Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zarkov2:

Mitt gubbgnäll: Butiker som av någon anledning helt ignorerar skillnader i utbud och efterfrågan på vissa produkter.

Konkret exempel: Coops egna skivade Gouda ost i 400g paket. I princip alltid helt slut där jag handlar, medan det precis brevid är helt fullt med Edamer i samma typ av paket (få eller inga paket saknas). Någon som har insyn som kan förklara vad det är som går snett? Borde ju vara enkelt att få ut en varning från kassasystemet att man köper in för lite menar jag (lagersaldo nära 0 långt innan nästa inköp). Vad jag kan minnas har det varit samma sak nu i över ett år.

Behovet av Edamer fastslogs i senaste femårsplanen, du får byta ost eller vänta till nästa medlemskongress.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

Mitt gubbgnäll: Butiker som av någon anledning helt ignorerar skillnader i utbud och efterfrågan på vissa produkter.

Konkret exempel: Coops egna skivade Gouda ost i 400g paket. I princip alltid helt slut där jag handlar, medan det precis brevid är helt fullt med Edamer i samma typ av paket (få eller inga paket saknas). Någon som har insyn som kan förklara vad det är som går snett? Borde ju vara enkelt att få ut en varning från kassasystemet att man köper in för lite menar jag (lagersaldo nära 0 långt innan nästa inköp). Vad jag kan minnas har det varit samma sak nu i över ett år.

Coop är sämst, iaf där jag bor. I ena butiken har jag köpt semlor som hade sur grädde. Och salladsbaren var så gammal att de börja ruttna.
I den andra Coop butiken är det alltid mer personal än kunder. Hur fan kan en butik gå plus då? Dom springer runt o vänder på cornflakes paket och hejar på kunder.
Priserna på Coop är även högre än på t.ex Ica.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tompatomp:

Coop är sämst, iaf där jag bor. I ena butiken har jag köpt semlor som hade sur grädde. Och salladsbaren var så gammal att de börja ruttna.
I den andra Coop butiken är det alltid mer personal än kunder. Hur fan kan en butik gå plus då? Dom springer runt o vänder på cornflakes paket och hejar på kunder.
Priserna på Coop är även högre än på t.ex Ica.

Ja jag förstår mig verkligen inte på Coop (eller de som handlar där) heller. Men jag tror att det varierar, jag har varit i bra Coop-affärer, det är bara att alla runt där jag bor är skit; dyra, skitiga, oorganiserade, med ofta otrevlig personal. Det konstiga är ju att det liksom ska vara just ett kooperativ, vinsten går tillbaka in i företaget och så vidare, så varför är Ica så mycket billigare och bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

Ja mitt gnäll är liknande, på ICA Maxi där jag handlar har de satt i system att saker ska va slut av andra märken o så fyller de upp de hyllorna med deras egna märke istället… Börjar bli trött på att de ska mata ner sina egna saker i halsen på mig, men man orkar samtidigt inte åka runt o leta vilket de såklart vet om.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske dags att investera i en osthyvel?

Jag har en osthyvel, men sen fick jag reda på att man kan köpa skivad ost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

De kanske köper trippelt jämfört med Edamer men det tar ändå slut. Har du frågat?

I så fall är tre gånger mer Gouda också för lite. Nej, har inte frågat om just denna varan ännu.

Permalänk
Avstängd

Jag hatar att ”mina” butiker har slutat att sälja den färdigskivade boxholms borgmästarost.
Enligt mig den klart godaste osten

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Här kan jag väl gnälla på att det finns stationer på drivmedelsbolagens hemsidor där det anges att de har det när man söker, men i verkligheten saknas sådan pump. Men de hade säkert 98 innan pumplagen tvingade många att sätta dit E85-pumpar, för ofta blev det så att 98 försvann och blev E85 istället...

Inte helt allvarligt, men för att vara lite extra gubbig: var är röd 96?

Röd 96 försvann väl ungefär samtidigt som Saab 96.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag hatar att ”mina” butiker har slutat att sälja den färdigskivade boxholms borgmästarost.
Enligt mig den klart godaste osten

Prova Bredsjö Blå.
(OK, ostsnobb här)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

...pinsamt att inte kunna att 12 volt inte kan göra någon skada...

Detta påstående är ju uppenbarligen inte sant; tänkte jag när jag läste det. 12V kan göra MASSOR av skada! Jag måste hitta minst ett exempel, tänkte jag: och sen läste jag vidare i tråden och fann (minst) ett

Skrivet av Beginner:

…. en skiftnyckel gled ur overallen och la sig på båda polerna (innan skydden kom på polerna). Batteriet smällde och karln fick arslet bart då overallen blåste väck. …

@Aka_The_Barf Du blandar ihop lågspänning och "starkström": det ena har (faktiskt) inte med det andra att göra.

"Starkström" är all el "som kan vara farlig" (för person eller egendom (och husdjur, som vi sa förr: men de är numera inkluderade i egendom)) Det är oavsett om det är 130kV eller 1,5V (ja, ett vanligt 1,5V-batteri "kan" vara farligt för person och egendom: beroende på omständigheter)

Permalänk
Medlem

Min första känsla när ungdomarna pratar om att vara uttråkade eller rastlösa och inte ha något att göra:

Då är jag också fullt medveten om att jag själv var exakt likadan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Röd 96 försvann väl ungefär samtidigt som Saab 96.

Röd soppa försvann först i början av 2000-talet (om än med blyersättning istf bly), men jag minns inte om 96 fanns kvar hela tiden. Det fanns dock definitivt kvar in på 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Detta påstående är ju uppenbarligen inte sant; tänkte jag när jag läste det. 12V kan göra MASSOR av skada! Jag måste hitta minst ett exempel, tänkte jag: och sen läste jag vidare i tråden och fann (minst) ett

@Aka_The_Barf Du blandar ihop lågspänning och "starkström": det ena har (faktiskt) inte med det andra att göra.

"Starkström" är all el "som kan vara farlig" (för person eller egendom (och husdjur, som vi sa förr: men de är numera inkluderade i egendom)) Det är oavsett om det är 130kV eller 1,5V (ja, ett vanligt 1,5V-batteri "kan" vara farligt för person och egendom: beroende på omständigheter)

Nu tänkte jag på kroppslig skada vid direkt kontakt med båda plus och minus. Alla batterier kan smälla såklar med strömmen klarar inte att gå igenom kroppen för att göra skada. Så jag blandar inte något.

Det jag fann intressant är att många elekriker till och med tror att 12 volt är farligt att komma i kontakt med.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Dock använder många det som ett försvar när de varit otrevliga och mottagaren kan bli ledsen/upprörd varpå den som "skämtat" säger att kan du inte ta ett skämt eller? Du har ingen humor osv. Kan ju vara så enkelt att personen har varit otrevlig och försöker dölja det genom att kalla det för ett skämt. Det handlar inte om att vara lättkränkt utan att inte ta skit.

Igen, poängen är att det är kanske inte alltid ett skämt utan det kan rasistiskt, sexistiskt osv och då har mottagaren all rätt att säga ifrån och den som säger "skämtet" kan lyssna och försöka förstå. Det är att inkludera. Att du ska få dra blondinskämt handlar inte om att inkludera.

Over and out

Min mor hade en egen humor, kanske väldigt egen.
Om folk kom med ett uselt skämt så spände hon ögonen i dem och, om de då sa att "det var bara ett skämt" så svarade hon
"skämt? Tyckte du det var ett skämt? Jag tyckte det var o-för-skämt!".
Bindestrecken är där för att visa att hon pausade så det lät som "O för skämt".
Om folk då bad om ursäkt, vilket inte var ovanligt, så kom glimten i ögat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Röd soppa försvann först i början av 2000-talet (om än med blyersättning istf bly), men jag minns inte om 96 fanns kvar hela tiden. Det fanns dock definitivt kvar in på 90-talet.

Det var väl mest ironi i mitt inlägg.

Permalänk
Avstängd

Suck på folk som inte kan skriva en ordentlig ingredienslista..
Går inte ens att utläsa om smörgåstårtan innehåller mer än 13% pepparrot eller om det hör till något annat på citygross..

Citat:

Ingredienser: Skinkröra 24% (rökt skinka (griskött, salt, druvsocker (majs), syra (E325 E301), stabiliseringsmedel E451, kryddor, whisky, kryddextrakt (muskot), konserveringsmedel E250), majonnäs (rapsolja, vatten, ÄGGULA, SENAPsfrö, vinättika, socker, kryddor, stabiliseringsmedel (E412 E415), konserveringsmedel (E202 E211), turkisk yoghurt (pastöriserad GRÄDDE, MJÖLK, yoghurtkultur), lök, persilja, pepparrot (i vatten, rapsolja, salt, förtjockningsmedel E401, syra E330, konserveringsmedel (E223 E202 E211), rökkrydda (vatten, rökarom), förtjockningsmedel (E415 E412), rapsolja)), Bröd (VETEmjöl, vatten, sirap, rapsolja, siktat RÅGmjöl, surdeg(VETE), salt, jäst, VETEGLUTEN, druvsocker, mjölbehandlingsmedel (enzym)), Räkröra 14%(RÄKOR (Pandalus borealis), vatten, salt, syra E330, konserveringsmedel (E202 E211), majonnäs (rapsolja, vatten, ÄGGULA, SENAPsfrö, vinättika, socker, salt, kryddor, stabiliseringsmedel (E412 E415), konserveringsmedel (E202 E211)), CREME FRAICHE, matgrädde (GRÄDDE, emulgerings medel E471, modifierad majsstärkelse, stabiliseringsmedel (E466 E407)), pepparrot (i vatten, veg.olja, salt, förtjockningsmedel E401, syra E330, konserveringsmedel (E223 E202 E211), Dijonsenap (vatten, SENAPsfrö, ättikssprit, salt, syra E330, konserverings medel E224)), vitpeppar, rapsolja, förtjockningsmedel (E415 E412), Räkor 10%(Pandalus borealis), salt, syra E330, socker, konserveringsmedel (E211 E202), Rökt skinka 10% (helmuskel), salt, druvsocker (majs), syra (E325 E301), senap (vatten, SENAPsfrö, ättiksprit, socker, salt, kryddor), ströbröd (rismjöl, besanmjöl (kikärter), salt), stabiliseringsmedel E451, kryddor, kryddextrakt (muskot), konserveringsmedel E250, rökarom lönn/ek), Kokta ÄGG (i vatten, salt, syra (E330 E260)), Majonnäs (rapsolja, vatten ÄGGULA, vinättika, SENAPsfrö, socker, salt, kryddor, stabiliseringsmedel (E415 E412), konserveringsmedel (E202 E211)), citron, cocktailtomat, gurka, machesallat, dill och bladpersilja.

https://www.citygross.se/catering/smorgastartor/smorgastarta-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stgr:

Går inte ens att utläsa om smörgåstårtan innehåller mer än 13% pepparrot eller om det hör till något annat på citygross..

Vad händer när en smörgåstårta överskrider 13% pepparrot?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fy fasiken vad roligt att detta kom upp. Jag kollade nämligen själv EXAKT samma ingredienslista förra veckan, då en på jobbet slutade och vi skulle tacka av med smörgåstårta. Jag försökte dela upp alla underparanteser och liknande i notepad, men gav upp till slut. Det hela slutade med att jag gjorde en egen enligt detta recept: https://www.expressen.se/alltommat/blogg/daniellakatosz/2019/...

Blev mycket lyckat!

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snudge_B:

Fy fasiken vad roligt att detta kom upp. Jag kollade nämligen själv EXAKT samma ingredienslista förra veckan, då en på jobbet slutade och vi skulle tacka av med smörgåstårta. Jag försökte dela upp alla underparanteser och liknande i notepad, men gav upp till slut. Det hela slutade med att jag gjorde en egen enligt detta recept: https://www.expressen.se/alltommat/blogg/daniellakatosz/2019/...

Blev mycket lyckat!

Jag gjorde ett liknande försök.
Har varken tid eller ork att göra en 4-bitars

Permalänk
Medlem

Hur kan man få för sig att plocka bort rondeller och ha en obevakad korsning istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Hur kan man få för sig att plocka bort rondeller och ha en obevakad korsning istället.

Inväntar cirkulationsplatsmänniskorna med spänning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vill också gnälla på cirkulationsplatsfascisterna, det må inte vara tekniskt korrekt att säga rondell men det är mycket vanligare i talspråk än "cirkulationsplats".

Som mekanikingenjör har jag fått lära mig skillnaden på skruv och bult, men inte fan klandrar jag de som säger M10-bult för det. Jag förstår ju fortfarande vad som menas.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Vad fan gör ni här? Lämna mitt forum & min cirkulationsplats omedelbart, annars hämtar jag tanten!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Enligt min körskollärare (för sådär 20 år sedan) så är det fler olyckor i en cirkulationsplats, men färre med allvarliga skador eller dödsfall. Jag tänker att antingen är tempot i den aktuella korsningen lågt av andra orsaker eller så har satanistiskt initiativ fått majoritet i kommunfullmäktige.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Som mekanikingenjör har jag fått lära mig skillnaden på skruv och bult, men inte fan klandrar jag de som säger M10-bult för det. Jag förstår ju fortfarande vad som menas.

Vad är skillnaden på skruv och bult då?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Vad är skillnaden på skruv och bult då?

En skruv har gänga, medan en bult inte har det utan ofta låses med sprint genom ett tvärborrat hål i änden.

Som sagt funkar det att kalla en skruv "bult", alla förstår ändå. Men i strikt tekniska termer är det fel.

Bult:

Skruv:

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

En skruv har gänga, medan en bult inte har det utan ofta låses med sprint genom ett tvärborrat hål i änden.

Som sagt funkar det att kalla en skruv "bult", alla förstår ändå. Men i strikt tekniska termer är det fel.

Bult:
https://www.wiberger.se/bilder/foton/pinnar/hcb-bult.jpg

Skruv:
https://content-eshop.optimera.se/wcsstore/OptimeraCAS/mm/22/001/159/352/OPT_P_05201_5003611_63_1_Full.jpg

Danke!
Vet att diskussionen om vad som (i folkmun) är skruv eller bult kan vara rätt infekterad.
En vän till mig hävdar att en skruv kan "dra ner sig själv" i materialet, medan en bult måste ha förgängat hål för att kunna användas exempelvis.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Danke!
Vet att diskussionen om vad som (i folkmun) är skruv eller bult kan vara rätt infekterad.
En vän till mig hävdar att en skruv kan "dra ner sig själv" i materialet, medan en bult måste ha förgängat hål för att kunna användas exempelvis.

Ja det finns många idéer, när jag var yngre och obildad kallade jag allt med sexkantshuvud bult och allt med spår- och krysshuvud skruv.

Fick först lära mig sanningen på LTH i kursen Maskinelement, trots det syndar jag ibland och säger bult ändå 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Bult:
https://www.wiberger.se/bilder/foton/pinnar/hcb-bult.jpg

Skruv:
https://content-eshop.optimera.se/wcsstore/OptimeraCAS/mm/22/001/159/352/OPT_P_05201_5003611_63_1_Full.jpg

Den övre är en länkbult och bara ett exempel på hur en bult kan se ut.

Permalänk
Inaktiv

Den här tråden får mig att minnas mitt gamla favorit program på TV som gick för EONER sedan, Griniga gamla gubbar.

Nu är man snart en själv, jag retar mig på allt, allra helst ungdomar och slackers.

Såg en Coop-anställd med Gällivare häng för inte så längesedan i Kungälv, jag blev faktiskt mer deprimerad än vad jag blev grinig och undrade var faen detta samhälle håller på att ta vägen.