Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/48544...
These are the known and reported issues in SE9.0.1 that are being worked on. This is not the exhaustive list but rather the more common issues list. One off bugs, single user issues are not listed in here.

Known Issues: (Join the HotFix for quicker resolution of these issues: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/48544...

Wifi disconnects on a subset mesh/band steering network setups with wifi roaming enabled (Work around for now is to disable roaming in wifi settings)
While using external hard drives with NTFS format which do continuous reading/writing (DVR type applications), the drive stops working and SHIELD hangs and needs to be rebooted. This may also apply to exfat as both file systems are served by Paraon but likely does not apply to fat32 which has built in kernel support.
File transfer performance issue
Streaming Emby with https video stalls unless http2 is disabled
The drive speed test when adopting a storage drive always reports drive too slow
When Kodi is running in the background, refresh rate changes on apps in the foreground somtimes
Button mapper remap on Netflix button triggers Netflix button and the new button mapped
Popping audio when playing back over BT headphones while Dolby Processing is enabled. For now, disable Dolby Processing while playing back on headphone
Free space reports incorrect using SMB server feature in SHIELD
Adopted storage starts migrating but doesn't always complete
Twitch scaling/zooming/cropping behavior doesn't look correct
AI upscaling does not work when streaming GeForce NOW 1080p HDR content
Resolution is capped at 1080p when using ADB for screen capture
Unable to log into Google or Netflix accounts when using restricted profile
Audio stutter issues with aptX-HD compatible headsets
VUDU does not cast in UHD
XBOX controllers may not automatically reconnect after disconnecting on SHIELD sleep
Change in mapping (Sterteched vs black bars) of 16:9 content to 16:10 display behavior from 8.2.3
When refresh rate switcher is enabled with the network debugging feature popups asking for device authorization to the network debugger appear randomly

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/48538...
Today we released SHIELD Experience Upgrade v9.0.1 (33.1.0.283) for all SHIELD and SHIELD Pro units. This update is based on SHIELD Experience Upgrade 9.0 and includes the following fixes:

Major issues addressed
Resolves PLEX Media Server issues
Fixes storage permission issues on media players, file browsers, and emulator apps
Fixes stutter when playing interlaced content
HDMI/Display
Resolves brief video corruption when watching YouTube TV
Fixes issue where HDMI-CEC volume control will be adjusted by 2 increments
Removes thumbnail overlay when taking a screenshot
Resolves issue where screen would be rotated 90 degrees
Restores "beta" description to "Match frame rate" settings
Audio
[SHIELD 2019] Fixes bug where audio would be lost after toggling "Dolby audio processing"
Fixes Bluetooth audio issue when "Audio formats" is set to manual
Storage
[SHIELD 2019 8GB model] Resolves issue where SD card would not be detected after reboot
Resolves issue where files on adopted storage was not visible when connecting over local network
Resolves issue where Android folders are automatically created when connecting storage
Fixes bug where files cannot copy onto removable storage when connecting over local network from a Mac
Fixes bug copying files to SHIELD over local network when app is running on SHIELD
Fixes bug where Kodi media files were not visible when connecting over local network
Network
Fixes bug where “Wi-Fi roaming enabled” switch was not working properly
Resolves issue where user is prompted for Wi-Fi network again after successfully connecting to networks
Accessories
Fixes Kodi bug where SHIELD TV app, Control4, and other remotes would not work properly
Fixes Kodi issue where long press select or menu would not be detected properly
Fixes issue on XBOX controllers where pressing the XBOX button would not bring up Stadia menu
Fixes bug where IR volume control would be disabled when USB DAC was connected
Resolves navigation issues when selecting folders to grant files and media permissions
Cast
Resolves instances where SHIELD would not be visible as a cast device
Misc
Fixes bug where Kodi system files were unaccessable
Fixes bug where playback status for videos would show up on the home screen

Är Shield Experience uppdateringar separat från det nya GoogleTV UI:t? Har downgradeat launchern och vill behålla det gamla UI:t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Är Shield Experience uppdateringar separat från det nya GoogleTV UI:t? Har downgradeat launchern och vill behålla det gamla UI:t.

Shield Experience uppdateringar är OS'et, numera android 11.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har funderat på att skaffa en Shield TV Pro där huvudsyftet ska vara att använda gamestream mellan PCn och Shielden. Lite nyfiken på vad man kan förvänta sig för kvalitets förluster, input lag osv

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem med att plex servern försvunnit efter senaste uppdateringen? Jag kan inte få igång min server på shielden längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danis:

Någon mer som har problem med att plex servern försvunnit efter senaste uppdateringen? Jag kan inte få igång min server på shielden längre.

Åtskilliga.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Har funderat på att skaffa en Shield TV Pro där huvudsyftet ska vara att använda gamestream mellan PCn och Shielden. Lite nyfiken på vad man kan förvänta sig för kvalitets förluster, input lag osv

Skaffade min Shield främst för detta och det funkar kanon. Kör 4K60 via ethernet och Moonlight-appen. Märker ingen skillnad från att koppla direkt till TV:n (LG C1). Ett fåtal gånger har streamen fryst så jag får pausa och resuma, annars problemfritt.

Det jag är lite förvirrad över är hur Gamestream ser/hanterar upplösning. Streamar jag desktop så blir bilden stretchad eller med black bars om jag väljer något annat än TV:ns native resolution (4K) i Windows, vilket jag tycker inte borde hända sålänge jag väljer en 16:9 upplösning. Möjligt att jag missat någon inställning. Detta märks dock inte när jag väljer annan upplösning i spel, kör främst i 1440p på min 4K skärm och ingen stretch eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Skaffade min Shield främst för detta och det funkar kanon. Kör 4K60 via ethernet och Moonlight-appen. Märker ingen skillnad från att koppla direkt till TV:n (LG C1). Ett fåtal gånger har streamen fryst så jag får pausa och resuma, annars problemfritt.

Det jag är lite förvirrad över är hur Gamestream ser/hanterar upplösning. Streamar jag desktop så blir bilden stretchad eller med black bars om jag väljer något annat än TV:ns native resolution (4K) i Windows, vilket jag tycker inte borde hända sålänge jag väljer en 16:9 upplösning. Möjligt att jag missat någon inställning. Detta märks dock inte när jag väljer annan upplösning i spel, kör främst i 1440p på min 4K skärm och ingen stretch eller liknande.

Tack!
Jobbigt när man får blandade svar haha
Vissa säger det är förfärligt/dåligt/laggar, vissa säger det funkar 10/10.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Tack!
Jobbigt när man får blandade svar haha
Vissa säger det är förfärligt/dåligt/laggar, vissa säger det funkar 10/10.

Jag kan flika in ytterligare en åsikt för att kanske göra det bättre, eller sämre?

Jag har kört Gamestream vad jag själv skulle säga ganska mycket. Spel som kräver 100% respons där minsta musrörelse måste hinnas med, kan jag verkligen inte rekommendera. Spel som styrs med mus överlag är relativt obekväma då latensen märks väldigt tydligt, men även Diablo II Resurrected fungerade helt ok
Men jag har spelat spel som Assassins creed, Need for Speed Heat(Vilket fungerar, men det tar ett litet tag innan huvudet lär sig det förlängda latensen) och Hades.
Samtliga har fungerat helt okej, assassins creed fungerar solklart bäst där latensen och responsen inte är av största vikt.

Typo :)
Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

iptv app, vilken kör ni?
jag glömde kolla vilken jag använde på min gamla shield innan jag resettade den. testade jag att ladda ner två olika appar. på den första så hade min prövotid gått ut så fort jag startade appen, den andra appen fallerade på att öppna min m3u länk.

TiVi Mate inget annat kommer i närheten enligt mig. En av de enda android apparna jag vill ska finnas till Windows också.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Jag kan flika in ytterligare en åsikt för att kanske göra det bättre, eller sämre?

Jag har kört Gamestream vad jag själv skulle säga ganska mycket. Spel som inte kräver 100% respons där minsta musrörelse måste hinnas med, kan jag verkligen inte rekommendera. Spel som styrs med mus överlag är relativt obekväma då latensen märks väldigt tydligt, men även Diablo II Resurrected fungerade helt ok
Men jag har spelat spel som Assassins creed, Need for Speed Heat(Vilket fungerar, men det tar ett litet tag innan huvudet lär sig det förlängda latensen) och Hades.
Samtliga har fungerat helt okej, assassins creed fungerar solklart bäst där latensen och responsen inte är av största vikt.

Haha jodå, det uppskattas

Jo det är ju bara "handkontroll spel" som Assassin's Creed, Watch Dogs, Devil May Cry kanske osv som jag tänker köra via Shielden. Resten kör jag vid skrivbordet. Tror Tarkov blir jobbigt att lira från soffan

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Har någon mer än jag problemet att ljudet strular.
Ungefär varannan gång jag ska se film eller serie eller stream så blir ljudet fel.
Låter lite robotaktigt och dubbelt.
Försvinner vid en re boot och kommer sen tillbaka igen efter 2 rullar/serier.

Inte hela världen att re boota så ofta men gf har tröttnat.
Började för nån patch eller så sedan.
Kör med 2019pro versionen, och har provat byta alla kablar å ändrat lite i ljudsettings.

//Jim

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Har någon mer än jag problemet att ljudet strular.
Ungefär varannan gång jag ska se film eller serie eller stream så blir ljudet fel.
Låter lite robotaktigt och dubbelt.
Försvinner vid en re boot och kommer sen tillbaka igen efter 2 rullar/serier.

Inte hela världen att re boota så ofta men gf har tröttnat.
Började för nån patch eller så sedan.
Kör med 2019pro versionen, och har provat byta alla kablar å ändrat lite i ljudsettings.

//Jim

Nix, men jag har inte uppdaterat min så den är fortfarande felfri.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Hej på er alla!

Någon annan som upplever att kvalitén på 4K-material på HBO Max är bedrövlig? Använder en gammal SONY TV på 1080p med Shield TV 2017, men på HBO Max så ser serier och film i 1080p betydligt bättre ut än tex Dune, som var en riktig besvikelse kvalitetsmässigt för mig. Däremot om jag tittar på 4K på Youtube så ser det riktigt bra ut. Likaså är Primes 4K-content riktigt bra. Någon annan som upplever samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

Hej på er alla!

Någon annan som upplever att kvalitén på 4K-material på HBO Max är bedrövlig? Använder en gammal SONY TV på 1080p med Shield TV 2017, men på HBO Max så ser serier och film i 1080p betydligt bättre ut än tex Dune, som var en riktig besvikelse kvalitetsmässigt för mig. Däremot om jag tittar på 4K på Youtube så ser det riktigt bra ut. Likaså är Primes 4K-content riktigt bra. Någon annan som upplever samma?

HBO Nordic/HBO Max har alltid sett kasst ut tycker jag oavsett app (TV/Mediaspelare). Tror inte det var med Shield att göra.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

HBO Nordic/HBO Max har alltid sett kasst ut tycker jag oavsett app (TV/Mediaspelare). Tror inte det var med Shield att göra.

HBO ser ut som skit ja.

Permalänk
Medlem

Har kört shielden nu med Kodi i några år och är skitnöjd. Köpte en soundbar som jag kör eARC med och då var jag tvungen att inaktivera inställningen "sync playback to display" för att kunna köra passthrough på ljudet för att kunna få ut dolby atmos. Detta har resulterat i att jag får hack i uppspelningen, inte vanliga hack som man får om man kör fel fps utan det är hack som visar sig lite då och då vid typ snabba rörelser i bilden osv. Har någon tips på hur man kan få bort/lindra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Har kört shielden nu med Kodi i några år och är skitnöjd. Köpte en soundbar som jag kör eARC med och då var jag tvungen att inaktivera inställningen "sync playback to display" för att kunna köra passthrough på ljudet för att kunna få ut dolby atmos. Detta har resulterat i att jag får hack i uppspelningen, inte vanliga hack som man får om man kör fel fps utan det är hack som visar sig lite då och då vid typ snabba rörelser i bilden osv. Har någon tips på hur man kan få bort/lindra detta?

Justera uppdateringsfrekvens (vid start/stopp) och vitlista dom upplösningar du behöver (och skärmen stöder).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

kan man fortfarande inte lägga till nån bakgrundsbild ? kanskse inte så bigdeal men för mig är det störigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

kan man fortfarande inte lägga till nån bakgrundsbild ? kanskse inte så bigdeal men för mig är det störigt..

Installera Wolf Launcher.

https://www.techdoctoruk.com/launcher-manager-for-android-tv-...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Justera uppdateringsfrekvens (vid start/stopp) och vitlista dom upplösningar du behöver (och skärmen stöder).

Tror jag testat det mesta, jag inbillar mig att det var mindre problem med v18. Verkar vara fler som fått skumma problem med v19.

Permalänk

Testade det där, tyvärr verkar det som att det är något problem med apk-filen så Wolf launcher installerades inte korrekt men det noterade inte jag på något sätt så nu startar nvidian med Wolf launcher men det blir endast en svart skärm. Trycker jag tex på Netflix-knappen på fjärrkontrollen så kommer jag in på Netflix så det är endast launchern som bråkar. Har du någon aning om hur man på ett smidigt sätt kan läsa problemet?

Permalänk
Skrivet av shenzhendev:

Testade det där, tyvärr verkar det som att det är något problem med apk-filen så Wolf launcher installerades inte korrekt men det noterade inte jag på något sätt så nu startar nvidian med Wolf launcher men det blir endast en svart skärm. Trycker jag tex på Netflix-knappen på fjärrkontrollen så kommer jag in på Netflix så det är endast launchern som bråkar. Har du någon aning om hur man på ett smidigt sätt kan läsa problemet?

Jag svarar på min egen fråga: Jag löste det med hjälp av att komma in i launcher manager med Nvidia Shield-appen på telefonen och deaktivera custom launcher. Är det någon som vet var det finns en fungerande Wolf Launcher-apk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Jag svarar på min egen fråga: Jag löste det med hjälp av att komma in i launcher manager med Nvidia Shield-appen på telefonen och deaktivera custom launcher. Är det någon som vet var det finns en fungerande Wolf Launcher-apk?

Jag körde med Wolf från början, har gått över till https://play.google.com/store/apps/details?id=me.efesser.flau..., funkar bra, ingen reklam & skit.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Jag körde med Wolf från början, har gått över till https://play.google.com/store/apps/details?id=me.efesser.flau..., funkar bra, ingen reklam & skit.

Intressant, funkar widgets med den?

Permalänk
Medlem

Min Shield Pro laggar, får stutters i filmer, dålig lipsync ofta som blev bättre av att inaktivera någon app som heter Live Channels. Laggar till och med när man startar Netflix, både ljud och bild.

Idag har det inte gått att kolla på någonting, tappar bild och får felmeddelanden att materialet inte stöds/ är åtkomligt. Gjort både hard och soft reset. Detta problemet har endast varit idag.

Tycker också bilden är lite off i färgerna, lite röd tint och artefakter. Jämförelsevis är tvns android OS mycket rappare och har bättre bild. Gamestream fungerar 1-3 minuter innan det kraschar. Ljudet är visserligen bra när det funkar men är så trött på den här apparaten nu.

Universallösningen tycks vara en factory reset, kul att göra om allting en gång till. Ur perspektivet användarvänlighet så är det en skräpprodukt.

Permalänk
Medlem

Nån som kan vara vänligen kolla upp om dessa appar, ALLENTE, TELENOR, TELE2 PLAY finns på NVIDIA SHIELD?

De finns på android telefon men inte självklart det finns med på NVIDIA SHIELD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Nån som kan vara vänligen kolla upp om dessa appar, ALLENTE, TELENOR, TELE2 PLAY finns på NVIDIA SHIELD?

De finns på android telefon men inte självklart det finns med på NVIDIA SHIELD

Tele2 play, Telia play finns. Hittar ej Telenor.
Allente egentligen en bredbands och telefoni-leverantör som också säljer Discovery+, Viaplay och Paramount. Är det inte bättre att använda dessa respektive appar utan utan mellanhands-appen så att säga?

Om det kniper och tjänsten inte har en Avdroid TV applikation, glöm inte att du kan casta från din android-telefon.
Detta är förvånansvärt bra lösning. Då telefonen blir väldigt bra att navigera och välja innehåll med

Permalänk

Jag har tillgång till linjära kanaler via Viaplay och CMore i min Nvidia Shield i deras respektive appar. Finns det någon möjlighet att slå ihop dessa till en service för linjära kanaler?

Mitt problem är att jag hos Viaplay inte har tillgång till CMores kanaler (TV4, TV7 osv) och att jag hos Viaplay har tillgång till kanaler jag inte har hos CMore. Hade velat kunnat bläddra bland samtliga kanaler i en och samma vy utan att behöva hoppa emellan apparna.

Gissar att detta inte är möjligt men var tvungen att ställa frågan i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Intressant, funkar widgets med den?

Nope Flauncher är mycket basic men Open Source vilket är bra. https://gitlab.com/etienn01/flauncher