Macintosh i Sverige 80-90 talet popularitet?

Permalänk
Medlem

Macintosh i Sverige 80-90 talet popularitet?

Som en som är född sent 90-tal undrar jag: Hur populärt var Macintosh i Sverige på 80-90 talet?

Jag brukar ofta kolla på Youtube när folk reparerar dem (batterier som läcker är vanligt) och de verkar ha en närmast oändlig hög av dem, ofta är det historier om att de användes i skolor osv. Men var det samma här i Sverige eller var det mer sällsynt här?

Jag själv, rent anekdotiskt, har aldrig sett typ en Macintosh Classic IRL och sällan på Tradera. Nu idag ser jag att en här på marknaden la upp en Macintosh Portable, hur populära var dem här?

IBM Model M ser man ju relativt ofta dyka upp också men Apples motsvarighet AEK II tycker jag man nästan aldrig ser, speciellt i nordiskt format... fast jag råkar faktiskt ha en! Det är den enda Retro Mac grejen jag har. Köpte på Tradera för några år sedan, den är väldigt gulnad och fungerar men inte riktigt bra, vissa knappar känns väldigt svampiga. Så jag använder den inte, den ligger i en låda i förvar bara.

Så jag är bara lite nyfiken efter anekdoter om vart ni sett retro Macar i Sverige och vart de använts? Använde kanske du en i skolan? Eller var Mac väldigt stendött i Sverige i tidiga åren?

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Macintoshdatorer har ALDRIG använts av studerande i Sverige, offentlig budget för undervisningsmaterial har inte tillåtit sånt.
De fick däremot tidigt genomslag hos flera seniora forskare på min forskningsinstutition! De var vana vid kommandorader, och Mac:arnas grafiska interface, och något år senare, laserskrivare, var en revolution och gigantisk förbättring.

Permalänk
Rekordmedlem

För mig var Mac den dator som användes för allt administrativt arbete medans det fanns en del dos och os2 maskiner för tekniska funktioner främst för kommunikation mot maskiner och en del maskiner styrdes direkt av Digital PDP8or.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

90 tal. Ungdomar precis som idag ville ha en dator för att kunna utföra skolarbete på. Föräldrar ställde frågor som idagens mått behövs verkligen Dubbla GeForce RTX 3090, 16 core cpu, 128GB ram och 20TB SSD för ditt skolarbete och barnen svarade. -Jag går faktisk i femman och vi har väldigt komplicerade matematikuppgifter nu för tiden.

Min poäng är väldigt många köpte datorn för spel, skolarbete var "bara en ursäkt" för att få leksaken. Jag minns själv vilka argument jag hade för min första familjedator, spel var en av de största anledningarna men man drog upp många.
Nå en dator som inte främst var för spel var ganska ointressant i många barnfamiljer. Även om spel fanns till plattformen så ville de byta spel med varandra.

Mitt minne är att de som köpte en mac 1995 till runt 2001 var ofta lite speciella användare. Med speciella så allt kretsade inte runt spel. Jag vet inte när Apple började med skolrabatter, men jag vet att runt år 2004 kunde man köpa en macbook + en iPod till väldigt prisvärd rabatt som student. Och min bild är att det är stor del tack vare denna extrema skolrabatt som Apple blev mer populär. Hade det inte varit för den riktigt stora rabatten hade nog studenterna valt en mycket billigare dator.

Före 1995 så var pcn lite speciell den med. Det var ju Amiga, comendore och annat beroende på hur långt fram man går. Frågan är när ville ungdomar generellt hellre ha en pc än en Amiga? -Jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Macintoshdatorer har ALDRIG använts av studerande i Sverige, offentlig budget för undervisningsmaterial har inte tillåtit sånt.
De fick däremot tidigt genomslag hos flera seniora forskare på min forskningsinstutition! De var vana vid kommandorader, och Mac:arnas grafiska interface, och något år senare, laserskrivare, var en revolution och gigantisk förbättring.

Mediaprogram i gymnasieutbildningar och såklart universitet använde gott om macar.
Säkerligen andra också. Men detta var senare delen av 90talet jag tänker på.
Men fanns säkert en och annan mac här och var tidigare.

När skolor började erbjuda elever datorer fanns det såklart de som erbjöd macar.

Men pratar vi 8bits-datorer så existerade knappt Apple II i Europa.
Det var den som var den stora skoldatorn i USA under 80-talet till exempel.

Permalänk
Medlem

Det beror på vad man jobbade med.
Ibm hittade man främst hos ingenjörer och dyl.
För min del uppfattade jag att Mac var mer folkdator tills Win 95 kom och först då slog PC igenom på bred front.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Mediaprogram i gymnasieutbildningar och såklart universitet använde gott om macar.

När skolor började erbjuda elever datorer fanns det såklart de som erbjöd macar.

Det var många skolor som hade Mac Classic i början av 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Ja juste, det var den också jag skulle fråga om! Den verkar ju ha varit väldigt populär i USA men ja, som du säger, jag har aldrig hört om den innan jag började kolla på Youtube.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sidde:

Det var först "udda" saker i skolorna på 80 talet, jag hade faktisk först Vic 20 och sedan Nascom (Z80) Sedan blev det en sorts standardisering i de flesta skolor mot ABC och Compis.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Håller med det andra, men en detalj.

Skrivet av Bozzeta:

För min del uppfattade jag att Mac var mer folkdator tills Win 95 kom och först då slog PC igenom på bred front.

Inte alls min bild, det var bara att besöka vilken matbutik som helst och kolla vilka datortidningar de hade. Man kunde även besöka Siba etc och jag minns inte många macar. Ungdomar så var det mycket spel som de ville göra och då byta spel med varandra.

Jag har svårt att säga att när PC slog igenom för folket, men det handlar mycket om spel och jag tror att man får se på när PC blev attraktiv emot de mer speldatorerna. Amiga, C64 etc.

*edit*
Enligt denna graf hade Apple högre försäljning 1994.
https://arstechnica.com/features/2005/12/total-share/7/

Men det handlar nog om olika grupper och kanske olika länder. Jag tänker på att datorn slog igenom som folkdatorn när den inte längre var svindyr och folk började kunna använda multimedia, där multimedia slog igenom stort runt 1994 med Win 3.11 cdromspelare och ljudkort. Jag upplever PC/MAC innan mer som för några få personer som ofta hade föräldrar som hade bra ekonomi eller ett speciellt jobb.

Permalänk
Medlem

Åsö gymnasium hade ett antal Mac tidigt osäker på om det var 512k eller plus det var -85 eller -86, var där någon kväll och spelade nätverks spel, Maze Wars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Citation needed på det. Om du kan hitta ett mediaprogram på en gymnasieskola, där man på 80-90 talet hade Macar till eleverna, trillar jag av stolen. Gymnasieelever får i princip inte kosta nånting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Citation needed på det. Om du kan hitta ett mediaprogram på en gymnasieskola, där man på 80-90 talet hade Macar till eleverna, trillar jag av stolen. Gymnasieelever får i princip inte kosta nånting.

Medieprogram vet jag ingenting om, men min gamla högstadieskola bytte ut sina gamla ABC-80 mot Macintosh Plus i datasalen under slutet av 80-talet medan jag gick där - och de var alldeles definitivt tillgängliga för elever.
På gymnasiet var det gamla skruttiga PC-burkar i datasalen, men de skaffade även en handful Mac:ar som elever kunde använda för skolarbete. Detta på tidigt 90-tal.

Permalänk
Medlem

Min skola lockade med att de hade Mac i datasalen så där ville jag gå. Det var 84
Hemma hade vi en sån som vi sen bytte upp till en Mac Plus med extern HD på 20 MB

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

"PC" var förstås vanligare, men visst fanns det folk som hade Mac, men man får komma ihåg att de var allt annat än billiga. Särskilt om vi pratar 80-tal och tidigt 90-tal. Vi hade en LC med en Trinitron-baserad Apple-skärm och en StyleWriter, men det var några andra som hade Plus och någon Performa, typ 475 eller något i den stilen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en LC för min första lön. Äntligen en färgdator
Gillade formen som var en bildskärm ovanpå en pizzakartong

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men det handlar nog om olika grupper och kanske olika länder. Jag tänker på att datorn slog igenom som folkdatorn när den inte längre var svindyr och folk började kunna använda multimedia, där multimedia slog igenom stort runt 1994 med Win 3.11 cdromspelare och ljudkort. Jag upplever PC/MAC innan mer som för några få personer som ofta hade föräldrar som hade bra ekonomi eller ett speciellt jobb.

"Vanliga" personer inte hade datorer i sina hem fram tills internetleverantörer och HemPC-reformen kom.
Visst fanns det en del som lånade sina föräldrars datorer men det var betydligt vanligare med att man spelade på Commodore 64 eller Nintendo.
Kan se om jag hittar kvitton från Skribofont vad Voodoo-kort och CD-brännare kostade. Men det var inte billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag gick medieprogrammet på en gymnasieskola under 90-talets andra hälft. Kan bekräfta att det enbart var Mac-datorer i lokalerna som hade med media att göra (grafisk form och illustration, ljudmedier och foto). Hade en klasskompis som hade rätt ball Mac hemma för tiden och han gjorde grejer i After Effects till rörlig bild-lektionen (videokameror med VHS-kassetter användes).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Som jag minns det från 90-talet så var det en polares föräldrar i mediasvängen, och en annan polare med oförskämt tät farsa, som använde Mac i hemmet. Ingen annan. De som hade datorer hade PC eller Amiga.

Hörde också om hur underbart det skulle bli med byte till Mac på ett statligt verk, och när det väl var genomfört, hur mycket macarna sög jämfört med de gamla NT 3.51-maskinerna eller vad det kunde varit. Märk dock väl att detta var på PPC-tiden, innan OSX kom, och OS:et hade direkt tillgång till hårdvaran utan abstraktionslager mellan. Jfr med skillnaden mellan Win9x och NT. Blev nog många "booooing" på verket

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vi hade bara Mac-datorer i grundskolan på 90 talet. Netscape och Altavista va bra grejor.
Hemma hade vi två "PowerPC" macs med inbyggt TV kort.
Busade i skolans datorhallar genom att ta med IR kontrollen hemifrån och starta/omstarta folks datorer mitt i användandet. Blev aldrig påkommen, roliga tider det.

Permalänk
Medlem

Minns ganska mycket Mac-delar i butikers kataloger, var förekommande i datortidningar, fanns i skolor o.s.v. på 90-talet. Där det blev tufft för mac-användare var nog övergången mellan Mac OS 8/9 och OS X. På 90-talet var tillgången till programvara relativt god, spel porterades och såldes också.

Mac Classic hade en granne, men det var vid tiden då den inte riktigt var aktuell längre, i mitten av 90-talet. Har via media sett att den förekom lite varstans i Sverige.

I början av 00-talet minns jag att det var rätt vanligt med PowerMac G4 i gymnasieskolor, men inte som allmänna datorer utan för just klasser i videoredigering och dylikt.

Efter att Atari och Amiga försvann så var Mac och PC plattformarna som fanns. Överlag skulle jag nog inte säga att de var särskilt populära på 90-talet, men det var en hel del som hade Mac så visst träffade du mac-frälsta på den tiden. På spelsidan var PC/Mac ofta andra klassens medborgare då TV-spel inte bara var stort för mig då och då många spel (som fanns till båda) fungerade bäst på konsol.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

Inte sant. Första Macen jag kom i kontakt med var på Engelska skolan, i årskurs 4. (Den första Engelska skolan, alltså, innan det blev en jättestor skolkoncern.) Det måste ha varit 1994. Det var en klassisk Mac, modellen med en CRT-skärm med diskettläsare under, i en enhet, ungefär som original-macen. Vet inte exakt vilken modell (det var länge sedan), jag misstänker Mac Classic.

Däremot var ju absoluta lejonparten av datorerna Windows 3.1-maskiner av olika snitt. Det fanns bara någon enstaka Mac här eller där.

Permalänk
Medlem

Min första dator va en Mac. Tror det va 1992. Farsan hade Mac pga flera av hans vänner (grafiker och andra kreativa människor använde Mac) så när han köpte en dator till mig blev det Mac. Som 10-åring vart jag sjukt besviken när jag insåg att det inte gick att spela samma spel som kompisarna körde. Blev mycket Prince of Persia dock. Tror jag va den enda av mina vänner som hade Mac

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hur populärt var Macintosh i Sverige på 80-90 talet?

I Lund så kändes det som att Studentlitteratur(?) pushade hårt för Mac. Spelet Dubbelmoral är ökänt från den tiden:

Själv har jag haft ett gäng olika Macar genom åren på eftergymnasiala utbildningar, med allt från Macintosh Performa till iMac (första generationen), eMac och "lampan" (iMac G4).

Det har främst varit utbildningar inom mediekunskap, grafisk formgivning och multimedia där jag använt Macintosh.

Windows och PC låg länge långt efter i utvecklingen på grafiksidan, vilket gjort att många grafiker håller fast i Mac än idag.

Permalänk
Medlem

Hade en Mac på skolan, någon gång kring tidigt 90-tal (fick första PC:n hem -94 så det var före det). Vet inte exakt vilken modell det var, Classic el SE/30, men som jag minns användes den främst för ritprogrammet där man kunde spränga allt sen.
Ev hade någon musiklärare också en Mac några år senare.

Privat såg jag nog ingen Mac alls, lokalt började en del skaffa datorer kring åren 94-97 och då jag precis börjat intressera mig för det var oftast datorn mitt primära fokus vid besök hos folk.
På den tiden var datorer för övrigt något rätt exotiskt som en hel del hade skaffat, men ännu inte riktigt visste mycket om så de stod mest i ett hörn och samlade damm.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag kände till någon som hade en Mac på 80- eller 90-talet, inte förrän jag började jobba på en reklambyrå 1999. Det var första gången jag personligen kom i kontakt med en. Känner inte till någon skola eller något annat företag än sådana inom den grafiska branschen som använde heller. Vi hade en lokal datorförening i samhället jag bodde på 90-talet och ingen där hade Mac.

Samtliga som jag kände eller kände till bytte från sina Amigor, Ataris och dylikt till Wintel på 90-talet så utifrån mina erfarenheter var Macarna oerhört ovanliga.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hade macar i mediaprogrammet på gymnasiet och stötte på ett mindre gäng macar under grundskola (i klar minoritet till antal PC-burkar). Men jag gick grundskola from sent 90-tal och gymnasiet mitten av 00-talet, så det kanske diffar en hel del jämfört med tidigare årtionde.

Personligen blev jag ganska glad de gånger jag fick sitta framför mac för jag ägde ju ingen själv utan fick chansen att utforska detta underliga alternativa universum typ där allt var lite likt men ändå mycket annorlunda

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Hedersmedlem

Förutom Mac på skolan (som jag skrev om i tidigare inläg<g) så hade vi både PC och Mac hemma på 90-talet.

Min första Mac hemma var en Performa 450. Måste ha varit cirka 1993.

Och precis på slutet av 90-talet skaffade vi en iMac G3 Special Edition. (Fast rent tekniskt så var detta inte i Sverige, då vi bodde utomlands då...)

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att Mac var snordyra för 30-35 år sedan, inte billiga som nu. Någon som minns priser? Mer än min Amiga med råge iaf.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Medieprogram vet jag ingenting om, men min gamla högstadieskola bytte ut sina gamla ABC-80 mot Macintosh Plus i datasalen under slutet av 80-talet medan jag gick där - och de var alldeles definitivt tillgängliga för elever.
På gymnasiet var det gamla skruttiga PC-burkar i datasalen, men de skaffade även en handful Mac:ar som elever kunde använda för skolarbete. Detta på tidigt 90-tal.

OK, jag ger mig. 😀

Fantastiskt att det en gång gick, i alla fall någonstans.