Samsung lanserar extern SSD med vatten- och stöttåligt skal

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar extern SSD med vatten- och stöttåligt skal

Samsung T7 Shield ska erbjuda höga överföringshastigheter samt ett gummibeklätt yttre med kapslingsklassningen IP65.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Det var på tiden!

Kommer aldrig glömma detta orange:a ansikte som räddade mig flertalet gånger under den gymnasiala skolgången för ett årtionde sedan. Dock hade jag bara mjäkiga 1TB och vanlig HDD, inge lyx med hybrid- eller flashlagring

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk

Jag har varit fundersam på att köpa Samsung T7 Touch ssd ett tag (den med fingeravtryckläsare). Problemet med den är att T7 har sämre prestanda än T5 vid längre körning av laster då den är mindre och kyls sämre. Jag tänker då denna stöttåliga i sin tur får ännu sämre prestanda.

Helt ärligt skulle jag vilja ha aktivt kylning till dessa externa ssd som man vid behov kan koppla på, de blir riktigt varma och prestandan bara dalar.

Men de har problem att olika kunder förespråkar olika saker. Och idongles generationen är stor.
-Allt ska vara superkompakt och man ska istället släpa med sig en skottkärra med externa saker som löser problemen. Så T7an blev smalare för att fler ville ha detta än bättre kylning.

Min nya jobbdator kommer bli likadan. Den är mindre än min gamla och jag behöver bara ha med mig en skottkärra idonglar för X antal saker som jag inte tidigare behövde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har varit fundersam på att köpa Samsung T7 Touth ssd ett tag. Problemet med den är att T7 har sämre prestanda än T5 vid längre laster då den är mindre och kyls sämre. Jag tänker då denna stöttåliga i sin tur får ännu sämre prestanda.

Helt ärligt skulle jag vilja ha aktivt kylning till dessa externa ssd som man vid behov kan koppla på, de blir riktigt varma och prestandan bara dalar.

Men de har problem att olika kunder förespråkar olika saker. Och idongles generationen är stor.
-Allt ska vara superkompakt och man ska istället släpa med sig en skottkärra med externa saker som löser problemen. Så T7an blev smalare för att fler ville ha detta än bättre kylning.

Min nya jobbdator kommer bli likadan. Den är mindre än min gamla och jag behöver bara ha med mig en skottkärra idonglar för X antal saker som jag inte tidigare behövde.

Vad är det för dongles du pratar om som "alla" har? För tio år sen håller jag med dig. En till RC45, en till VGA och en hubb så mus o tangentbord fungerade.

Men knappast idag? Hur många företag kör med sladd istället för wifi? Vem har VGA?

Möjligen att man kan behöva en usb c till HDMI om man i te tänkte innan datorköp, men vi är 100 Pers på vår IT-avdelnig och INGEN går runt med dongles längre. (Men för 5-8 år sedan däremot)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Vad är det för dongles du pratar om som "alla" har? För tio år sen håller jag med dig. En till RC45, en till VGA och en hubb så mus o tangentbord fungerade.

Men knappast idag? Hur många företag kör med sladd istället för wifi? Vem har VGA?

Möjligen att man kan behöva en usb c till HDMI om man i te tänkte innan datorköp, men vi är 100 Pers på vår IT-avdelnig och INGEN går runt med dongles längre. (Men för 5-8 år sedan däremot)

Man har typ inga usb A portar idag på nya datorer. Det är extremt sällsynt med usb c möss och tangentbord att låna överallt. Wifi suger. Och sysslar man med hårdvara så måste man ha ethernet vare sig man vill eller inte. Serieporten är inte på något sätt utdött, mycket sprillans ny utrustning som kostar mer än en ny bil kör med serieport än idag, även om detta såklart minskas.

Nå det går att göra en lång lista. Men trådens ämne är Samsung S7 SSD. Där Samsung valde att göra S7an mer kompakt än T5an för att deras kunder idag prioriterar kompakthet före prestanda.
Och denna T7 med skyddshölje lär bli riktigt varm om man lastar den längre.
*edit*
Tillägg:
T7an är snabbare än T5 vid korta laster. Det enda problemet är som sagt att den blir varm vid längre laster och då sänker hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"Vem har VGA?"
Industrier. Ytterst sällan jag hittat en maskin med HDMI. VGA är de facto standard då den med enkla medel går att få tät och ibland någon DVI har man sett. Nyare maskiner kan ha HDMI men tyvärr letar sig damm in i kontaktdonet efter ett tag kortsluter det om det blir järnspån i dammet eller så får man ingen bild och man får blåsa ur igen.

"Hur många företag kör med sladd istället för wifi?"
Industrier...återigen. WiFi är alldeles för störkänsligt när det finns ett 30-40tal CNC maskiner som sprutar ut en massa störningar från motorer dessutom i oregelbundna intervaller. Så antingen är det RS485 eller ethernet som gäller i merparten av ställena jag varit på.
Några av de ställen jag konsultat åt de senaste åren skulle avbryta mina kontrakt om jag ens tog upp tanken på att föreslå WiFi-anslutning. Även kablade anslutningar mäts noggrannt för utstrålning efter installation pga säkerhetsrisk.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Testpilot

Man har typ inga usb A portar idag på nya datorer. Det är extremt sällsynt med usb c möss och tangentbord att låna överallt. Wifi suger. Och sysslar man med hårdvara så måste man ha ethernet vare sig man vill eller inte. Serieporten är inte på något sätt utdött, mycket sprillans ny utrustning som kostar mer än en ny bil kör med serieport än idag, även om detta såklart minskas.

Nå det går att göra en lång lista. Men trådens ämne är Samsung S7 SSD. Där Samsung valde att göra S7an mer kompakt än T5an för att deras kunder idag prioriterar kompakthet före prestanda.
Och denna T7 med skyddshölje lär bli riktigt varm om man lastar den längre.

Min spontana tanke är att en produkt likt denna kanske inte är menad för kontorsnissen nödvändigtvis. Utan mer för en arkitekt, maskintekniker eller snarlika som är ute på vift i sitt jobb och riskerar att skada enheten under mer bullriga förutsättningar. Här står då kompakthet och tålighet helt enkelt prioriterat över absolut prestanda.

Lär finnas gott om alternativ på marknaden idag för den som bara önskar stoppa med sig en super-snabb SSD i sin 35L stora ryggsäck, som då kanske inte ens behöver ha varken vattentäthet eller extra stöttålighet

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

"Vem har VGA?"

Det har varit lite för många olika skärmport standarder nu för tiden.
Jag hade förra veckan en laptop som hade vga och displayport ut. Och jag behövde HDMI till en tv. Det var att rota igenom lådvis med idonglar som konverterade åt ena och och andra hållet.
Men ingen dongel vga till hdmi eller displayport till hdmi hittade jag. Så jag fick leta upp en annan dator.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Min spontana tanke är att en produkt likt denna kanske inte är menad för kontorsnissen nödvändigtvis. Utan mer för en arkitekt, maskintekniker eller snarlika som är ute på vift i sitt jobb och riskerar att skada enheten under mer bullriga förutsättningar. Här står då kompakthet och tålighet helt enkelt prioriterat över absolut prestanda.

Lär finnas gott om alternativ på marknaden idag för den som bara önskar stoppa med sig en super-snabb SSD i sin 35L stora ryggsäck, som då kanske inte ens behöver ha varken vattentäthet eller extra stöttålighet

Självklart det finns många som är behov av en sådan ssd. Det stora hindret för många av dessa är priset.
Men det är en billig pryl för ett företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Samsung T7 Shield ska erbjuda höga överföringshastigheter samt ett gummibeklätt yttre med kapslingsklassningen IP65.

Min gamla Lacie Rugged (2TB SSD ser ut som en livbåt ) blev klassad IP67 så IP65 kan väl knappast räknas som något banbrytanande som förtjänar en nyhetsartikel?
Förutsett att det inte rör sig om något betalt samarbete givetvis )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

"Vem har VGA?"
Industrier. Ytterst sällan jag hittat en maskin med HDMI. VGA är de facto standard då den med enkla medel går att få tät och ibland någon DVI har man sett. Nyare maskiner kan ha HDMI men tyvärr letar sig damm in i kontaktdonet efter ett tag kortsluter det om det blir järnspån i dammet eller så får man ingen bild och man får blåsa ur igen.

"Hur många företag kör med sladd istället för wifi?"
Industrier...återigen. WiFi är alldeles för störkänsligt när det finns ett 30-40tal CNC maskiner som sprutar ut en massa störningar från motorer dessutom i oregelbundna intervaller. Så antingen är det RS485 eller ethernet som gäller i merparten av ställena jag varit på.
Några av de ställen jag konsultat åt de senaste åren skulle avbryta mina kontrakt om jag ens tog upp tanken på att föreslå WiFi-anslutning. Även kablade anslutningar mäts noggrannt för utstrålning efter installation pga säkerhetsrisk.

Om man är extrem minoritet (laptop ute i industrin kontra kontorsslavar) så anpassar man sin dator efter det. Begreppet "alla" syftar oftast på hur majoriteten beter sig. Och de flesta kontor har lämnat VGA och trådat nät. Och de få projektorer som har VGA (lång VGA sladd är billigt) har en dongle på plats

Så jag hävdar fortfarande att "alla" har slutat släpa runt på dongles.

Kanske nästa undersökning SweC ska göra? Hur många dongles bör du dagligen med dig i arbetet?

Lätt att bli hemmablind och definiera omvärlden utifrån sin egen bubbla. Gäller oss båda tror jag

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det var på tiden!

Kommer aldrig glömma detta orange:a ansikte som räddade mig flertalet gånger under den gymnasiala skolgången för ett årtionde sedan. Dock hade jag bara mjäkiga 1TB och vanlig HDD, inge lyx med hybrid- eller flashlagring

https://i.pcmag.com/imagery/roundups/011oiUzOmxEGH04B9q0R5Bd-14.fit_lim.size_1152x.jpg

Har samma externa disk liggandes hemma good stuff

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Stan Carley:

Min gamla Lacie Rugged (2TB SSD ser ut som en livbåt ) blev klassad IP67 så IP65 kan väl knappast räknas som något banbrytanande som förtjänar en nyhetsartikel?
Förutsett att det inte rör sig om något betalt samarbete givetvis )

Banbrytande är det väl inte, men sett till att Samsungs externa SSD-enheter är rätt populära på svenska marknaden så tyckte jag att det var värt en blänkare när de släpper en ny modell med IP65-klassning.

Betalda samarbeten är alltid uppmärkta som sådana på SweClockers.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Banbrytande är det väl inte, men sett till att Samsungs externa SSD-enheter är rätt populära på svenska marknaden så tyckte jag att det var värt en blänkare när de släpper en ny modell med IP65-klassning.

Betalda samarbeten är alltid uppmärkta som sådana på SweClockers.

En hdd är stötkänslig. Denna sdd är en sådan som folk kan ha liggande lite var som helst utan tänka på det. Jag ser behovet riktigt stort. Problemet är dock kostnaden, sedan kanske man inte ska ha känslig data liggande överallt.
Jag själv för typ 20år sedan köpte en rugged usb minne med exakt samma tanke. Och de är lite konkurrent än idag.
USB minne vs usb SSD. Så vad menar man med usb minne egentligen? Jag tänker på ett slött flashminne, fast det behöver det inte vara. En usb ssd skulle ju i framtiden kunna vara litet som ett usb minne.

Skrivet av talonmas:

Kanske nästa undersökning SweC ska göra? Hur många dongles bör du dagligen med dig i arbetet?

Majoriteten gör inte mycket med datorn och behöver inte ha mycket. Bara en sådan sak som sd kort läsare. Jag kan rada upp hur många saker som helst som jag behöver ha denna för, alltifrån mobil, kamera, viltkamera, styrenheter som ska programmeras etc. Där folk i allmänhet inte har något av dessa behov.

Jag ser det lite som mobiltelefon vs dator hemma. Man kan tro att de som endast har mobiltelefon är mer moderna. Men det finns en risk att de även gör mindre saker vid deras mobil än folk som fortfarande använder datorer och datoranvändare inte enbart är laggers.

Permalänk
Medlem

Jag har varit fundersam på att köpa Samsung T7 Touch ssd ett tag (den med fingeravtryckläsare). Problemet med den är att T7 har sämre prestanda än T5 vid längre körning av laster då den är mindre och kyls sämre.

Jag har Samsung T7 Touch och den funkar perfekt för mitt användningsområde.

Dvs att snabbt och enkelt kunna flytta data mellan mina datorer (PC/Mac/Linux). Precis på samma sätt som ett USB-minne hjälpt mig tidigare.

Ang. prestandan så är val av USB-kabel betydligt viktigare än kylning i sig. Märkte det igår när jag försökte använda första bästa USB-C sladd.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag har Samsung T7 Touch och den funkar perfekt för mitt användningsområde.

Dvs att snabbt och enkelt kunna flytta data mellan mina datorer (PC/Mac/Linux). Precis på samma sätt som ett USB-minne hjälpt mig tidigare.

Ang. prestandan så är val av USB-kabel betydligt viktigare än kylning i sig. Märkte det igår när jag försökte använda första bästa USB-C sladd.

Ja, jag är lite halvsugen på en sådan. Jag gillar mycket säkerheten med fingeravtryck. Att jag inte köper en handlar som sagt att de inte är gratis och jag skulle då vilja ha lite bättre prestanda.
USB kabel så är det något jag också upplever att jag har känt av. Jag har inte på något sätt gjort granskning i detta.

Men random billig lång usb c kabel som är gjord för att ladda en mobil upplever jag sämre än den där korta, tjocka usb c kabeln som medföljer dessa diskar. Ja, det är idiotisk att använda laddkablar. Men jag brukar ta vad som ligger framme, då hela väska än fylld med kablar/adaptrar etc.
*edit*
En annan fråga är hur mycket prestanda man förlorar med krypteringen. Men en följd fråga är hur dum är man om man har känslig data på en portabel usb ssd okrypterad?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Bilden med sand ger mig instinktivt ångest. Jag fattar att den ska tåla det, men jag kan inte sluta tänka på hur den sanden kommer leva i alla skrymslen för evigt.

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Bilden med sand ger mig instinktivt ångest. Jag fattar att den ska tåla det, men jag kan inte sluta tänka på hur den sanden kommer leva i alla skrymslen för evigt.

Äh, det är bara att skölja av den efteråt så är det fixat.

Nu ryser jag ännu mer

Permalänk

Om den håller länge från fysisk skada hur länge håller den från interna skador? Läst att SSD enheter är sämre för långtidslagring än en vanlig hårddisk?