Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Yes! Äntligen! Tack det fungerade. Jag kan bli helt vansinnig att så fort jag ska plocka upp fjärren så trycker jag på den knappen. Dåligt design val av just den knappen och varför ens ha en snabbknapp till enbart Netflix. Nåja nu kan jag andas igen

Alla smart tv har ju det idag, gissar att de får en slant av Netflix, Disney etc. Nog värt mycket att få en dedikerad brandad knapp som alltid är synlig på vardagsbordet. Vore bättre om det fanns några extra knappar som man kunde programmerat själv. Sen just Netflix knappen är det något fel på, den är alldeles för lättryckt, olikt de andra knapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Startat om efter ställt in den att inte gå i viloläge?

Vad menar du med viloläge? Hittar ingen sådan inställning. Finns screen-saver och den går inte att stänga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Vad menar du med viloläge? Hittar ingen sådan inställning. Finns screen-saver och den går inte att stänga av.

Inställningar / Display and sound.

Hos mig hjälpte det inte.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Inställningar / Display and sound.

Hos mig hjälpte det inte.

Vad är det för problem du har med shielden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Vad är det för problem du har med shielden?

För min del var det ljudet som försvann samt att Kodi hängde sig så pass att jag var tvungen att starta om shielden efter varje viloläge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Vad är det för problem du har med shielden?

Skrivet av immutable:

För min del var det ljudet som försvann samt att Kodi hängde sig så pass att jag var tvungen att starta om shielden efter varje viloläge.

Samma här. Inget ljud på några appar som tex YouTube. Även HBO Max kan hänga sig efter någon minut och man fick ta appen på TV istället.

Den bästa mediaspelaren på marknaden (jo jag har APTV också) har blivit en B-produkt efter senaste uppdateringen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Samma här. Inget ljud på några appar som tex YouTube. Även HBO Max kan hänga sig efter någon minut och man fick ta appen på TV istället.

Den bästa mediaspelaren på marknaden (jo jag har APTV också) har blivit en B-produkt efter senaste uppdateringen.

Känns helt ok att ligga kvar på 8.2.3 och Kodi 19.4.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Samma här. Inget ljud på några appar som tex YouTube. Även HBO Max kan hänga sig efter någon minut och man fick ta appen på TV istället.

Den bästa mediaspelaren på marknaden (jo jag har APTV också) har blivit en B-produkt efter senaste uppdateringen.

Mina 2-3 månader har den ständigt varit en b-produkt och nu har den blivit sämre. HBO fungerar inte alls idag.

Överväger att byta ut mot en lång aktiv hdmi kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Mina 2-3 månader har den ständigt varit en b-produkt och nu har den blivit sämre. HBO fungerar inte alls idag.

Överväger att byta ut mot en lång aktiv hdmi kabel.

HBO fungerade inte för mig heller igår, så kanske inte nödvändigtvis Shieldens fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Mina 2-3 månader har den ständigt varit en b-produkt och nu har den blivit sämre. HBO fungerar inte alls idag.

Överväger att byta ut mot en lång aktiv hdmi kabel.

Många som haft problem senaste tiden med HBO på olika plattformar, har inget med Shielden att göra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Många som haft problem senaste tiden med HBO på olika plattformar, har inget med Shielden att göra.

Remuxar och annat har börjat lagga med, får inget ljud i vissa filer som fungerat innan. Lipsync- problem och allmänt slö och ojämn prestanda. Det har inte med HBO att göra iaf.

Permalänk
Medlem

Hej, jag råkade kasta sönder kontrollen igår och den var inte så lätt få ihop fint trots att jag har alla delar så går den inte att få ihop så att det går att trycka fint på den. Har nu kopplat PS4-kontroll till samt min mobil men hade varit skönt om det istället kanske gick att använda samma kontroll som till min Samsung KS8005-TV? Någon som vet om man på något sett kan få HDMI-CEC att fungera med den kontrollen till alla system? (Kör via Samsung Soundbar, ARC)

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Kom igår.
HotFix (33.1.0.329 deployed 5/2/2022) :
Resolves network crash with some Asus router models when using Wifi on 2019 SHIELDs
Resolves issue connecting to GeForce NOW 3080 sku servers while capturing video (Twitch streaming or NVIDIA Share).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Många som haft problem senaste tiden med HBO på olika plattformar, har inget med Shielden att göra.

Ja hela tiden.

Permalänk
Medlem

Ja både Amazon Prime, HBO och typ alla andra appar hackar i bilden och beter sig konstigt på shielden eller kraschar helt. TVns interna appar som också är Android har inga problem.

Kan det vara hårdvarufel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Skaffade min Shield främst för detta och det funkar kanon. Kör 4K60 via ethernet och Moonlight-appen. Märker ingen skillnad från att koppla direkt till TV:n (LG C1). Ett fåtal gånger har streamen fryst så jag får pausa och resuma, annars problemfritt.

Det jag är lite förvirrad över är hur Gamestream ser/hanterar upplösning. Streamar jag desktop så blir bilden stretchad eller med black bars om jag väljer något annat än TV:ns native resolution (4K) i Windows, vilket jag tycker inte borde hända sålänge jag väljer en 16:9 upplösning. Möjligt att jag missat någon inställning. Detta märks dock inte när jag väljer annan upplösning i spel, kör främst i 1440p på min 4K skärm och ingen stretch eller liknande.

Skrivet av 1Z3C0LD:

Jag kan flika in ytterligare en åsikt för att kanske göra det bättre, eller sämre?

Jag har kört Gamestream vad jag själv skulle säga ganska mycket. Spel som kräver 100% respons där minsta musrörelse måste hinnas med, kan jag verkligen inte rekommendera. Spel som styrs med mus överlag är relativt obekväma då latensen märks väldigt tydligt, men även Diablo II Resurrected fungerade helt ok
Men jag har spelat spel som Assassins creed, Need for Speed Heat(Vilket fungerar, men det tar ett litet tag innan huvudet lär sig det förlängda latensen) och Hades.
Samtliga har fungerat helt okej, assassins creed fungerar solklart bäst där latensen och responsen inte är av största vikt.

Har ni kabel mellan dator -> router och router -> tv? Eller trådlöst till tv? Lite nyfiken fick det inte att funka bra med min nyinskaffade med moonlight så ska försöka dra fram en kabel till tvn. Tänkte att det kanske skulle räcka med 5ghz och 3-4 meter till routern fri väg men tji fick jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elipe:

Har ni kabel mellan dator -> router och router -> tv? Eller trådlöst till tv? Lite nyfiken fick det inte att funka bra med min nyinskaffade med moonlight så ska försöka dra fram en kabel till tvn. Tänkte att det kanske skulle räcka med 5ghz och 3-4 meter till routern fri väg men tji fick jag

Jag kör kabel både till dator och Shield. Körde även Moonlight via min LG C1 innan jag hade Shield och märkte ingen direkt skillnad. Då också trådat.

Permalänk
Medlem

Trådlöst till både dator och Tv, Shield matar jag med TPkabel för att vara på säkra sidan den får bra ström hela tiden, hade nog fungerat alldeles utm,ärkt med trådlöst till den också då min nya Tp-Link router med Wi-Fi 6 är sketabra

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Min shield tube har enorma problem att spela upp 4K filer med hög bitrate.. min fs 4k max stick fungerar bättre.

Någon som har en jävla lösning på skiten? Så less.

Permalänk
Skrivet av zyrien:

Min shield tube har enorma problem att spela upp 4K filer med hög bitrate.. min fs 4k max stick fungerar bättre.

Någon som har en jävla lösning på skiten? Så less.

vilken app spelar du upp med? exempel på filer du försöker spela upp? har du senaste uppdateringarna? Shield Tube hade problem tidigare, efter uppdatering till Android 11 så löste sig iaf Plex uppspelningen med 4K high bitrate, har dock funkat bra med Kodi.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Ok tack för svar. Jag försöker få parsec att funka bra. Har trådat till dator men inte till shielden än.. men får nog bli att dra en kabel ändå. Försökt med både open-stream med moonlight och parsec utan framgång laggar som satan så får testa med sladd å se om det blir bättre.

Hur stor roll spelar egentligen datorns hårdvara för att streama spel till tv på det här sättet? Använder 5600x och 5700xt. Har ju bra flyt i spelen på datorn i 1440p

Permalänk
Medlem

Så trött på att behöva rycka sladden på min Pro när den låst sig. Gått tillbaka till att köra Kodi från min PC nu när de har lagt till HDR. Tittar numera endast på DV-material från Shielden vilket Kodi PC inte klarar. Hur fasiken kunde Nvidia klanta till sig så med en uppdatering utan att ge möjligheten att enkelt göra en rollback (inte bara Kodi som låser systemet om ni nu undrar)?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Så trött på att behöva rycka sladden på min Pro när den låst sig. Gått tillbaka till att köra Kodi från min PC nu när de har lagt till HDR. Tittar numera endast på DV-material från Shielden vilket Kodi PC inte klarar. Hur fasiken kunde Nvidia klanta till sig så med en uppdatering utan att ge möjligheten att enkelt göra en rollback (inte bara Kodi som låser systemet om ni nu undrar)?

Pluggade ur min också, förut körde jag alla streaming tjänster via den, nu ville den inte visa något i bra kvalitet heller, när den väl hade kvalitet så frös den istället.. orkade inte ens strula

Permalänk
Medlem

Känns fortfarande helt ok att man stannade kvar på 8.2.3, min Pro fungerar problemfritt än.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

vilken app spelar du upp med? exempel på filer du försöker spela upp? har du senaste uppdateringarna? Shield Tube hade problem tidigare, efter uppdatering till Android 11 så löste sig iaf Plex uppspelningen med 4K high bitrate, har dock funkat bra med Kodi.

Kör Exoplayer mest när jag använder Weyd/syncler.

Verkar som Kodi är mitt enda val isf.

Permalänk
Skrivet av zyrien:

Kör Exoplayer mest när jag använder Weyd/syncler.

Verkar som Kodi är mitt enda val isf.

rekommenderar köra Kodinerds som har stöd för DV om det är något som du behöver, om du inte kan köra Plex appen.

https://repo.kodinerds.net/index.php?action=list&scope=cat&it...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Vad har ni för hastighet/upplösning/framerate på er Gamestream-ström?

Uppsättningen är:
Stationär PC -> ethernetkabel-> router -> 5G Wifi -> Nvidia Shield 2019.

När jag väljer Test connection får jag runt 31 Mbps till datorn. Har inga problem med hastighet i övrigt. Testar jag Wifi mot internet från shielden får jag ca 200 Mbps, samma med iPerf mellan PC och shielden. Och PCn maxar min internetuppkoppling som bara är 250/250 om jag testar något test mot internet.

När shielden får ställa in automatiskt väljer den 1080p@60.

Är det normalt eller är det någon inställning jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Många som haft problem senaste tiden med HBO på olika plattformar, har inget med Shielden att göra.

Va? Inte haft tillstymmelse med problem med hbo max, varken på apple TV eller samsung Tv :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Min shield tube har enorma problem att spela upp 4K filer med hög bitrate.. min fs 4k max stick fungerar bättre.

Någon som har en jävla lösning på skiten? Så less.

Med kodi borde det funka? kör du med plex? Med plex så får datorn jobba som filmerna ligger på va? Kommer inte riktigt ihåg, va ett tag sen jag använde plex...

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Med kodi borde det funka? kör du med plex? Med plex så får datorn jobba som filmerna ligger på va? Kommer inte riktigt ihåg, va ett tag sen jag använde plex...

Det ska fungera bra med Plex appen nu, kör en Tube hos föräldrarna och den spelar tex upp 4K Dolby Vision Blu-ray 100GB+ filer utan problem.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C