Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

... på nedre botten ...

Jag har ALLTID undrat (och aldrig fått något bra svar): Vad är "nedre botten"? Betyder det: markplan? Eller under markplan?

Samtidigt får det mig att undra: Vad är "övre botten? ½-plan upp? Eller markplan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag har ALLTID undrat (och aldrig fått något bra svar): Vad är "nedre botten"? Betyder det: markplan? Eller under markplan?

Samtidigt får det mig att undra: Vad är "övre botten? ½-plan upp? Eller markplan?

Varierar tror jag men jag menade (uppenbarligen) markplanet i den lilla berättelsen. Posten däremot anser nog att nedre botten är en trappa ner eftersom jag numera bor i en etagevåning där ingången är i markplanet och dörren på det nedre planet i min lägenhet inte har någon brevlåda och jag fick ett meddelande från postmord att de inte kunnat dela ut ett brev som var adresserat till min adress med tillägget "n.b." i slutet på adressen eftersom det "inte finns någon dörr med namnskylt på nedre botten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Dottern blev diagnostiserad med aspberger häromåret och för nån vecka sen fick jag höra av frugan att hennes brors överreligösa fru sagt till henne att "Det är djävulen som är i XXXX, men ni ska veta att jag ber för henne varje kväll!!!".

Tur för henne att hon inte aa det direkt till mig för det hade slutat okristligt.

Praying - helping by doing nothing...

Jag kan rekommendera Clara Törnvalls bok "Autismendiagnosen räddade mitt liv". Har också en dotter med autism. Synd att kunskapen om autism fortfarande är dålig i skolor och arbetsliv. Ofta har autistiska personer specialbegåvningar som inte kommer till användning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

...(uppenbarligen) markplanet ...

Som sagt: Inte "Uppenbarligen" för trögkukar som mig Tack för förtydligandet om vad som är "uppenbart"! (för mindre tröga människor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Som sagt: Inte "Uppenbarligen" för trögkukar som mig Tack för förtydligandet om vad som är "uppenbart"! (för mindre tröga människor)

Det var uppenbart i min berättelse eftersom jag hade en uteplats i stället för en balkong. Men bara i min berättelse, i övrigt verkar det ju inte så uppenbart.

Edit: Apropos "Övre botten" så kom jag plötsligt ihåg en gång när jag skulle handla på Åhlens i Stockholms City en gång för länge sen. Jag tog hissen upp till översta våningen och i hissen fanns en man som visade sig vara från Finland. Plötsligt började han skratta, ganska högljutt, och sen sa han glatt med tydlig finsk dialekt: Haha! Fy fan, det måste varit en finne som skrev skyltarna. Vi finnar kan inte säga "B", det blir alltid "P" och den jäveln som skrev skylten skrev ju "NP" för nedre botten.
Jag frågade vad han trodde att "ÖP" betydde och efter en stund och klämde han ur sig: Övre botten??
Kan det vara "nedre parkeringen" och "övre parkeringen"? frågade jag lite oskyldigt.
Ja, så klart, det var fan vad vi finnar kan vara korkade ibland, sa han då och började skratta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Det var uppenbart i min berättelse eftersom jag hade en uteplats i stället för en balkong. ...

Som sagt: jag fattade inte att det var "uppenbart" eftersom jag aldrig begripit skillnaden på Nedre/övre botten: I min värld kunde du ju haft en halvtrappa ner (eller upp) till uteplatsen?

Är det "+-halvtrappan" som är skillnaden mellan botten(markplan?)/nedre botten/övre botten? Frågar inte för att vara dryg, utan för att jag är intresserad av svaret! (Då jag inte fattat!)
(Edit: eller är nedre botten bara andra ord för "källare"? dvs en våning under markplan: i min värld?)

Edit:
Vi skulle även kunna räkna "baklänges" då

Citat:

...hans lägenhet som låg på tredje våningen rakt ovanför min....

Hur många våningar under anti-hjältens lägenhet var din? (och var låg markplan?)
(Vilket osökt för in oss på nästa "snarlika" ämne: Vad är 3e våning: 2 trappor... eller 3 trappor upp (från entren/markplan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag kan rekommendera Clara Törnvalls bok "Autismendiagnosen räddade mitt liv". Har också en dotter med autism. Synd att kunskapen om autism fortfarande är dålig i skolor och arbetsliv. Ofta har autistiska personer specialbegåvningar som inte kommer till användning.

Har läst flera böcker om tjejer och autism men inte just denna, tack för tipset

I tillägg är jag socionom och har jobbat 20 år med funktionshindrade, både i direktarbete och som handläggare för LSS så tur i oturen har jag rätt bra koll på autism från början, även om det slår väldigt annorlunda i känsloregistret när det är ens eget barn det gäller.

Och jo, hon har en särdeles talang för teckning, både irl och digitalt. Jobbar mest digitalt med en huion-ritskärm men även med en ipad pro som hon fick i julas. Tog två alster på random:

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vilken vacker tråd. Jag behöver också ventilera.

3. Blinka när man ska köra ur en rondell!?!? Är det svårt?? Gör det bara.
4. Folk som filmar olyckor m.m. Lägre stående i näringskedjan än kackerlackor enligt mig.
Jag tror folk i Sverige måste börja våga säga till andra när de gör något fel, inte bara på facebooks kommentarsfält.

3. Tacka f-n att du ska blinka när du kör ut ur rondellen. Vad har du där att göra, du är bara ett orosmoment?
Köra på gräsplanen i mitten av CIRKULATIONSPLATSEN????
För de mindre vetande.
"Rondell" = gräsmattan innerst i cirkulationsplatsen.
Eller som en av grabbarna kom in och var förb-ad över en sak som hände i trafiken.
"Jag kan acceptera an idioten helt missar cirk platsen och kör upp och ÖVER gräset i mitten, men f-n vad jag ogillar när han tutar på mig när han kör av från planteringen i mitten ut på gatan igen!"

4. Ett beteende som borde rendera 40 rapp, offentligt. +120 dagsböter, på plats. Minst.
Tjära och fjäder fungerar också.

Permalänk
Medlem

Mer om autism.
https://fritanke.se/bokhandel/bocker/monstersokare/?utm_sourc...
Ursäkta att jag missbrukar den här tråden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stig45:

3. Tacka f-n att du ska blinka när du kör ut ur rondellen. Vad har du där att göra, du är bara ett orosmoment?
Köra på gräsplanen i mitten av CIRKULATIONSPLATSEN????
För de mindre vetande.
"Rondell" = gräsmattan innerst i cirkulationsplatsen.
Eller som en av grabbarna kom in och var förb-ad över en sak som hände i trafiken.
"Jag kan acceptera an idioten helt missar cirk platsen och kör upp och ÖVER gräset i mitten, men f-n vad jag ogillar när han tutar på mig när han kör av från planteringen i mitten ut på gatan igen!"

4. Ett beteende som borde rendera 40 rapp, offentligt. +120 dagsböter, på plats. Minst.
Tjära och fjäder fungerar också.

Wow du hittade ett 2 år gammalt inlägg att raljera över rondell/cirkulationsplats. Du är dock inte den första. Jag vet mycket väl skillnanden

Men jag fortsätter ändå säga rondell, det är kul när besserwissrar går upp i lågor över det trots att det spelar ingen roll och alla förstår vad man menar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Det var uppenbart i min berättelse eftersom jag hade en uteplats i stället för en balkong. Men bara i min berättelse, i övrigt verkar det ju inte så uppenbart.

Edit: Apropos "Övre botten" så kom jag plötsligt ihåg en gång när jag skulle handla på Åhlens i Stockholms City en gång för länge sen. Jag tog hissen upp till översta våningen och i hissen fanns en man som visade sig vara från Finland. Plötsligt började han skratta, ganska högljutt, och sen sa han glatt med tydlig finsk dialekt: Haha! Fy fan, det måste varit en finne som skrev skyltarna. Vi finnar kan inte säga "B", det blir alltid "P" och den jäveln som skrev skylten skrev ju "NP" för nedre botten.
Jag frågade vad han trodde att "ÖP" betydde och efter en stund och klämde han ur sig: Övre botten??
Kan det vara "nedre parkeringen" och "övre parkeringen"? frågade jag lite oskyldigt.
Ja, så klart, det var fan vad vi finnar kan vara korkade ibland, sa han då och började skratta.

P = Plan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

P = Plan?

Kunde ha varit men det fanns en ljusskylt ovanför dörren där det i klartext stod övre resp. nedre parkeringen. Däremot stod det bara NP och ÖP bredvid hissknapparna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Kunde ha varit men det fanns en ljusskylt ovanför dörren där det i klartext stod övre resp. nedre parkeringen. Däremot stod det bara NP och ÖP bredvid hissknapparna.

Ja ok, då är det förstås så. Men det är inte så ovanligt att ha med P på exempelvis hissknappar i betydelsen Plan, speciellt om det är en hiss med få våningar. Det Hemköp jag handlar på normalt har exempelvis en hiss från garaget till affären och inget mer, där står det NP och ÖP, det står också OPP istället för upp också dock så jag kanske inte borde ta det som ett facit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon306515:

När man skalar ägg till sin frukostmacka tidigt på morgonen och varje kvadratnanometer av skalet har bestämt sig för att klistra sig fast i äggvitan. Då står man där i 5 minuter o försöker skala sitt ägg, något som normalt tar 15 sekunder, och när man äntligen är klar så ser ägget fan värre ut än månen då halva äggvitan har åkt med skalet

Ta en matlåda i t.ex. glas.
Fyll max 1/3-del med vatten, i med äggen, på med locket och skaka som du vore störd.
Sedan är det jättelätt att skala superfärska ägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok, då är det förstås så. Men det är inte så ovanligt att ha med P på exempelvis hissknappar i betydelsen Plan, speciellt om det är en hiss med få våningar. Det Hemköp jag handlar på normalt har exempelvis en hiss från garaget till affären och inget mer, där står det NP och ÖP, det står också OPP istället för upp också dock så jag kanske inte borde ta det som ett facit.

Ja, när man ser frågorna till mig börjar till och med jag (men inte min fru och inte mina barn) tro att jag vet allt. Kanske ska jag börja ta mina egna inlägg mera seriöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

FAN!!!!! Bröt 3 hjulbultar när jag skulle slänga på sommardäcken.
Dom va som smör, så går det när man är lat och inte beställt nya som jag tänkte förra sommaren.
Bara att lämna in bilen och ta denna smäll
Edit
Tog en runda till Biltema och inhandla ett set med grispittar och nya bultar. Nu skiner bilen med kromade bultar 😊👍🏻
Slutet gott allting gott 👍🏻

För att undvika att få bultarna sittandes som fastsvetsade brukar jag alltid ha lite kopparfett i gängorna när jag byter däck. Fungerar jättebra. Har inte behövt "ställa mig" på fälgkorset en enda gång såsom jag sett andra göra.

Permalänk
Medlem

Har hört att man inte ska smörja gängorna, några säger att man ska göra det och andra inte. Så jag fråga däckfirman där jag köper mina däck och dom säger att man absolut inte ska göra det.
Problemet i mitt fall är att dom förmodligen har dragit dom för hårt med mutter dragaren och sträckt bultarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Övre botten lär väl vara allt som inte är markplan så länge man befinner sig i Norr- eller Västerbotten?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

Man kanske har ett suterränghus eller någon konstruktion med halvvåningar eller så. Nedre botten kan då vara en typ källarvåning och botten en halv trappa upp typ. Dock har jag aldrig hört någon säga övre botten. Men det är väl som Mellanöstern och fjärran östern, det finns inget "nära-östern" liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Har hört att man inte ska smörja gängorna, några säger att man ska göra det och andra inte. Så jag fråga däckfirman där jag köper mina däck och dom säger att man absolut inte ska göra det.
Problemet i mitt fall är att dom förmodligen har dragit dom för hårt med mutter dragaren och sträckt bultarna.

Varför skulle man inte kunna göra det? Är det för att de skulle "glida ur" isåfall? Det tror jag inte är möjligt, för efter en säsong så sitter de ganska tight ändå. Jag måste ju fortfarande ta i för att få loss dem, men jag behöver inte, som sagt, ställa mig på fälgkorset för att få till det.

Eller är det för att om man rekommenderar det så kommer folk börja ta lite allt möjligt istället för kopparfett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Eller är det för att om man rekommenderar det så kommer folk börja ta lite allt möjligt istället för kopparfett?

Säkert det senare, jag har använt kopparfett på alla mina äldre bilar med och de har alltid suttit vid nästa skifte.
Man märker väldigt fort om en bult inte skulle sitta ordentligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Varför skulle man inte kunna göra det? Är det för att de skulle "glida ur" isåfall? Det tror jag inte är möjligt, för efter en säsong så sitter de ganska tight ändå. Jag måste ju fortfarande ta i för att få loss dem, men jag behöver inte, som sagt, ställa mig på fälgkorset för att få till det.

Ingen säger att man inte kan göra detta Detta är en 50/50 fråga så man får lika många nej som ja.
Hör med din lokala däckfirma, det gjorde jag och jag litar på dom. Det va inte dom som satte på mina däck sist, dom använder alltid en momentnyckel och inte en mutterdragare.
Ha det / Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Kopparfett överlag skall man inte ta på hjulbultarna.

Det finns egentligen 2 orsaker.

Koppar och aluminium passar inte tillsammans, har förstört ett par fälgar värda 40.000 tack vare att dom ärgade sönder av kopparfett. Visserligen inte direkt av hjulbultarna, men någon överentusiastisk hemmapulare hade satt en hel jävla massa kopparfett på drivaxelmuttrarna av okänd orsak. Men man kan mycket väl klotta det på fälgarna också helt i misstag.

Sen överlag så skall man inte tillföra något i en gänga som skall momentdras. Då spänner du ju bulten för hårt om du använder samma moment, men har extra material i utrymmet.

Detta oaktat så brukar jag själv ge bultarna en lätt dusch med tjärspray, den äter inte upp aluminium men har hindrar att dom kärvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag har smörjt med molycotfett. Det har suttit kvar och fungerat i många år. Men för några dagar sedan kompletterade jag med en gnutta konsistensfett. Då gick skruvarna mycket lättare. Kanske var dumt för då går det ju lika lätt åt andra hållet. Får vara flitig med fälgkorset och kolla att bultarna sitter fast. "Skit bakom spakarna" brukade dom säga i flygvapnet. Det förekommer tydligen på andra ställen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Wow du hittade ett 2 år gammalt inlägg att raljera över rondell/cirkulationsplats. Du är dock inte den första. Jag vet mycket väl skillnanden

Men jag fortsätter ändå säga rondell, det är kul när besserwissrar går upp i lågor över det trots att det spelar ingen roll och alla förstår vad man menar

Får tacka för att ni drog upp det här. Jag har alltid trott att det heter rondell och även trott att det är ett försvenskat inlånat ord. Nu kände jag mig tvungen att läsa på och lärde mig lite nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag smörjer alltid, annars rostar/skär gängorna. Helst i det Svenska klimatet.

Det är bara att veta att man skall dra det lagom hårt. Med smörjning slutar muttern aldrig att rotera när man drar med mutterdragare så tricket är att veta när man skall sluta. Men med ett nöt som håller en mutterdragare så kör denna tills det slutar att rotera på torr gänga.

Tänk också på att momentnyckel inte stämmer när man smörjer eftersom alla data är baserade på torra gängor.

Det är bara att få en bra känsla för vad som är lämpligt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen respektera vår policy ang. politik: https://www.sweclockers.com/artikel/31012-sweclockers-regler-...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Det är enkelt: de gör det för miljöns skull! Det spar (faktiskt) energi att låta bli att blinka! /Sen att jag själv blinkar när jag kör ut från min egen uppfart har inte med saken att göra!)

Det tror jag knappast. Samma personer som inte blinkar är oftast de som skiter i miljön. Åtminstone av egen erfarenhet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Priserna på begagnade datorkomponenter på Tradera, blocket etc är enorma nu, och då menar jag inte grafikkort. Decennie-gamla moderkort och system säljs för många tusen, nästan nypris! Sitter på gamla grejor själv men skulle inte betala hela lönen för en socket 1150!
Är det till kryptomining eller vad ska de ha grejorna till?

Som jag har förstått det så verkar vissa inte inse att det blir värdeminskning på datorer.

Oftast är det "jag köpte den för 20 000:- år 2016 så jag vill ha åtminstone 15 000:-!"

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Har läst flera böcker om tjejer och autism men inte just denna, tack för tipset

I tillägg är jag socionom och har jobbat 20 år med funktionshindrade, både i direktarbete och som handläggare för LSS så tur i oturen har jag rätt bra koll på autism från början, även om det slår väldigt annorlunda i känsloregistret när det är ens eget barn det gäller.

Och jo, hon har en särdeles talang för teckning, både irl och digitalt. Jobbar mest digitalt med en huion-ritskärm men även med en ipad pro som hon fick i julas. Tog två alster på random:

https://i.imgur.com/wxzkIUs.jpeg

https://i.imgur.com/cvQu1Iw.jpeg

Fantastiska bilder! Påminner om artdesign jag skulle älska att se i ett indiespel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.