livlängd för batteriet pga. korrosionen det orsakar på de bruna positiva plattorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klirre:

Har du framdragna laddposter som på V90 har biltillverkaren sett till att de sitter i serie med BMS, då funkar det finfint att ladda på posterna. På min V60 (gamla modellen) står det uttryckligen i instruktionsboken att inte koppla laddaren på batteriets minuspol på grund av BMS då inte fattar att batteriet laddas externt.

Alla bilar där batteriet sitter monterat i bagageutrymmet har separata anslutningspunkter ämnat för laddning/starthjälp i motorutrymmet. Sedan så finns det såklart undantag, men man ser detta i bilens instruktionsbok. Följ den, så behöver man inte få några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Modern intelligent laddare så probar de kontakten på anslutningen innan de börja ladda på med ström, så gnistbildningsrisken är minimal med dessa och därför kan ansluta direkt mot batteripolerna.

Precis, jag har en CTEK och fick för några år sedan köra den i konstantströmläge ett tag efter att dåvarande bilskrälle tömt batteriet pga strulande dörrkontakt. Detta eftersom laddaren helt enkelt inte såg ett fungerande och rätt anslutet batteri pga den låga spänningen och därför vägrade börja ladda. Syftet är ju även att hindra att man laddar batteriet "baklänges".

(Sedan mår batteriet inte bra av sådan urladdning, men det är en annan femma.)

Citat:

OBS batteriet slits väldigt mycket när det 'kokar' med klassisk oreglerad laddare då det korroderar hårt på blyplattorna och 1 dygn bortglömt fortsatt laddning efter det första 24 timmarnas laddning kan kosta 1-3 år i livlängd för batteriet pga. korrosionen det orsakar på de bruna positiva plattorna.

Vi hade en 850 med höga strålkastarna från ny och den fick fel på laddregleringen efter några år och inte så många tusen mil, vilket också var ett effektivt sätt att ta livet av batteriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Precis, jag har en CTEK och fick för några år sedan köra den i konstantströmläge ett tag efter att dåvarande bilskrälle tömt batteriet pga strulande dörrkontakt. Detta eftersom laddaren helt enkelt inte såg ett fungerande och rätt anslutet batteri pga den låga spänningen och därför vägrade börja ladda. Syftet är ju även att hindra att man laddar batteriet "baklänges".

En del modernare intelligentare laddare har 'renoverings/desulfalterings-läge' just för de här fallen med bottenurladdade batteriet och efter en tid körning med pulser få upp batterispänningen så pass att den normala laddningssekvensen kan ta vid.

Det andra tixet är som redan nämnt att sätta laddaren i strömförsörjningsläget med konstantspänning (13.8 Volt, tänkt att mata 12V-prylar och inte ladda batteri) men det är inte alla laddare som har den optionen heller.

en typisk under lång tid bottenurladdat batteri kan ha så hög inre resistans att det bara leder med enstaka mA vid 14 Volt tills så mycket svavelsyra frigjorts från plattorna så att elektrolyten (som i det här läget är nästan enbart bara rent destillerat vatten) börja kunna leda ström igen för den fortsatta uppladdningen.

Dock brukar batteriet vara ganska rejält skadad om det har stått med nära 0 Volt över polerna i flera veckor (typiskt läge med innerbelysning eller belysning i bakluckan stått tänt och bilen inte använts på ett tag - typiskt långtidsparkering vid flygplatser...) och har man 50% lagringskapacitet kvar efteråt så får man vara glad för det.

Permalänk
Medlem

Risk för gnistbildning på batteriet där du ansluter minuspolen sist. Om det är ett batteri med syra som man kan fylla på själv så kan det bildas gas som kan brinna/smälla.

Om batteriet du ansluter sist är ett förseglat gel/agm batteri så kan man ansluta minuspolen lik väl.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

En sak till att minnas - tar du bort batteriet från fordon för byte eller att ladda den separat - lossa '-' (minus) polen först och vik undan så att det inte berör minus-batteri-polen! - efter det så kan du säkert skruva bort + (plus) polen då det kommer inte att hända något även om du slinter eller skaftet verktyget tar emot någon karossdel när du lossar kabelskon. - vid återmontering koppla in + först och - sist.

Annars finns risk för fyverkeri av gnistor (och risk för cellsprängning av batteriet om det är med skruvkork) om du lossa +-polen först och fasta nyckeln (eller mer ofta skiftnyckeln) råkade gå i något kopplat elektriskt till karrossen och samtidig kontakt med +-polen på batteriet!.

I fallet när man skall hjälpstarta en annan bil så är det god regel att ansluta minus sist och jordpunkt en bit bort från batteriet
vid sista anslutning om möjligt då koppling batteri <==> batteri har ingen strömbegränsning och det kan gå ganska mycket ström inledningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Kan någon förklara för mig varför man ska fästa minuspolen i den urladdade bilens kaross, och inte istället fästa minuspolen på den den designerade polen på den urladdade bilens bilbatteri?

Vid STARTHJÄLP ska man koppla till en jordpunkt som inte är på batteriet för att man vill att strömmen ska gå till startmotorns jordfläta utan att först passera batteriet. Batteriet har ett stort internt motstånd vilket gör att väldigt lite går till startmotorn och kablarna överhettas, eller kan t.o.m. fatta eld (beroende på hur urladdat mottagande fordon är och hur länge man försöker starta), om man sätter kabeln direkt mellan minuspolerna.

Batteriladdning är något helt annat som inte involverar i närheten av de strömmarna, och där bör man alltid konsultera bilens instruktionsbok för att se hur det ska gå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

En del modernare intelligentare laddare har 'renoverings/desulfalterings-läge' just för de här fallen med bottenurladdade batteriet och efter en tid körning med pulser få upp batterispänningen så pass att den normala laddningssekvensen kan ta vid.

Den har desulfatering, men den gör ingenting om den inte ser ett korrekt anslutet batteri. Man kan bara få den att klicka igång i strömförsörjningläget utan att den ser något i änden på kablarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vid STARTHJÄLP ska man koppla till en jordpunkt som inte är på batteriet för att man vill att strömmen ska gå till startmotorns jordfläta utan att först passera batteriet. Batteriet har ett stort internt motstånd vilket gör att väldigt lite går till startmotorn och kablarna överhettas, eller kan t.o.m. fatta eld (beroende på hur urladdat mottagande fordon är och hur länge man försöker starta), om man sätter kabeln direkt mellan minuspolerna.

Hum, har du någon källa på det? Det låter knasigt eftersom minuspolen ändå är kopplad till karossen, och ström enbart flödar i kompletta kretsar. Det borde väl rimligtvis gå lika mycket genom batteriet oavestt, så länge som man inte fullkomligt kopplar ur det egna batteriet och kopplar den andra bilen direkt till startmotorn?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Varenda gång jag gett starthjälp sedan jag fick reda på hur man egentligen ska gå tillväga, har jag inlett med att vara seriös och koppla enligt rekommendation via chassi, och så blir det inte tillräckligt bra kontakt. Uppenbarligen är jag världssämst på hitta bra jordpunkt så till sist tröttnar jag på tjorva och kopplar rakt på batteriet så vet jag att den startar. Blir väl en svampmolnsexplosion för eller senare, brukar titta bort just vid kontaktögonblicket för att åtminstone tro jag kan rädda ögonen.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Varenda gång jag gett starthjälp sedan jag fick reda på hur man egentligen ska gå tillväga, har jag inlett med att vara seriös och koppla enligt rekommendation via chassi, och så blir det inte tillräckligt bra kontakt. Uppenbarligen är jag världssämst på hitta bra jordpunkt så till sist tröttnar jag på tjorva och kopplar rakt på batteriet så vet jag att den startar. Blir väl en svampmolnsexplosion för eller senare, brukar titta bort just vid kontaktögonblicket för att åtminstone tro jag kan rädda ögonen.

Det måste vara plåtrent där du kopplar, funkar inte mot lack etc. De flesta bilarna idag har motorblock och växellådshus (tvårsmonterad motor) i aluminium, brukar finnas bra ställen att koppla mot där. Var sämre förr när gjutjärnsblocken var målade, då körde jag samma metod som du, blunda och hoppas.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hum, har du någon källa på det? Det låter knasigt eftersom minuspolen ändå är kopplad till karossen, och ström enbart flödar i kompletta kretsar. Det borde väl rimligtvis gå lika mycket genom batteriet oavestt, så länge som man inte fullkomligt kopplar ur det egna batteriet och kopplar den andra bilen direkt till startmotorn?

Det är inget konstigt alls.

Om startmotorn behöver t.ex. 100A och batteriet är tomt så räcker det inte med att det flödar in 100A från startkablar, då strömmen inte kan passera i den takten genom ett urladdat batteri p.g.a. tidigare nämnda motstånd, vilket då innebär att det tomma batteriet försöker suga flera hundra ampere genom startkablarna.

Jag har hittills inte stött på en bil med förbränningsmotor där inte pluspolen vid batteriet har en förgrening som går direkt till startmotorn, och genom att flytta jordpunkten till t.ex. motorblocket så slipper man problemet med att strömmen till startmotorn ska gå igenom batteriet.

Förstår inte riktigt hur det kan vara så svårt att förstå skillnaden mellan ett motstånd som sitter i serie och ett som sitter parallellt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förstår inte riktigt hur det kan vara så svårt att förstå skillnaden mellan ett motstånd som sitter i serie och ett som sitter parallellt?

Jag förstår inte riktigt hur det hamnar i serie. Var är felet?

Röda linjen är strömmen förstås.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Röda linjen är strömmen förstås.

Ja, den ena vägen är kanske 0,1 Ohm medan den andra är t.ex. 100 Ohm.

Startmotorn hamnar "mellan" hjälpande bil och det tomma batteriet, därför brinner inte startkablarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hum, har du någon källa på det? Det låter knasigt eftersom minuspolen ändå är kopplad till karossen, och ström enbart flödar i kompletta kretsar. Det borde väl rimligtvis gå lika mycket genom batteriet oavestt, så länge som man inte fullkomligt kopplar ur det egna batteriet och kopplar den andra bilen direkt till startmotorn?

Det är HELT fel annars skulle alla bilar börja brinna med eller utan starthjälp

Att man inte ska sätta på minus polen är för att minska eventuell gnistbildning som kan antända knallgasen som batterier producerar vid laddning.

Hjälpstartat MÅNGA bilar och kör alltid på minuspolen, brukar blåsa lite för att skingra eventuell knallgas.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas:

Jag förstår inte riktigt hur det hamnar i serie. Var är felet?

https://i.imgur.com/u7qEsyT.png
https://i.imgur.com/9aa3xLe.png

Röda linjen är strömmen förstås.

Kopplar man förbi "jordflätan" kan det innebära klar högre spänning till startmotorn så att ansluta jorden på ett annat ställe (närmare startmotorn) än batteriet kan vara en elektrisk fördel förutom att man minskar risken att antända knallgas, dessutom minskar ju strömmen man laddar batteriet med så handlar det om starthjälp är det ju en fördel att i princip ansluta jorden på startmotorn i stället för i batteriet.
Ibland kan ju även grundproblemet vara att det är dålig jordning av motor eller batteri, sånt händer ibland på både gamla och nya bilar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, den ena vägen är kanske 0,1 Ohm medan den andra är t.ex. 100 Ohm.

Startmotorn hamnar "mellan" hjälpande bil och det tomma batteriet, därför brinner inte startkablarna.

Men var är mitt kretsschema fel isåfall menar du? Som du ser går strömmen inte genom det döda batteriet eftersom de är parallellkopplade.
Om man skulle koppla dem i SERIE så skulle det ju bli som du säger. Men då får du ju alldeles för hög spänning i många fall, samt att du måste koppla ihop pluspol till minuspol.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men var är mitt kretsschema fel isåfall menar du? Som du ser går strömmen inte genom det döda batteriet eftersom de är parallellkopplade.
Om man skulle koppla dem i SERIE så skulle det ju bli som du säger. Men då får du ju alldeles för hög spänning i många fall, samt att du måste koppla ihop pluspol till minuspol.

Inget fel, utan det är som du skriver.

Kopplar man in direkt på batteriet så går det ström till startmotorn men även till batteriet för det har lägre spänning. Skulle man koppla in direkt på startmotorn både plus och minus så går ändå ström till batteriet.
Man kommer inte undan problemet med att det ''döda'' batteriet kommer att ''laddas'' samtidigt som man ger starthjälp.

Största anledningen är att undvika gnistbildning vid batteriet pga. knallgas som kan bildas. Därför kopplar man in plus på båda bilarnas batteri först och sen minus i starthjälpsbatteriet och sist minus i karossen på bilen som behöver starthjälp. Och när man är färdig med starthjälpen så motsatt ordning alltså först kopplar man bort från karossen.

Sen är det som Mrqaffe skriver att speciellt äldre bilar brukar ha spänningsfall och då har man lite fördel om man kopplar in minusklämman i bilens motor eller karossen. Men inte ovanligt med samma problem på plussidan.

Största anledningen till varför man får startkablarna att bli lite väl varma är för att de är för klena. Man kommer inte långt med 6mm² när man ska starta en bil om det är kallt eller motorn är trögstartad.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MammDiin:

Inget fel, utan det är som du skriver.

Kopplar man in direkt på batteriet så går det ström till startmotorn men även till batteriet för det har lägre spänning. Skulle man koppla in direkt på startmotorn både plus och minus så går ändå ström till batteriet.
Man kommer inte undan problemet med att det ''döda'' batteriet kommer att ''laddas'' samtidigt som man ger starthjälp.

Största anledningen är att undvika gnistbildning vid batteriet pga. knallgas som kan bildas. Därför kopplar man in plus på båda bilarnas batteri först och sen minus i starthjälpsbatteriet och sist minus i karossen på bilen som behöver starthjälp. Och när man är färdig med starthjälpen så motsatt ordning alltså först kopplar man bort från karossen.

Sen är det som Mrqaffe skriver att speciellt äldre bilar brukar ha spänningsfall och då har man lite fördel om man kopplar in minusklämman i bilens motor eller karossen. Men inte ovanligt med samma problem på plussidan.

Största anledningen till varför man får startkablarna att bli lite väl varma är för att de är för klena. Man kommer inte långt med 6mm² när man ska starta en bil om det är kallt eller motorn är trögstartad.

Startkablar med 6kvadrat? Inte ens biltema säljer kablar med mindre dimension än 10kvadrat.

Permalänk
Medlem

jisses. jag har då satt direkt på minuspol fleeera gånger bla med nyare bmws. enda gången jag satt i kaross på annan bil var när batteriet var stendött så det inte gick att öppna backluckan. jag åker runt med 3 parallellkopplade batterier i min bil, menar ni att jag inte kan göra det med era argument om knallgas och allt vad det nu är ni menar kommer hända?

+ är +, - är -. badar ni med flytväst också?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?