Snabbkoll: Hur stor TV har du?

Permalänk
Medlem

Har en 50" som vi tycker är aningen för stor egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Bland Sweclockers medlemmar.

Jag tror 55" fortfarande är rätt standard överlag ute i stugorna...

Ja 55" är nog standard, sen tror jag 65" blir den nya standard hos allmänna folket 22-23.

Men TV skärmar i dagsläget är numera så bra som monitor att det ger mening att använda de som dataskärm, jag kommer ihåg en tid vart det ofta var problem med anti-aliasing, märkliga färger på text, suddig text etc. när man använde en Tv-plattskärm som Dator monitor, idag ser jag ingen skillnad på skärpa, och man vänjer sig ved det stora storleken när man kan sitta behagligt i soffan och spela/surfa etc. Jag kommer nog aldrig återvända till småskärmar eller vanliga dator monitorer igen, någonsin.

(Åldern och ögonen gör det inte lättare i.af.)

Permalänk

Har en 65" LG OLED. Såklart riktigt schysst att kolla på, men önskar ändå att jag köpte 55". Det räcker gott och väl för de flesta lägenheterna.

Hade 120" projektor förut, vilket var kul att testa. Riktigt mäktigt att kolla film på/gejma. Men inget jag orkar hålla på med igen tror jag.

Permalänk
Medlem

48" C1 räcker på skrivbordet

Permalänk
Medlem

Allt under 65 är monitorer

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Bytte från en OLED 65" B9 till en OLED 83" C1 och det blev stor skillnad eftersom vi sitter på 4m avstånd.

Visa signatur

Fractal Design Torrent Nano | Intel Core i5-12600K | Noctua NH-D15S | ASRock Z690M-ITX/ax | ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti OC | Corsair Vengeance LPX DDR4 32Gb 3600MHz | Corsair RM850X V3 | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 Evo Plus 2Tb

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen ut min gamla LG Oled B7 65" till en C1 65" pga inbränningar. Kommer aldrig köpa nåt som inte är Oled.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns väl massa projektorer som kör 4K även i rätt humana prisklasser? Jag kollade allvarligt på Xiaomis laserprojektor exempelvis, den har fått grymma betyg och kostar knappt 20K. https://mistore.se/products/mi-4k-laser-projector-150?_pos=1&... Short-throw så geometrin är inte perfekt, men rätt nära ändå.

Jag tänkte på 4K i "hemmabio-klassen" för projektorer, för folk med dedikerade rum och som är lite mer kräsna vad gäller svärtenivå, kontrast, korrekta färger, jämn skärpa osv. Och där stampar det vid 50k som billigast, typ.

Som du säger så finns det betydligt billigare projektorer men de är oftast mer riktade mot svenssons i vanliga ljusa vardagsrum eller till mötesrum. Det första som brukar offras är svärtenivån. Man kan få en stor och ljus bild men så fort man släcker ner för film så märker man att svart är mörkgrått och det ser allmänt blaskigt ut, särskilt om man har ett mörkt dedikerat rum. Kollade lite snabba reviews, den där Mi 4k laser projector 150 kanske dock kan vara något.

Finns väldigt vettiga hemmabio-projektorer för 25-30k också men då är det varianter på 1080p eller "ful-4K" som på Epson EH-TW9400.

Short-throw kategorin med en projektor nära duken/väggen har också i regel mer eller mindre problem med ojämn skärpa och varierande ljusstyrka ut mot kanterna jämfört med när projektorn sitter på andra sidan rummet. Sen är ju allt en fråga om krav och prioriteringar såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vad jag förstått (och gäller tex den du länkar här) är väl många 4K projjar egentligen lägre upplösning men ”jittrar” bilden för att projicera intilliggande pixlar.
Men själva DLP chippet har bara antingen 1080 eller 1440 upplösning rent fysiskt. (1920x1080 i fallet med den länkade projektorn här)

Sen finns det dyrare modeller som absolut har äkta 4K men till väsentligt högre priser.

Vet inte hur mycket roll det spelar i verkligheten dock.

Sen har ju projektorer laggat efter en hel del vad det gäller gamingfunktioner etc.

@snajk:

Alla DLP-chip är FullHD, men sen finns det en lins som flyttar bilden en halv pixel i taget och skickar nästa bild, effektivt visas alltså varje pixel 1/4 av tiden och skärmen flimrar och visar 1/4 av pixlarna i taget. 240Hz på varje fjärdedel ger 60Hz i något som liknar 4K, men inte är det

Verkar dock som att den xiaomi du länkade inte är DLP alls

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Vad jag förstått (och gäller tex den du länkar här) är väl många 4K projjar egentligen lägre upplösning men ”jittrar” bilden för att projicera intilliggande pixlar.
Men själva DLP chippet har bara antingen 1080 eller 1440 upplösning rent fysiskt. (1920x1080 i fallet med den länkade projektorn här)

Sen finns det dyrare modeller som absolut har äkta 4K men till väsentligt högre priser.

Vet inte hur mycket roll det spelar i verkligheten dock.

Sen har ju projektorer laggat efter en hel del vad det gäller gamingfunktioner etc.

Jo det stämmer förstås. Men vad jag har läst mig till, enligt typ RTings och andra "välrenommerade" sidor, så gör det ingen skillnad i praktiken. Och det är också min upplevelse när jag har jämfört i butiker och så. Tekniken är så snabb att det är extremt svårt om inte omöjligt att se skillnaden. Det är väl lite som när gamla TV-apparater körde interlaced, alltså 1080i, vilket ju är halva upplösningen mot 1080p men om man kör 1080i@120Hz så borde det ju inte vara någon skillnad mot 1080p@60. Här blir det ju interlaced i en ledd till liksom men bilduppdateringen är också snabbare. Sen var ju denna typ av projektorer lite mer svajiga i början, det krävs små toleranser för att hantera 240 Hz liksom, men tekniken har ju gått framåt sedan dess.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frux:

Jag tänkte på 4K i "hemmabio-klassen" för projektorer, för folk med dedikerade rum och som är lite mer kräsna vad gäller svärtenivå, kontrast, korrekta färger, jämn skärpa osv. Och där stampar det vid 50k.

Som du säger så finns det betydligt billigare projektorer men de är oftast mer riktade mot svenssons i vanliga ljusa vardagsrum eller till mötesrum. Det första som brukar offras är svärtenivån. Man kan få en stor och ljus bild men så fort man släcker ner för film så märker man att svart är mörkgrått och det ser allmänt blaskigt ut, särskilt om man har ett mörkt dedikerat rum. Kollade lite snabba reviews, den där Mi 4k laser projector 150 kanske dock kan vara något.

Lite kortfattat kan man säga att det är svärta och kontrast som kostar bland projektorer snarare än just 4K. Finns väldigt vettiga hemmabio-projektorer för 25-30k också men då är det varianter på 1080p eller "ful-4K" som på Epson EH-TW9400.

Short-throw kategorin med en projektor nära duken/väggen har också i regel mer eller mindre problem med ojämn skärpa och varierande ljusstyrka ut mot kanterna jämfört med när projektorn sitter på andra sidan rummet. Sen är ju allt en fråga om krav och prioriteringar såklart.

Jo, samtidigt väger ju laser-biten upp en hel del av nackdelarna. Kontrast exempelvis bör ju bli bättre om man slipper försöka blockera ljuset och bara inte belyser de pixlar som ska vara svarta exempelvis. Lite som LED mot OLED. Samtidigt är ju projektorer en annan teknik så helt svart blir det ju aldrig liksom.

Det här med "fusk 4K" är också rätt överdrivet IMO. Det är klart att man hellre vill ha "äkta" 4K men merkostnaden är absolut inte värt det för skillnaderna är väldigt små. Problemet är ju, som du säger, att pixlarna lyses upp en kortare del av tiden, men ljusstyrkan spelar ju in för hur det upplevs och en laserprojektor har ju i allmänhet väldigt bra ljusstyrka. Men även vanliga DLP som använder denna teknik ser ju i allmänhet väldigt bra ut, om man inte går på budgetmodeller förstås.

Permalänk
Medlem

Jag känner inget behov av en TV.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen TV. Det närmsta blir föräldrarnas som jag var med och köpte, 55" tror jag.

Permalänk
Medlem

Jag har en 65" OLED som räcker bra men det blir definitivt en större när nästa inköp blir aktuellt. Det blir dock teknikutveckling, snarare än storlek, som blir den drivande faktorn för ett nytt inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det här med "fusk 4K" är också rätt överdrivet IMO. Det är klart att man hellre vill ha "äkta" 4K men merkostnaden är absolut inte värt det

Nä alltså jag har inget emot icke-native 4K så länge resultatet blir bra och framförallt prisvärt. Men TW9400 med sin pixel shift har trots allt lägre upplösning i bilden än native 4K, vilket känns lite så där att uppgradera till år 2022. Kanske blir det ändå, får se.

Epson har ju kommit med efterföljaren EH-LS12000 där de förbättrat sin pixel shift grymt mycket. I min mening är de nu likvärdiga native 4K-projektorer, trots att det fortfarande "bara" är en 1080p-panel som flyttas runt, nu fyra gånger för varje frame. MEN. Priset gick tyvärr också upp till samma nivå som 4k-projektorerna.

Permalänk
Medlem

Blev en 55" LG A1 4K oled när El-Giganten hade utförsäljning av demoex. Gav 6990 vilket känns helt ok. Gick från en 10+ år gammal 46" LG. Tycker det blev ett stort lyft ändå. Hade sneglat på en 65" A1 men den kostade lite för mycket även jämfört med vad min A1 skulle kostat normalt. Men kollar inte så mycket och bor i en lite mindre lägenhet så denna räcker gott

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en 55” som main tv och en 40” i sovrummet.

Minns ju ungdomen när man fick sin första tv i pojkrummet en 14” och sen när familjen köpte ny fick man ta över den stora 27”, det var tider det.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Gick från en 50" plasma till en 65" OLED för några år sedan och då kändes den sistnämnda enormt stor.

Som många andra har skrivit i tråden vänjer man sig dock snabbt vid storleken, och nu skulle jag lätt kunna tänka mig en 77" vid nästa uppgradering.

Permalänk
Medlem

Storleken har ingen betydelse, det är ppi som räknas.
Men jag brukar använda 46" monitorn till television.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

65" OLED i vardagsrummet. Sony KD-65AG9
Det där med tv i sovrummet har jag aldrig förstått..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

65" OLED i vardagsrummet. Sony KD-65AG9
Det där med tv i sovrummet har jag aldrig förstått..

För att ta några exempel.
Se på porr när man har sex.
Se på serier eller film när det inte blir sex.
Se på serier och filmer när man är sjuk.

Men jag kan hålla med om att den används sällan.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

För att ta några exempel.
Se på porr när man har sex.
Se på serier eller film när det inte blir sex.
Se på serier och filmer när man är sjuk.

Men jag kan hålla med om att den används sällan.

Tror du glömde ett av de viktigaste motiven:
En andra-TV att titta på när sambon vill se på något man absolut inte vill titta på

Permalänk
Medlem

65” oled panasonic, och en epson 9400 4k projektor mot en 100 tum HC duk som åker ner framför tvn. Funderar på att köpa större oled och bara ha det… men rädd kommer sakna biokänslan med grym bild. Är inte långt ifrån oled tvns prestanda, förutom oleds absoluta svärta och bättre hdr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Gick från en 50" plasma till en 65" OLED för några år sedan och då kändes den sistnämnda enormt stor.

Som många andra har skrivit i tråden vänjer man sig dock snabbt vid storleken, och nu skulle jag lätt kunna tänka mig en 77" vid nästa uppgradering.

Här får du ett par visdomsord.. vänta tills dottern blivit äldre

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Projektor såklart, allt under 115 tum är ju tillverkade för mobiltelefoner.

Rekommenderar alltid kompisar att köpa MINST 65 tum även om de sitter 2m från skärmen. Får alltid höra i efterhand "Jag skulle köpt större"

Jag har 117 tum på ca 3,5m och hade gärna haft större ändå.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

50" 1080p som jag köpte 2016. Har siktat in mig på 65" eller 77" C2 när priset blir vettigt

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

55 tum 4K-TV. Det räcker gott och väl.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har en 40" i förrådet. Där har den stått sedan 2015.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Überklass:

Här får du ett par visdomsord.. vänta tills dottern blivit äldre

Tror bestämt att jag följer ditt råd. Applicerar även det på eventuell ny soffa samt köksbord.

Permalänk
Medlem

Har inte plats för någon TV i min lägenhet, även om jag skulle vilja ha till de olika gamla konsolerna

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox