Nybyggd dator - 12600k, Z690-P - Får inte igång GPU

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator - 12600k, Z690-P - Får inte igång GPU

Byggde ihop datorn igår.

Skärmen kickade aldrig igång på gpun, tänkte inte mer på det utan kopplade in mig på den interna istället.

Uppdaterar bios, kollar så alla drivers osv är installerade.

Går sedan in i enhetshantera och ser att datorn inte alls hittat mitt grafikkort, endast det inbyggda.
Försöker ändå på vinst och förlust installera AMDs drivers, men det går inte eftersom inget grafikkort hittas.

Dubbelkollar alla kablar, tar loss grafikkortet och monterar det igen.
Vid start så snurrar fläktarna och fortsätter snurra på grafikkortet men det postar inget och windows hittar inte det.

Det jag skall testa är att sätta grafikkortet i en annan pci, och sen är jag lost?

Har någon av er någon ide? Något i bios? Får grafikkortet för lite ström?

12600k, Z690-p, ddr5, seasonic psu och rx 6800 - Kör jag igpu fungerar datorn i övrigt bra, allt är helt nytt förutom grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Prova annan pci, annan dator, kolla så att du har gjort rätt med strömförsörjning.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem

Vad har du för PSU? Är det 2st 8pin connectors till grafikkortet? Jag hade själv problem med mitt pga bara en kabel från PSU som var splittad till 2st 8pin. Fixade ordning två olika kablar så funkar det som det ska istället.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

om du kan gå in i enhetshanteraren, låter det ju att du har kopplat in monitorn i Moderkortet utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Byggde ihop datorn igår.

Skärmen kickade aldrig igång på gpun, tänkte inte mer på det utan kopplade in mig på den interna istället.

Uppdaterar bios, kollar så alla drivers osv är installerade.

Går sedan in i enhetshantera och ser att datorn inte alls hittat mitt grafikkort, endast det inbyggda.
Försöker ändå på vinst och förlust installera AMDs drivers, men det går inte eftersom inget grafikkort hittas.

Dubbelkollar alla kablar, tar loss grafikkortet och monterar det igen.
Vid start så snurrar fläktarna och fortsätter snurra på grafikkortet men det postar inget och windows hittar inte det.

Det jag skall testa är att sätta grafikkortet i en annan pci, och sen är jag lost?

Har någon av er någon ide? Något i bios? Får grafikkortet för lite ström?

12600k, Z690-p, ddr5, seasonic psu och rx 6800 - Kör jag igpu fungerar datorn i övrigt bra, allt är helt nytt förutom grafikkortet.

Pröva annan PCI-E plats, pröva med två separata kablar till grafikkortet. Kontrollera i BIOS så att moderkortet är korrekt inställt på PCI-E hastighet, vilken plats som är för GPU (en del moderkort kan välja detta), vilken bildkälla som skall vara primär osv.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Seasonic psu? vilken mer specifikt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av buurman:

Prova annan pci, annan dator, kolla så att du har gjort rätt med strömförsörjning.

Skall pröva den andra pci när jag kommit hem, ska även pröva grafikkortet hos min bror.
Dock fungerar det perfekt innan, och som sagt fläktarna snurrar på det.

Skrivet av adillboy:

Vad har du för PSU? Är det 2st 8pin connectors till grafikkortet? Jag hade själv problem med mitt pga bara en kabel från PSU som var splittad till 2st 8pin. Fixade ordning två olika kablar så funkar det som det ska istället.

Kör med 2x8pins, hade hört det innan så jag har alltid kört det. Dock är dom kopplade i Psun 1 uppe och 1 nere, tänkte att det kanske strula där?

Skrivet av zogez:

om du kan gå in i enhetshanteraren, låter det ju att du har kopplat in monitorn i Moderkortet utgång.

Yes, det stämmer. Grafikkortet postar inget, och tänkte jag kör på igpu tills Windows och allt är uppdaterat och då kommer säkert gpun att hittas. Men icke? Läste någonstans att om man kopplar in sig på moderkortets utgångar så kopplas gpun ifrån..

Skrivet av Aeig:

Pröva annan PCI-E plats, pröva med två separata kablar till grafikkortet. Kontrollera i BIOS så att moderkortet är korrekt inställt på PCI-E hastighet, vilken plats som är för GPU (en del moderkort kan välja detta), vilken bildkälla som skall vara primär osv.

Mvh

Skall in i biosen igen, tror den var satt på auto, att den skall känna av vilken pci som är tagen och i vilken hastighet.
Vågar jag ställa om till bildkälla till något annat? Tänkte mest på att om inte gpun hoppar igång då, då har jag ingen chans att komma in i bios igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Seasonic psu? vilken mer specifikt?

Seasonic FOCUS GX 650W

Permalänk
Medlem

Z690-borden verkar ha många problem tyvärr. Finns de som fixat samma typ av fel med hjälp av bland annat:

*Byte av PCI-slot
*Byta till PCI Gen 3 i BIOS för sloten
*Clear CMOS
*Byte av MB
*Nedgradering av FW på MB

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Dyker kortet upp i enhetshanteraren överhuvudtaget?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Z690-borden verkar ha många problem tyvärr. Finns de som fixat samma typ av fel med hjälp av bland annat:

*Byte av PCI-slot
*Byta till PCI Gen 3 i BIOS för sloten
*Clear CMOS
*Byte av MB
*Nedgradering av FW på MB

Ska pröva den andra sloten när jag kommer hem idag.
Ja, jag har googlat mig till så pass mycket att många har haft div problem. Ram osv men även en del med gpu.

Dock det klassiska, dom återkopplar aldrig till grundtråden hur dom löste det, så där sitter man och läser, och sen kommer cliffhangern och där stannar du.

Skrivet av Sarato:

Dyker kortet upp i enhetshanteraren överhuvudtaget?

Nä, Windows ser inte det, vilket det borde gjorts, om inget annat som typ okänd enhet under bildskärmskort.
Så därför får det mig att tro det är bios, något jag missat, glapp i någon kontakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Ska pröva den andra sloten när jag kommer hem idag.
Ja, jag har googlat mig till så pass mycket att många har haft div problem. Ram osv men även en del med gpu.

Dock det klassiska, dom återkopplar aldrig till grundtråden hur dom löste det, så där sitter man och läser, och sen kommer cliffhangern och där stannar du.

Nä, Windows ser inte det, vilket det borde gjorts, om inget annat som typ okänd enhet under bildskärmskort.
Så därför får det mig att tro det är bios, något jag missat, glapp i någon kontakt?

Glapp är extremt ovanligt på en PCI plats.

Om du byter primär källa i BIOS och det ej fungerar kan du återställa cmos.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS om du inte redan gjort det.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

CMOS nollad.
Ställde in i bios förval gpu och vilken slot.
Fungerar fortfarande inte i huvud sloten.

Satte in grafikkortet i sloten precis under och då fungerar grafikkortet prova att bytta tillbaka men då sluta det igen.
Så kör i den andra sloten och felsöker vidare.

Möjligt något med bakåtkompatibilitet från gen5 till gen4?
Biogen är den senaste.
Finns det andra inställningar för pci som man brukar behöva pilla på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Satte in grafikkortet i sloten precis under och då fungerar grafikkortet prova att bytta tillbaka men då sluta det igen.
Så kör i den andra sloten och felsöker vidare.

Den andra porten är kopplad till Z690-kretsen istället för direkt till processorn som den första är. Så att den fungerar men inte den första kan indikera att något är fel på anslutningen till processorn, t.ex. böjda pinnar i CPU-sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den andra porten är kopplad till Z690-kretsen istället för direkt till processorn som den första är. Så att den fungerar men inte den första kan indikera att något är fel på anslutningen till processorn, t.ex. böjda pinnar i CPU-sockeln.

Hmm..

Kör även en nvme 2 gen 4 i sin slot men den fungerar.
Men det kanske inte går att dra slutsatsen att om den ena fungerar så borde den andra fungera?

Blir väll att demontera och titta :/

Permalänk
Medlem

Tog bort kylaren och CPU och tittade, sjukt svårt att se men allt såg helt ut. Kunde inte se något som skulle kunnat vara böjt.

Har nog inte så många mer val än att ringa Inet imorgon,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Tog bort kylaren och CPU och tittade, sjukt svårt att se men allt såg helt ut. Kunde inte se något som skulle kunnat vara böjt.

Har nog inte så många mer val än att ringa Inet imorgon,

Kan också vara fel på första PCI-E platsen, enklast vore att pröva med en annan GPU.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kan också vara fel på första PCI-E platsen, enklast vore att pröva med en annan GPU.

Mvh

Har ett likadant moderkort som jag skall koppla in förhoppningsvis ikväll.
Se får jag se vad resultatet blir.

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat böja till nån pin i sockeln? Det kan göra att t.ex en pci-e port slutar funka.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Har prövat min gpu i ett helt annat bygge och det fungerar inte där heller i x16

Det märkliga är att kortet fungerar i x8?
Kan kortet vara halvt sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Uppdatering

Har prövat min gpu i ett helt annat bygge och det fungerar inte där heller i x16

Det märkliga är att kortet fungerar i x8?
Kan kortet vara halvt sönder?

Jag har haft detta problem tidigare med ett kort, då fick jag det utbytt på garanti.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Uppdatering

Har prövat min gpu i ett helt annat bygge och det fungerar inte där heller i x16

Det märkliga är att kortet fungerar i x8?
Kan kortet vara halvt sönder?

Menar du att kortet fungerar i en x8-port men inte i en x16-port, eller att den fungerar i en x16-port men det körs bara i x8?

Om kortet fungerar i en x8-port så kan det mycket väl hända att det är något fel på det. Pinnarna i PCIe-kontakten är ordnade så att de första är ström/diverse, sen x1, x4, x8 och sist x16. x16-pinnarna tar upp de sista 33 (av 82) pinnarna på varje sida av kontakten, så de utgör nästan hälften av pinnarna.

Om kortet däremot fungerar i en x16-port men bara körs i x8 så kan det hända att sense-pinnen för x16-sektionen (pinnen som är aningen kortare än de andra) är trasig, så att moderkortet tror att kortet bara är x8 långt. Men då borde det fungera i alla portar.

I teorin skulle det gå att testa att täcka över sense-pinnen i slutet av kortet och se om det fungerar som ett x8-kort i den första PCIe-porten på moderkortet, men jag är tyvärr inte säker på hur man gör det på ett säkert sätt (tejp? vet inte om kortet går ner i porten då...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Menar du att kortet fungerar i en x8-port men inte i en x16-port, eller att den fungerar i en x16-port men det körs bara i x8?

Om kortet fungerar i en x8-port så kan det mycket väl hända att det är något fel på det. Pinnarna i PCIe-kontakten är ordnade så att de första är ström/diverse, sen x1, x4, x8 och sist x16. x16-pinnarna tar upp de sista 33 (av 82) pinnarna på varje sida av kontakten, så de utgör nästan hälften av pinnarna.

Om kortet däremot fungerar i en x16-port men bara körs i x8 så kan det hända att sense-pinnen för x16-sektionen (pinnen som är aningen kortare än de andra) är trasig, så att moderkortet tror att kortet bara är x8 långt. Men då borde det fungera i alla portar.

I teorin skulle det gå att testa att täcka över sense-pinnen i slutet av kortet och se om det fungerar som ett x8-kort i den första PCIe-porten på moderkortet, men jag är tyvärr inte säker på hur man gör det på ett säkert sätt (tejp? vet inte om kortet går ner i porten då...).

Det är jag som snurrar lite.
Alla slots är pcie16 men bara det första kör full speed.
Dom slotsen där kortet fungerar är också x16 men kör med mindre lanes.
Tror gpu z rapportera 2x4 eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Det är jag som snurrar lite.
Alla slots är pcie16 men bara det första kör full speed.
Dom slotsen där kortet fungerar är också x16 men kör med mindre lanes.
Tror gpu z rapportera 2x4 eller liknande

Kortet kör hälften av de PCI-E banor som finns tillgängliga på alla platser?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Where it all goes a bit strange is the next slot, which is another x16 slot, although only x4 electrically and most likely PCIe 3.0. This slot would be mostly unusable if a two slot or wider graphics card is being used. Next we have another M.2 slot, but a 2280 slot, which is followed by another x16 slot, which again appears to be a x4 electrically, then a x1 slot, which is shared with another M.2 22110 slot and finally another x16 slot, which also appears to be x4 electrically.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kortet kör hälften av de PCI-E banor som finns tillgängliga på alla platser?

Mvh

Ber om ursäkt för min otydlighet och onkunskap på detta. Kortet är rt 6800 så full lenght.
Det fungerar i dom andra x16 slots men dom kör enligt internet enbart i 4 x4 lanes(?) eller hastighet istället för x8 eller ett extra med full x16

Så mitt kort kan köra i 1/4 fart?

Permalänk
Medlem

Dock inspektera jag alla pins på grafikkortet igår och rengjorde också med sprit på alla pins. Kunde inte se något fel visuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har haft detta problem tidigare med ett kort, då fick jag det utbytt på garanti.

Mvh

Nu har tyvärr kortet blivit 1år och 4månader så garantin är slut. Dock kan man reklamera det? Vet inte hur Webhallen är i såna lägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnek:

Nu har tyvärr kortet blivit 1år och 4månader så garantin är slut. Dock kan man reklamera det? Vet inte hur Webhallen är i såna lägen?

Du bör ha två års garanti?

Låter märkligt med endast 12 månader, vilken tillverkare är det?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED