Vad ska jag sätta före @ i min nya e-postadress FORNAMN.nu

Permalänk

Vad ska jag sätta före @ i min nya e-postadress FORNAMN.nu

E-postadresser ska se bra ut. Nu har jag köpt domännamnet FORNAMN,nu där FORNAMN är mitt verkliga förnamn.
Nu vill jag kolla med er forumvänner vad ni tycker jag ska använda före själva snabel-aet...

Gör även en omröstning för säkerhets skull! Tusen tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

jag@fornamn.nu

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

iam@fornamn.nu

Permalänk
Medlem

contact@fornamn.nu

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Namnet på den du ger ut adressen till.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Namnet på den du ger ut adressen till.

Intressant idé. Förutsätter en catch-all. min nuvarande plan på protonmail tillåter inte det tyvärr.

förtydligande
Permalänk
Medlem

efternamn@förnamn.nu

Permalänk
Medlem

"Det låter bra, kan du skicka mig ett mail på kuken@fornamn.nu så ska jag gå igenom avtalet"

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hjärnan, eller på engelska, där det både funkar i obestämd form och i bestämd form.
Hjärnan (at, vid) förnamn.nu

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

"Det låter bra, kan du skicka mig ett mail på kuken@fornamn.nu så ska jag gå igenom avtalet"

Jag får hålla med om att det kanske sänker min trovärdighet att använda den e-postadressen men jag är inte förvånad att många tycker att det är den e-postadress som jag borde använda.

Permalänk
Avstängd

Känns som vi har en klar vinnare.

Permalänk
Medlem

Om du ska driva någon form av affärsverksamhet så känns "info@" mest korrekt och formellt!

Permalänk
Medlem

ryssen@fornamn.nu

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Jag får hålla med om att det kanske sänker min trovärdighet att använda den e-postadressen men jag är inte förvånad att många tycker att det är den e-postadress som jag borde använda.

Lite självmål att ha med den som alternativ

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

"Mail" har nackdelen att du kommer få lov att bokstavera den. Mail? Mejl? Male?
info@ är kort och internationellt.

Jag kör 'mail' men med catchall och när jag söker på alternativa stavningar så inser jag att det var smart..

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Lite självmål att ha med den som alternativ

Ja eller hur!

Men jag kan se mig själv stå i kassakön och kassörskan (heter det så 2022?) frågar om "Är du medlem?" och jag ska tala om min e-postadress. Näe... hur bra den än är så kan det nog inte bli den ändå av praktiska skäl.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

"Mail" har nackdelen att du kommer få lov att bokstavera den. Mail? Mejl? Male?
info@ är kort och internationellt.

Jag kör 'mail' men med catchall och när jag söker på alternativa stavningar så inser jag att det var smart..

Jag var inne på just de tankebanorna också. Catchall hade varit bra men då måste jag köpa Protonmail Pro tror jag det heter. Det blir en hel del dyrare per månad. Samma sak med "epost" där någon kan få för sig att klämma in ett bindestreck utan att jag sagt det. Nej, det får bli något som inte kan missuppfattas.

Permalänk
Skrivet av era909:

contact@fornamn.nu

Där uppstår genast en risk att någon hör "kontakt" istället.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

efternamn@förnamn.nu

Den är inte dum alls men det blir allt för många personuppgifter. Bra i officiella sammanhang och ger trovärdighet. Tror ändå jag vill ha något som är aningen mer "anonymt".

Permalänk
Medlem

Givet användarnamnet så är ett oseriöst förslag rök[at]förnamn.nu.

Problemet med contact och kontakt kan du "lösa" med att välja det ena och lägga in ett alias för det andra, om det bara är att det skulle studsa det handlar om.

Permalänk
Medlem

GMAIL!

"Du kan nå mig på gmail snabel-a förnamn.nu"

Permalänk

OK, tack alla för roliga och intressanta förslag. Som jag sa så ingår inte catch-all för mitt nuvarande abonnemang på protonmail men jag har faktiskt hela 5 custom-adresser som jag kan lägga in på min nya domän FORNAMN.nu. Det betyder att jag kommer att använda flera av era förslag.

En annan jädrans bra sak är att det fungerar med alias även på min egna domän i Protonmail! Det betyder att jag kan ha en adress typ:

epost+ettalias@fornamn.nu. Till exempel här på Sweclockers så kan jag registrera mig med epost+sweclockers@fornamn.nu. Det är inte så dumt att ha det som regel när man registrerar sin adress på olika ställen. (Tyvärr påstår en del sajter att det är en ogiltig address om man har ett plustecken men det är ett falskt påstående)

Skrivet av LemonIllusion:

Namnet på den du ger ut adressen till.

Det kan jag ju nästan göra då! Ska bara fundera ut något coolare än "epost" att använda före plustecknet. kanske "from" eller något. Vilka möjligheter! Dyker det sen upp en massa spam i min inkorg kan jag ju lista ut vem som läckt mina personuppgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

GMAIL!

"Du kan nå mig på gmail snabel-a förnamn.nu"

Problemet med den i ett samtal är att det är inte säkert att den andra personen vet om dom skall skriva gaymail eller gmail.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Hur går man tillväga för att köpa sig en egen e-post adress?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BadNewsBrod:

Hur går man tillväga för att köpa sig en egen e-post adress?

Du köper en domän som du sedan pekar till valfri mailtjänst.

Permalänk
Inaktiv

Om du kör på info@fornamn.nu...

...Det låter som att du identifierar dig som en kundtjänst

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Om du kör på info@fornamn.nu...

...Det låter som att du identifierar dig som en kundtjänst

Håller med. Det låter inte bra!

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Hur går man tillväga för att köpa sig en egen e-post adress?

Jag köpte min domän på Simply.com Jag har inte handlat av dom tidigare men är helt nöjd med administrationsmöjligheterna och de har dyndns också.

Sen har jag nyligen migrerat från en av de större gratistjänsterna för e-post till Protonmail. Jag betalar för deras Plus-tjänst och är helnöjd hittills. Saknar dock sökmöjlighet i kalendern vilket jag tycker borde finnas. Är man ointresserad av ifall ens e-post analyseras så kan man lika gärna köra med GMail. Men det är en annan diskussion som förtjänar en egen tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Jag köpte min domän på Simply.com Jag har inte handlat av dom tidigare men är helt nöjd med administrationsmöjligheterna och de har dyndns också.

Sen har jag nyligen migrerat från en av de större gratistjänsterna för e-post till Protonmail. Jag betalar för deras Plus-tjänst och är helnöjd hittills. Saknar dock sökmöjlighet i kalendern vilket jag tycker borde finnas. Är man ointresserad av ifall ens e-post analyseras så kan man lika gärna köra med GMail. Men det är en annan diskussion som förtjänar en egen tråd.

Men tillexempel, om jag köper ”hejhej.se” när och hur ska jag fixa hejhej@hejhej.se ?

Är helt novis inom detta!
Tack för svar

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

honeypot@fornamn.nu