Twitter köps av Elon Musk

Permalänk
Skrivet av THB:

Underbara nyheter.
Nu kan Twitter bli bra igen.

Bara det att twitter var tvungen att låsa plattformen för de anställda så de inte skulle förstöra den och många gråter och gömmer sig i sk safe rooms visar hur illa det är.

Hoppas nu Elon gör en stor rensning bland de anställda.

What, seriöst?

Låter typ som en stereotyp av Amerikanska västkustsnobbar lol
Gråter över att folk har andra åsikter. Herre Jesus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Nej, en fackförening är en intresseorganisation. De faller mer under föreningsfrihet än yttrandefrihet. Jag är för fackföreningar men jag tycker inte man ska klumpa ihop begreppen.

Yttrandefrihet utan någon möjlighet att göra sig hörd är ingen rättighet över huvud taget. Föreningsfrihet existerar just för att ge människor förmåga att göra sig hörda och dela åsikter. De två är knutna till varandra.

Permalänk
Medlem

Elon Musk har en historia av att inte kunna hantera kritik på internet, bl.a. Twitter ironiskt nog. Ska bli intressant att se om yttrafriheten gäller alla eller bara honom själv och hans edgelord-meme följare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nu är ju inte Elon någon frälsare då han aktivt försökt stoppa till exempel killen som har en logg på Musks plan genom att muta bort hans konto:
https://twitter.com/elonjet

Om det kontot tas bort av Musk så är han en lika stor kålsupare som "wokefjantarna".

Dåligt att motarbeta facklig anslutning.

Jag hade dock nog kännt mig förföljd om någon hade spårat mig och publiserat den informationen publikt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte speciellt mycket i vem som äger Twitter, då det från start är en väldigt överskattad plattform, men jag är glad att han utlovat en redigeringsknapp (där en under begränsad tid ska kunna åtgärda t.ex. stavningsfel och där originalmeddelandet kommer vara synbart i en sub-tweet) för det är verkligen på tiden det kommer. Ca tio år försent men ändå. Bättre sent än aldrig I guess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Dåligt att motarbeta facklig anslutning.

Jag hade dock nog kännt mig förföljd om någon hade spårat mig och publiserat den informationen publikt.

Tycker att sådant här problematiskt för var går gränsen att faktiskt vara förföljd. Jag hade ju ringt polisen om jag hade upptäckt att någon hade förföljt mig i verkliga livet och skrivit var jag befann och så vidare. Samtidigt är det publik data och inget olagligt...

Många verkar vilja se internet som någon fredlös zon där du får göra vad du vill (så länge de själva inte blir påhoppade, för då är man en massa [insert valfritt epitet]), men jag anser att det måste finnas en balans mellan frihet och rätten att känna sig trygg i sina åsikter osv samtidigt som du kan inte säga vad fan du vill utan att det får konsekvenser. Som vissa kommunicerar på t ex här forumet och säger saker till varandra är ju lite verklighetsfrånvänt. Gissar att de aldrig skulle prata så med en annan människa ansikte mot ansikte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag hade dock nog kännt mig förföljd om någon hade spårat mig och publiserat den informationen publikt.

Fast det är publik information. Det enda är bara att användaren har valt att göra den lättillgänglig för alla att se. Så därför vill jag se om Elon faktiskt låter det vara kvar. Om inte så är "free speech" bara ett hittepåord för hans del.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Att folk möjligtvis måste stå med sina riktiga namn förhindrar på inga sätt att dom är skitstövlar.

Det faktum har mänskligheten bevisat sedan vi har hittar bevarade skrifter vi kunde tyda.

Nej, absolut. Men då spärrar man ditt konto och du får inte längre vara med (dvs portad från puben). Vi andra kvar inne i värmen slipper ditt dåliga beteende. Regga nytt konto? Nope, du behöver verifiera vem du är och är således portad tills du inte längre är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Yttrandefrihet utan någon möjlighet att göra sig hörd är ingen rättighet över huvud taget. Föreningsfrihet existerar just för att ge människor förmåga att göra sig hörda och dela åsikter. De två är knutna till varandra.

Det är klart att det finns en koppling men fackföreningar handlar om en sorts mikrokosmisk klasskamp. Att säkerställa eller ens nyttja yttrandefriheten faller inte under det huvudsakliga verksamhetsområdet, det handlar i stället om att organisera människor för kollektiva förhandlingar eller, om så krävs, kollektiv aktion.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fast det är publik information. Det enda är bara att användaren har valt att göra den lättillgänglig för alla att se. Så därför vill jag se om Elon faktiskt låter det vara kvar. Om inte så är "free speech" bara ett hittepåord för hans del.

Du ser inga problem med att det ens är möjligt? Det finns ju en anledning till varför vi har regler för att inte kunna spara all data för att kunna följa användare. Det handlar inte om att få yttra sig om staten utan du spårare en person/företag vilket inte handlar om yttrandefrihet. Att du väljer att säga på twitter att Tesla har dålig kvalité på sina bilar är ingen som säger något om, att du däremot kallar Stina X för en jävla h-ra som borde dö osv det är inte ok och inte något som bör få finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Nej, absolut. Men då spärrar man ditt konto och du får inte längre vara med (dvs portad från puben). Vi andra kvar inne i värmen slipper ditt dåliga beteende. Regga nytt konto? Nope, du behöver verifiera vem du är och är således portad tills du inte längre är det.

Det enda problemet med den liknelsen är att Elon Musk redan visat för världen att han är en skitstövel och mycket väl kan komma att skapa ett 4chan lite av twitter.

Det finns ett skäl till varför en pub inte tillåter den vänliga nazisten in i värmen. för kommer det en så kommer det flera och sen är man till slut nazist puben och då vill helt plötsligt inte den gamla klientelen komma till ens pub överhuvudtaget.

Därav har jag inaktiverat mitt konto på twitter.

Jag lärde mig redan med Usernet vad helt oreglerade "diskussions" platser leder till.

Permalänk
Medlem

Håller reservation på min åsikt om herr Musk men Twitter kan väl vara den värsta mainstream-communityn som finns, där vuxenmobbning slöjat som "politiska åsikter" är en slags konst för bittra människor att utöva. Att han kastar en slägga för 44 miljarder dollar i maskineriet låter bara roligt. Ju mer upprörda (över ingenting) användarna blir desto roligare.

Jag tror utfallet i långa loppet kommer bli att det skapas en twitterklon som faktiskt tar en del mark. Blir dock intressant om det finns någon "4D-Chess"-vinkel från Elon's perspektiv som får chansen att utspela sig (säg att köpet får konsekvenser i public discourse över diverse ämnen, påverkar valresultat och allmän opinion) eller om han just gjort en riktigt dålig affär bara för the luls.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Träpuben:

Herregud, sjukt vad många människor det finns som avgudar Musk, ni förstår väl att ni är INGENTING för honom?
Hade han fått som han velat hade alla jobbat i hans fabriker för att tillverka produkter åt "eliten".

Skrivet av yottabyte:

Herregud, sjukt vad många människor det finns som tror att alla är onda och vill bara utnyttja andra. Jobbig världsbild att leva med.

Jag håller med sistnämnda samtidigt jag håller med förstnämnda också i den grad att alldeles för många hyllar framgångsrika människor som helt plötsligt "felfria övermänniskor" och även ger dem "Halo-effektstatus".

Exempelvis experter med spetskompetens som helt plötsligt blivit kända har drabbats av "uppmärksamhetssjuka" där de börjar uttala sig inom områden de har noll spetskompetens inom (för att få behålla rampljuset). Herr Musk har levererat en hel del och samtidigt blir hans "superfans" bländade och tror att "allt han säger alltid är guld värt".

Personligen tycker jag att hela grejen med förebilder, mentorer och "människor man ser upp till" är överdrivet och måste tagga ned en smula. INGEN människa är perfekt och att du upptäcker att "personen du såg upp till som liten" plötsligt är en kåtbock och/eller penga-/maktgirig jäkel är långt ifrån något unikt inom människonaturen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Det enda problemet med den liknelsen är att Elon Musk redan visat för världen att han är en skitstövel och mycket väl kan komma att skapa ett 4chan lite av twitter.

Det finns ett skäl till varför en pub inte tillåter den vänliga nazisten in i värmen. för kommer det en så kommer det flera och sen är man till slut nazist puben och då vill helt plötsligt inte den gamla klientelen komma till ens pub överhuvudtaget.

Därav har jag inaktiverat mitt konto på twitter.

Jag lärde mig redan med Usernet vad helt oreglerade "diskussions" platser leder till.

Ah, då kanske vi talar förbi varandra Just 4chan som undviks tänker jag med just stenhård autentisering. Är du helt anonym och alltid bara kan skapa nya konton (eller posta utan konto öht) kan du aldrig egentligen bli straffad.

Säg ett närmast fritt twitter, men hårda krav på goda källhänvisningar och allmänt hyfsat beteende, sköter du inte det så åker du, i mitt stilla sinne känns det inte helt fel. Samtidigt har jag inget emot att man helt förbjuder vissa helt galna åsikter, med autentisering så förhindrar du att mupparna reggar sig igen

4chan och Flashback lever då kvar som alternativ, men skall du vara på twitter får du bete dig. Dvs det jag tycker är illa på 4chan är kanske inte riktigt vilka åsikter man får uttrycka (.. med vissa undantag) utan snarare vilken nivå på diskussionerna som tillåts. Vilken är typ ingen nivå. En charm i det med. Flashback är ju mycket bättre med sin hårda moderering, men även där utan egentligt straff.

Typ som dejtingappen goodones där man verifierar sig med BankID. De som beter sig illa åker ut för att aldrig kunna återvända

Permalänk
Medlem

Tror många missförstår det med att Musken vill få bort alla bottar, det behöver nödvändigtvis inte betyda att man tappar sin anonymitet, utan det kan liga gärna vara något som liknar "captcha".

Personligen ser jag nu mycket fram emot vad Twitter kan bli, detta är väl ändå det första stora sociala media plattformen som nu ägs av en person som kan liknas vid en libertarian.

Det är dock underhållande med folk som är rädda att detta kan betyda censur mot just deras åsikter...Det är just det som Twitter har bedrivit fast mot folk som befinner sig åt höger. Är man inget fan av yttrandefrihet så finns det flertalet plattformar som kan tillfredsställa ens behov, t ex Facebook.

Men som en skribent tidigare påpekade så är det i slutändan upp till Apple/Google, även fast denna situation är väldigt unikt då Twitter är en såpas stor och etablerad plattform och inte något nytt. Det blir inte smärtfritt för Apple/Google att potentiellt stänga ner Twitter som man har gjort med så många mindre appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi får se vad som händer. Ett stort problem är troll. Ett ännu större problem är lättkränkta personer som istället för att ta debatt tar till andra metoder. Jag kan förstå att folk blir upprörda över större saker, men curlinggenerationen idag kan bli upprörda över väldigt små saker. Och det går då inte diskutera saker helt öppet som egenligen folk inte borde kränkas över.

Värst tycker jag det är med LinkedIn, som har blivit som så extremt PK så det inte är klokt. Folk kan skriva ut hur idiotiska saker som helst, men är det PK så är det rätt. Även om budskapet är korrekt, så finns det riktigt dåliga argument.
Nivå på argument: Android är bättre än iPhone för spelet TicTacToe av RandomCoder med 200st nerladdningar har gjort en bättre version på Android.
Att ens gilla en sådan kommentar även om man föredrar Android tycker jag är ett tecken på att man är....
Men hela LinkedIn är fullt med argument på denna nivå och nästan ingen vågar säga emot.

Håller med om Linkedin. Man får rysningar när man går in dit nuförtiden. Så jävla narcissistiskt. Värre än Facebook skulle jag säga.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara stänga den här tråden nu? Tror inte direkt det leder till förändring utan bara kass stämning

Permalänk
Medlem

Helt underbart att se diverse galna vänsterprofilers hysteriska utfall på twitter, tråkigt dock att endel verkar finnas på SweC.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Helt underbart att se diverse galna vänsterprofilers hysteriska utfall på twitter, tråkigt dock att endel verkar finnas på SweC.

Vilka är "galna vänsterprofiler" menar du? Folk som är kritiska till Musk eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Vilka är "galna vänsterprofiler" menar du? Folk som är kritiska till Musk eller något annat?

Tror han menar takes som t.ex. Aftonbladets kulturchef https://twitter.com/AB_Karin/status/1518694069324726272

Det är farligt att rik man äger Twitter. Inte farligt att rika män äger Schibstedt som Karin jobbar för dock, så klart.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av celoz:

Tror han menar takes som t.ex. Aftonbladets kulturchef https://twitter.com/AB_Karin/status/1518694069324726272

Det är farligt att rik man äger Twitter. Inte farligt att rika män äger Schibstedt som Karin jobbar för dock, så klart.

Ser inte ut som ett "hysteriskt utfall" direkt?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hysteriska utfall saknas ju helt i den här tråden, viss hysteri från de vars enda lycka verkar vara andras olycka, om nu dessa andra existerar annat än i de förstnämndas huvuden...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Hysteriska utfall saknas ju helt i den här tråden, viss hysteri från de vars enda lycka verkar vara andras olycka, om nu dessa andra existerar annat än i de förstnämndas huvuden...

Jo, det verkar ju ha blivit populärt för vissa att se livet med zero-sum thinking.
Jag hatar varken vänstern eller högern själv, och livet är så mycket lättare. Partiet från båda sidorna har människor jag har svårt för, och åsikter jag inte gillar, men vad tjänar man på att sprida en massa hat?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Vilka är "galna vänsterprofiler" menar du? Folk som är kritiska till Musk eller något annat?

t.ex Shaun King. Folk som säjer sig lämna twitter är samma folk som sa att dom skulle flytta till Kanada när Trump vann.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Han har ju inte skapat PayPal eller Tesla, han var tidig investerade men inte direkt hjärnan bakom, SpaceX går la sådär ekonomiskt.

Han lovar massor men lyckas med få saker som lyckas:
* 2,006 days since Elon Musk said solar tile installations would start in summer of 2017.
* 1,615 days since Elon Musk increased the price of deposits for the Tesla semi-truck.
* 1,450 days since Elon Musk said The Boring Company would recycle dirt from tunnels into bricks for housing.
* 1,321 days since Elon Musk said his tunnel would have elevators that transported cars into residential garages.
* 1,182 days since Elon Musk said Tesla would likely be cash flow positive in all quarters going forward.

Du har en fin lista här: https://elonmusk.today/

Bara för att jag ser honom för vad han är, en "snake oil salesman", så hatar jag honom? Nej jag hatar honom inte, jag tycker inte han ska fortsätta lova saker han inte kan hålla, med andra ord ogillar jag lögner!

Ja nog blir det inte alla rätt alla gånger. Men man får ändå säga att han åstadkommer mycket. Många skott åt diverse håll med många lyckade projekt.

Bara det här väger upp 10 000 misslyckade projekt:
https://www.youtube.com/watch?v=tU1b1H2EWU4
https://www.youtube.com/watch?v=sX1Y2JMK6g8&ab_channel=Spacef...

Man hade alltså nästan slut på pengar. Gamla Buzz och gänget tyckte inte privata aktörer hade med rymden att göra. Man hade kraschat ett helt gäng raketer och hade något enstaka försök kvar innan det skulle vara över. Det är galet, det är vågat och då får man räkna med att det inte går vissa gånger. Men hade han inte försökt hade vi stått och stampat där vi gjorde förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

t.ex Shaun King. Folk som säjer sig lämna twitter är samma folk som sa att dom skulle flytta till Kanada när Trump vann.

Så du likställer att stänga av ett konto med att flytta till ett annat land?

Det finns en viss skillnad i hur svårt det är att göra det ena(klicka på inaktivera konto) mot att permanent flytta till ett annat land.

Jag har inga skäl att vara kvar på twitter efter att Musk köpte upp det så jag har inaktiverat mitt konto.

Knappast ett svårt beslut då jag inte gillar det patrask han kommer dra till sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja nog blir det inte alla rätt alla gånger. Men man får ändå säga att han åstadkommer mycket. Många skott åt diverse håll med många lyckade projekt.

Bara det här väger upp 10 000 misslyckade projekt:
https://www.youtube.com/watch?v=tU1b1H2EWU4
https://www.youtube.com/watch?v=sX1Y2JMK6g8&ab_channel=Spacef...

Man hade alltså nästan slut på pengar. Gamla Buzz och gänget tyckte inte privata aktörer hade med rymden att göra. Man hade kraschat ett helt gäng raketer och hade något enstaka försök kvar innan det skulle vara över. Det är galet, det är vågat och då får man räkna med att det inte går vissa gånger. Men hade han inte försökt hade vi stått och stampat där vi gjorde förr.

Du menar det NASA (tillsammans med McDonnell Douglas) lyckades med för decennier sedan är värt att hylla nu när Musk klarat av det genom SpaceX, tillåt mig att skratta lite.

Citat:

Twenty years before modern spaceflight companies like SpaceX and Blue Origin began designing rockets that launch and land vertically, the DC-X had already done it.

Trotts Musks misslyckanden (även om jag aldrig sagt att jag är emot att han försöker och misslyckas, då har man i alla fall försökt) och tidigare lögner så är jag possitiv till hans köp av Twitter, så jag kan både tycka för och emot honom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Så du likställer att stänga av ett konto med att flytta till ett annat land?

Det finns en viss skillnad i hur svårt det är att göra det ena(klicka på inaktivera konto) mot att permanent flytta till ett annat land.

Jag har inga skäl att vara kvar på twitter efter att Musk köpte upp det så jag har inaktiverat mitt konto.

Knappast ett svårt beslut då jag inte gillar det patrask han kommer dra till sig.

Funderar på samma sak, men tänker jag avvaktar och ser om det blir som man fruktar med mera desinformation, Trump etc

Går ändå inte diskutera med den sortens folk, tycker man t.ex. fortfarande i dag att Trump egentligen vann valet, eller att hate speech är ok så får det vara.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Du menar det NASA (tillsammans med McDonnell Douglas) lyckades med för decennier sedan är värt att hylla nu när Musk klarat av det genom SpaceX, tillåt mig att skratta lite.

Trotts Musks misslyckanden (även om jag aldrig sagt att jag är emot att han försöker och misslyckas, då har man i alla fall försökt) och tidigare lögner så är jag possitiv till hans köp av Twitter, så jag kan både tycka för och emot honom!

Skratta på, men man får vara rejält misinformerad om man tror att NASA har landat några återanvändbara boosters på 60-talet. Jämför kostnaden på att skicka upp en NASA raket och en SpaceX. Finns anledningar att NASA använder SpaceX raketer.

Permalänk
Medlem

Trevligt, man kanske kan börja använda twitter så som man det användes till förr. Folk som delar intressanta/roliga saker på twitter kan göra så utan att några surdegar som tror att twitter handlar om att samla popularitet spamreportar de med lögner för shadowbans.