Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Macintosh i Sverige 80-90 talet popularitet?

Permalänk
Medlem

Macintosh var i princip standard i medie/tryckeribranschen under 80-talet (och tidigt 90-tal), PC sidan låg ljusår efter på den tiden när det gällde DTP.

Ganska vanlig också på skolor och universitet.
Har lite material sparat från svenska Apple där de presenterar olika skolors satsningar.
Mycket nostalgi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pirum:

Jag vill minnas att Mac var snordyra för 30-35 år sedan, inte billiga som nu. Någon som minns priser? Mer än min Amiga med råge iaf.

Mac har verkligen aldrig varit billiga, inte heller de tidigare Appledatorerna var billiga men alla datorer var väldigt dyra på 80-talet (datorer var nog som billigast kring 2010) och lagring var ännu dyrare, en diskettstation kostade från början lika mycket eller mer än datorn, många gånger delade man diskettstation mellan flera datorer. Apple var också tidiga med hårddiskar och det var betydligt vanligare att man hade en Hard disk 20 (20 Mbyte hdd) till en mac än att man hade en hdd till en dosmaskin och macarna hade väldigt sällan dubbla diskettstationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Många som jobbade professionellt inom media (grafik, tryck o.s.v.) hade Mac ganska tidigt, även hemma. Macanvändare var lite som veganer, det var alltid de första de talade om när man träffade dem. "Fint väder idag! Förresten jag har Mac!". De var t.o.m. värre än Amiga-användarna som alltid var lite rädda att få stryk om de talade för högt om vad de körde. De kunde alltid låtsas att de hade Mac eftersom specifikationerna var så lika ("Jag har en 68040, 4 MB MB RAM och 500 MB HDD") och man t.o.m. kunde emulera Mac med nästan native-hastighet.

Senare under 90-talet kändes det som typ alla fick PC via jobbet och alla andra typer av hemdatorer försvann förutom Mac som höll kvar vid en liten nisch av mediabranschen fram till Apple blev framgångsrika igen när de släppte iPod.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

När jag började på universitet på slutet av 90-talet hade de både PC och Mac i datorsalarna. Kort därefter avskaffades alla Mac.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

Mamma använde mac i företaget på 90-talet(gör hon iofs fortfarande), så jag hade själv en performa, sedan en imac g3

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Macintoshdatorer har ALDRIG använts av studerande i Sverige, offentlig budget för undervisningsmaterial har inte tillåtit sånt.
De fick däremot tidigt genomslag hos flera seniora forskare på min forskningsinstutition! De var vana vid kommandorader, och Mac:arnas grafiska interface, och något år senare, laserskrivare, var en revolution och gigantisk förbättring.

Av ren nyfikenhet: inom vilken fakultet/institution var det?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

De var t.o.m. värre än Amiga-användarna som alltid var lite rädda att få stryk om de talade för högt om vad de körde. De kunde alltid låtsas att de hade Mac eftersom specifikationerna var så lika ("Jag har en 68040, 4 MB MB RAM och 500 MB HDD") och man t.o.m. kunde emulera Mac med nästan native-hastighet.

Relevant video från The 8-bit guy nyligen
https://www.youtube.com/watch?v=8v4BaWwoyA0

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

och man t.o.m. kunde emulera Mac med nästan native-hastighet.

Det där gjorde 8 Bit Guy en film om nyligen, väldigt häftigt att det fungerade

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kåre!:

Macintosh var i princip standard i medie/tryckeribranschen under 80-talet (och tidigt 90-tal), PC sidan låg ljusår efter på den tiden när det gällde DTP.

Ganska vanlig också på skolor och universitet.
Har lite material sparat från svenska Apple där de presenterar olika skolors satsningar.
Mycket nostalgi

Ända fram till 2000 skulle jag påstå, blev tvungen att växa upp med mac hemma av den anledningen. Vilken känsla när man äntligen kunde köpa en rätt skrotig pentum 3-burk och spela med kompisarna!

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

De var t.o.m. värre än Amiga-användarna som alltid var lite rädda att få stryk om de talade för högt om vad de körde. De kunde alltid låtsas att de hade Mac eftersom specifikationerna var så lika ("Jag har en 68040, 4 MB MB RAM och 500 MB HDD") och man t.o.m. kunde emulera Mac med nästan native-hastighet.

Som gammal militant Amigan så emulerade jag en Mac Quadra på min Amiga 4000 med 040@25MHz och 128MB RAM. Hade även en PowerPC 604e på 180MHz i burken, men hann sälja bort allt innan Fusion PPC släpptes (Mac-emulator för PowerPC).

I slutet av 68k-eran, så var Amigan bland de snabbaste Mac:arna på marknaden. Kanske även de billigaste även om Amiga 4000 kostade en hel del med 68060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Citation needed på det. Om du kan hitta ett mediaprogram på en gymnasieskola, där man på 80-90 talet hade Macar till eleverna, trillar jag av stolen. Gymnasieelever får i princip inte kosta nånting.

Haganässkolan I Älmhult hade fåtal macar som vi använde i för media kurser. Måsta ha varit 1997...
Svårt att hitta en källa mer än mitt eget minne

Permalänk
Avstängd

När jag var liten, på åttiotalet, hade de flesta kompisar (eller snarare deras farsor) som hade datorer Mac. De brukade syssla med antingen musik/ljudproduktion eller bildbehandling/reklam. Några hade PC men det var innan Windows eller i alla fall innan något större genomslag för Windows så PC på den tiden var svart skärm med grön eller orange text och extremt simpla spel. Andra körde Atari, den hade också grafiskt gränssnitt och kunde hantera ljudproduktion och liknande, men var billigare än Mac, och det var också en sådan min farsa skaffade 87 tror jag. Tanken var väl musik och programmering men den användes till 99% till spelande.

In en bit på nittiotalet så gick folk mer över till PC enligt min erfarenhet. Undantaget var de som jobbade med reklam eller musik typ, men många musiker körde ju på PC då, de med Mac var mer de som fick lite mer betalt för sin musik. Min morbror exempelvis var "konstnärlig ledare" för en kör, skötte arrangemang och liknande, och de gav ut en del skivor och så. Han körde Mac från den första Macintosh och framåt, och har fortfarande bara Apple-produkter typ. Men fattigare musiker, som mitt band, började nog med PC då.

På gymnasiet, typ 97-99, så gick jag på en skola som hade Samhäll och Estetiskt bild och form. Vi samhällsvetare hade data grundkurs i PC-salen, esteterna hade det i Mac-salen. Valbara kurser hamnade i Mac-salen om de var något "kreativa", exempelvis läste jag webbdesign och någon grundläggande bildbehandling där, medan mer tekniska kurser, Office, DOS och liknande var i PC-salen.

Edit: Första gången jag började plugga på högre nivå, vilket var Chalmers kanske 2000 eller 2001, så hade de Sun-datorer med Sun Solaris unix. Det fanns några få Windows-maskiner också, men de var verkligen andra klassens medborgare i de datasalarna.

Permalänk

Undra om Pentagon använde Macintosh för att undersöka maskhål, osynlighetskappor och dinosaurier, det är en anekdot jag skulle vilja att någon dela med sig av från när det begav sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Ända fram till 2000 skulle jag påstå, blev tvungen att växa upp med mac hemma av den anledningen. Vilken känsla när man äntligen kunde köpa en rätt skrotig pentum 3-burk och spela med kompisarna!

+1 på den, farsan drev tryckeri…
Första datorn hemma var en LC, lirade Shuffle Puck Café och Glider på den.

Körde dock lite Warcraft II och C&C med mina PC kompisar när LCn bytts mot en G3 (första generationen).
Quake kom ju sen också i en halvdålig port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag vill minnas att Mac var snordyra för 30-35 år sedan, inte billiga som nu. Någon som minns priser? Mer än min Amiga med råge iaf.

Jag har för mig jag minns en 160MB hårddisk som fanns för 16000. Ungefär när mac LC var ny. Tror en LC med 40MB HD kostade runt 15k med färgskärm?
Jag hade en mac LC och senare en quadra med motorola 68040. Sistnämnda har jag här i rummet men den har nog inte varit igång sedan 90-talet

Min gymnasieskola hade mac LC i en datorsal.

Permalänk
Medlem

Första gången jag kom i kontakt med en Mac var mellanstadiet (slutet på 80-talet). Minns inte vilken men den skärmen visade allt i gråskala. Första Macen med färgskärm var på pappas jobb (översättningsbyrå) i början på 90-talet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Av ren nyfikenhet: inom vilken fakultet/institution var det?

Kemicentrum i Lund.
Skulle vilja påstå att Mac:ar fortfarande är mycket starkare representerat bland post-doc folket än bland svensk allmänhet. Och det gäller också de två humanistiska forskare jag känner men då börjar statistiken bli riktigt svag. 😀

Det har nog ursprungligen sin grund i desktop publishing och Adobes framväxt som dominant, men tidiga Mac:ar var helt enkelt bättre än Windows, framför allt i konsistensen i användarinterfacet där det faktum att Apple från allra första början la fram sina User Interface Guidelines, med förebilder i både OS och Apples egna appar, förklaringar av koncepten med exempel osv, gav en miljö som var mycket smidigare att navigera än samtidiga Windows.
Dessutom hade tidiga Apple en förkärlek för bra teknologi, framför billig eller snabba fixar. Bill Atkinson som skrev QuickDraw (grafik-APIet) skrev också Color QuickDraw som släpptes tillsammans med Macintosh II. Det definierade 24-bitars färg från en 48-bitars palett, samtidigt som PC-burkar hade Herkules monokrom grafik eller CGA-adaptrar! Den sortens framåttänkande gav dem ett fotfäste bland bildarbetare som är starkt än idag. SCSI vs. ATA, nätverk från allra första början, ….

Apple var bra på den tiden, en helt annan typ av företag än de är idag. Fortfarande inte budgetalternativet, så en del saker har hållt i sig.

Permalänk
Medlem

Minns att alla hade PC förutom en kompis som hade Mac och vi hade väldigt roligt åt, musen hade en knapp t.ex och spelkompatibiliteten var usel! Var väl omkring 95-96

Permalänk
Medlem

Ungefär som förtrycket Linux länge levde under. Linuxnördarna stod på sig och nu har det blivit bättre.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Minns när jag var riktigt liten på tidigt 90-tal hade i stort sett alla Macintosh. Vi i familjen, morföräldrarna och mor och fars respektive brödrar.

Har två av dom kvar. En riktigt gammal med svartvit skärm, som dessutom fungerar prima! En lite nyare som är död av okänd anledning och jag ej har kunskapen att fixa.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Macintoshdatorer har ALDRIG använts av studerande i Sverige, offentlig budget för undervisningsmaterial har inte tillåtit sånt.
De fick däremot tidigt genomslag hos flera seniora forskare på min forskningsinstutition! De var vana vid kommandorader, och Mac:arnas grafiska interface, och något år senare, laserskrivare, var en revolution och gigantisk förbättring.

Vi hade en Mac i vår skola. Vi använde den för att skriva uppsatts, lägga till bilder osv. Jag tror jag kan ha gått i 8:an eller 9:an, så ca 1992-1993. Har behållit uppsatsen som handlade om kärnkraft.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Apple hade vissa branscher där de var fullständigt dominerande. Allt reklamande, tryckeri, tidningsbranschen var 100% Mac från 80-talet till -95 eller så. Det fanns också en del större företag som satsade på Mac i andra branscher, även om det var mycket mindre vanligt. Lite mindre företag hade det en del, eftersom man kunde köra grundläggande fildelning och skrivardelning utan att ha en server som någon skulle vara ansvarig för. Hemma hade man det nog om någon av föräldrarna körde Mac på jobbet.

Spel var ju ingen anledning att ha Mac, direkt. Många PC-spel portades till Mac så småningom (och då var de patchade och klara så att de fungerade bättre) men det tog tid, och det var få spel som började på Macen och blev stora. SimCity är väl det jag kommer på, och t.o.m den får man dela med Amigan där det släpptes samtidigt. Det fanns bra, Mac-specifika spel, men det är inga man kommer ihåg idag - utom möjligen Marathon, för att Bungie senare gjorde Halo.

Apples prissättning var alltid lustig. Fram till typ 1990 så hade hade man för all del billigare modeller, men det var de gamla som fanns kvar, och de var bara billiga om man jämförde med IBMs. De icke-licensierade kompatibla PC (läs Compaq) kunde vara rejält mycket billigare. Från 1990 ungefär kom Classic, LC och IIsi som skulle vara lite billigare moderna Macar, men det var lite sent då. Ännu senare kom Performa 5200 och liknande som för all del var billiga, men billigt skräp.

Under 90-talet dog persondatorplattformarna en efter en, tills det bara var Windows och Mac kvar. Då var det rätt naturligt att tro att det snart bara skulle vara en, och företag började byta för att vara ute i god tid. Detta, i samband med flera konstiga beslut från Apple centralt när Win 95 kom, gjorde att marknadsandelen dalade. Där dog nästan Macen hemma.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Min morfar hade mac, också en klasskompis och i skolan (friskola), men absolut långt vanligare med PC

Permalänk

Det fanns två Mactidningar på svenska. Svenska Macworld och Macpressen. Ibland ploppade det upp en tredje tidning men den höll ofta bara några nummer.
Med underlaget till två tidningar fanns det nog rätt många macar i de svenska stugorna.
Själv satt jag med en Powermac 7300 med ett Cressendo G3-kort i slutet på 90-talet, Den fick även ett Voodo 1 grafikkort och senare Voodo3.

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett en i verkligheten.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Macintoshdatorer har ALDRIG använts av studerande i Sverige, offentlig budget för undervisningsmaterial har inte tillåtit sånt.
De fick däremot tidigt genomslag hos flera seniora forskare på min forskningsinstutition! De var vana vid kommandorader, och Mac:arnas grafiska interface, och något år senare, laserskrivare, var en revolution och gigantisk förbättring.

Konstig om du har rätt för jag satt och spelade Tetris och pluggade ADB (Excel, Cobol och Pascal) på en classic när jag läste på Stockholms Universitet ute i Kista på tidigt 90-tal. Classic var lättare att få bättre poäng i Tetris eftersom de var långsammare än de nyare PC. Det stod i datahallarna i Kista.

Permalänk
Medlem

Jag har sett fler vintage Mac-grejer än klassiska IBM-grejer på loppisar det senate decenniet. På Tradera känns det som ungefär lika mycket.

Skrivet av EntropyQ3:

Macintoshdatorer har ALDRIG använts av studerande i Sverige, offentlig budget för undervisningsmaterial har inte tillåtit sånt.

Skrivet av Sidde:

Mediaprogram i gymnasieutbildningar och såklart universitet använde gott om macar.

Besökte Mediagymnasiet i Nacka runt '95: nästan bara Mac:ar, och någon enstaka svindyr SGI-burk. Det var precis när friskolor hade blivit tillåtna, så jag tror att man därför satsade lite.

När jag läste Matematik på SU under 2002 så slängde de ut gamla Mac:ar från 90-talet. I datorsalen stor det nyare iMac (fortfarande klassisk Mac OS).

Rena datavetenskap-utbildningar tycker jag inte räknas.

Skrivet av walkir:

Spelade det på ett "makerspace" i Sthlm, där de hade två Mac'ar. De hade dock fler Amiga-datorer, då det var hemvist för SUGA. Några killar där gjorde en officiell port av Dubbelmoral till Amiga. Originalet hade varit skrivet i Pascal tror jag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Macintoshdatorer har ALDRIG använts av studerande i Sverige, offentlig budget för undervisningsmaterial har inte tillåtit sånt.
De fick däremot tidigt genomslag hos flera seniora forskare på min forskningsinstutition! De var vana vid kommandorader, och Mac:arnas grafiska interface, och något år senare, laserskrivare, var en revolution och gigantisk förbättring.

Fel.
De användes flitigt på media och Journalistutbildningarna från minst tidigt 90 tal. Tidningsvärlden var Macens förlovade land

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Innehöll inte About-skärmen för Dubbelmoral ett tack till någon som hade räddat dem från "IBM CP"? Har ett vagt minne av det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Reklambyråer. När jag jobbade på byrå kring 88-91 var det enbart Mac som gällde. Att ens kunna göra motsvarande grejer på en PC var omöjligt med tanke på hur det såg ut mjukvarumässigt. Minns att vi hade några modeller som hette Apple II samt drösvis med små Mac Classic... Monokroma skärmar dessutom...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE