Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Folk som har sitt operativsystem på annat språk än Engelska.

Idag så kan 99. 9% läsa, prata och förstå Engelska, får du problem så är det betydligt lättare att söka på problemet och hitta en lösning.

Till och med mina 70+ föräldrar föredrar Windows på Engelska.

Men, varför spelar det någon roll för dig?

Svenska är mitt modersmål, även om jag är bra på engelska och både pratar och hör mer engelska än svenska i vardagen så föredrar jag verkligen att ha Windows, telefoner och liknande på svenska, undantaget är väl om det begränsar en som att vissa kommandon inte finns eller så. Sen behöver jag sällan leta efter hjälp med att hitta i menyerna förstås, grupp-policys, registret, powershell, bash och liknande är ju på engelska ändå, så där jag behöver hjälp är den lätt att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Folk som har sitt operativsystem på annat språk än Engelska.

Idag så kan 99. 9% läsa, prata och förstå Engelska, får du problem så är det betydligt lättare att söka på problemet och hitta en lösning.

Till och med mina 70+ föräldrar föredrar Windows på Engelska.

Jag förstår din tanke men trots att det kan gå lite snabbare att söka sig till vissa lösningar gillar jag att ha mina enheter på Svenska. Än så länge har jag inte stött på något scenario där det förstört för mig.
Och ska jag hjälpa någon och enheten är på ett för mig främmande språk (säg hindu) är det ju bara att be personen byta till ett språk jag förstår.

Film och liknande behåller jag däremot originalspråket på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Folk som tror att man kan slänga sig ur vänsterfilen i en rondell hur som helst.
Vet inte hur många gånger jag fått bromsa in för att den som ligger i innerfilen kör ut rakt framför mig...

2-filiga rondeller är generellt skräp. folk som ligger i ytter-filen genar gärna över vänsterfilen som är upptagen..

Permalänk
Skrivet av go64:

Rätt många bra alternativ nu för tiden:

  • Trodo

  • mekster

  • vparts, om du har Volvo

Oftast köper jag från autodoc pga priset, men de är sjukt jobbiga med rabatter, extra kostnader, appnedladdnig, samt att de har lite längre leveranstider, så de är svårare att rekommendera.

Trodo hade jag inte hört talas om tidigare, mekster har jag kollat in men kommer inte ihåg varför jag dissade dom. Autodoc har jag beställt från tidigare, de är ju billiga, men de har längre leveranstider som du säger. Och minst 99kr i frakt vilket känns lite surt om man vill beställa en eller två prylar. Vanligtvis köper jag från Biltema, hyfsat billigt, det duger och man får prylarna direkt. Men dom har ju inte allt till bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

2-filiga rondeller är generellt skräp. folk som ligger i ytter-filen genar gärna över vänsterfilen som är upptagen..

Ja, de är illa också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ja koppla de utanför butiken som hundar.
Eller så kanske du kan inse att alla inte kan lämna sina barn hemma eller hos barnvakt vara för att du ska få en behagligare tillvaro. Hjälp henne istället för att gnälla.

Gnäll inte på hans gubbgnäll.

Hans inlägg är ju ett typexempel på precis det som denna tråd ska handla om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Själv köper jag reservdelar till min S60T5AWD från... lokala Volvoverkstaden. Finns inte delen på hyllan dröjer det ca 4 timmar innan den anländer från ett centrallager 18 mil bort. Kostnad, ca 15% högre än alternativhandlaren. Aldrig fel pryl fådd.

Det finns absolut fördelar med att handla från märkesverkstäder. Men talar vi bromsok till exempel så skiljer det långt mer än 15% på Ridex och "Volvo". Men man får oftast vad man betalar för.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Men, varför spelar det någon roll för dig?

För mig som meckar spelar det en betydande roll, t.ex:

icacls "C:\Program Files\x\y" /grant users:F /C /T >nul 2>nul icacls "C:\Program Files\x\y" /grant Användare:F /C /T >nul 2>nul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

För mig som meckar spelar det en betydande roll, t.ex:

icacls "C:\Program Files\x\y" /grant users:F /C /T >nul 2>nul icacls "C:\Program Files\x\y" /grant Användare:F /C /T >nul 2>nul

Gör du det ofta på andras datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ja koppla de utanför butiken som hundar.

Skulle kunnat fungera ganska bra om barnen var lika väluppfostrade som hundarna som klarar det. Huvudproblemet i den beskrivna och liknande situationer är att så många föräldrar vägrar att uppfostra sina barn.

Jag menar inte att det är enkelt, men barnen har antagligen inte någonsin fått det tydligt och klart beskrivet för sig att platser som affärer, restauranger eller bussar inte är lekplatser.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Gör du det ofta på andras datorer?

Ja. I princip dagligen för Syntronic Syntrotest. Senast idag för 30 minuter sedan. Dock attemagiserat scriptat under installationsprocessen. Om 8 veckor får någon annan plågas av svensk/engelsk syntax i Windows då jag tar pension i förtid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Gör du det ofta på andras datorer?

I egenskap av gubbe svarar jag gärna för andra:
Ja, hela tiden.

Värsta exemplet är excel där formlerna heter helt olika saker enligt principen sämsta möjliga maskinöversättning och argumenten separeras med komma ELLER semikolon beroende på vilket språkpaket användaren har installerat. Helt jävla omöjligt att vägleda någon på distans.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Skulle kunnat fungera ganska bra om barnen var lika väluppfostrade som hundarna som klarar det. Huvudproblemet i den beskrivna och liknande situationer är att så många föräldrar vägrar att uppfostra sina barn.

Jag menar inte att det är enkelt, men barnen har antagligen inte någonsin fått det tydligt och klart beskrivet för sig att platser som affärer, restauranger eller bussar inte är lekplatser.

Har i princip alltid med min dotter på tre år till affären. Ibland hennes storebror på 14 år också. Kan ju inte lämna dottern hemma iaf och oftast brukar hon bubbla lite med kassa personalen också. Tror det mest handlar om vad man gör det till för vi har aldrig haft något problem alls med någon av ungarna när vi varit i en affär eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Ja. I princip dagligen för Syntronic Syntrotest. Senast idag för 30 minuter sedan. Dock attemagiserat scriptat under installationsprocessen. Om 8 veckor får någon annan plågas av svensk/engelsk syntax i Windows då jag tar pension i förtid.

Ok, men då är det ju ditt jobb, och då borde du ha koll på att user heter användare i svenskt Windows liksom. Dock heter ju katalogen users även i svenskt Windows även om det visas som Användare.

Min lokala IT-kille på jobbet pratar inte ett ord svenska men han hanterar vårt hundratal svenska installationer precis lika bra (eller dåligt) som de hundratalet engelska.

Men på ett företag kan man förstås styra sådant om man vill, gnället handlade väl mer om personer som valde att köra Windows på svenska.

Skrivet av Aphex:

I egenskap av gubbe svarar jag gärna för andra:
Ja, hela tiden.

Värsta exemplet är excel där formlerna heter helt olika saker enligt principen sämsta möjliga maskinöversättning och argumenten separeras med komma ELLER semikolon beroende på vilket språkpaket användaren har installerat. Helt jävla omöjligt att vägleda någon på distans.

Excel är absolut en annan sak, eller hela Office-paketet egentligen. Tangentbordsgenvägar ska förstås inte skilja sig mellan språk, och samma gäller formler och så.

Edit: Men jag har ju gärna Office på svenska ändå. Jag skriver inte mycket formler i Excel, mest för jag är en gammal DB-utvecklare så sånt går fortare i SQL. Och genvägarna sitter rätt bra efter alla år liksom. Det händer att jag får upp navigeringsfönstret när jag ville göra text fet då och då, men det är inte hela världen. Däremot har jag ju Visual Studio på engelska förstås, vet inte ens om det finns på svenska, men det är ju för att där behöver jag mer hjälp då det finns så sjukt många inställningar för olika saker och på olika platser.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Men på ett företag kan man förstås styra sådant om man vill, gnället handlade väl mer om personer som valde att köra Windows på svenska.

Tyvärr lär vi mecka med andra företags datorer så är det inget vi/jag kan påverka. Vad "/Användare" heter på ryska vill jag inte ens lära mig. Som tur var körde (numera flyttat till Polen) Kaliningrad Engelsk version. Att gifta appen mot Excel mha .net - får någon annan göra. Hehe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Folk som tar med sina barn till mataffären, något som alltid har triggat mig.

Igår stod en ensam mamma med sina skrevdemoner före mig i kön till enda öppna kassan, 3-5 år kanske? En av dem står och snorar, petar sig i näsan, och gråt-skriker för bara han får lägga saker på bandet. Men han vill inte för att peta i näsan är viktigare. Och mamman försöker prata logik till barnet istället för att bara vräka upp sakerna (få han att sluta peta i näsan)

Varför... Bör finnas åldersgräns på matbutiker.

Den dagen du får barn och måste handla med dom efter en skitdag på förskolan så kommer du förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Folk som har sitt operativsystem på annat språk än Engelska.

Idag så kan 99. 9% läsa, prata och förstå Engelska, får du problem så är det betydligt lättare att söka på problemet och hitta en lösning.

Till och med mina 70+ föräldrar föredrar Windows på Engelska.

Jag föredrar svenska. Men ibland blir det galet. För länge sedan tog jag i bruk Superbase. Valde manual på svenska. Men det var en jobbig upplevelse. Den som hade översatt hade nog inte kunnat något om data så det var en jobbig upplevelse. Men så småningom fick jag till en bra relationsdatabas som jag kunde vara stolt över. Nu vet jag bättre och jag tror nog att leverantörer i Sverige är bättre nu.

Permalänk
Medlem

Folk som går in och skriver i köptrådar på marknaden i syfte att informera allmänheten om att priset är 500kr för högt.
Istället för att bara låta annonsen ligga där orörd och låta köpare och säljare bestämma priset.

Sweclockers är snart lika illa som facebook.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Folk som går in och skriver i köptrådar på marknaden i syfte att informera allmänheten om att priset är 500kr för högt.
Istället för att bara låta annonsen ligga där orörd och låta köpare och säljare bestämma priset.

Sweclockers är snart lika illa som facebook.

30kr för en annons som folk går in och gör sitt bästa för att sabotera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ja. I princip dagligen för Syntronic Syntrotest. Senast idag för 30 minuter sedan. Dock attemagiserat scriptat under installationsprocessen. Om 8 veckor får någon annan plågas av svensk/engelsk syntax i Windows då jag tar pension i förtid.

Fasen också, man börjar bli gammal nu när man ser att Mr. SoftSpeed planerar pension.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

30kr för en annons som folk går in och gör sitt bästa för att sabotera.

Lägger man sitt utgångspris över marknadsvärdet så saboterade man för sig själv långt innan någon annan påpekade det.

Permalänk
Avstängd

Jag måste gnälla av mig lite på IT-säkerhetspolicyn vi har på jobbet. Den säger bland annat att vi inte får klicka på länkar i mail som inte kommer från organisationen om vi inte känner igen och litar på avsändaren. De testar detta emellanåt genom att skicka ut falska phishing-mail med länkar som leder en till en sida som skäller på en för att man inte följt policyn typ. Detta följs förstås upp av en kurs i säkerhet, utöver den obligatoriska kursen alla måste genomgå vartannat år eller så.

Samtidigt skickar chefer och HR inte sällan ut mail från externa källor, allt ifrån jippon som "träna tillsammans"-appar, "Du har fått ett presentkort på en glass för att fira [release 2204]!" och sånt, till faktiskt arbetsrelaterade saker som "Vi har skapat ett konto åt dig på Docker Hub. Klicka på länken för att registrera dig.". Klickar man inte på dessa länkar kommer det fler mail med tjat, efter några dagar börjar cheferna tjata från sina egna mail-adresser också. Men jag kan ju inte göra vad de vill om jag inte ska bryta mot policyn, så hur ska ni ha det?

Det här är verkligen inte det största problemet med vår IT på något sätt, snarare att AV-mjukvaran tenderar att använda 80-97% av CPU konstant i flera dagar varje vecka, men det är det enda där företaget kräver att jag ska bryta mot företagets regler.

Permalänk
Medlem

Snö!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lägger man sitt utgångspris över marknadsvärdet så saboterade man för sig själv långt innan någon annan påpekade det.

Oavsett vad man tycker om det skulle det vara en instant temp ban på alla som sitter och saboterar i annonser som folk betalat och lagt ner tid på.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag måste gnälla av mig lite på IT-säkerhetspolicyn vi har på jobbet. Den säger bland annat att vi inte får klicka på länkar i mail som inte kommer från organisationen om vi inte känner igen och litar på avsändaren. De testar detta emellanåt genom att skicka ut falska phishing-mail med länkar som leder en till en sida som skäller på en för att man inte följt policyn typ. Detta följs förstås upp av en kurs i säkerhet, utöver den obligatoriska kursen alla måste genomgå vartannat år eller så.

Samtidigt skickar chefer och HR inte sällan ut mail från externa källor, allt ifrån jippon som "träna tillsammans"-appar, "Du har fått ett presentkort på en glass för att fira [release 2204]!" och sånt, till faktiskt arbetsrelaterade saker som "Vi har skapat ett konto åt dig på Docker Hub. Klicka på länken för att registrera dig.". Klickar man inte på dessa länkar kommer det fler mail med tjat, efter några dagar börjar cheferna tjata från sina egna mail-adresser också. Men jag kan ju inte göra vad de vill om jag inte ska bryta mot policyn, så hur ska ni ha det?

Det här är verkligen inte det största problemet med vår IT på något sätt, snarare att AV-mjukvaran tenderar att använda 80-97% av CPU konstant i flera dagar varje vecka, men det är det enda där företaget kräver att jag ska bryta mot företagets regler.

Hög igenkänningsfaktor på denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag måste gnälla av mig lite på IT-säkerhetspolicyn vi har på jobbet. Den säger bland annat att vi inte får klicka på länkar i mail som inte kommer från organisationen om vi inte känner igen och litar på avsändaren. De testar detta emellanåt genom att skicka ut falska phishing-mail med länkar som leder en till en sida som skäller på en för att man inte följt policyn typ. Detta följs förstås upp av en kurs i säkerhet, utöver den obligatoriska kursen alla måste genomgå vartannat år eller så.

Samtidigt skickar chefer och HR inte sällan ut mail från externa källor, allt ifrån jippon som "träna tillsammans"-appar, "Du har fått ett presentkort på en glass för att fira [release 2204]!" och sånt, till faktiskt arbetsrelaterade saker som "Vi har skapat ett konto åt dig på Docker Hub. Klicka på länken för att registrera dig.". Klickar man inte på dessa länkar kommer det fler mail med tjat, efter några dagar börjar cheferna tjata från sina egna mail-adresser också. Men jag kan ju inte göra vad de vill om jag inte ska bryta mot policyn, så hur ska ni ha det?

Det här är verkligen inte det största problemet med vår IT på något sätt, snarare att AV-mjukvaran tenderar att använda 80-97% av CPU konstant i flera dagar varje vecka, men det är det enda där företaget kräver att jag ska bryta mot företagets regler.

Du får väl skapa ett spam-filter med vissa av nyckelorden/länkarna där du direkt raderar dem permanent. "Näe - jag har inte sett nåt sånt mail, det måste raderats i spamfiltret"

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Folk som tar med sina barn till mataffären, något som alltid har triggat mig.

Igår stod en ensam mamma med sina skrevdemoner före mig i kön till enda öppna kassan, 3-5 år kanske? En av dem står och snorar, petar sig i näsan, och gråt-skriker för bara han får lägga saker på bandet. Men han vill inte för att peta i näsan är viktigare. Och mamman försöker prata logik till barnet istället för att bara vräka upp sakerna (få han att sluta peta i näsan)

Varför... Bör finnas åldersgräns på matbutiker.

Du har inte barn själv gissar jag på. Det finns ingen som tar barnen till affären för att man vill ha utan för att man måste.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Krippa75:

Du har inte barn själv gissar jag på. Det finns ingen som tar barnen till affären för att man vill ha utan för att man måste.

nEj MeN dU MåStE jUuU hA liTe PLi pÅ BaRNen, dEt sKuLLe jAg hA oM jaG vaR fÖrälDer (c) alla som inte har haft barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Folk som går in och skriver i köptrådar på marknaden i syfte att informera allmänheten om att priset är 500kr för högt.
Istället för att bara låta annonsen ligga där orörd och låta köpare och säljare bestämma priset.

Sweclockers är snart lika illa som facebook.

Jag förstår vad du menar men samtidigt som jag ger köpråd här på forumet så vill man ändå hjälpa till att kunna ge forumskamrater det bästa för pengarna så ska det sluta bara för att det är en privat säljare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

...notarius publicus ...

"N.P." är väl inget vi jobbar med i allmänhet i Sverige: brukar räcka rätt bra med "vittnen" (som bevittnar underskriften/etc.), Eller är jag helt fel ute där?