Vinn nätagg från Seasonic

Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

Är det någon som har flickering problemet när man kör Dolby Vision? Tv'n blir svart och får "myrornas krig" och håller på så tills jag stänger av det.

Har HDMI kabeln som följde med, inte testat många andra dock.

Permalänk

Ni som har senaste Shield TV med AI uppskalning fungerar det även på rippade Blu Rays via Kodi tex?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ni som har senaste Shield TV med AI uppskalning fungerar det även på rippade Blu Rays via Kodi tex?

ja, fungerar upp till 1080p.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk

Borde jag skaffa en ny Shield eller finns andra bra alternativ?

Sommarstugan uppgraderades rejält förra året och så även tillhörande tv. Men Tizen som OS är ju som det är och jag börjar bli missnöjd med hur det rullar. Hemma kör jag en Nvidia shield (2015) som jag är löjligt nöjd med och som hållit för mina behov sedan jag köpte den. När jag tittar på den aktuella modellen av Nvidia Shield Pro blir jag dock lite tveksam. 16 Gb minne känns lite, i jämförelse med de gamla pro modellerna som hade 500 gb SSHD. och det här med att expandera minnet med externa lagring känns, trots anvisningar, inte superlätt. Oroar jag mig i onödan?
En annan sak som gjort mig lite nervös är att några säger sig haft problem med uppdateringar- Frågan är om det kan ha att göra med för lite minne?
Bonusfråga: hur Sannolikt tror ni det är att Nvidia släpper ny en shield med uppdaterad hårdvara snart? För det talar ju att 2019 ändå var ganska länge sedan. Mot det talar att det just nu, som jag uppfattat det, råder både brist på kisel på grund av supply chainproblematik, och dessutom iInflation. Det här är då kanske inte en produkt jag som företag hade prioriterat under sådana omständigheter. Vad tror gruppen?

Visa signatur

Gaming rig:RYZEN 1800X| ROG STRIX X470-F GAMING|NH-D15-SE Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB |
G.Skill Flare X 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14 / F4-3200C14D-16GFX |2 * WD Green SD 240 GB + 1*WD Blue
2TB 3.5" Serial ATA-600| | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azurelight:

Sommarstugan uppgraderades rejält förra året och så även tillhörande tv. Men Tizen som OS är ju som det är och jag börjar bli missnöjd med hur det rullar. Hemma kör jag en Nvidia shield (2015) som jag är löjligt nöjd med och som hållit för mina behov sedan jag köpte den. När jag tittar på den aktuella modellen av Nvidia Shield Pro blir jag dock lite tveksam. 16 Gb minne känns lite, i jämförelse med de gamla pro modellerna som hade 500 gb SSHD. och det här med att expandera minnet med externa lagring känns, trots anvisningar, inte superlätt. Oroar jag mig i onödan?
En annan sak som gjort mig lite nervös är att några säger sig haft problem med uppdateringar- Frågan är om det kan ha att göra med för lite minne?
Bonusfråga: hur Sannolikt tror ni det är att Nvidia släpper ny en shield med uppdaterad hårdvara snart? För det talar ju att 2019 ändå var ganska länge sedan. Mot det talar att det just nu, som jag uppfattat det, råder både brist på kisel på grund av supply chainproblematik, och dessutom iInflation. Det här är då kanske inte en produkt jag som företag hade prioriterat under sådana omständigheter. Vad tror gruppen?

Varför känns det lite med 16gb på en streaming maskin, förstår inte riktigt tänket där. Jag äger en Shield Pro och är fruktansvärt nöjd med den och har aldrig en enda gång känt mig begränsad av hårddiskutrymme. Om du skulle känna dig jättebegränsad så kan du koppla till en usb SSD vilket jag har testat ett par gånger

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk

Får inte riktigt grepp om Atmos. Fungerar det med Nvidia shield 2017?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Får inte riktigt grepp om Atmos. Fungerar det med Nvidia shield 2017?

ja, Dolby TrueHD Atmos funkar, om du har ett ljudsystem som har stöd för det, det är Dolby Vision HDR som den inte klarar.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

ja, Dolby TrueHD Atmos funkar, om du har ett ljudsystem som har stöd för det, det är Dolby Vision HDR som den inte klarar.

Ok tack för klargörande!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azurelight:

Om du inte "behöver" lossless Dolby HD (för hemmabio) så hade jag kollat på Apple TV också.

Shield Pro stödjer ju alla aktuella format just nu iaf på papperet så jag gissar vilt att det inte är någon ny modell aktuell närmsta året. Kan väl nämna att Shielden inte varit en fantastisk användarupplevelse för mig, men många är ju nöjda.

Permalänk
Medlem

Kom ny systemuppdatering idag
v9.1 (33.2.0.125)
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/49647...

Permalänk
Medlem

Är det någon annan som har problem med att använda TV-fjärren via CEC ist för Shield Remote efter senaste 9.1 uppdateringen? Tar nu ca 20sek efter boot/wake innan Shielden registrerar inputs från min LG-fjärr. Innan uppdateringen funkade det utan problem.

- Improved HDMI-CEC compatibility with other HDMI connected devices

Gissar att detta fuckat CEC-implementeringen på något sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Varför känns det lite med 16gb på en streaming maskin, förstår inte riktigt tänket där. Jag äger en Shield Pro och är fruktansvärt nöjd med den och har aldrig en enda gång känt mig begränsad av hårddiskutrymme. Om du skulle känna dig jättebegränsad så kan du koppla till en usb SSD vilket jag har testat ett par gånger

Undrat jag också. Har haft min i två år och har fortfarande 12 GB ledigt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Är det någon annan som har problem med att använda TV-fjärren via CEC ist för Shield Remote efter senaste 9.1 uppdateringen? Tar nu ca 20sek efter boot/wake innan Shielden registrerar inputs från min LG-fjärr. Innan uppdateringen funkade det utan problem.

- Improved HDMI-CEC compatibility with other HDMI connected devices

Gissar att detta fuckat CEC-implementeringen på något sätt

CEC har aldrig funkat för mig med shielden. Använder bara IR numera, funkar alltid.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

CEC har aldrig funkat för mig med shielden. Använder bara IR numera, funkar alltid.

Hur använder man endast IR? Hur vet man vad man använder? Har inte pillat med detta sen jag köpte Shielden och allt funkade perfekt men efter 9.1 uppdateringen måste jag vänta 20sek innan inputs fungerar från LG-fjärren. Vet inte om det är någon service som måste hinna startas i Android.

Permalänk
Medlem

Beställde den nya fjärrkontrollen för min shield (2017) igår.
https://www.inet.se/produkt/6336307/nvidia-shield-tv-remote-2...

Upplever att vanliga fjärrkontrollen har strulat mycket, slö emellanåt och verkligen slukat batteri.

Det har säkert pratats om det innan i tråden, lite surt att betala drygt 300kr för en fjärrkontroll bara.

Någon som har använt annan fjärrkontroll? Eller går det att fixa vanliga på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Hur använder man endast IR? Hur vet man vad man använder? Har inte pillat med detta sen jag köpte Shielden och allt funkade perfekt men efter 9.1 uppdateringen måste jag vänta 20sek innan inputs fungerar från LG-fjärren. Vet inte om det är någon service som måste hinna startas i Android.

Det ligger i inställningarna på shielden. Sen får du nog också stänga av det på själva TVn och eventuell förstärkare.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Upplever att vanliga fjärrkontrollen har strulat mycket, slö emellanåt och verkligen slukat batteri.

Det har säkert pratats om det innan i tråden, lite surt att betala drygt 300kr för en fjärrkontroll bara.

Någon som har använt annan fjärrkontroll? Eller går det att fixa vanliga på något sätt?

Det måste vara något fel eller ha att göra med din 2017.
Har fyra stycken och alla fungerar felfritt. Inte behövt byta batteri på över två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Skrivet av Bozzeta:

Det måste vara något fel eller ha att göra med din 2017.
Har fyra stycken och alla fungerar felfritt. Inte behövt byta batteri på över två år.

Jag upplevde aldrig min som slö däremot så slukade den batteri som fan och jag vet att måååånga hade detta problem, jag slutade helt att använda den fjärren efter ett gäng batteribyten och använde fjärren till min TV istället (via CEC).
Om du planerar att behålla din 2017 version så är det helt klart värt dom där 300 kr.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Fan.
Min 2017 version var jag sjukt nöjd med, kände att allt fungerade perfekt förutom fjärrkontrollen.
När det var dags att uppgradera för DV så valde jag 2019 PRO istället för en Apple TV just eftersom min 2017 var så bra, det mesta jag såg var via Plex där man då fick stöd för ljudformat som Apple TV inte klarade av samt att Plex fixar frame rate automagiskt.

Men sen dess har jag skaffat fler och fler streamingtjänster och det här med att den inte fixar auto frame rate i dessa appar är riktigt störigt, speciellt så jag upplever att match frame rate (beta) buggar.

Nu funderar jag på att köpa en Apple TV för all streming istället och typ en Zappiti för eget material.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Shielden presterar bättre efter senaste uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag upplevde aldrig min som slö däremot så slukade den batteri som fan och jag vet att måååånga hade detta problem, jag slutade helt att använda den fjärren efter ett gäng batteribyten och använde fjärren till min TV istället (via CEC).
Om du planerar att behålla din 2017 version så är det helt klart värt dom där 300 kr.

Update:

Nya fjärrkontrollen är verkligen kanon! Väldigt nöjd med köpet.

Ni som har Nvidia Shield med äldre fjärrkontrollen (och inte känner er nöjda med den) så rekommenderas den nya starkt.

Permalänk
Medlem

Finns det fortfarande inget bra sätt för att få bort reklamen från förstasidan?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sebbe_a:

Update:

Nya fjärrkontrollen är verkligen kanon! Väldigt nöjd med köpet.

Ni som har Nvidia Shield med äldre fjärrkontrollen (och inte känner er nöjda med den) så rekommenderas den nya starkt.

Får hålla med. Har en shield av den gamla varianten med den platta fjärren som tar knapp-batterier. Ledsnade på att behöva byta batterierna ett par gånger i månaden så köpte den trekantiga nya fjärren för nått år sen. Funkat perfekt och inte behövt byta batterier än!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Avinstallera Android TV Home, stäng av automatiska appuppdateringar.
https://www.youtube.com/watch?v=9e_R7kRJkHQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det har det funnits sedan skiten dök upp.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det har det funnits sedan skiten dök upp.

Informativt inlägg.

Jag har bara sett som Bozzeta ovan länkar där man behöver stänga av andra funktioner alternativt custom launcher som alla ser för jävliga ut.

Du kan gärna tipsa om metoden istället för att skriva ett helt värdelöst inlägg.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ser att alla klagar väldigt mycket över den nya designen, men jag har aldrig fått den. Tycker det ser ganska trevligt ut, men kanske ska vara glad att jag inte har fått den?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem

bara köra Wolf Launcher för att slippa reklam.

https://www.techdoctoruk.com/launcher-manager-for-android-tv-...

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Kodi fungerar utan problem i denna version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Någon som vet om Kodi fungerar utan problem i denna version?

ja, inga konstigheter, rekommenderar köra Kodinerds om du vill ha stöd för DV ifall Kodi inte lagt på det ännu på officiella versionen.

Pro: https://repo.kodinerds.net/index.php?action=list&scope=cat&it...

Tube: https://repo.kodinerds.net/index.php?action=list&scope=cat&it...

Visa signatur

GAMING
MEDIA