Qualcomm utlovar överföringshastigheter på 33 Gbps med nya Wifi 7-produkter

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm utlovar överföringshastigheter på 33 Gbps med nya Wifi 7-produkter

Kombinerad bandbredd över alla tre frekvensband utlovar nya prestandanivåer för de mest kräsna Wifi-användarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Redan Wifi 7? Måste nog ha missat det.

Är väl knappt att Wifi 6 hittade ut till kunder i alltför stor utsträckning. Vet att i min familj är de flesta enheter 2-3 år gamla då vi sällan byter upp oss bara för att, så typ allt kör på Wifi AC i mitt hushåll. Osäker om jag ens äger något som stöder Wifi 6 själv.

Blir väl att hoppa till Wifi 7-prylar direkt då när det blir dags att uppgradera, eller kanske Wifi 8-grejer om vi fortsätter i den här takten.

Permalänk
Medlem

Lite slött fortfarande, hastigheter över 40Gbit har det ju pratats om.
Blir gött när man kan köra HDMI 2.1 hastigheter(40-48Gbit) över WiFi och slippa sladdar framöver.
Tror att det blir en milstolpe eftersom att 8K bör väl inte vara jätteintressant på rätt många år.

Sen så är ju bandbredd och bättre latenser väldigt positivt för VR framöver också.
Räckvidden bör väl inte vara lika viktig då heller, så det kanske inte gör jättemycket att man tappar bandbredd över längre distanser.

WiFi 7 är väldigt välkommet framöver!

Permalänk
Avstängd

Tycker Wifi 6 strulat rejält när jag försökt använda det så man blir ju inte direkt jättesugen på nya grejer när 6an funkat så tveksamt.

Iaf på min Oneplus 10 Pro. Den kopplar upp men tappar lika snabbt anslutningen igen. kör enbart på 2.4 ghz nu och det funkar bra.

Permalänk
Rekordmedlem

Nått som bäddar för ännu mer klagomål från de som inte förstår att wifi använder ett delat medium och att räckvidden måste minska för att hastigheten ska öka, det är dsags att börja med fiber i hemmet i stället för sånt här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av onedayumay:

Tycker Wifi 6 strulat rejält när jag försökt använda det så man blir ju inte direkt jättesugen på nya grejer när 6an funkat så tveksamt.

Iaf på min Oneplus 10 Pro. Den kopplar upp men tappar lika snabbt anslutningen igen. kör enbart på 2.4 ghz nu och det funkar bra.

Jag köpte en wifi 6 router för över ett år sedan och jag har inte haft några problem med det. Kör det både datorn och telefonen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Hastigheter i all ära. Problemet brukar vara att täckningen suger. Vissa säger köp ett Mesh system. Problemet med att köpa dyra Mesh är när utvecklingen går snabbt så blir det snabbt gammal, att enbart byta router ibland är tillräckligt dyrt..
Trådbunden som en cat 8 kabel håller däremot ett tag innan den behöver brytas ut.

Skrivet av onedayumay:

Tycker Wifi 6 strulat rejält när jag försökt använda det så man blir ju inte direkt jättesugen på nya grejer när 6an funkat så tveksamt.

Iaf på min Oneplus 10 Pro. Den kopplar upp men tappar lika snabbt anslutningen igen. kör enbart på 2.4 ghz nu och det funkar bra.

Jag har ett minne att just OnePlus 10 och Asus routrar fungerade dåligt vid release och många var sura. Jag själv tänkte köpa en OnePlus 10 då och hade en Asus router just då. Det är därför jag minns detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hastigheter i all ära. Problemet brukar vara att täckningen suger. Vissa säger köp ett Mesh system. Problemet med att köpa dyra Mesh är när utvecklingen går snabbt så blir det snabbt gammal, att enbart byta router ibland är tillräckligt dyrt..
Trådbunden som en cat 8 kabel håller däremot ett tag innan den behöver brytas ut.

Instämmer.

många kanske gamear över wifi 6 vad vet jag men personligen ere bara surfplattan och mobilen som använder wifi och då funkar 2.4 ghz alldeles utmärkt oavsett vad man vill göra.

Permalänk
Medlem

Happ, och här sitter man kvar på Wifi 5 endast

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bytte tillbaka till min amplifi hd med wifi 5 efter 2 försök med wifi 6. Även efter massa forskande på reddit.

Permalänk
Medlem

Känns inte som bandbredden är kritiska begränsningen, hellre säkrare paketöverföring och räckvidd. Vill inte ha 5 st wifi ap i hemmet för att det ska fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite slött fortfarande, hastigheter över 40Gbit har det ju pratats om.
Blir gött när man kan köra HDMI 2.1 hastigheter(40-48Gbit) över WiFi och slippa sladdar framöver.
Tror att det blir en milstolpe eftersom att 8K bör väl inte vara jätteintressant på rätt många år.

Sen så är ju bandbredd och bättre latenser väldigt positivt för VR framöver också.
Räckvidden bör väl inte vara lika viktig då heller, så det kanske inte gör jättemycket att man tappar bandbredd över längre distanser.

WiFi 7 är väldigt välkommet framöver!

Skulle gissa på en tredjedel av den hastigheten i verkligheten, utanför ett labb.
Bara det att WiFi har gått över till 4K QAM kommer att göra det omöjligt att få höga hastigheter på mer än någon meters avstånd från routern/APn.
Att du sedan behöver köra 16 strömmar betyder att det kommer att bli ofantligt stora och fula routrar/AP för att få de högsta hastigheterna och den enda mottagaren av de hastigheterna lär bli en nod i ett mesh-nätverk.
I stort sett alla Wifi 6 enheter har bara två antenner och det verkar inte ändra på sig för Wifi 7, vilket innebär en hel del begränsningar prestandamässigt.
Så nej, det kommer inte att kunna ersätta kablar för HDMI.

Permalänk
Medlem

så... när ska vi vanliga konsumenter få tillgång till 10+Gb/s trådat utan att behöva sälja sin själ + 2 njurar och ens förstfödde?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

så... när ska vi vanliga konsumenter få tillgång till 10+Gb/s trådat utan att behöva sälja sin själ + 2 njurar och ens förstfödde?

Verkar som de flesta WiFi 7 routrar kommer att ha stöd för 10 Gbps, men några njurar behöver man inte sälja ens i dagsläget.
Har haft ett par kort nu i 3-4 år som jag iofs köpte på en Black Friday special, men det har ju gått att få tag i kort för under tusenlappen i några år nu och även switchar har äntligen börjat komma ner i pris.
TP-Link har en passiv 10 Gbps switch med 5 portar för lite över 3 300kr.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5810467

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

så... när ska vi vanliga konsumenter få tillgång till 10+Gb/s trådat utan att behöva sälja sin själ + 2 njurar och ens förstfödde?

Typ aldrig.
Förklaringen är enkelt. Om skitmånga är villiga att betala extra för att få något så finns det skitmycket pengar att hämta för den som lanserar det. Det är därför mobiltelefonen har gått så extremt snabbt.
Om det mest är en liten grupp högljuda personer som klagar och säger om de vill ha något, såvisst om det är enkelt att lägga till men inte annars.

Jag själv begriper inte hur en riktig datanörd kan tycka att 1Gbit ethernet är helt fine, jag ser inget behov att det ens säljs bättre till konsumenter Man undrar lite vad för annan hårdvara denna datanörd har, om den har uppgraderat till WindowsXP eller om den fortfarande kör med Windows 98 SE etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nått som bäddar för ännu mer klagomål från de som inte förstår att wifi använder ett delat medium och att räckvidden måste minska för att hastigheten ska öka, det är dsags att börja med fiber i hemmet i stället för sånt här.

Beror väl på vad det är för enhet. Lite opraktiskt att gå omkring med en fiberkabel dinglande ur surfplattan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Verkar som de flesta WiFi 7 routrar kommer att ha stöd för 10 Gbps, men några njurar behöver man inte sälja ens i dagsläget.
Har haft ett par kort nu i 3-4 år som jag iofs köpte på en Black Friday special, men det har ju gått att få tag i kort för under tusenlappen i några år nu och även switchar har äntligen börjat komma ner i pris.
TP-Link har en passiv 10 Gbps switch med 5 portar för lite över 3 300kr.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5810467

Ja, så ungefär 30x dyrare än en 5 portars 1 Gbe switch, och mer än 10x dyrare än en 8 portars!

Intels välrenommerade 10 Gbe krets är gjord på 90nm (ja nittio). Om man kikar på en modern embedded SoC så tillhandahåller de ett par 10Gbe portar som drivs från en flugskit i hörnet på kretsen. Det handlar om marknadspositionering. Jag trodde att det måste ändra sig med de nya trådlösa nätverksstandarderna som ger möjlighet till >1Gbps och därför behöver bättre matning än 1 Gbe. Men icke.

Och det är inte säkert att de nya routrarna ändrar på det särskilt snabbt. Marknaden är till för att mjölkas. Snarare verkar det som att de nya standarderna kommer att användas för att försöka lyfta routerprisnivån rejält.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pepsin:

Beror väl på vad det är för enhet. Lite opraktiskt att gå omkring med en fiberkabel dinglande ur surfplattan.

Lika onödigt oanvändbart som en översnabb wifianslutning i en enhet man inte har nytta av att koppla upp så snabbt, 100Mbit räcker och blir över för den typen av enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onedayumay:

Tycker Wifi 6 strulat rejält när jag försökt använda det så man blir ju inte direkt jättesugen på nya grejer när 6an funkat så tveksamt.

Iaf på min Oneplus 10 Pro. Den kopplar upp men tappar lika snabbt anslutningen igen. kör enbart på 2.4 ghz nu och det funkar bra.

Det har nog inget med wifi6-specen att göra utan nåt med din router eller telefon...