Finansinspektionen vill sätta Bank ID under statlig tillsyn

Permalänk
Skrivet av anon32713:

Aaah... Staten ger sig i kast med att fixa något som inte är trasigt. Vad kan gå fel?

Antagligen handlar det ändå inte om "skydd" utan om kontroll - om statlig makt.

Nyhet för dig: det har redan strulat flera gånger så det här en bra nyhet.
Vad menar du att staten skulle kontrollera för övrigt?

Permalänk
Medlem

Att tjänster som Bankid och Kivra är i händerna på privata aktörer är helt sjukt med tanke på hur viktiga de är. Men å andra sidan har ju många politiker inget omdöme utan skänker bort viktiga register åt östeuropeiska länder. Så vad är egentligen värst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Statlig E-Legitimation borde ha skapats för över 10 år sedan.

Det var meningen att vi i år skulle få ett nytt statligt ID-kort med statlig e-legitimation på, och det skulle ha en högre "tillitsnivå" än BankID.
Men det har tydligen blivit försenat.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, men för att komma fram till kundtjänst behöver jag bankID.

Telia krävde också BankID för att säga upp abonnemang hos dem, senast jag kollade.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning, äntligen.

E-legitimation SKA vara 100% statligt, med exakt 0 alternativ, det är en ren självklarhet.

Bank-ID borde inte ens få finnas, det är helt galet att en grupp banker ska få hantera detta. Freja är inte bättre, det är fortfarande ett privatbolag som just pga att det är privat inte borde ha tillstånd att hantera detta (och de lagrar dessutom även foto, vilket gör det ännu värre).

Ja, Bank-ID är otroligt smidigt, jag har haft det så länge det har funnits och använder det så gott som varenda dag, men jag har alltid ansett att det SKA vara 100% statligt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon32713:

Aaah... Staten ger sig i kast med att fixa något som inte är trasigt. Vad kan gå fel?

Antagligen handlar det ändå inte om "skydd" utan om kontroll - om statlig makt.

Klart det handlar om kontroll.

Att något så samhällsviktigt som bank ID inte kontrolleras direkt av staten redan är inget annat än smått sjukt.

Det är inte till någons fördel att det ligger i kapitalismen och bankernas egna händer. Givetvis ska staten ha full insyn och kontroll över samhällsviktiga funktioner.

Ibland måste man fixa saker som inte är trasiga (som att insyn saknas( för risken att det går åt helvete är för stor.

Permalänk
Medlem

Lustigt att den här nyheten kom just idag när jag förnyade BANK-ID'et.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ett steg i rätt riktning, äntligen.

E-legitimation SKA vara 100% statligt, med exakt 0 alternativ, det är en ren självklarhet.

Bank-ID borde inte ens få finnas, det är helt galet att en grupp banker ska få hantera detta. Freja är inte bättre, det är fortfarande ett privatbolag som just pga att det är privat inte borde ha tillstånd att hantera detta (och de lagrar dessutom även foto, vilket gör det ännu värre).

Ja, Bank-ID är otroligt smidigt, jag har haft det så länge det har funnits och använder det så gott som varenda dag, men jag har alltid ansett att det SKA vara 100% statligt.

Så varför har inte staten utvecklat en e-legitimationstjänst som accepteras av statliga myndigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

But who watches the watchers?

I Sverige är det domstolarna.

Permalänk

Vet inte hur det funkar i Estland. Men vad jag hört är de ett föregångsland när det gäller just dessa bitar.

Hoppas det är så och att vi följer dem. Och tar hjälp av dem om nödvändigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så varför har inte staten utvecklat en e-legitimationstjänst som accepteras av statliga myndigheter?

För att staten inte kan upphandla ett skit utan att det blir en katastrof.

Dålig beställarkompetens och hög tröskel att delta i upphandlingar skapar en giftig cocktail som dödar innovation och förstör pengar i ett svart hål.

Permalänk
Medlem

Danska motsvarigheten NemID (snart MitID) ägs av staten och är gratis att använda av företag för att identifiera med. Förstår inte varför BankID inte fungerar likadant.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför inte stoppa i ID-kortet i en kortläsare likt bankdosor gör? ID-korten har ju redan chip.

Det du beskriver är Telias e-legitimation som fanns på nationella ID-kortet ett tag. Blev aldrig någon hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Dålig beställarkompetens och hög tröskel att delta i upphandlingar skapar en giftig cocktail som dödar innovation och förstör pengar i ett svart hål.

Vad jag förstått, är lagstiftningen snårig, så det blir nästan omöjligt att göra bra upphandlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför inte stoppa i ID-kortet i en kortläsare likt bankdosor gör? ID-korten har ju redan chip.

Det praktiska utförandet vet jag inte vad som är bäst, funktion skall styra. Chippen i ID-kort tror jag inte är säkra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Vad jag förstått, är lagstiftningen snårig, så det blir nästan omöjligt att göra bra upphandlingar.

Det var det jag menade med "hög tröskel".

De enda anbuden som kommer in är från de stora IT-jättarna som klarar av att navigera snårigheten, men som inte nödvändigtvis är särskilt bra på innovation och effektivitet, till lägst möjliga pris genom att de som faktiskt gör jobbet ofta har låg kompetens, outsourcade, eller inte har något att säga till om eftersom allt är spikat i förväg exakt hur det ska se ut, idiotiskt än det må vara.

Permalänk
Medlem

Låter bra, är väl något ryssarna vill slå ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Precis.

Men nu när bankerna har gjort grovjobbet under ett par decennier så ska staten valsa in och ta kontrollen för att undvika något som 1) inte har hänt BankID och 2) som staten själva uppvisat att de inte behärskar?

Permalänk
Medlem

Ja då kanske vi äntligen kan få körkortet digitalt också?!
Jag tycker allt med legitimation och ID vara under statlig tillsyn oavsett digitalt eller fysiskt.

Permalänk
Avstängd

Hade gärna sett ett eID som är decentraliserat, inte styrs utav en enskild organisation men där en grupp representanter sätter regelverket. Och som fungerar även på operativsystem som bl.a. Linux, FreeBSD och gärna flera andra POSIX OS.

Version 2 hade kunnat bidra till att man hade kunnat slänga sitt pass och enbart använda eID när man skall in genom passkontrollen i U.S.A eller Chile eller något annat utvecklat land.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

En såpass livsnödvändig app borde man ha ordentlig koll på ja men vet inte om svenska staten som ägare skulle göra mig lugn.. snarare tvärt om

Permalänk
Medlem

Smått kluven. Inte som t.ex. Polisen gjort ett bra jobb med passen nu, felaktiga namn på pass och låter sig ägas av bottar som bokar alla tider. Dvs. bara för det är pappa staten så är inte det en garanti för bra funktionalitet.

Sen har ju bankID och t.ex. Swish strulat en hel del senaste halvåret, så är bra om sådana system som man i princip tvingar in folk i när det blir mindre och mindre kontanter då ska ha samma krav/säkerhet som just kontanter. Dvs. inte acceptabelt med alla jävla downtime som varit på sådana tjänster.

Så helst ser jag nog att det får fortsätta köras privat, men reglerat/uppbackat av staten för att t.ex. just hjälpa mot cyberbrott/attacker.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Väldigt bra genomgång av många konspirationer...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av micke1m:

Jaha så du loggar in med BankID för att få internetåtkomst. Inget jag behöver i alla fall så det är ännu frivilligt.

Det där var nog en väldigt avig och konstig tolkning. Jag har behövt identifiera mig med bankid vid flera tillfällen när jag har bett ISP göra ändringar till kontot, eller beställa felsökning. Hur får du det till att han måste logga in för att komma ut på internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det var det jag menade med "hög tröskel".

De enda anbuden som kommer in är från de stora IT-jättarna som klarar av att navigera snårigheten, men som inte nödvändigtvis är särskilt bra på innovation och effektivitet, till lägst möjliga pris genom att de som faktiskt gör jobbet ofta har låg kompetens, outsourcade, eller inte har något att säga till om eftersom allt är spikat i förväg exakt hur det ska se ut, idiotiskt än det må vara.

Håller med dig. Jobbade själv statligt för några år sedan, och upphandlingen av några enklare tester tog ca fem år och slutade med att vi fick några sämre tester, de flesta som innan, och något enstaka bra, nytt test. Plus att några bra tester, som vi hade haft, togs bort.

Sammantaget fem års upphandling som inte gav någon förbättring. Snacka om slöseri av resurser.

Permalänk
Medlem

Det bästa vore om man tog fram ett ramverk/API/standard skulle se ut och att fler aktörer därmed skulle kunna ska dessa appar. Det skulle göra oss mindre sårbara både inrikes om staten fick försig att stänga av "oliktänkande" men också ifrån cyber attacker då ett mindre centralliserat system är mindre sårbart.

På ett större plan tycker jag att man ska sträva efter så mycket anonymitet som möjligt dvs minska kraven på att legitmera sig. Alt tilldela grupp identiteter, kanske något i still med googles FloC.

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Statlig E-Legitimation borde ha skapats för över 10 år sedan.

Fast det fanns en sån sak för cirka 7-8 år sedan. Tror det kort och gott hette e-legitimation. Jag minns att jag använde det i alla fall.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Det i sin tur betyder att man inte kommer åt svenska myndigheter och nu med de nya reglerna, går det inte att boka tid för att skaffa nytt pass i Sverige, eftersom det krävs BankID för att boka en tid.
Det hela borde skötas av en non-profit, ungefär som Internetstiftelsen, även om det kanske inte är det bästa exemplet.

Fast det är faktiskt inte sant. Det står klart och tydligt på polisens hemsida att det går att lösa ändå om man kontaktar dem för de få som inte har bank-ID.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Kan ni håller er till diskussionsämnet utan att dra igång på sidospår? Vill ni snacka konspirationsteorier så finns det fler forum än bara SweClockers.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Det där var nog en väldigt avig och konstig tolkning. Jag har behövt identifiera mig med bankid vid flera tillfällen när jag har bett ISP göra ändringar till kontot, eller beställa felsökning. Hur får du det till att han måste logga in för att komma ut på internet?

Spelade dum för svaret betydde att man inte behöver BankID för internet. Det vet alla men man måste ju spela dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Jaha så du loggar in med BankID för att få internetåtkomst. Inget jag behöver i alla fall så det är ännu frivilligt.

Fungerar BankID utan internet?
Om det inte fungerar utan internet, hur kan man då använda det för att få internet om man inte har någon uppkoppling?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w