Permalänk
Medlem

Plus-Size kläder, vart?

Tjena!

Jag är 190 och har under covid lagt på mig en del och är nu uppe på 130kg. Jag har i hela mitt liv avskytt att handla kläder, även när jag var yngre och vältränad. Under covid har jag till stor del kunnat undvika detta då man mestadels går hemma och inte haft behov av nya kläder på samma sätt.

De gånger jag har försökt ge mig på en shoppingrunda så har jag snabbt givit upp då det verkar som att jag passerat gränsen för vad vanliga butiker tycker är "vanlig kropp". Butikerna verkar sluta vid XXL och många specifika modeller slutar redan vid XL. Hemsidor som Zolando har "plus-size" kollektioner, men även där är så trycker man på fel länk och hamnar tillbaka i deras S->XL sortiment. Dressman har ju en egen Plus-Size shop, men i Dressman kunde ju inte vara tråkigare och är ofta ganska kass kvalitet i min erfarenhet. Varför ska man behöva klä sig som att man gett upp på livet för att man har några kilo extra?

Har ni några tips på butiker jag borde kika in?

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Ellos har en del.

Permalänk
Medlem

Problemet för mig (cirka 2 meter) är att alla tröjor är så jävla korta. Går man upp i storlek bygger det oftast bara på bredden (vilket kan vara passande för vissa förstås).

Ännu värre är det när man inte ens har en vettig storleksguide. Vem fick för sig att man inte är intresserad av plaggets längd utan bara bredden vid bröst och midja?

Ett märke som jag nästan uteslutande har använt för t-shirts är Urban Classics. Dom är längre och även lite bredare. Finns lite olika modeller.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

svenska amazon har mycket bättre storleksutbud än i butik... tex hittar du chinos 40x34 på amazon, men butiker tycker att max midja är 34.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Problemet för mig (cirka 2 meter) är att alla tröjor är så jävla korta. Går man upp i storlek bygger det oftast bara på bredden (vilket kan vara passande för vissa förstås).

Ännu värre är det när man inte ens har en vettig storleksguide. Vem fick för sig att man inte är intresserad av plaggets längd utan bara bredden vid bröst och midja?

Ett märke som jag nästan uteslutande har använt för t-shirts är Urban Classics. Dom är längre och även lite bredare. Finns lite olika modeller.

Så är det. Är ofta ärmarna som är problemet. Skjortor blir som tält om ärmarna är ok.
Finns bara en lösning på det och det är skräddare.

Kortärmade är lättare såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Problemet för mig (cirka 2 meter) är att alla tröjor är så jävla korta. Går man upp i storlek bygger det oftast bara på bredden (vilket kan vara passande för vissa förstås).

Ännu värre är det när man inte ens har en vettig storleksguide. Vem fick för sig att man inte är intresserad av plaggets längd utan bara bredden vid bröst och midja?

Ett märke som jag nästan uteslutande har använt för t-shirts är Urban Classics. Dom är längre och även lite bredare. Finns lite olika modeller.

Har du kollat in det svenska märket Asket? Där kan man utöver storlek även välja längd på plaggen också (Short, Regular och Long)
https://www.asket.com/se/

Permalänk

Zalando har upp till 7xl på mycket fina plagg,
Dressman XL är väl ett annat alternativ.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Problemet för mig (cirka 2 meter) är att alla tröjor är så jävla korta. Går man upp i storlek bygger det oftast bara på bredden (vilket kan vara passande för vissa förstås).

Ännu värre är det när man inte ens har en vettig storleksguide. Vem fick för sig att man inte är intresserad av plaggets längd utan bara bredden vid bröst och midja?

Ett märke som jag nästan uteslutande har använt för t-shirts är Urban Classics. Dom är längre och även lite bredare. Finns lite olika modeller.

Jag pratade med en i klädbutik om samma sak, väljer jag "rätt storlek" så blir det korta ärmar eller spänner kring axlarna.
Hon föreslog att pröva storlek större, men slimfit. Då får jag längre armar och "rätt" runt kroppen.
Amerika verkar ha lite mer alternativ på sina storlekar så via deras utbud hittar man förlängda ärmar och annat.

Permalänk
Medlem

xlkläder.se, ellos och cellbes har. xlkläder brukar jag köpa min jack & jones grejer iallafall

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Problemet för mig (cirka 2 meter) är att alla tröjor är så jävla korta. Går man upp i storlek bygger det oftast bara på bredden (vilket kan vara passande för vissa förstås).

Ännu värre är det när man inte ens har en vettig storleksguide. Vem fick för sig att man inte är intresserad av plaggets längd utan bara bredden vid bröst och midja?

Ett märke som jag nästan uteslutande har använt för t-shirts är Urban Classics. Dom är längre och även lite bredare. Finns lite olika modeller.

Jag håller med. Mina favorit t-shirts är från märket DOPE från Ridestore.com (tyvärr uppköpt av något amerikanskt bolag) som är för skaters/snowboarders och de är så där perfekt extra långa, men även tjockare i tyget. Det är så svårt att hitta t-shirts med tjockare tyg. Ska kika in Urban classics, tack för tipset!

Skrivet av kaffeofikaelika:

Så är det. Är ofta ärmarna som är problemet. Skjortor blir som tält om ärmarna är ok.
Finns bara en lösning på det och det är skräddare.

Kortärmade är lättare såklart.

Alltid sagt att Dressman designar sina kläder för korta direktörer med stor mage, för mig på 1.90 slutar skjortorna halvvägs till armbägen även vid xxl.

Skrivet av Duder:

Har du kollat in det svenska märket Asket? Där kan man utöver storlek även välja längd på plaggen också (Short, Regular och Long)
https://www.asket.com/se/

Tack för tipset, det verkar ju vara riktigt nice kläder! Dock i min nuvarande ekonomiska situation så är priset som T-shirt 450kr och oxfordskjorta 1150 kr väldigt långt utanför min budget.

Skrivet av Jaegrlicious:

xlkläder.se, ellos och cellbes har. xlkläder brukar jag köpa min jack & jones grejer iallafall

Handlade mycket på Jack and Jones förr, passar min stil. Slutade för att de inte hade storlekar över XL i butik (var några år sedan dock). Underligt att de valt att göra en egen online shop med XXL och uppåt. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Kanske https://www.adidas.se/herr-tall kan vara aktuellt?

KLÄDER FÖR HERR I TALL
"adidas kollektion för herr i tall är designad med män över 185 cm i åtanke. Nu kommer vår förstklassiga stil med extra längd i ärmar, innersömmar och kroppsstycke, för en perfekt och bekväm passform."

Vid en snabb googling "adidas rabattkod" så brukar man finna 20-30% koder.

Visa signatur

DATOR
Chassi: ASUS GT301 RGB CASE Moderkort: ASUS B550-F GAMING CPU: RYZEN 7 5800X AIO: MSI MPG CORELIQUID K240 HDD: 980 PRO SSD 1TB GPU: ASUS RTX 3080 10GB TUF GAMING OC V2 RAM: KINGSTON 16GB 3200MHZ RGB Nätagg: CORSAIR RM850 2021

KRINGUTRUSTNING
Monitor: LG 27'' 27GL850 NANO IPS 144 Hz Mus: MICROSOFT PRO INTELLIMOUSE Tangentbord: DUCKY ONE 711 LIMITED EDITION Högtalare: BOSE COMPANION 2 SERIES III Musmatta: STEEELSERIES QCK+

Permalänk
Medlem

Asos har mycket plus size. Och de skeppar från EU lager nu efter brexit.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vet jag inte vad för stil på kläder du letar efter. Men själv på två meter (199cm på hälsokontrollen förra veckan) och nu med en fin covid-kagge tjöper jag från shorts från www.garderoben.se. Sen så har Dressman XL passande boxers, strumpor i upp till storlek 52 (lycka att kunna tjöpa strumpor för större fötter än jag har) och byxor som passar.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Jag tror alla är införstådda med hur man kan träna.
Vi försöker hålla oss till tips om kläder så blir det trevligare stämning

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord