Anmäl dig till Roborock Challenge!

Fritt utrymme stämmer inte alls på MacBook Air M1

Permalänk
Medlem

Fritt utrymme stämmer inte alls på MacBook Air M1

Hej, jag har en MacBook Air M1 som jag inte blir klok på, har lagt alldeles för mycket tid på att försöka hitta vad problemet är.
Jag vet exakt vad jag har på datorn och var jag har lagt mina filer och jag borde ha ungefär 205GB ledigt av de 245 som finns.

Detta stämde under lång tid, tills jag fick för mig att installera Xcode. Under nedladdning/installation så krånglade det och tog riktigt god tid på sig. Det blev aldrig färdigt även att jag lät det stå över natten, så jag försökte avbryta det, vilket inte lyckades till en början. När det väl gick att göra något så ersattes ikonen bara av en blank ikon där den visade att den laddade ner runt 12GB varje gång.

Till slut lärde jag mig att man kunde testa i "safe mode" och där lyckades jag ta bort applikationen från launchpad.
Efter detta så hade jag plötsligt runt 70-90GB "System data" som jag inte vet vad det är. Har provat flera olika program som ska visa vad man har på SSD:n så som Daisy disk, grand perspective, omni disk sweeper mm, men fick ingen bra info av dessa heller.

Idag testade jag att installera Xcode igen från appstore, lät det står länge och till slut blev det faktiskt klart.
Efter detta så försvann "system data" helt och hållet, men då stämde istället inte mängden fritt utrymme alls. Den visade att jag hade 235GB fritt utrymme av 245GB, alltså 10GB använt utrymme, samtidigt som den visade att jag hade applikationer och foton etc på runt 40-50GB. Bara OS:et tar ju upp mer än så.

När jag kollar utrymmet så gör jag detta på flera ställen, about this Mac>storage, system report>storage, samt i finder så har man ju hur mycket ledigt som finns.

När jag sedan avinstallerade Xcode igen så dök det upp ca 60GB "system data" igen som man inte har en aning om vad det är.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Systemdata är generell data som macOS inte kan placera i en kategori. Kan även vara ”Other”.

Kolla i Bibliotekets cachemappar etc och se om du kan hitta något där.

Kolla även så inte macOS Monterey ligger i Appar, då jag sett detta hända några gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Systemdata är generell data som macOS inte kan placera i en kategori. Kan även vara ”Other”.

Kolla i Bibliotekets cachemappar etc och se om du kan hitta något där.

Kolla även så inte macOS Monterey ligger i Appar, då jag sett detta hända några gånger

Tack för svaret, jag letade efter cache etc också men lyckades inte hitta något.
Den sista idén jag hade var att testa att fylla hela ssd:n för att se hur mycket fritt utrymme det egentligen är. Jag såg i något av programmen som jag nämnde att en viss del av utrymmet gick under kategorin "purgable".

Enligt mig borde det ha funnits ca 200GB ledigt utrymme medan MacOS sa att det var ca 130GB ledigt.
Jag fyllde då hela SSD:n med filer och lyckade fylla ca 195GB innan den varnade för lågt utrymme. Med den fylld så stämde det mer överens med vad jag visste att jag har på den, och inte längre några konstiga 10:tals GB oförklarliga filer som inte går att hitta.

Så det visar ju lite att jag inte borde lite på vad macOS säger att det finns i fritt utrymme, utan det verkar som att de mystiska filerna automatiskt försvinner när man börjar fylla med filer. Sedan efter att jag radera 195GB filer igen så stämmer det överens med vad jag har på datorn.

Permalänk
Medlem

Blir inte heller riktigt klok på system data. Det brukar försvinna av sig själv efter ett tag och några omstarter senare. Har du iCloud storage kan det vara något som reserveras för att laddas upp/ner dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

Jag såg i något av programmen som jag nämnde att en viss del av utrymmet gick under kategorin "purgable".

Det är troligtvis cachade filer som tillhör antingen iCloud eller Time Machine.

Visa signatur

Mostly Harmless