Permalänk

Hållbarhet SSD

Tjena!

Jag läser till höger och vänster att SSD ska vara så himla pålitligt, och diskarna ska hålla såååå länge.

Nu har en till disk crashat för mig och det är den tredje i ordningen sedan SSD diskar blev standard, denna gång en Samsung EVO 840. De förra som crashat var Corsair och något annat märke som jag har glömt, typ OMZ eller något sånt.

Börjar bli lite smått irriterad, vilar det en förbannelse över mig eller är det någon annan som har upplevt något liknande?

Permalänk
Medlem

Mina 840 pro börjar bete sig.
De har inte särskilt extrem mängd skriven data utan gissar på ålder.
Något i chippen ger upp. Behöver inte ens vara rena crc fel utan de blir bara knasiga

Permalänk
Medlem

Gör du många skrivningar till hårddisken? Om inte så är det väldigt ovanligt med att hårddiskar säckar ihop.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Helt klart en förbannelse över dig!

Nej men SSD's pålitlighet är nog mer att de inte har mekaniska diskar i sig som kan ta skada vid en smäll t.ex.

Däremot så har de väl en max kapacitet för hur mycket den kan skriva/läsa innan de lägger av om jag inte minns fel?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Finns några knep:
MTBF är högre ju större disken är. Beror på att slitaget fördelas på fler minneskretsar. Knepet är alltså att skaffa en stor SSD. Som man inte fyller, utan kör kanske "halvtom". Har ännu inte haft någon SSD som havererat, och den första jag köpte 2010 lever fortfarande. Eller senast jag kollade då, den ligger i en "parts-bin". Dvs. reservdelslåda. En intel på 160GB har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Tror jag bara haft en enda som varit lite buggig och det var en Intel 540s 240GB. Annars har inte en enda gått sönder.
Ja det kan vara otur då jag har haft samma otur med Seagate hårddiskar. Allt jag köper av det märket pajar på något sätt så köper aldrig mera Seagate produkter

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Enda SSD disk som dött för mig var en OCZ Agility 3 60 GB ca 2012-2013. Den dog typ inom ett år. Alla andra SSD diskar jag haft fungerar ännu, inkl dem jag kört som cache disk i min Unraid server.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB 6000MT/s, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Avstängd

Enda gången jag fått problem var med en gammal liten disk som jag sen använde som scratch-disk ett tag, vilket nog slet på den en hel del. Väldigt trevligt så länge det funkade i alla fall, och så mycket annat kan man väl inte ha en 60GB SSD till egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carnalito:

Tjena!

Jag läser till höger och vänster att SSD ska vara så himla pålitligt, och diskarna ska hålla såååå länge.

Nu har en till disk crashat för mig och det är den tredje i ordningen sedan SSD diskar blev standard, denna gång en Samsung EVO 840. De förra som crashat var Corsair och något annat märke som jag har glömt, typ OMZ eller något sånt.

Börjar bli lite smått irriterad, vilar det en förbannelse över mig eller är det någon annan som har upplevt något liknande?

Om du har möjlighet, prova "Power cycling"-metoden.

Du kan läsa mer här: https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/

Det är enklare att utföra på diskar med SATA-gränssnitt än M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av carnalito:

Du tänker på OCZ tror jag? De diskarna var kända för att vara mindre pålitliga...
Och Evo 840 serien var väl första generationen TLC diskar, som hade dokumenterade prestandaproblem över tid?
Så du har kanske haft lite oflyt i vilka diskar du köpt... Och all elektronik kan paja!
Högst sannolikt inget onaturligt
...
Och sen beror det på hur du använder dem förstås, som nämnts i tråden redan...
Skrivningar sliter på diskarna, men å andra sidan om de ligger helt orörda lång tid så kan de tappa data av det också.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Du tänker på OCZ tror jag? De diskarna var kända för att vara mindre pålitliga...
Och Evo 840 serien var väl första generationen TLC diskar, som hade dokumenterade prestandaproblem över tid?
Så du har kanske haft lite oflyt i vilka diskar du köpt... Och all elektronik kan paja!
Högst sannolikt inget onaturligt
...
Och sen beror det på hur du använder dem förstås, som nämnts i tråden redan...
Skrivningar sliter på diskarna, men å andra sidan om de ligger helt orörda lång tid så kan de tappa data av det också.

Bra svar, ja OCZ var det ja, den första disken som pajjade. Nu, som sagt, uppe i nummer tre. De första två räknade jag bort som oflyt / barnsjukdomar, men nu jävlar är det ju nåt galet?!

Kollade min C:\i CrystalDiskInfo och den ligger på 99% trots att den är äldre och mindre använd en den trasiga, så det är knappast så att den är "överanvänd"..

Symtom för alla tre diskar har ju varit typ samma; Sporadiska problem med fil x som start, sedan reboot, funkar igen. Sporadiska problem lik denna (i ett halvårs tid), sedan börjar de riktiga problemen, hela kataloger försvinner, och stundtals är kataloger fulla av filer tomma (men sedan finns där efter reboot), OS tolkar disken som RAW, stundtals hittar datorn inte disken alls, och nu är det senare mer ett permanent tillstånd snarare än spodiskt. Givetvis drog jag kopior av det viktigaste när problemn började uppstå, men ändå sjukt irriterande. Har två 2st snurrande diskar sen dackefedjden som fortfarande snurrar och har nu överevt 3 st SSD.

Jag tycker hela grejen är märklig, och jag känner mej smått förolämpad.

Permalänk
Skrivet av Viita:

intressant, testar detta as we speak! Tack!

Permalänk
Avstängd

Har en Samsung 830 i en RAID0 som har några omplacerade block.

Har även en Samsung 850 Pro 1TB i en RAID10 som är i drift 24/7/365 sedan år 2015(73% livslängd kvar) som hade 24 omplacerade block i vintras(vet ej hur många idag) men dom övriga 3 i samma uppsättning har inget sådant men ändå motsvarande livslängd och samma ålder på dom och tagna i drift samtidigt.

Har två stycken 840 Pro i RAID0 men den burken startas så sällan så dom pajar nog aldrig där.

Så det verkar lite på tur/otur/miljö(temperatur/fukt)/slitage som står bakom problemen. Om dina sitter i samma burk så kan man misstänka nätdelen(inte för att jag säger att det är den).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Min första SSD, en OCZ Vertex, har nu nyligen börjat bete sig. Köpte senare en annan disk, OCZ Octane, till ett projekt som avstannade. När jag väl skulle använda den efter typ nått år, så funkade den inte alls.

Nyligen skulle jag även plugga in en Samsung 840 Pro jag inte använt på nått år. Funkade perfa sist jag använde den, men nu stendöd.

De är inte pålitliga för långtidslagring!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av carnalito:

Tjena!

vänta nu, en SSD som kom 2013, och var ersatt med 850 evo 2014 och som dessutom har varit smkänt småstrulig i typ 4 år?
Corsair och OCZ etc av första generationerna var ju ökänt struliga, 840 evo har jag varit medveten om som en strulig disk sen typ 2016.

nej, du är har inte en förbannelse över dig, du bör vara småglad att 840 evon levt såpass länge den gjort, och antagligen typ 8 års livslängd på en SSD är väl inte speciellt dåligt?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Min första SSD, en OCZ Vertex, har nu nyligen börjat bete sig. Köpte senare en annan disk, OCZ Octane, till ett projekt som avstannade. När jag väl skulle använda den efter typ nått år, så funkade den inte alls.

Nyligen skulle jag även plugga in en Samsung 840 Pro jag inte använt på nått år. Funkade perfa sist jag använde den, men nu stendöd.

De är inte pålitliga för långtidslagring!

Om disken dyker upp i UEFI/BIOS, testa "Power Cycling"-metoden.
Det är inte helt ovanligt att minneschipen blir korrupta men kontrollern fungerar fint.
Dyker den över huvud taget inte upp i UEFI/BIOS så är det nog problem med kontrollern på disken.

Skrivet av Viita:

Permalänk
Skrivet av carnalito:

intressant, testar detta as we speak! Tack!

Huh, sjukt, HD'n är tillbaka. Tackar!! Men jag frågar mig för hur länge?; Jag gillar ju IT av andlening att saker antingen är på eller av. Detta är hokus-pokus :-/

Permalänk
Medlem

Det är slumpmässigt - det du råkar på kan ske även på rätt nya SSD/NVMe-diskar om strömmen försvinner i ett smalt tidsfönster (på kanske enstaka millisekunder som du precis träffade) i SSD när den jobbar med något kritiskt och det blir korrupt om strömmen försvinner just då... med andra ord varenda gång du stänger av datorn eller försätter sig i sleepläge så kan det vara det sista du ser av din data på SSD med en sannolik av 1/10000 eller så - som att trycka av pistolen mot tinningen i rysk roulette - varje gång!

På Enterprise-SSD (och även extern USB-SSD-lagring som Samsung T7 då glapp i USB-sladd och glitch i strömmatningen är en reell risk) har man extra kondingar i lagringen som ger ström tillräckligt länge för att hinna gå i 'safe-mode' om strömmen skulle försvinna plötsligt - sådant finns inte på konsument-SSD/NVMe - och därför kan man få dessa 'blixt från klar himmel' SSD-död precis när som helst men kanske med en sannolikhet av 1 per 10000 gånger - inträffar aldrig när du försöker framkalla situationen men inträffar alltid när du har den livsviktiga dokumentet eller din kod till din bitcoin-wallet som det bara finns i en enda exemplar av och förändrar ditt liv till det värre om den förloras...

snurrdiskar har ytterst sällan denna 'osäkra' beteendet att bara tvärdö...

---

Att strömsätta utan att data-ledare är inkopplad är för SSD en 'last resort' beteende för att reparera sig själv om möjligt och sker bara när den inte är inkopplad till någon host-kontroller eller PCIe-buss utan dataledarna dinglar fritt med öppen port då i det läget under reparation (inklusive att rädda och skriva om sin egna firmware till mer läsbar version) inte får bli störd av några interrupt och motsvarande medans den kör resque på sig själv.

Det är heller ingen garanti att användarens data är kvar efter detta, så, backup, backup, backup!!!

Permalänk
Medlem

Låt oss kalla det de "korrupta minnescellernas underbara värld".

Det "Power Cycling"-metoden gör är att det startar upp någon form av diagnostiskt program som finns inbyggt på SSDn så länge den inte får anrop från moderkortet via SATA-kabeln.
(Det kan kräva lite mer handpåläggning för att få en mSATA eller M.2-disk att gå in i detta läge.)
Har du riktig otur kan du få en disk som är korrupt redan från affären där denna metod fungerar.
Vet dock ej om precis alla SSDer har ett diagnostiskt program eller ej.

Tittar man på underlänkar på sidan så inser man snart att SSDer inte alls är så "säkra" som man kanske trott.
Det finns väldigt många fördelar med SSDer men till skillnad från mekaniska hårddiskar så är SSDer särskillt utsatta när det kommer till plötsliga strömavbrott.

Man kan tex läsa att ett strömavbrott kan leda till att SSDn blir korrupt. Detta har med desigen för strömförsörjning i SSDerna att göra. Man kan även läsa att vissa tillverkare monterat gigantiska kondensatorer på SSDerna för att undvika problem som kan uppstå vid plötsligt strömavbrott. Främst enterpriseSSDer.
Sådant som man verkligen vill spara bör därför sparas på en mekanisk hårddisk.

Permalänk

OK, tack för matnyttig info, mycket av detta hade jag ingen aning om.

Nu bor jag i ett land där strömmen går då och då, och det skulle förklara det hela. Dock bodde jag ju i Svedala när min andra diskar pajade, men dom ligger nog i nån skrotlåda nånstans, dessa kanske också kan revivas! (Eller också är det bara så som @Bellerefon nämnde, att de bara är skräp helt enkelt.

Med tanke på att strömavbrott mördar SSD:er så kanske det läge att införskaffa en UPS? Någon som har nåt tips på en vettig sådan?

Permalänk
Medlem

@carnalito: När det gäller din 840 EVO, hade du uppdaterat firmware på den? Den har ju som sagt ett ökänt problem där prestandan degraderas med tiden p.g.a. att minnescellerna tappar laddning, ibland så illa att den helt slutar fungera. Samsung fixade dock detta med ett nytt firmware.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av carnalito:

OK, tack för matnyttig info, mycket av detta hade jag ingen aning om.

Nu bor jag i ett land där strömmen går då och då, och det skulle förklara det hela. Dock bodde jag ju i Svedala när min andra diskar pajade, men dom ligger nog i nån skrotlåda nånstans, dessa kanske också kan revivas! (Eller också är det bara så som @Bellerefon nämnde, att de bara är skräp helt enkelt.

Med tanke på att strömavbrott mördar SSD:er så kanske det läge att införskaffa en UPS? Någon som har nåt tips på en vettig sådan?

Om du inte bor i Sverige så får du väl leta lokalt så att du får nått som både är tillgängligt och passar elsystemet i landet du befinner dig.
UPSer är inget som är smidigt att frakta ens om de elektriskt skulle passa för de har batterier med syra i och betraktas då som farligt gods.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte bor i Sverige så får du väl leta lokalt så att du får nått som både är tillgängligt och passar elsystemet i landet du befinner dig.
UPSer är inget som är smidigt att frakta ens om de elektriskt skulle passa för de har batterier med syra i och betraktas då som farligt gods.

Tjena, jag bor i Spanien, det är samma som i Sverige. En lätt sökning på "UPS" hos amazon.es genererade ett gäng resultat. APC har jag sett förut, är detta märke att föredra?

Permalänk
Avstängd

APC Smart-UPS serie är att rekommendera. Ger en riktig sinusvåg.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

APC is generally considered de-facto standard for UPS (everything from consumer to large datacenter installations). But, there is some noise about APC misconfiguring battery charging on purpose to force you to replace batteries more often. I personally have 2 APC ES 700 devices and batteries do seem to die every 1-2 years, while Panasonic datasheets for batteries I purchased said they should last 3-5 years in UPS. In general, Eaton seems to be more recommended these days, by actual sysadmins/infra engineers using these devices.

Visa signatur

If it's not broken, don't fix it.