Twitter köps av Elon Musk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Dessutom framkommer det nya saker hela tiden och nya dokument och information om hans förehavanden släpptes för bara några dagar sedan. Tror verkligen inte allt är över än

De har ju en hel kommitté som arbetar med attacken, så det lär dröja länge innan alla rättegångar är klara. De högst uppsatta kommer ju också oftast sist.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De har ju en hel kommitté som arbetar med attacken, så det lär dröja länge innan alla rättegångar är klara. De högst uppsatta kommer ju också oftast sist.

Exakt detta... att räkna honom som frikänd redan känns med milda ord något förhastat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jaja, fel av mig. Hur som helst inga konstigheter. Det får väl ändå anses som att vara friad om man i den del av rättssystemet som är applicerbar frikänns. Man har försökt sätta dit Trump för ryssinblandning, skattebrott och allt möjligt i 6 år nu med misslyckat resultat. Tycka vad man vill om gubben men rättssystemet är där av en anledning. Exempelvis för att tangentbordskrigare på Twitter som "tycker det" inte ska vara beslutande organ.

Och hur var det nu? Skyldig till motsatsen är bevisad eller tvärt om?

Nej, att ställas inför riksrätt är inte en del rättssystemet, det är en politisk process. Notera gärna att Trump är den förste som ställts inför riksrätt två gånger och att han även är den förste där politiker från presidentens egna parti röstat för att fälla.

Juridiska processer mot honom var satta i malpåse under hans presidenttid, dessa pågår fortfarande, bland det senaste är att Trump är dömd till vite för att han vägrar lämna in information. Och kommissonen i kongressen om stormningen jobbar vidare från botten och uppåt.

Det som dock varit i domstol är Trumpadministrationens historier om valfusk, det har ju inte gått särskilt bra för dem. Alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Utdrag ur it policyn.

xx Using the Internet •Keep in mind that everything you do on the Internet with the company’s IT resources, you do in the name of xxxx

xx Social media Social media are interactive online services, where people share their views, knowledge, images or experiences –and more. Use of socialmedia must always be aligned with xxxxx core values and policies. Examples of social media are, but not limited to: Facebook, Linkedin, Twitter, Youtube, Pinit.

xx Misbehaviour The company’s IT resources should be used in such a way that it does not negatively impact on your work performance, disrupt or harm our business or the company’s name. Infraction of this policy will lead to disciplinary action or ultimately to dismissal.

Ingenting i denna tycks säga något om att kritisera företaget eller i stort sett göra/skriva exakt vad du vill med din EGEN utrustning på din egen tid. Det är när du använder företagets IT resurser det skall ses som att du gör det i företagets namn. Känns inte helt orimligt att man inte får använda t ex Mcdonalds-kontot för att skriva hur skräp deras mat är, om det är så man känner.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej, att ställas inför riksrätt är inte en del rättssystemet, det är en politisk process. Notera gärna att Trump är den förste som ställts inför riksrätt två gånger och att han även är den förste där politiker från presidentens egna parti röstat för att fälla.

Juridiska processer mot honom var satta i malpåse under hans presidenttid, dessa pågår fortfarande, bland det senaste är att Trump är dömd till vite för att han vägrar lämna in information. Och kommissonen i kongressen om stormningen jobbar vidare från botten och uppåt.

Det som dock varit i domstol är Trumpadministrationens historier om valfusk, det har ju inte gått särskilt bra för dem. Alls.

Ja vi kan sluta gagga om processen och istället gå på min huvudpoäng oskyldig till motsatsen bevisats. Twitter har gått händelserna i förväg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Ja vi kan sluta gagga om processen och istället gå på min huvudpoäng oskyldig till motsatsen bevisats. Twitter har gått händelserna i förväg.

Det var ju dock ställt utom rimligt tvivel att han var skyldig, och 57% röstade som sagt att fälla... Republikanerna fäller i princip aldrig någon av sina egna, vad de än må ha gjort. Här var det ju lite av ett undantagsfall då det ändå var 7 som röstade för att fälla.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Nej, att ställas inför riksrätt är inte en del rättssystemet, det är en politisk process. Notera gärna att Trump är den förste som ställts inför riksrätt två gånger och att han även är den förste där politiker från presidentens egna parti röstat för att fälla.

Juridiska processer mot honom var satta i malpåse under hans presidenttid, dessa pågår fortfarande, bland det senaste är att Trump är dömd till vite för att han vägrar lämna in information. Och kommissonen i kongressen om stormningen jobbar vidare från botten och uppåt.

Det som dock varit i domstol är Trumpadministrationens historier om valfusk, det har ju inte gått särskilt bra för dem. Alls.

Kan vite-domen hindra eventuellt presidentskap? Vad jag vet får man inte vara dömd.

Permalänk
Medlem

Huruvida Trump är skyldig eller inte spelar väl egentligen ingen större roll. Han bröt upprepade gånger mot Twitters regler och tvingade Twitter att märka många av hans tweets som vilseledande eller felaktiga, och han blev varnad om att han skulle bli permanent avstängd om han fortsatte att bryta mot reglera. Så det var inte hans tweets efter stormningen av Kapitolium som i sig gjorde att han blev avstängd, det var bara det sista strået.

Permalänk
Skrivet av perost:

Huruvida Trump är skyldig eller inte spelar väl egentligen ingen större roll. Han bröt upprepade gånger mot Twitters regler och tvingade Twitter att märka många av hans tweets som vilseledande eller felaktiga, och han blev varnad om att han skulle bli permanent avstängd om han fortsatte att bryta mot reglera. Så det var inte hans tweets efter stormningen av Kapitolium som i sig gjorde att han blev avstängd, det var bara det sista strået.

Jo, dessutom blev ju inte POTUS-kontot stängt. Alltså, officiella presidentkontot.

Om han hade viktiga saker att säga hade han den kanalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Huruvida Trump är skyldig eller inte spelar väl egentligen ingen större roll. Han bröt upprepade gånger mot Twitters regler och tvingade Twitter att märka många av hans tweets som vilseledande eller felaktiga, och han blev varnad om att han skulle bli permanent avstängd om han fortsatte att bryta mot reglera. Så det var inte hans tweets efter stormningen av Kapitolium som i sig gjorde att han blev avstängd, det var bara det sista strået.

Förhoppningsvis får vi nya regler nu som inte missgynnar konservativa!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jaja, fel av mig. Hur som helst inga konstigheter. Det får väl ändå anses som att vara friad om man i den del av rättssystemet som är applicerbar frikänns. Man har försökt sätta dit Trump för ryssinblandning, skattebrott och allt möjligt i 6 år nu med misslyckat resultat. Tycka vad man vill om gubben men rättssystemet är där av en anledning. Exempelvis för att tangentbordskrigare på Twitter som "tycker det" inte ska vara beslutande organ.

Och hur var det nu? Skyldig till motsatsen är bevisad eller tvärt om?

Att han inte fällts beror mer på att han undanhåller bevis, vilket han nyligen dömts till $10K om dagen i böter för, så att tro "icke dömd = oskyldig" är väldigt naivt i detta fall. Det stinker så mycket kring Trump att något, eller snarare några, lik måste ligga begravd där. Fast det är ju rätt irrelevant för Twitter som snarare stängt av honom för uppvigling och spridare av lögner och desinformation. Vilket nu Musk anser även det går under yttrandefriheten. Är inte så säker jag håller med. Det sprider mest förvirring och fördummar mänskligheten, som skit likt flat earth och att fåglar egentligen inte existerar, men det är ju rätt oskyldigt ställt mot det politiska och journalistiska förvirring och tillhörande hat som också sprids i samma anda. Vilket Trump, och extremister, frodas på.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Har har inte riktigt förstått att yttrandefriheten inte har något att göra med vad privata företag tillåter eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har har inte riktigt förstått att yttrandefriheten inte har något att göra med vad privata företag tillåter eller inte.

Vänstern i USA och Europa (och inte minst här i Sverige) är rädda för att Twitter kommer öka yttrandefriheten i och med Musks köp. Det är väl främst där som debatten och "kriget" i media står.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vänstern i USA och Europa (och inte minst här i Sverige) är rädda för att Twitter kommer öka yttrandefriheten i och med Musks köp. Det är väl främst där som debatten och "kriget" i media står.

Och du förstår inte heller att yttrandefriheten inte påverkas på något sätt om nu Musk skulle köpa Twitter, den kommer varken ökas eller minskas. Den har ingenting att göra med vad ett företag låter dig säga eller inte på deras tjänster, lika lite som att den skulle påverkas av att vad du tillåter dina gäster att säga i ditt hem innan du bestämmer dig för att be dem att gå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haziza:

Förhoppningsvis får vi nya regler nu som inte missgynnar konservativa!

Menar du att regler som gör att man inte får sprida medvetna lögner (som att Trump vann valet, eller att COVID-vaccin dödar fler än det hjälper) missgynnar konservativa alltså?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Menar du att regler som gör att man inte får sprida medvetna lögner (som att Trump vann valet, eller att COVID-vaccin dödar fler än det hjälper) missgynnar konservativa alltså?

Att tlllåta det senare missgynnar ju definitivt konservativa i USA, de är ju de som köper lögnerna, vägrar vaccinera sig, och dör av covid. Blir ju färre som kan rösta på Trump 2.0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och du förstår inte heller att yttrandefriheten inte påverkas på något sätt om nu Musk skulle köpa Twitter, den kommer varken ökas eller minskas. Den har ingenting att göra med vad ett företag låter dig säga eller inte på deras tjänster, lika lite som att den skulle påverkas av att vad du tillåter dina gäster att säga i ditt hem innan du bestämmer dig för att be dem att gå.

Jag håller med dig. Ville mer förklara debatten som sker just nu, och vad den beror på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag håller med dig. Ville mer förklara debatten som sker just nu, och vad den beror på.

Hjälper inte att posta en video med en pellejöns som antingen inte förstår eller medvetet förvirrar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hjälper inte att posta en video med en pellejöns som antingen inte förstår eller medvetet förvirrar...

Det roliga är ju att allt han försöker skämta och ironisera kring, är en del utav det verkliga problemet. Han försöker skämta bort hot, våld och nazism/högerextremism men dessa är ju just vad som ökar och frodas där - och det är väldigt allvarligt. Så jag är beredd att ta tillbaka mitt ursprungliga uttalande om att jag inte bryr mig om vem som äger Twitter och att Musk nu står som ensam ägare. Inte för att jag har problem med att rika män(niskor) köper medieplattformar, för jag tror fortfarande på öppen marknad och världen som kapitalistisk spelplan, utan för att han syn på vad "absolut yttrandefrihet" står för. Att normalisera hat, hot och mobbning och spridning av så kallade fake news, samtidigt som propagandan om att den "ondsinta massmedian" bara sprider lögner eller gravt vinklad sanning för att gynna vänsterfalangen, känns väldigt kontraproduktivt för samhällsklimatet och demokratin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Så du likställer att stänga av ett konto med att flytta till ett annat land?

Det finns en viss skillnad i hur svårt det är att göra det ena(klicka på inaktivera konto) mot att permanent flytta till ett annat land.

Jag har inga skäl att vara kvar på twitter efter att Musk köpte upp det så jag har inaktiverat mitt konto.

Knappast ett svårt beslut då jag inte gillar det patrask han kommer dra till sig.

Personangrepp? Trevligt...

Skrivet av AplAy:

Med tanke på Musks stora investeringsintresse i Kina så krockar det 100% med hans vilja att "skapa yttrandefrihet på Twitter". Eller har jag fått det hela om bakfoten om "yttrandefrihet i Kina"? Finns en intressant om än insnöad video om det här.

Den världsliga vilda vida webben blir allt vildare. Förhoppningsvis inser USA:s dåvarande styrelseskick tids nog när Twitter blivit en marionettdocka/lydstat åt Nalle Puh-regimen och reglerar på hemmaplan. Musk blir troligen i värsta fall en CCP-anhängare.

EDIT: Jag ser/hör nu att Musk redan är en "CCP-anhängare" i den utsträckning att han redan fjäskat online för att få fortsätta ha kvar sina fabriker och sitt lukrativa samarbete kvar i landet med världens bästa yttrandefrihetslagar. I princip har Twitter blivit Weibo men under ett annat namn.

Bra jobbat USA! 👍

Detta är något att ha koll på men tror snarare att Tesla får det svårare i Kina än att Twitter lyder Kina/CCP.

Skrivet av Selmalagerlöf:

tyvärr så har vi inte bättre yttrandefrihet här i EU längre jämfört med kina.. enda skillnaden är att du får fängelse/böter i EU än koncentrationsläger eller avrättning i kina

edit: omskolningsläger

Troll?

Skrivet av Johan_G3:

Det stora problemet med obegränsad yttrandefrihet, oavsett om det är på Twitter eller andra ställen, är att personer som kräver det aldrig är beredda att ta ansvar för de handlingar deras ord ger upphov till.

Jag har en god relation till de samtliga politiska partier som sitter i Riksdagen idag och med några som hamnat under fyraprocentsspärren.
Jag driver en mindre webbsida på fritiden och under 16 års tid har vi skrivit om de olika partierna och vad de vill, jag har medvetet valt att inte "censurera" någon utan, just för att jag är för åsikts och yttrandefrihet, låtit de olika partiföreträdarna framföra sina åsikter.

Emellanåt har jag fått en eller annan synpunkt från t.ex. Sverigedemokraternas motståndare som inte riktigt uppskattat de intervjuer vi (jag och min fru) genomfört med SD:s partiledare eller andra företrädare, men aldrig mer än så, tills vi för ett par år sedan råkade springa på en grillkväll som hölls av Kommunistiska Partiet i ett av stadens bostadsområden. Det var inget planerat utan vi råkade bara träffa på dem när vi var på väg hem efter en konsert och vi skrev några rader om det.

Det här snappades snabbt upp av, ska vi säga några av dessa "Sverigevänner" som aldrig har något positivt att säga om Sverige, som naturligtvis omedelbart kände sig tvingade att gå till aktion. Våra barns telefonnummer, likaså min mors och svärmors spreds snabbt med åtskilliga (tänk fler en ett par hundra) samtal som följd till dem fyllda med hot och hat.
Familjen kartlades och vi fick våra cyklar förstörda med avklippta wirar och söndertrampade hjul, men värst, det var att vakna vid halv fyra, fyra på mornarna av kraftiga smällar när någon eller några tog uppmaningar av typen "Däremot vill de kunna säga att de inte gillar vissa personer och inte skulle gråta om de skadades." på allvar och besköt våra fönster med softairguns, vid tre tillfällen hände det och att vakna av de smällarna kan jag väl säga var mindre trevligt, polisanmälningar som omedelbart lades ned i brist på spaningsuppslag.

Så nu kan jag inte låta bli att undra ni som förespråkar en total och obegränsad yttrandefrihet, vilken ansvar tar ni för vad era ord skapar?
Eller kommer ni bara i vanlig ordning skylla på att jag gjorde ju inte, jag skrev ju bara...
Ord kan skada, ord kan döda, väljer du att uppmuntra till våld och skada då är du ansvarig för vad dina ord leder till!

Ja jag kommer att fortsätta skriva om politik, ja jag kommer fortsätta låta samtliga partier få uttrycka sina åsikter, men jag kommer aldrig acceptera uppmuntran till våld eller förstörelse av någons egendom som ett medel för yttrandefriheten.

Fin halmdocka.

Skrivet av filbunke:

Hjälper inte att posta en video med en pellejöns som antingen inte förstår eller medvetet förvirrar...

Mer personangrepp..

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Orici:

Personangrepp? Trevligt...

Det var knappast något personangrepp i det där inlägget. Att kalla en hel grupp extremister för "patrask" är inte ett angrepp på någon specifik person.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

vilken ansvar tar ni för vad era ord skapar?

Kort och gott:

Man ansvarar aldrig för någon annans handling, med undantag om man är målsman för en minderårig.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.”
― George Carlin

Haha, bästa jag läst på länge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Kort och gott:

Man ansvarar aldrig för någon annans handling, med undantag om man är målsman för en minderårig.

Ojdå. USA har upp till 20 års fängelse för ett brott som alltså inte borde finnas?

Citat:

Whoever knowingly or willfully advocates, abets, advises, or teaches the duty, necessity, desirability, or propriety of overthrowing or destroying the government of the United States or the government of any State, Territory, District or Possession thereof, or the government of any political subdivision therein, by force or violence, or by the assassination of any officer of any such government; or

Whoever, with intent to cause the overthrow or destruction of any such government, prints, publishes, edits, issues, circulates, sells, distributes, or publicly displays any written or printed matter advocating, advising, or teaching the duty, necessity, desirability, or propriety of overthrowing or destroying any government in the United States by force or violence, or attempts to do so; or

Whoever organizes or helps or attempts to organize any society, group, or assembly of persons who teach, advocate, or encourage the overthrow or destruction of any such government by force or violence; or becomes or is a member of, or affiliates with, any such society, group, or assembly of persons, knowing the purposes thereof—

Shall be fined under this title or imprisoned not more than twenty years, or both, and shall be ineligible for employment by the United States or any department or agency thereof, for the five years next following his conviction.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ojdå. USA har upp till 20 års fängelse för ett brott som alltså inte borde finnas?

Fungerar det likadant i Sverige?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Fungerar det likadant i Sverige?

Ja, fast med lägre straff.
https://lagen.nu/1962:700#K16P5S1

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Frågan jag citerade handlade om vilket ansvar man har för det man skriver/uttalar i förhållande till vad någon annan gör med det.

Om det man säger/skriver är olagligt så är det olagligt och då finns där troligtvis ett straffansvar.

Men om det man säger inte är olagligt och någon annan väljer att utföra en olaglig handling baserat på det man sa, så är det den som utför den olagliga handlingen som är ansvarig för sin handling, ingen annan.

Straffansvar är inte samma sak som ansvar. Frågan gällde vilket ansvar man hade.

Dom två referenser(både den utländska och den svenska) Du hänvisar till handlar om att själv begå en brottslig gärning.

Så åter igen, man ansvarar aldrig för någon annans handlingar.

Man är dock alltid(dock ej som minderårig) ansvarig för sina egna handlingar. Och är den gärning man utför olaglig och förknippad med ett straffansvar, då är man ansvarig.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Frågan jag citerade handlade om vilket ansvar man har för det man skriver/uttalar i förhållande till vad någon annan gör med det.

Om det man säger/skriver är olagligt så är det olagligt och då finns där troligtvis ett straffansvar.

Men om det man säger inte är olagligt och någon annan väljer att utföra en olaglig handling baserat på det man sa, så är det den som utför den olagliga handlingen som är ansvarig för sin handling, ingen annan.

Straffansvar är inte samma sak som ansvar. Frågan gällde vilket ansvar man hade.

Dom två referenser(både den utländska och den svenska) Du hänvisar till handlar om att själv begå en brottslig gärning.

Så åter igen, man ansvarar aldrig för någon annans handlingar.

Man är dock alltid(dock ej som minderårig) ansvarig för sina egna handlingar. Och är den gärning man utför olaglig och förknippad med ett straffansvar, då är man ansvarig.

Fast sammanhanget var ju

Citat:

Så nu kan jag inte låta bli att undra ni som förespråkar en total och obegränsad yttrandefrihet, vilken ansvar tar ni för vad era ord skapar?
Eller kommer ni bara i vanlig ordning skylla på att jag gjorde ju inte, jag skrev ju bara...
Ord kan skada, ord kan döda, väljer du att uppmuntra till våld och skada då är du ansvarig för vad dina ord leder till!

Ska man ha "total och obegränsad" yttrandefrihet så är det ju precis såna uttalanden som är problematiska. Har man sådan yttrandefrithet vore inte uppvigling ett brott längre, och alltså har man inget straffansvar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musk på Twitter:

... authenticate all humans ...

Skrivet av Nioreh83:

Vad jag vet säger han inte att man inte ska kunna vara anonym. Authenticate betyder inte identifiera. Elon vill inte ha bot-accounts på twitter. Kan man bevisa att man är männsika så är man välkommen.

Det är en tolkning, men hans påstående är tillräckligt vagt för att också kunna betyda att man inte ska kunna vara anonym. Den semantiska skillnaden hänger väl på om jag måste "authenticate" att jag är 1) "en människa" eller 2) "just den här människan".

En googling visar att båda tolkningarna + flera andra diskuterats ganska friskt i diverse media, men något förtydligande hittar jag inte. Det kanske dyker upp något. Det kan också vara så att han inte ännu kommit fram till hur han vill ha det, och därför uttrycker sig medvetet vagt.

Det är i vart fall högst relevant för den principiella diskussion om yttrandefrihet som pågått i trådens senaste sidor. Det finns ett sätt på vilket det skulle kunna vara smart av Musk/Twitter att autentisera (identifiera) enskilda användare. I så fall kan företaget Twitter slippa det mesta av ansvaret (både juridiskt och i folks medvetanden) för vad som sägs på plattformen. Jag vet inte hur det fungerar i USA, men i Sverige används det av t.ex. https://ifragasatt.com/ för att slippa utgivaransvar för vad deras användare skriver.

Amazon har använt liknande metoder med framgång, se bara på hur de gjort alla anställda till subkontraktorer för att slippa arbetsgivaransvar, och hur de vägrar ta något ansvar för relationen mellan kunder och säljare på Amazons marknadsplats. Säljarna tvingas skylta med Amazons varumärke så länge kunderna är nöjda, men Amazon är snabba att påpeka hur säljaren är en separat aktör så fort en konflikt uppstår.

Att göra något liknande skulle kunna vara en effektiv metod för Twitter/Musk att dels slippa lägga resurser på moderering, dels slippa kritik för att moderera för mycket, för lite, eller fel saker.

Det skulle också gå hand i hand med vad han sagt om gränserna för yttrandefriheten på sitt nya Twitter:

Skrivet av Musk på Twitter:

By “free speech”, I simply mean that which matches the law.

Om alla ansvarar för sina egna tweets, då blir det automatiskt lagen som sätter gränserna.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX