Latenser ökar lavinartat med Steam Decks FPS-begränsning

Permalänk
Melding Plague

Latenser ökar lavinartat med Steam Decks FPS-begränsning

Den inbyggda funktionen för optimera batteritid genom att begränsa bildfrekvens och uppdateringsfrekvens ger vissa användare stora problem med latenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta händer för att dom inte skickar ut prototyper för sweclockers att testa.
När ska dom fatta liks

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ganska ointressant då det gäller vid spelande med en Playstation 5 kontroller, liksom vem köper en handhållen pc för att spela med en extern kontroller?

Läste lite för fort och missuppfattade artikeln hos toms hardware.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Man får helt enkelt trycka 0,3 sekunder snabbare än vanligt och simulera Google Stadias "negativ latens"

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BengaBang:

Ganska ointressant då det gäller vid spelande med en Playstation 5 kontroller, liksom vem köper en handhållen pc för att spela med en extern kontroller?

Uppenbart personen som skapade tråden i fråga. Han använder den som TV-spel, ungefär som man kan köra en Switch. Så det är ju absolut en giltig use case.

Sen är det inte helt solklart i tråden om det gäller även när man kör knapparna på enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Ganska ointressant då det gäller vid spelande med en Playstation 5 kontroller, liksom vem köper en handhållen pc för att spela med en extern kontroller?

Det skulle jag inte påstå, man kan köra USB-C docka med HDMI och koppla till TV och då köra DS5-kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Ganska ointressant då det gäller vid spelande med en Playstation 5 kontroller, liksom vem köper en handhållen pc för att spela med en extern kontroller?

Wow du har rätt. Missade helt att en trådlös PS5 kontroller användes. Det sätter nyheten i helt annan dager. Undrar hur många som kommer missa den lilla detaljen? xD Undrar hur latensen blir med de inbyggda kontrollerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Man får helt enkelt trycka 0,3 sekunder snabbare än vanligt och simulera Google Stadias "negativ latens"

Stadias negativa latens hade väl ett integer underflow?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Vilseledande artikel då det inte verkar gälla interna kontrollerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Ganska ointressant då det gäller vid spelande med en Playstation 5 kontroller, liksom vem köper en handhållen pc för att spela med en extern kontroller?

Vilken miss av SweC att inte nämna detts i nyheten!

Det är försts gången jag hör om dessa problem annars. Tänkte det borde ju kommit upp tidigare så fall.

Alltså att man inte ska kunna lita på artikkar på första sidan utan man måste klicka sig vidare för att få hela historien för att väsentliga delar utelämnas
Skärpning! Hur ofta är det så här egentligen?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hade varit mer intressant om han gjorde testerna handheld, handheld med kontroll och dockad med kontroll så att man kan jämföra skillnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Uppenbart personen som skapade tråden i fråga. Han använder den som TV-spel, ungefär som man kan köra en Switch. Så det är ju absolut en giltig use case.

Sen är det inte helt solklart i tråden om det gäller även när man kör knapparna på enheten.

Skrivet av dlq84:

Det skulle jag inte påstå, man kan köra USB-C docka med HDMI och koppla till TV och då köra DS5-kontroller.

Jo visst finns det folk som kommer använda den i dockat läge, men väldigt lätt att misstolka artikeln som att problemet är med dom inbyggda kontrollerna.

Skrivet av Durkadur:

Wow du har rätt. Missade helt att en trådlös PS5 kontroller användes. Det sätter nyheten i helt annan dager. Undrar hur många som kommer missa den lilla detaljen? xD Undrar hur latensen blir med de inbyggda kontrollerna?

Skulle vara lite mer intressant att veta siffrorna där men samtidigt så har inte jag upplevt någon nämnvärd latens vid spelande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BengaBang:

Jo visst finns det folk som kommer använda den i dockat läge, men väldigt lätt att misstolka artikeln som att problemet är med dom inbyggda kontrollerna.

Varifrån får du information om att det bara skulle vara ett problem om man kör konsollen i dockat läge och med en PS5-kontroller?

Bara för att det är så TS på reddit kör betyder inte det att problemet är exklusivt för denna specifika konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varifrån får du information om att det bara skulle vara ett problem om man kör konsollen i dockat läge och med en PS5-kontroller?

Bara för att det är så TS på reddit kör betyder inte det att problemet är exklusivt för denna specifika konfiguration.

Det artikeln handlar om gäller vid spelande med en Playstation 5 handkontroll och visst det kanske gäller vid användandet av en Xbox kontroller också. Ursprungs artikeln https://www.tomshardware.com/news/steam-deck-framerate-limiter-egregiously-raises-input-latency

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av BengaBang:

Ganska ointressant då det gäller vid spelande med en Playstation 5 kontroller, liksom vem köper en handhållen pc för att spela med en extern kontroller?

Skrivet av Molotov:

Vilken miss av SweC att inte nämna detts i nyheten!

Det är försts gången jag hör om dessa problem annars. Tänkte det borde ju kommit upp tidigare så fall.

Alltså att man inte ska kunna lita på artikkar på första sidan utan man måste klicka sig vidare för att få hela historien för att väsentliga delar utelämnas
Skärpning! Hur ofta är det så här egentligen?

Trådskaparen på Reddit skriver specifikt att han utfört testerna i odockat läge direkt på Steam Decken. Så det är inget som utelämnats i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Trådskaparen på Reddit skriver specifikt att han utfört testerna i odockat läge direkt på Steam Decken. Så det är inget som utelämnats i artikeln.

#Facepalm

Lätt att missa information när man bara skumläser igenom artikeln på toms hardware.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BengaBang:

Det artikeln handlar om gäller vid spelande med en Playstation 5 handkontroll och visst det kanske gäller vid användandet av en Xbox kontroller också. Ursprungs artikeln https://www.tomshardware.com/news/steam-deck-framerate-limiter-egregiously-raises-input-latency

Det framgår inte av artikeln att det endast gäller med PS5-kontroller. Xbox-kontroller nämns inte ens.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BengaBang:

#Facepalm

Lätt att missa information när man bara skumläser igenom artikeln på toms hardware.

Isåfall är det bra om du redigerar ditt ursprungliga inlägg så att ingen som bara läser de första få kommentarerna i tråden vilseleds av det. Just sayin'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Trådskaparen på Reddit skriver specifikt att han utfört testerna i odockat läge direkt på Steam Decken. Så det är inget som utelämnats i artikeln.

Det står ju att PS5-kontrollen är ansluten trådlöst? Vad skulle det göra om den var dockad eller odockad?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Durkadur:

Det står ju att PS5-kontrollen är ansluten trådlöst? Vad skulle det göra om den var dockad eller odockad?

Det står "initially to see the added latency when connected docked to a TV with a wireless PS5 controller", det vill säga att mätningarna från början var att för att se vilken latens som adderades när han spelade via TV:n med en Dual Sense-kontroller ansluten trådlöst. Men jag medger att det inte är jättetydligt formulerat om man inte kopplar ihop det med bilderna han själv postat lite längre ner som visar mätningarna.

Permalänk

Men att latensen ökar när man sänker uppdateringsfrekvensen med vsync på är väl väntat resultat eller?
Det skalar ju dessutom linjärt så skulle inte kalla det lavinartat? Har jag levt under en sten?

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Men att latensen ökar när man sänker uppdateringsfrekvensen med vsync på är väl väntat resultat eller?
Det skalar ju dessutom linjärt så skulle inte kalla det lavinartat? Har jag levt under en sten?

Normalt, yes! Det finns dock flera sätt att komma runt detta Inputlatens är tiden från att input läses tills dess att det ritas på skärmen. Normalt med vsync så läser man först input, sen väntas det i renderingssteget tills det är dags att rita. Ju lägre FPS desto längre väntetid.

I en tidigare spelklient jag jobbade med så löste vi det genom att hålla koll på ungefärlig väntetid för vsync, sen istället för att vänta denna tid (blockande anrop) i grafikdrivaren så gör klienten en "sleep(väntetid minus lite marginal)", sedan läser man input och efter det anropar man renderingsfunktionen.

Fördelen är då att det är i princip direkt dags för renderingsfunktionen att rita, vilket innebär att tiden från läsning av input tills det renderas på skärmen minimeras - lägre inputlatens.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Trådskaparen på Reddit skriver specifikt att han utfört testerna i odockat läge direkt på Steam Decken. Så det är inget som utelämnats i artikeln.

Så det ända vi har lärt oss än så länge är att så länge man låser FPSen så påverkar det även imputlagg via blåtand.
Om man inte låser den så ligger man runt 31-33ms dvs 2st fps alla 60hz oberonde av onställning.
Misstänker det kommer bli samma sak med andra gamepads men vi får se.
Men att den inte gick under 30ms var intressant.

---------
Vill jag ha ett Steam deck. NEJ.
Skulle jag tacka nej till ett. NEJ.
Vill jag testa hårdvaran tills den kanske går sönder. JA.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Normalt, yes! Det finns dock flera sätt att komma runt detta Inputlatens är tiden från att input läses tills dess att det ritas på skärmen. Normalt med vsync så läser man först input, sen väntas det i renderingssteget tills det är dags att rita. Ju lägre FPS desto längre väntetid.

I en tidigare spelklient jag jobbade med så löste vi det genom att hålla koll på ungefärlig väntetid för vsync, sen istället för att vänta denna tid (blockande anrop) i grafikdrivaren så gör klienten en "sleep(väntetid minus lite marginal)", sedan läser man input och efter det anropar man renderingsfunktionen.

Fördelen är då att det är i princip direkt dags för renderingsfunktionen att rita, vilket innebär att tiden från läsning av input tills det renderas på skärmen minimeras - lägre inputlatens.

Men tiden att rita blir ju längre med lägre uppdateringsfrekvens, vilket gör att latensen blir högre.
Nu stämde ju inte siffrorna helt med det, men tycker att rubriken är lite för sensationsartad.
Don't get me wrong, lägre latens = more better, tror att Valve kan fixa en del av detta i proton(+/gamescope), men mycket beror nog sen på vilket spel som används och att det är en IPS-panel osv

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Men tiden att rita blir ju längre med lägre uppdateringsfrekvens, vilket gör att latensen blir högre.
Nu stämde ju inte siffrorna helt med det, men tycker att rubriken är lite för sensationsartad.
Don't get me wrong, lägre latens = more better, tror att Valve kan fixa en del av detta i proton(+/gamescope), men mycket beror nog sen på vilket spel som används och att det är en IPS-panel osv

Nej inte nödvändigtvis. I fallet där man begränsat uppdateringsfrekvensen så är det ”artificiell” väntetid som lagts in för att tima exempelvis vsync. Tiden att rita en viss scen är nästan alltid konstant.

Har man en jättekomplex scen som tar grafikkortet säg 50ms att rendera (för 20fps), ja då kan man inte komma undan problematiken med inputlatens om minst 50ms. Om det tar 1ms att rita scenen men man har satt en begränsning på 20fps så väntar man bara majoriteten av tiden. Då går det minska inputlatensen enligt vad jag beskrev i mitt förra inlägg.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux