Permalänk

USB 2.5 till 2 adapter?

Har USB 2.5 portar i min dator, när jag ska installera w7 så känner inte datorn igen musen eller tangetbord pga det så undrar om det finns någon adapter eller hur ska jag göra för att få 2.0 USB så jag kan använda mus o tangetbord så jag kan installera windows 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxor78:

Har USB 2.5 portar i min dator, när jag ska installera w7 så känner inte datorn igen musen eller tangetbord pga det så undrar om det finns någon adapter eller hur ska jag göra för att få 2.0 USB så jag kan använda mus o tangetbord så jag kan installera windows 7?

Vad är USB 2.5? Det finns USB 3.0 eller 2.0, men ingen 2.5.

Du bör använda USB 2.0 portarna för mus och tangentbord.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Vad är USB 2.5? Det finns USB 3.0 eller 2.0, men ingen 2.5.

Du bör använda USB 2.0 portarna för mus och tangentbord.

då menar jag att jag har 3.0 usb portar

Permalänk
Medlem

Kan ev gå att ställa i BIOS om vissa av portarna ska vara i läge för USB 3.0 el 2.0.

Kolla även vid portarna, om du har någon som inte har SS-loggan (och är svart el gul) kan den ev vara USB 2.0 enbart.
Brukar gå att avläsa i manualen
Vad har du för dator/moderkort?

Någon särskild orsak till att installera just W7 och inte W10/W11?

Går att integrera drivrutiner för USB 3.0 till en W7-image, men kräver lite mer än att bara lyckas ställa portarna rätt.

Permalänk
Medlem

Kan även prova att köra in USB3.0 drivrutiner direkt in i installationsmediet med hjälp av detta verktyg, Gigabyte Windows 7 USB Installation Tool

Höll på att skriva detta medans inlägget ovan redan nämner detta

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara? Ryzen 3000 (potentiellt bara på x570 eller b550) och nyare kommer inte fungera i installationsfasen oavsett om du har usb 2 eller 3 då USB kontrollern kontrolleras av AMD och den helt enkelt inte funkar med generic drivrutinerna som finns i W7. Då måste du slipstreama drivrutiner för USB i förväg för att kunna få det att fungera. Satt med detta ett tag sen och det var ett rent helvete och till slut hittade jag en iso på en viss suspekt sida som hade allting fixat i förväg och körde med det.

Om du har något som är äldre än det så bör du kunna använda front panel header > USB 2.0 och lösa det den vägen.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Skrivet av D.:

Kan ev gå att ställa i BIOS om vissa av portarna ska vara i läge för USB 3.0 el 2.0.

Kolla även vid portarna, om du har någon som inte har SS-loggan (och är svart el gul) kan den ev vara USB 2.0 enbart.
Brukar gå att avläsa i manualen
Vad har du för dator/moderkort?

Någon särskild orsak till att installera just W7 och inte W10/W11?

Går att integrera drivrutiner för USB 3.0 till en W7-image, men kräver lite mer än att bara lyckas ställa portarna rätt.

Har två USB som är svarta (vilket jag har haft mus o tangetbord i hela tiden när jag försökt installera w7), resten är blåa

Jag har Motherboard MSI Z97 GAMING 7 (MS-7916) (SOCKET 0) och andra komponenter ifrån den tiden

Har försökt allt tror jag för att installera w7, kollat på alla indiska guider osv på youtube även läst massa forum om hur man ska göra osv. Men sitter fast när jag kör installationen för mus/tangentbord inte funkar

Permalänk
Medlem

Windows 7 och usb strular redan på ryzen:s första generation, så skulle köra Windows 7 i sandlåda / virtuell maskin i stället.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

"indianska guider" 🤔

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxor78:

då menar jag att jag har 3.0 usb portar, tack för du inte svarade på frågan (y)

Ibland kan man behöva lite mer information för att kunna svara på frågan. Samt jag gav det uppenbara svaret att använda USB 2 portarna.

Nu verkar det ju inte fungera, tyvärr.

Har moderkortet anslutningar för PS/2 anslutningar? Det är runda portar som tidigare alltid fanns för att ansluta mus och tangentbord. Om den har såna anslutningar så finns det enkla converters mellan USB och dessa att köpa.
https://www.kopplat.se/Produkt/7045/USB-mus-till-PS-2-ersattn...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Ibland kan man behöva lite mer information för att kunna svara på frågan. Samt jag gav det uppenbara svaret att använda USB 2 portarna.

Nu verkar det ju inte fungera, tyvärr.

Har moderkortet anslutningar för PS/2 anslutningar? Det är runda portar som tidigare alltid fanns för att ansluta mus och tangentbord. Om den har såna anslutningar så finns det enkla converters mellan USB och dessa att köpa.
https://www.kopplat.se/Produkt/7045/USB-mus-till-PS-2-ersattn...

Tror du att musen hittas när jag installerar w7 med en sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxor78:

Tyvärr inte, så gammal är inte morderkortet

Synd, hade annars varit det enklaste sättet misstänker jag

Då kanske det enklaste helt enkelt är som nån annan här föreslog: installera en virtuell dator.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxor78:

Tror du att musen hittas när jag installerar w7 med en sådan?

Såg att du redigerade ditt inlägg:

Ja, jag tror att ett tangentbord anslutet med en sån där converter hade hittats av W7 installationen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Såg att du redigerade ditt inlägg:

Ja, jag tror att ett tangentbord anslutet med en sån där converter hade hittats av W7 installationen.

Okej, om jag lyckas installera w7, hur blir det sen då? vill ju kunna använda mus+tangetbord inte bara 1 utav det haha?

Permalänk
Medlem

Du ska inte installera ett OS som är helt utan säkerhetsuppdateringar.
Ta och kör win10 eller 11 som normalt folk, det kommer fungera på din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxor78:

Okej, om jag lyckas installera w7, hur blir det sen då? vill ju kunna använda mus+tangetbord inte bara 1 utav det haha?

När väl windows är laddat så kommer USB fungera som det ska, så inga problem.

Skrivet av Spiffman:

Du ska inte installera ett OS som är helt utan säkerhetsuppdateringar.
Ta och kör win10 eller 11 som normalt folk, det kommer fungera på din dator.

Han har specifikt krav att kunna köra program som kräver W7.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen låt bli multiplayerfusk annars blir det hänglås.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...