Intel Alder Lake-HX med stöd för överklocking sägs släppas i veckan

Permalänk
Melding Plague

Intel Alder Lake-HX med stöd för överklocking sägs släppas i veckan

De nya laptop-processorerna sägs vara baserade på vanliga Alder Lake och ska ha en bas-TDP på 55 W och en boost-TDP på hela 157 W.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad refererar intels ’55w’ till i en laptop? Jag ser alltid siffror långt över 100W ibland även för lågeffekts-cpuerna. Turbolägena är ju automatiska och alltid där, så det är ju den TDPn som borde anges, alltså den vid full load, något enligt följande:

1. Idle
2. Single core full load
3. Multi core full load
4. Lång tids belastning

Blir lite trött på dessa lögner bara, de vill bara vinna benchmarks med falska höga prestandasiffror och få det att verka som de är batterieffektiva också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad refererar intels ’55w’ till i en laptop? Jag ser alltid siffror långt över 100W ibland även för lågeffekts-cpuerna. Turbolägena är ju automatiska och alltid där, så det är ju den TDPn som borde anges, alltså den vid full load, något enligt följande:

1. Idle
2. Single core full load
3. Multi core full load
4. Lång tids belastning

Blir lite trött på dessa lögner bara, de vill bara vinna benchmarks med falska höga prestandasiffror och få det att verka som de är batterieffektiva också...

Håller med. Jag är inte heller intresserad av att veta hur mycket en dator/processor "drar" när den INTE används. Alltså när den inte jobbar. Vad gör man med datorn när den bara drar 55W? Tittar på skrivbordet?

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem

inte för att vara så men måste man inte ha en ganska biffig kylare om man ska kyla 150w i laptopformat?... hade ju varit mera kylare än dator vid dessa uttag..

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

1. Idle
2. Single core full load
3. Multi core full load
4. Lång tids belastning

Skrivet av kaimor:

Håller med. Jag är inte heller intresserad av att veta hur mycket en dator/processor "drar" när den INTE används. Alltså när den inte jobbar. Vad gör man med datorn när den bara drar 55W? Tittar på skrivbordet?

Det är ju TDP som refereras till, vilket inte säger hur mycket den drar, utan hur mycket värme som måste transporteras bort vid full last.
Det vill säga 55W vid bas-klock och upp till 157W vid full boost.

Vid idle så drar den genereras bara en bråkdel av den värmen och förbrukningen av CPUn är nog inte mer än några W.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_design_power

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

1. Idle
2. Single core full load
3. Multi core full load
4. Lång tids belastning

Jag är inte säker.
Men kan vara så att 55W är det som gäller vid långvarig konstant belastning och upp till 157W är kortare belastning.
Rimligtvis borde idle ligga betydligt lägre.

Undrar hur stor prestandaskillnaden blir mellan Alder Lake P serien och HX serien.

157W (HX) är ca 2,45 gånger mer än 64W (P),
men jag tvivlar på att HX är 2 till 2,4 gånger snabbare än P serien.

Skrivet av Selmalagerlöf:

inte för att vara så men måste man inte ha en ganska biffig kylare om man ska kyla 150w i laptopformat?... hade ju varit mera kylare än dator vid dessa uttag..

De flesta datorer med Alder Lake HX kommer troligtvis ha ett grafikkort också.
Så där kanske du har ytterligare 100W eller mer.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 12700h blir 100c efter bara uppstart av datorn så lär detta bli intressant hur dom ska lösa det 12700h i Ge76 går upp till 135w PL2 och 110PL 1. Och det funkar väl sådär 😂 fick ställa ner till 45w för att ens spela med ett gpu som samtidigt ska ha 150w. Ändå ligger CPU runt 75-80c.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Turbofrekvens och överklockning är ganska orelevant då allt kommer bero på om tillverkaren tillåter detta, och att man kan ta bort begränsningarna. Kan man det och hålla en all core på 4.6 vid belastning skulle det vara fint och inom 150w skulle jag tro. Om tillverkaren därtill har ett väldigt bra kylsystem kanske man kan dra det högre. En basfrekvens på 2.3 med en högpresterande processor, och jag antar denna är ägnad åt spel, är så osexigt det kan bli.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Turbofrekvens och överklockning är ganska orelevant då allt kommer bero på om tillverkaren tillåter detta, och att man kan ta bort begränsningarna. Kan man det och hålla en all core på 4.6 vid belastning skulle det vara fint och inom 150w skulle jag tro. Om tillverkaren därtill har ett väldigt bra kylsystem kanske man kan dra det högre. En basfrekvens på 2.3 med en högpresterande processor, och jag antar denna är ägnad åt spel, är så osexigt det kan bli.

Precis, kolla Andrés test på framsidan just nu, det är helt klart chassi/kylare som avgör prestandan och hur tolerabel en laptop är idag, inte chippets spec

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

1. Idle
2. Single core full load
3. Multi core full load
4. Lång tids belastning

TDP spelade ut sin roll väldigt länge sedan. Intels TDP verkar vara ett värde som Intel bara har för att göra Dell, HP, Lenovo osv. glada.
Med tanke på hur varma "vanliga" bärbara blir ibland, så kommer de som är baserade runt de här processorerna bli datorer som får stå på ett skrivbort för att dom ska gå att använda vid full belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

TDP spelade ut sin roll väldigt länge sedan. Intels TDP verkar vara ett värde som Intel bara har för att göra Dell, HP, Lenovo osv. glada.
Med tanke på hur varma "vanliga" bärbara blir ibland, så kommer de som är baserade runt de här processorerna bli datorer som får stå på ett skrivbort för att dom ska gå att använda vid full belastning.

Men någon skillnad måste det väl fortfarande göra?

Exempelvis
Core™ i7-1265U Processor
# of Performance-cores 2
# of Efficient-cores 8
Total Threads 12
Max Turbo Frequency 4.80 GHz
Performance-core Max Turbo Frequency 4.80 GHz
Efficient-core Max Turbo Frequency 3.60 GHz
Cache 12 MB Intel® Smart Cache
Processor Base Power 15 W
Maximum Turbo Power 55 W
Minimum Assured Power 12 W

En sån måste vara strömsnålare än dessa Alder Lake-HX.
Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men någon skillnad måste det väl fortfarande göra?

Exempelvis
Core™ i7-1265U Processor
# of Performance-cores 2
# of Efficient-cores 8
Total Threads 12
Max Turbo Frequency 4.80 GHz
Performance-core Max Turbo Frequency 4.80 GHz
Efficient-core Max Turbo Frequency 3.60 GHz
Cache 12 MB Intel® Smart Cache
Processor Base Power 15 W
Maximum Turbo Power 55 W
Minimum Assured Power 12 W

En sån måste vara strömsnålare än dessa Alder Lake-HX.
Eller?

Ja, det är den nog garanterat, men problemet är att det är ett mått på värmeutvecklingen, vilket inte berör konsumenter på samma sätt som det gör tillverkarna av datorer. Bygger man sin egen dator är det knappast ett mått man kan lita på längre, eftersom nästan alla processorer i dagsläget har olika turbo-funktioner som gör att processorerna producerar mer värme än vad TDP värdena anger.
Det behövs ett mer pålitligt mått som mäts på samma sätt oberoende av processortillverkaren.

Permalänk
Medlem

Köp en laptop, få en stovetop på köpet?

Jag hade en Asus ROG G751JY med en Intel i7-4720HQ (47W TDP) och ett GeForce GTX 980M (100W TDP). Det chassit hade väldigt rejält tilltagen ventilation med två stora hål på bakkanten, där CPU/GPU kyldes separat av varsin heatpipe/fläkt (lånad bild).

Den hade väl en acceptabel ljudnivå för den kylprestandan, men om man ska klämma in en CPU på upp till 157W TDP samt att mobila RTX 30-serien har upp till 150W TDP så lär det ju behövas någon design som ser ut att någon installerat två medelstora Pratt & Whitney baktill.