Kaffeost är inte så galet som det låter

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kaffeost är inte så galet som det låter

För några veckor sedan, av någon oklar anledning, blev kaffeost en snackis på redaktionen. Jag tyckte att hela fenomenet var så pass intressant att det fick bli en beställning från Lappland att utsätta smakpanelen för!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av CymbalCrasher:

NEJ.

Permalänk
Medlem

Noterade att enligt Wikipedia görs kaffeost i Västerbotten med getmjölk? Aldrig hört talas om det. Någon som testat? Tillför det något? Känns som det kan ge en smak som i sammanhanget kanske inte är angenäm.

Gillar dock getost och kaffeost i övrigt.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av CymbalCrasher:

Smörkaffe är både usch och blä!

Permalänk
Medlem

VA ?!?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då måste jag få komma med ytterligare en sak som kan tyckas konstigt.
Stark öl korv och dricka kaffe till e fantastiskt gott

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

"Smaklöst fast smakar mycket."

Permalänk
Medlem

På finska heter det leipäjuusto eller juustoleipä. Direkt översatt blir det brödost eller ostbröd. Annars kan man helt enkelt kalla det för rackarns bra skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Då måste jag få komma med ytterligare en sak som kan tyckas konstigt.
Stark öl korv och dricka kaffe till e fantastiskt gott

Starköl, korv och kaffe eller stark ölkorv och kaffe?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Starköl, korv och kaffe eller stark ölkorv och kaffe?

Ursäkta särskrivningen.
Stark ölkorv och.... ja det får gärna vara starkt kaffe också för min del, kaffevatten e inget för mig

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Kaffeost är kärlek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

"Smaklöst fast smakar mycket."

Bra beskrivning även på freeway cola

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Då måste jag få komma med ytterligare en sak som kan tyckas konstigt.
Stark öl korv och dricka kaffe till e fantastiskt gott

Jag fick helt ärligt läsa ditt inlägg ett par gånger för att förstå.

Permalänk
Medlem

Var fan hittar ni alla konstigheter!? 🤣

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

fyfan

thats all folks

Permalänk
Medlem

Mmmm. Kaffeost, det är fin skit det!

Gillar den från Kangos allra bäst.

De finska varianterna brukar vara saltare, men det är gott det också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

På tal om kaffeost. Undrar om Dolmen och kaffe går bra ihop.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Var fan hittar ni alla konstigheter!? 🤣

Hrmpf, nekulturny!

Skrivet av ELF:

På tal om kaffeost. Undrar om Dolmen och kaffe går bra ihop.

Akta dig för kaffe med dopp bara.

Permalänk
Hedersmedlem

Skeptisk. Men så hemskt kan det inte vara? Inte värre än kaffe och en ostmacka till frukost, typ.

Hade nog provat lite försiktigt iaf.

Permalänk
Medlem

Inget större fel på kaffeost, kan bli sådant ibland hos föräldrarna el någon släkting. Men associerar det ännu mer med besök el något slags firande hos äldre där man dricker kaffe i små koppar med fat och sked.
Kaffeost är särskilt vanligt inte minst i gränstrakterna mot Finland, så högst sannolikt har det sitt ursprung österifrån.

Permalänk
Medlem

Vart illamående bara av att se det. Men har å andra sidan varken gillat kaffe med dop eller oboj med dop.
Jag hade nog testat att grilla den och servera med en tomat salsa. Bara för att jämföra med haloumi.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kaffeost är inte så illa som det låter. Det är rätt gott till och med.
(Till mitt försvar så är jag från Norrbotten och blev ofta bjuden på kaffeost av mor/farföräldrar )

Edit: ni lägger för mycket ost i kaffet om detska drickas efteråt. En, två bitar åt gången fick jag lära mig

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Entusiast

Kaffet såg ut som buljong efter att ha haft osten i sig...

Permalänk
Medlem

Hela min kropp ilar när jag tuggar på kaffeost. brrrr...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Det går att köpa finsk "leipäjuusto" (som blir brödost i översättning) på många Ica Maxi.

Testa att värma det i ugnen tills det blir lite mjukare, så har du på hjortronsylt. Omnomnom!

Permalänk
Medlem

Ojoj det där lät gött! Måste prövas i helgen! Ska försöka lura i dottern och exet

EDIT: Fråga, jag som inte gillar kaffe överhufvudtaget, blir osten ätbar när man doppat den i kaffet?

Jag kan gilla Irish Coffe med mycket whisky, grädde, choklad och lite kaffe..

Skrivet av Henkka:

Det går att köpa finsk "leipäjuusto" (som blir brödost i översättning) på många Ica Maxi.

Testa att värma det i ugnen tills det blir lite mjukare, så har du på hjortronsylt. Omnomnom!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Tänkte först på den här videon när jag såg titeln, men den är mer kaffe i ost än ost i kaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Ojoj det där lät gött! Måste prövas i helgen! Ska försöka lura i dottern och exet

EDIT: Fråga, jag som inte gillar kaffe överhufvudtaget, blir osten ätbar när man doppat den i kaffet?

Jag kan gilla Irish Coffe med mycket whisky, grädde, choklad och lite kaffe..

Där jag kommer ifrån doppar vi aldrig osten i kaffe. Har faktiskt aldrig ens prövat att göra det.

Jag åt det ofta som en ostbit på en skinkmacka när jag var liten, eller som just efterrätt med lite hjortronsylt.