Svenska Quixel visar detaljrika miljöer i Unreal Engine 5

Permalänk
Melding Plague

Svenska Quixel visar detaljrika miljöer i Unreal Engine 5

Företaget bakom Unreals Megascan-teknik visar vad den färska spelmotorn går för under en 90 dagar lång utmaning i miljöskapande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltså, man kommer ju bli halvt knäpp i huvudet när man lirar spelen som kommer ut i UE5 om 12-36 månader. Det där 4080:t lär inte räcka till...

Det är en fin tid att leva i som gammal gamer...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det är fortfarande lite uncanny valley-effekt när det kommer till naturmiljöerna. Det är väl helt enkelt det knepiga med att försöka skapa en perfekt avbild av något som inte är perfekt, typ. Men texturerna ser fantastiska ut, och jag älskar ljussättningen i flera av scenerna.

Permalänk
Medlem

Första jag såg av hans videor där han gör Orgrimmar Porten i unreal motorn

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Man förstår varför cd projekt red gick över från sin egna

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Man förstår varför cd projekt red gick över från sin egna

Ja verkligen. Att som en studio utveckla både spel och motor måste vara sjukt svårt resursmässigt, om man inte bryter ut utvecklingen av motorn till en i princip egen studio, typ som DICE/EA gjort med Frostbite. Lär både spara resurser och ge ett bättre resultat för den typen av spel att satsa direkt på Unreal eller motsvarande, särskilt när såna här resultat närmar sig görbart.

Permalänk
Medlem

UE5 ser fantastiskt ut som vanligt.

Skrivet av landmarks:

Det är fortfarande lite uncanny valley-effekt när det kommer till naturmiljöerna. Det är väl helt enkelt det knepiga med att försöka skapa en perfekt avbild av något som inte är perfekt, typ. Men texturerna ser fantastiska ut, och jag älskar ljussättningen i flera av scenerna.

Växter (foliage) har inte fått nanite-behandlingen än heller såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Ser grymt ut och det blir inte mindre imponerande av att alla scener gjordes på kort tid.

Permalänk
Medlem

Kul med många potentiella uppslag på spel ur de brett varierade scenerna!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Ser fantastiskt ut. Mitt GTX 1080 skulle väl i bästa fall rendera det som ett bildspel (diabildsprojektor?)

Skulle lätt kunna återspela typ Skyrim, Fallout 3 och 4 med sådan grafik!

Något jag saknade var undervattensscener. Tänk uppdaterat Subnautica!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ja har man tillgång till Megascans så är det ju busenkelt att slänga ihop nåt sånt här. Jag kanske själv borde ta tag i att lära mig Unreal så jag också får använda mig av deras bibliotek utan att behöva betala en väldans massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja har man tillgång till Megascans så är det ju busenkelt att slänga ihop nåt sånt här. Jag kanske själv borde ta tag i att lära mig Unreal så jag också får använda mig av deras bibliotek utan att behöva betala en väldans massa.

Det är absolut inte busenkelt. Ja Quixel och Unreal har gjort det busenkelt att klicka o droppa grejer från deras bibliotek direkt in i motorn, men att sen få till miljöer så de ser realistiska och naturliga ut, med rätt ljussättning, kräver riktig artisteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Det är absolut inte busenkelt. Ja Quixel och Unreal har gjort det busenkelt att klicka o droppa grejer från deras bibliotek direkt in i motorn, men att sen få till miljöer så de ser realistiska och naturliga ut, med rätt ljussättning, kräver riktig artisteri.

Fast med global illumination så har du ju "rätt" ljussättning utan att göra ett skit i utomhusscener

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag väntar på den flodvåg av TV-serier enbart skapade via CGI utan skådespelare som borde komma.
Många grafik-motorer har den kvalite som behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast med global illumination så har du ju "rätt" ljussättning utan att göra ett skit i utomhusscener

Rätt global illumination och lite assets är det ända du behöver alltså?

Nä, men UE5s Lumen system, Megascans + Nanite ger ju helt klart en otrolig fördel för artister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Rätt global illumination och lite assets är det ända du behöver alltså?

Nä, men UE5s Lumen system, Megascans + Nanite ger ju helt klart en otrolig fördel för artister.

Tror skillnaden vad vi pratar om är en vacker "tavla" vs en värld som fungerar i spel. Bara rita en bild kan alla med Youtube o Bob Ross. Men bra level design är ett konstverk!

Så jag förstår vad du menar och håller med. Typ

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Det är absolut inte busenkelt. Ja Quixel och Unreal har gjort det busenkelt att klicka o droppa grejer från deras bibliotek direkt in i motorn, men att sen få till miljöer så de ser realistiska och naturliga ut, med rätt ljussättning, kräver riktig artisteri.

Precis. Kändes lite Dunning-Kruger över den kommentaren. Aldrig gjort det men tror att det är skitenkelt

Permalänk
Medlem

Vissa skogar kändes så sverige på något sätt! Sjukt snyggt!

MEN!!!

Skeletets underkäke var på sniskan. Hade man kunnat spela ett spel utan att bli galen med en sådan sak. Vill bara "rätta till" så att käken sitter rätt!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vissa skogar kändes så sverige på något sätt! Sjukt snyggt!

MEN!!!

https://i.imgur.com/aaMBI6x.png

Skeletets underkäke var på sniskan. Hade man kunnat spela ett spel utan att bli galen med en sådan sak. Vill bara "rätta till" så att käken sitter rätt!

jag hämtar bollträt så löser vi saken

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vissa skogar kändes så sverige på något sätt! Sjukt snyggt!

MEN!!!

https://i.imgur.com/aaMBI6x.png

Skeletets underkäke var på sniskan. Hade man kunnat spela ett spel utan att bli galen med en sådan sak. Vill bara "rätta till" så att käken sitter rätt!

Det är ju det man har svärdet/stridsgisslet/yxan till 🙄

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Det är absolut inte busenkelt. Ja Quixel och Unreal har gjort det busenkelt att klicka o droppa grejer från deras bibliotek direkt in i motorn, men att sen få till miljöer så de ser realistiska och naturliga ut, med rätt ljussättning, kräver riktig artisteri.

Ja nä okej, inte busenkelt för alla, men för dom som pysslar med sånt här så är det det.
Men när jag började med 3D-grafik så fick man bygga precis allting själv, varenda jävla sten o kotte o sätta ut var för sig o sen vänta nån timme eller två på att få en hyfsad rendering. Så att artister har ett sånt här stort bibliotek att bara välja o vraka av o sen rendera det i realtid i Unreal känns nästan fusk. Därför jag säger att det är busenkelt

Permalänk
Medlem

Allt ser sjukt bra, men det gör också att skavankerna i UE5 står ut mer. Foliage är som bäst on par med witcher 3, men långt ifrån Forbidden West

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av danskung:

Allt ser sjukt bra, men det gör också att skavankerna i UE5 står ut mer. Foliage är som bäst on par med witcher 3, men långt ifrån Forbidden West

Jag såg en video där de demonstrerade ett foliage-verktyg de utvecklade till Forbidden West har jag för mig, som i princip var penslar som genererar foliage. Otroligt mycket spännande utveckling bakom kulisserna i det spelet kan såklart inte för mitt liv hitta videon nu, men det var häftigt!

Permalänk
Medlem

Ser snyggt ut!!! hoppas bara spelen blir lika bra

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av finicalz:

Ser snyggt ut!!! hoppas bara spelen blir lika bra

Jag har fått för mig att alla dessa tech demos är förrenderade och hade gått i 2-3.5 FPS på en av dagens top of the line.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast med global illumination så har du ju "rätt" ljussättning utan att göra ett skit i utomhusscener

Rent krasst så brukar de som tror det inte få till särskilt snygga renderingar. Det blir liksom inte automagiskt snygg för att man kan modellera indirekt ljus.

Skrivet av talonmas:

Tror skillnaden vad vi pratar om är en vacker "tavla" vs en värld som fungerar i spel. Bara rita en bild kan alla med Youtube o Bob Ross. Men bra level design är ett konstverk!

Så jag förstår vad du menar och håller med. Typ

Haha, "bara" rita en bild. Jomenvisst.

Skrivet av Gurrrra:

Ja nä okej, inte busenkelt för alla, men för dom som pysslar med sånt här så är det det.
Men när jag började med 3D-grafik så fick man bygga precis allting själv, varenda jävla sten o kotte o sätta ut var för sig o sen vänta nån timme eller två på att få en hyfsad rendering. Så att artister har ett sånt här stort bibliotek att bara välja o vraka av o sen rendera det i realtid i Unreal känns nästan fusk. Därför jag säger att det är busenkelt

Quixel sparar väldigt mycket tid men det är inte riktigt bara drag 'n drop för att bygga en snygg scen. Senast jag kollade på Quixel, vilket inte var så länge sedan, så var det långt ifrån att täcka alla behov med färdiga resurser. Kollar du på saker som byggts med Quixel och där man bara tagit vad som finns färdigt, så ser du ett de har en rätt generisk Quixel-look.

Många av scenerna i videon är jäkligt kompetent gjorda och kan knappast anses busenkla för någon.

För övrigt "fuskar" ju alla studios med att ha stora bibliotek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Quixel sparar väldigt mycket tid men det är inte riktigt bara drag 'n drop för att bygga en snygg scen. Senast jag kollade på Quixel, vilket inte var så länge sedan, så var det långt ifrån att täcka alla behov med färdiga resurser. Kollar du på saker som byggts med Quixel och där man bara tagit vad som finns färdigt, så ser du ett de har en rätt generisk Quixel-look.

Många av scenerna i videon är jäkligt kompetent gjorda och kan knappast anses busenkla för någon.

För övrigt "fuskar" ju alla studios med att ha stora bibliotek.

Jämfört med hur det var förr så är skulle man kunna säga att det är busenkelt. Men okej visst jag rättar väl en gång till då; hade jag haft tillgång till Megascans så hade det varit busenkelt att göra dom där skotten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jämfört med hur det var förr så är skulle man kunna säga att det är busenkelt. Men okej visst jag rättar väl en gång till då; hade jag haft tillgång till Megascans så hade det varit busenkelt att göra dom där skotten.

Det är enkelt att skaffa och du behöver inte lära dig UE. Går att använda med andra program som exempelvis Maya och Blender. Så bara testa hur busenkelt det är.

Permalänk
Medlem

kan vara videon dom gjort, men tycker ljuset ser fortfarande ganska platt ut.
Lär ju dröja ett tag innan vi ser hela spel med dessa miljöer. Det är ju stor skillnad på att skapa en liten scen, och att skapa en spelvärld. Så man kan ju braka på med allt lulllull i en enda scen.
Men,, om några år så,, då jävlar kan det börja se snyggt ut på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är enkelt att skaffa och du behöver inte lära dig UE. Går att använda med andra program som exempelvis Maya och Blender. Så bara testa hur busenkelt det är.

Problemet är väl att det kostar ganska rejält om man ska använda det utanför UE.