Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Har en gammal Asus Xonar Essence STU som samlar damm, hur ser ni på den? Kan man få något om man lägger ut den på marknaden eller är den inte värd något? Har inte följt ljudutvecklingen för DAC de senaste åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Har en gammal Asus Xonar Essence STU som samlar damm, hur ser ni på den? Kan man få något om man lägger ut den på marknaden eller är den inte värd något? Har inte följt ljudutvecklingen för DAC de senaste åren

Skulle gissa det är svårt att få speciellt mycket pengar för den längre, men tror säkert det är en mer än kapabel DAC fortfarande!
Vill minnas typ alla ASUS DAC:arna hade utgångsimpedans på ca 10 ohm, så inte klockren om man har väldigt lågohmiga lurar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Jag har ägt både VO och VC. Just nu har jag Eikon och Auteur. Båda Verite modellerna har en ljudbild som skiljer sig ganska mycket från Auteur. Jag skulle nog säga att om du vill ha en bättre Auteur, så är det inte säkert att VO/VC är det du söker.

Auteur glänser med sin neutrala, men fylliga presentation. Stereobilden är lite mer traditionell med en ganska tydlig hö-vä presentation. VO/VC är mer av en 3D ljudbubbla runt hela huvudet. Men VO/VC har inte samma närvaro i röster, då de dippar en del runt 3KHz.

Auteur är en av de minst krångliga hörlurar att lyssna på som jag har ägt. Den gör inte bort sig på något sätt, även om andra lurar är bättre på vissa parametrar.

Jag lyssnade på Arya Stealth hos Ljudmakarn förra helgen och blev riktigt imponerad. Du som har både Auteur och Arya, hur tycker du att de två lurarna är i jämförelse med varandra?

Har mera sett VC/VO som intressanta komplement, jag är faktiskt fortfarande så nöjd med Auteur så jag inte har något som helst behov av att "uppgradera" dem. Speciellt VC verkar intressant, bara baserat på andras recensioner och beskrivningar. Ljudet är som du säger neutralt men fylligt, funkar med all sorts musik, men de är som gjorda för rock och metal vilket är sådär 98% av vad jag lyssnar på.

Jag har inte hört Arya, men haft ett par Ananda i 3 års tid nu, de lär väl ha liknande karaktär på ljudet. Auteur jämfört med Ananda, Ananda har en ljusare diskant (mera "zing") och en betydligt bredare/större ljudbild, med Auteur känns musiken rätt så nära medan med Ananda låter det som att orkestern spelar en bit ifrån dig. Auteur är lite varmare och fylligare. Det som jag kanske mest uppskattat med Ananda alla dessa år är att dom klarar av att leverera detta rätt så ljusa neutrala ljud utan att bli påfrestande, och dom har tillräckligt med tryck i basen för att fungera med det mesta också, men dom skiner mest med välproducerad rock och akustisk musik tycker jag. Skulle jag välja mellan dom så faller nog valet lätt på Auteur, men får inte glömma att jag betalade 3x mera för Auteur. Ananda är jäkligt prisvärda tycker jag, även om byggkvalitén går att ifrågasätta.

Arya vore ju en rimligare jämförelse prismässigt men har som sagt inte hört dom tyvärr.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Fyndjägare

DAC/AMP för 2000kr på Blocket. Ok pris för den, kostar 3400-3600kr ny. Inte min annons.

Topping EX5 DAC MQA https://www.blocket.se/annons/skane/topping_ex5_dac_mqa/10048...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mumu55:

DAC/AMP för 2000kr på Blocket. Ok pris för den, kostar 3400-3600kr ny. Inte min annons.

Topping EX5 DAC MQA https://www.blocket.se/annons/skane/topping_ex5_dac_mqa/10048...

Aj då, synd att man köpte för ordpris

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ingen frakt till Sverige va? Synd, var sugen på ett par Elex.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Ingen frakt till Sverige va? Synd, var sugen på ett par Elex.

Jo, $15 i frakt för ett par lurar. Sen 25% moms, men det bör vara tullfritt.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

DAC/AMP för 2000kr på Blocket. Ok pris för den, kostar 3400-3600kr ny. Inte min annons.

Topping EX5 DAC MQA https://www.blocket.se/annons/skane/topping_ex5_dac_mqa/10048...

Blir alltid så förvånad över människor som säljer saker. Alltså, 2000kr är ju ändå lite pengar, kan man då inte lägga fem sekunder på att torka av fjärrisen med en våtservett och dacen med en microfiberduk Men bra tips

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av JoBBi:

Ingen frakt till Sverige va? Synd, var sugen på ett par Elex.

Drop skickar fortfarande inte Elex till Sverige.

Tullverket har gjort om Tullräknaren nu. Går att välja hörlurar nu!!
https://www.tullverket.se/privat/genomtullen/etjansterforpriv...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Drop skickar fortfarande inte Elex till Sverige.

Tullverket har gjort om Tullräknaren nu. Går att välja hörlurar nu!!
https://www.tullverket.se/privat/genomtullen/etjansterforpriv...

Ahaa. AssDrop indeed.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

GoldenSound har släppt en intressant video där han visar hur man kan manipulera mätningar.

"Why you can't trust audio measurements"
https://www.youtube.com/watch?v=Fa1y9JRip68

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Ahaa. AssDrop indeed.

Drop hade nog gärna skickat men Focal vill fortsätta med sina överpriser i Europa.

Permalänk
Medlem

Min 3.5mm-utgång på min 1+5 har blivit slappare o slappare vilket gör att jag behöver en USB-C->3.5mm. Nån som har nåt tips på en vettig som inte är alltför dyr o (gärna svart)? Körde en från Kjell ett tag men den distade lite smått för att sen börja glappa fan, o så köpte jag en Apple-variant idag som ska ha varit så hyllad men som gav alldeles för låg volym för att vara användbar. Rockar ett par IEM som är tämligen lättdrivna så blev förvånad att Apple-grejen inte orkade alls.
Så nån som har ett tips på nåt liknande vettigt?

Permalänk
Medlem

Jag söker en 3.5mm to Dual 6.35mm där dualen inte sitter ihop eller är för kort, det ska vara separerade på 2M så man kan koppla till 2 högtalare på vardera sida av TVn.

Likt den här https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B00ZKM3S4S

Heter det kanske TS Breakout Cable ?

Någon som har tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Drop hade nog gärna skickat men Focal vill fortsätta med sina överpriser i Europa.

Jäkla Fecal 😁

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Gurrrra:

Min 3.5mm-utgång på min 1+5 har blivit slappare o slappare vilket gör att jag behöver en USB-C->3.5mm. Nån som har nåt tips på en vettig som inte är alltför dyr o (gärna svart)? Körde en från Kjell ett tag men den distade lite smått för att sen börja glappa fan, o så köpte jag en Apple-variant idag som ska ha varit så hyllad men som gav alldeles för låg volym för att vara användbar. Rockar ett par IEM som är tämligen lättdrivna så blev förvånad att Apple-grejen inte orkade alls.
Så nån som har ett tips på nåt liknande vettigt?

Apple dongeln är EU cripplad samt Android cripplad i volym. Det går att bypassa om du köper USB Audio Player PRO, då spelar Apple dongeln högre. Men UAPP måste startas varje gång tror jag för att lura dongeln till högre volym.

https://medium.com/bedrock-reviews/usb-audio-player-pro-uapp-...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Drop hade nog gärna skickat men Focal vill fortsätta med sina överpriser i Europa.

På vilket sätt har Focal överpriser i EU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Apple dongeln är EU cripplad samt Android cripplad i volym. Det går att bypassa om du köper USB Audio Player PRO, då spelar Apple dongeln högre. Men UAPP måste startas varje gång tror jag för att lura dongeln till högre volym.

https://medium.com/bedrock-reviews/usb-audio-player-pro-uapp-...

Ah härlig idioti :/ Ska försöka lämna tillbaks den idag ändå, räcker med att jag måste slå igång OTG varje gång jag kopplar in den så vill inte ha ännu en till grej.

Permalänk

Försöker se efter nya trådlösa ANC lurar för max 3k. Svårt att hitta något bra. Varför skall det vara så svårt. För en som inte vill ha Sony och B&O.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Gurrrra:

Ah härlig idioti :/ Ska försöka lämna tillbaks den idag ändå, räcker med att jag måste slå igång OTG varje gång jag kopplar in den så vill inte ha ännu en till grej.

Nya Fiio KA1 kanske kan vara något? 550kr på AliEx https://www.fiio.com/ka1

Vilka inears är den till?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Försöker se efter nya trådlösa ANC lurar för max 3k. Svårt att hitta något bra. Varför skall det vara så svårt. För en som inte vill ha Sony och B&O.

Testat Philips L3? Tycker ljudet är rätt bra i de lurarna jämfört med mina B&O H9 3rd gen och Sony XM4. Inte lika bra ANC men ljudet är nog bättre, iaf än Sony.

Det är ju så mycket tycke och smak när det kommer till ljud så det bästa är väl att testa ett gäng olika?

Permalänk
Skrivet av Ugga:

Testat Philips L3? Tycker ljudet är rätt bra i de lurarna jämfört med mina B&O H9 3rd gen och Sony XM4. Inte lika bra ANC men ljudet är nog bättre, iaf än Sony.

Det är ju så mycket tycke och smak när det kommer till ljud så det bästa är väl att testa ett gäng olika?

Tänkt mig nya AT lurar. Ifall det inte finns något annat spännande. Får som sagt ut och lyssna lite

Permalänk
Medlem

Den där ser lite för stor ut, o så är jag i det campet att över 16/44.1 kickar diminishing returns in ganska hårt o uppe vid 32/384 är det ren o skär ormolja som jag inte har lust att lägga pengar på. MQA ligger där också. Så söker nånting billigare o enklare men som ändå har tillräckligt med kräm att driva hörlurarna bra
Har ett par Blon BL-01, ett par kinalurar som låter alldeles fantastiskt fint med lite EQ.

Permalänk
Medlem

550 kr är rimligt om det är en OK pryl som även kan ett par tyngre lurar behovet eventuellt uppstår plötsligt. Det blir ju lixom inte mycket billigare.

Edit:

kollade lite noggrannare.

42 mW vid 32 Ohm lär inte duga till nånting annat än IEM:s, right?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Elfsberg:

550 kr är rimligt om det är en OK pryl som även kan ett par tyngre lurar behovet eventuellt uppstår plötsligt. Det blir ju lixom inte mycket billigare.

Edit:

kollade lite noggrannare.

42 mW vid 32 Ohm lär inte duga till nånting annat än IEM:s, right?

Beror helt på hörlurarna. Spelar mina Denon AH-D2000 (25ohm/106db) via Apple dongle/Android smartphone just nu. Behöver inte spela på högsta efter att ha startat UAPP före Spotify. US versionen av Apple Donglen är väl mätt till 31mw vid 33ohm. Och jag har EU versionen som eventuellt inte ger full kräm även efter UAPP tricket.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

550 kr är rimligt om det är en OK pryl som även kan ett par tyngre lurar behovet eventuellt uppstår plötsligt. Det blir ju lixom inte mycket billigare.

Edit:

kollade lite noggrannare.

42 mW vid 32 Ohm lär inte duga till nånting annat än IEM:s, right?

Det behovet kommer aldrig uppstå dock, både för jag inte riktigt har det intresset och för att jag tyvärr av oklar anledning blir yr av stora on-ear-lurar :/
Kjelles adapter gav ju iaf rätt mängd kraft för vettig peng, var bara disten o byggkvallen som sög, o Apple ska kunna leverera bara dom slutar appla sig, så tänkte det borde finnas nåt liknande i samma range som faktiskt funkar bra. O vill som sagt inte betala extra för massa ormolja heller så.

Permalänk
Fyndjägare

Focal Clear 7000kr Umeå.
En av mina favoriter för närvarande. Jag tycker dom spelar bäst med rör, rörhybrid eller Liquid Carbon.
Dock ska det ingå 3st kablar med Clear.

Han säljer lite annat också.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/focal_clear_hd560s_aeon...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Sony's WH-1000XM5 headphones could pack a sleek design, longer battery life
https://www.androidauthority.com/sony-wh-1000xm5-3156189/

Sony WH-1000XM5: First information in advance [Exclusive]
https://www.techniknews.net/en/news/sony-wh-1000xm5-first-inf...

Permalänk
Fyndjägare

Hoppas att Sony petar in nya Bluetooth Qualcomm aptX Lossless i denna. Så man äntligen slipper att BT choppar sönder signalen och kabeln kan klippas 😀

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.