Netflix testar betald kontodelning

Permalänk
Medlem

Deras sida är så kass så jag inte kan se vilka abonemang som existerar utan att skapa ett först...eller så har de gömt det bra.
Om man ser deras prishöjning till 179 för 4k så nämns det att det är för 4 användare....så vad är då fel att man delar den på användare?
Mer än att de tycker det bara är innom samma tak. Exakt hur de skriver får man väl hitta i eula men det är inte direkt att någon någonsin gör det.
Bara konstigt med kontodelning som inte är ett komboabonemang från början. Om 4k faktiskt är det är svårt att svara på. Spotify är iallfall enkla att hitta den informationen och är tydliga.

Skaffar videostreaming till och från och blir alltid lika besviken varje gång, bara mer meck än det är värt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Sänk antalet max strömmar till 1 och lägg till ett extraval för flera samtidigt som kostar XX-kronor styck? Hur svårt kan det vara? Det blir billigare för den som använder det själv och andra får helt enkelt betala lite extra för att dela - som då fortfarande blir billigare per person.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

På diskussionen här låter det som att folk väljer tjänst efter månadsavgift och inte innehåll...

Man väljer väl av en kombination, eller? Det finns just nu mer innehåll att se på än vad jag har tid att se, och bara en liten del är sånt som jag absolut måste se. Då är det praktiskt att ha flera tjänster som man går runt på - man slår på en när det är något man absolut vill se där, och använder tiden man har tjänsten till att bränna igenom vad mer de har som är sevärt innan man byter.

Specifikt Netflix har massor, men ganska mycket skräp. Det är samma med Amazon Prime. Gamla HBO var och AppleTV är motsatsen - färre grejer, men bra kvalitet. HBO Max är nånstans emellan, med rätt mycket sevärt och ett utbud som ändå är rätt brett (om än inte i klass med Netflix). Som tiderna är när jag ändå inte hinner se allt, känns Netflix som slöseri med pengar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Fy fan säger jag bara

Vill tillägga att jag är en snyltare och personen som betalar för min användning är 13000km bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

På diskussionen här låter det som att folk väljer tjänst efter månadsavgift och inte innehåll...

Blir innehållet sämre och priset högre är det väl inte konstigt att många avslutar sina abonnemang?

Specifikt Netflix har ju förlorat och fortsätter att förlora storfilmer och serier pga. licensavtal. Att man sedan inte ens kan tillhandahålla en vettig upplösning när kunderna betalar högre pris än hos konkurrenterna faller det sig naturligt att många struntar i om Netflix har någon enstaka film man är intresserad av.

Permalänk
Medlem

Vi kör idag Netflix och HBO Max, har även provat Disney+, netflix är absolut den främst tjänsten vi använder men de är ganska dåliga på film precis som HBO MAX.

Oftast tittar vi på 8-10 serie avsnitt per vecka vilket inte är helt enkelt att få till på dessa 2 tjänster men det går. Däremot 2-3 filmer till helgen är så gott som omöjigt vilket alltid gick att lösa förr när man gick och hyrde.

Disney+ hade ett par filmer som vi såg, främst superhjälpte filmer och barn filmer. De hade också ett litet bibliotek sidan om med äldre filmer. Det var dock sällan denna tjänsten användes till något annat än slötitande för ungarna efter skolan, idag tittar de främst på HBO MAX vilket verkar uppskattat.

Så vad kör ni idag som ni känner täcker in allt ni behöver?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

blir det så i sverige så kommer jag bojkotta dom streaming tjänster, och fortsätta torrent dwn: istället tycker det är upp till var o en o dela med sig sitt konto på netflix eller Hbomax till vänner som man litar på.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hm, jag känner en del som delar till familj och vänner. Det är väl moraliskt ungefär som att använda VPN för att se annan region eller rentav betala i ett fattigare /billigare land. Gråzon.

Barnen ser på Netflix, 129kr/månad är det väl värt, vi har även Amazon Prime, och givetvis SVT, samt Tele2 Com Plus nånting via boendet. Har delat Netflix tidigare, men tagit hela kostnaden själv, men det var lite struligt med bara max 2 strömmar. Ett tag hade vi även Viaplay . Snart skaffar vi Spotify familj befarar jag

Jag tycker det börjar bli så många tjänster att jag inte längre har koll på var serierna jag vill se går. Paramount+? Disneyplay? ScyFy Max?

Det känns allt mer som att det finns enklare lösningar att se det man vill.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

men vad blödiga ni blev då för 30kr. ni slipper ju köpa allt på skiva som förr iallafall där en skiva kostade som en månads netflixkostnad, ännu mer om man ville ha blue ray, och äännnu mer om man ville ha 4k. annars kan ni ju börja gå på bio och betala 180kr/person. klart att pengarna ska in, annars lär det ju sluta upp som spotify där musikerna tjänar nada. dessutom har vi ju inflationen, man får såklart räkna med prishöjningar. men det klart, känner man sig tvungen att ha både hbo, netflix, disney+, cmore, viaplay, spotify, storytel osv så blir det ju pengar. ni får väl nöja er med 1 eller 2 helt enkelt. sen kan man ju hoppas att utbudet förbättras en aning om de kryddar prislappen. dessutom, ska vi sitta och snåla på våra abonnemang kommer vi till slut få bollywood kvalitet på filmerna. vill vi det? nä

min familj har spotify family, 189kr månaden, 50kr för min del dvs. förra året lyssnade jag i snitt ca 4.5 timmar om dagen. och vad blir det, 37 öre i timmen?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Sagde upp min 6 åriga Netflix abb. för 2 mån sen, och de har spammat min mejllåda 3 ggr. veckan nu att komma tillbaka "vi saknar dig och påminner om att vi har 480p singel prenumeration om du inte vill missa...."

Jo tack för kaffe säger jag, är nöjd än så länge med mitt Disney+ och Prime som sammanlagd kostar MINDRE än Netflix 4K (och båda har 4K som standard), och sammanlagd har bättre film och serie erbjudande. Jag tröttnade på Netflix upprepade erbjudande av gamla filmer och sällsynta intressanta nya filmar.

Dessutom så har jag en gedigen samling av DVD'er och Blu-Ray film som jag typ köper för 1-5 kr (typ 10 för Blu-rays) i större bulk när folk säljer sina samlingar, så nu är jag uppe i väl 600-800 film (har slutat räkna på dem), men det räcker till världen går under och internetet är kaputnik (pun intended). Har 3-4 DVD/Blu-ray spelare i reserv så det går även om en eller två går sönder.

Finns nåt otroligt gött över att ha fysiska medier kvar, och slipper att hoppas att strömningstjänsten råkar "ha" den film man plötslig blir lite nostalgisk över, bara att poppa popcorn och ploppa i filmen i spelaren och njuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

179:- för att få 4k... och sen inte kunna dela kostnaden med någon annan stackare som också vill ha 4k...

Disney plus 89:- för 4k utbud
Amazon Prime 59:- för 4k utbud.
HBO 89 :- för 4k utbud.
alla dessa tjänster har jag utan att dela, bara netflix jag delar med någon. Undrar varför.

Det är det här som är mest fucked up med Netflix prissättning. Att ta extra betalt för 4K och HDR år 2022 är ett skämt. Detta är något som borde vara standard för alla streamingtjänster idag. Jag hade lugnt kunnat tänka mig att betala 99 kr för Netflix om man fick 4K och HDR. Men jag vägrar betala 99 kr för 480p, och vill heller inte betala 179 kr för 4K.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Sagde upp min 6 åriga Netflix abb. för 2 mån sen, och de har spammat min mejllåda 3 ggr. veckan nu att komma tillbaka "vi saknar dig och påminner om att vi har 480p singel prenumeration om du inte vill missa...."

Jepp, detta är det roligaste med att säga upp Netflix. De skickar helt absurda mängder mail som försöker att få mig tillbaka i flera månader efter, och de försöker hela tiden rekommendera samma skräp som jag redan har valt bort när jag hade tjänsten. Jag hade rätt mycket grejer liggande i min lista på Netflix. Om de hade varit smarta så hade de skickat ett mail för att påminna om de grejerna, eller att "nu har det kommit en ny säsong på den där serien du gillade", men inte - det är samma jävla pushande av skräp jag inte är intresserad av.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur de tänker enforca det.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Samma dag de höjer priset igen / testar detta så säger jag upp. Har redan tagit ett par höjningar mer o mer tveksamt om det är värt.
Delar med ett par vänner och morsan. Betalar ju för 4 streams samtidigt så varför inte nyttja. Hade 4K funnits med 2 streams hade jag kört det istället om priset är lägre.

Nu tar du väll ändå i lite tycker jag. Ska du säga upp tjänsten och sen vara utan underhållning? Netflix är som vad TV var förr i tiden och konkurranterna är dom där kanalerna man alltid zappade förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är det här som är mest fucked up med Netflix prissättning. Att ta extra betalt för 4K och HDR år 2022 är ett skämt. Detta är något som borde vara standard för alla streamingtjänster idag. Jag hade lugnt kunnat tänka mig att betala 99 kr för Netflix om man fick 4K och HDR. Men jag vägrar betala 99 kr för 480p, och vill heller inte betala 179 kr för 4K.

99 kr för 480p??? 🤔
Hur gör du ens för att få så låg upplösning?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

99 kr för 480p??? 🤔

Netflix erbjuder bara 480p för basic prenumerationen. Standard möjliggör i sin tur 1080p, medan premium eller vad det nu heter är vad som krävs för 4k.

Permalänk
Medlem

Aldrig varit intresserad av Netflix tidigare, och blev inte direkt mer sugen pga detta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Nu tar du väll ändå i lite tycker jag. Ska du säga upp tjänsten och sen vara utan underhållning? Netflix är som vad TV var förr i tiden och konkurranterna är dom där kanalerna man alltid zappade förbi.

Problemet med alla höjningar etc är att det leder till allt fler tvingas sälja ett öga och ett ben för att ha råd. Sedan slutar det med att man sitter där i viken med träben och ögonlapp.

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag har inte haft TV på 15 år. Aldrig tyckt det är värt det. Kommer gå över till torrenting / streama torrents istället för netflix. Jag har även Amazon prime och där ingår prime video. Gick från TV till torrents till popcorn time till netflix och streamingtjänster. Om de fortsätter gå bakåt så kan jag börja om cykeln.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Frågan är om detta kommer leda till nytt piratbegrepp. Stream-pirate. Och så börjar hela piratjakten om igen nu från filmbolagen.
Just wait and see…

"Stream pirate" påminner mig om allt grupperna som säljer access till sin Plex server. Finns de med tusentals filmer och serier som har långt bättre utbud än Netflix själva för 90-140:-.

Såklart är det inte legit, men typ samma upplevelse

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem

En sak som är värd att prata om är att dom alla skjuter sig själva i foten när filmer och avsnitt inte släpps samtidigt i alla länder.
Det blir att folk laddar ned fast dom betalar för det.
Det gör att det blir något missvisande i hur många som piratar samt hur många som ser deras utbud.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur det blir för oss som använder Netflix på flera olika ställen. Vi är fyra i familjen, varjer person har var sin profil. Vi har konto så vi kan se två strömmar samtidigt. Vi kollar såklart Netflix hemma, jag kollar nästan dagligen på jobbet när det är lunch. Barnen kollar ibland Netflix på deras tablets när dom är hos mor/far-föräldrarna. Alla ställen har olika IP såklart. Ska jag behöva betala extra för att vi använder Netflix på flera olika ställen men i samma hushåll? Låter helknäpp i så fall...

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

99 kr för 480p??? 🤔

Du får inte mer än 480p med deras billigaste abonnemang, Basic, som kostar 99 kr/mån. Vill du ha 1080p så måste du ha det dyrare abonnemanget, Standard, som jag tror kostar 129 kr/mån.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Om 4 användare med 4K kostar 179:-, vem fan betalar då 99:-/månad för en användare i 480p??

Det är nog själva idén här att folk ska betala onödigt mycket.

Permalänk
Medlem

Så om jag går hem till tex grannen som inte har netflix o startar upp mitt konto där för att glo så ska jag betala extra fast jag kikar på annat ställe än hemma?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Får hoppas de stänger av alla IPs förutom ens hem IP. Så jäkla mycket klagomål det kommer bli härinne 😁

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Får hoppas de stänger av alla IPs förutom ens hem IP. Så jäkla mycket klagomål det kommer bli härinne 😁

Nu är jag lite sen på gröten, men vad sker om man inte har wifi/fast internet hemma?

Jag vet många familjer som inte har någon som helst internetuppkoppling förutom i telefonera, och då har ju ingen samma IP fast man bor på samma adress.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheFlyingFin:

Nu är jag lite sen på gröten, men vad sker om man inte har wifi/fast internet hemma?

Jag vet många familjer som inte har någon som helst internetuppkoppling förutom i telefonera, och då har ju ingen samma IP fast man bor på samma adress.

Det där är ju bara trams. Så jag får alltså inte stream på min telefon, platta och AppleTVn hemma. Gör man det tillräckligt krångligt så kommer folk söka andra alternativ. Netflix är illa ute. De har ju knappt något eget IP som är värt att se. 99 kr för 480p? Fan, jag stänger av youtubevideos som kör 480p. Aktiekursen speglar också framtidstron på Netflix. Har svårt att se hur de ska vinna tillbaka kunderna samtidigt som de inte sänker priset. Till och med cmore har halva priset for life som man kör med Refunder på deras bas-abonnemang. Det visar hur hård konkurrensen är.

Permalänk
Skrivet av Neon:

Vi kör idag Netflix och HBO Max, har även provat Disney+, netflix är absolut den främst tjänsten vi använder men de är ganska dåliga på film precis som HBO MAX.

Oftast tittar vi på 8-10 serie avsnitt per vecka vilket inte är helt enkelt att få till på dessa 2 tjänster men det går. Däremot 2-3 filmer till helgen är så gott som omöjigt vilket alltid gick att lösa förr när man gick och hyrde.

Disney+ hade ett par filmer som vi såg, främst superhjälpte filmer och barn filmer. De hade också ett litet bibliotek sidan om med äldre filmer. Det var dock sällan denna tjänsten användes till något annat än slötitande för ungarna efter skolan, idag tittar de främst på HBO MAX vilket verkar uppskattat.

Så vad kör ni idag som ni känner täcker in allt ni behöver?

Är 4 stycken som jag "måste" ha om jag vill se allt jag följer lagligt; Netflix, HBO, Viaplay och Disney+.
Hade det inte varit fånig region lock så hade jag sluppit Viaplay.

Betalar själv för HBO men resten delas med familj/föräldrar. Jag och lillebrorsan kollar på HBO, systerdotter+lillebror+jag på Disney+ och sen hela familjen Netflix och Viaplay.
Utan att dela så hade jag inte kunnat titta på det jag vill då jag lever väldigt fattigt. Och då finns det fortfarande saker jag vill se som inte går att se i Sverige förrän 1+ år senare. Och ändå tror dom att man ska betala tusentals kronor om man vill ha "allt".

Skrivet av SCORPIUS:

En sak som är värd att prata om är att dom alla skjuter sig själva i foten när filmer och avsnitt inte släpps samtidigt i alla länder.
Det blir att folk laddar ned fast dom betalar för det.
Det gör att det blir något missvisande i hur många som piratar samt hur många som ser deras utbud.

Absolut. Tänker inte vänta ett år för en ny säsong när jag redan betalar för tjänsten som "har" serien.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Du får inte mer än 480p med deras billigaste abonnemang, Basic, som kostar 99 kr/mån. Vill du ha 1080p så måste du ha det dyrare abonnemanget, Standard, som jag tror kostar 129 kr/mån.

720p är det.