Var går gränsen för Sweclockers vegetarianer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Eller så blandar du in okunskap om du anser att det inte stämmer.

Det är inte okunskap att inse att det inte är så enkelt som du försöker påstå att det är.
Det finns dålig djurhållning, det finns bra djurhållning. Det finns även dåliga odlingar som inte är särskilt bra för miljön.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har alltid tyckt att det här med flexibla vegetarianer är lite konstigt koncept. Antingen så äter man väl kött eller så inte. Annars kunde jag ju säga att jag är lite vegetarian eftersom jag inte äter folk.

Ptja, tycker inte det är så märkligt. Om vi ska göra den obligatoriska billiknelsen, så kan det jämföras med att välja sina tillfällen istället för att ta bilen överallt. Man måste inte helt sluta köra bil för att det ska synas på pluskontot.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Man kan också vara vegetarian av hälsoskäl eller av miljöskäl.
Jag blev vegetarian vid 14 års ålder för djurens skull, men under årtiondena har de andra skälen blivit viktigare och viktigare för mig.

Djurhållning är en av de största källorna till CO₂ i atmosfären. Mängden köttdjur i världen är faktiskt enorm.
Idisslande djur som kor och får är värst, därför att de rapar metan (inte fiser). Kyckling är minst sämst för klimatet av alla köttslag. Sen frigörs en enorm mängd lustgas från deras avföring.
Sen är det mer effektivt per enhet mat att odla människo-mat direkt än att odla foder, och dåliga odlingsmetoder kan också frigöra mer växthusgaser ur jorden än växterna binder.
När jag var aktiv i klimatrörelsen för några år sedan så märkte jag att de flesta där så klart var vegetarianer.

I dagens I-länder äts mer kött per person än någonsin tidigare i människans historia, och mängden animaliskt fett har lett till olika slags välfärdssjukdomar. Charkuterivaror innehåller E-250: Nitrit, ett slags gift, som också är cancerframkallande. Vid vissa tillagningssätt bildas också cancerframkallande ämnen.
Därför är cancer i mag-tarm-systemet den vanligaste cancerformen i västvärlden.

Jag tycker inte illa om köttätare, men jag tycker att samhället borde bli mer förnuftigt. Jag gillade också blodpudding när jag var liten f.öv. — även skolans, men många av mina klasskamrater gjorde det inte.

Fortfarande inte vegetariskt, därför att blod per definition är animaliskt.
På samma sätt skulle lab-tillverkat kött, gjorda från odlade djurceller också fortfarande vara animaliskt.

Förresten, Masajjerna i Kenya och Tanzania blöder levande boskap och gör gröt av det.

Det kläcks lika mycket hon- och han-kycklingar, men bara honorna går till äggproduktion. Han-kycklingarna lever inte 1½ år: de dödas så snabbt som möjligt.
Kycklingar som föds upp till slakt är andra raser.

Tyvärr är det ju mer komplicerat än att kött är dåligt och grönsaker bra. Det finns en del grönsaker som är sämre än de flesta typer av kött, som Avocado exempelvis. Jag har också fått lära mig i många år att kyckling är bättre än fläsk som är bättre än nöt, men nu verkar det som att, i EU i alla fall, så är nötkött bättre miljömässigt än både kyckling och fläsk och fläsk är bättre än kyckling. Problemet med kyckling är att de kräver högkvalitativt foder som måste odlas på bördiga jordbruksmarker och liknande, medan kor kan leva på gräs och grisar på typ vad som helst.

Skrivet av anon134512:

Vet inte hur det skiljer oss, det enda jag sa var att det inte spelar roll vilket vego man väljer. Det är fundamentalt bättre än kött oavsett. Alla gillar olika. Vill man äta sånt som står på egna ben så fine. Vill man äta substitut så fine. Vad man än väljer så blir det bättre för planeten och djuren än att äta kött i vilket fall.

Jo, förhoppningsvis. Samtidigt måste det väl vara bättre miljömässigt (och säkert hälsomässigt också) att äta säg en kikärtsbiff än en biff gjord på processat ärtprotein? Mycket soja odlas i hemska förhållanden utan någon hänsyn till miljöpåverkan eller långsiktighet, så är det då bättre än säg svenskt eko-kött? Jag vet inte men det är inte så självklart att vegetariskt alltid är bättre i alla fall.

Skrivet av thom.g:

Om du uppriktigt är intresserad av bra "kycklingsubstitut" så avråder jag quorn direkt.
Kan rekommendera hälsans köks filebitar
Länk: https://www.google.com/search?q=h%C3%A4lsans+k%C3%B6k+filebit...

Och Oumphs produkter:
https://www.google.com/search?q=oumph&tbm=isch&ved=2ahUKEwj1_...

Dom två finns nästan i alla ica o willys.

Vill du ha något som "står på egna ben" i smakväg så rekommenderar jag att prova Bärta. Svenska fermenterade ärtor. Samma teknik som det som heter tempeh om jag minns rätt.

https://swedishtemptations.com/

Källa: 8 år som vegan.

Tja, det är jättebra att man fortsätter jobba på det, i mina ögon är man inte framme bara, och det inkluderar Peas of heaven, Bärta, Quorn, Oumph och vad det nu finns för andra trademarks på olika former av tvättat, behandlat och sammanpressat protein. Men har man gjort valet att bli vegetarian eller vegan så har man liksom, då får man ju hålla till godo med vad som finns och det är ju fint att det finns alternativ. För mig som inte har gjort det valet så är det ju ok att äta kött emellanåt däremot, och då gör jag hellre det. Jag tänker på min påverkan och försöker minska den på många sätt, men en burgare då och då är värt det för mig. Sen käkar jag gärna vegetariskt ofta också, men jag känner bara inte behovet av att dra den linjen i sanden liksom.

Jag drar mig till minnes en scen från Parks and Rec. där de tävlade med kalkonburgare mot nöt, och det sammanfattar väl min känsla något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är också ett totalt icke problem. Det finns ingenting negativt i vegoprodukter som imiterar kött. Dessutom är de ofta godare än fabricerade köttprodukter. Desto mindre kött som äts, desto bättre. Sen om man väljer linser eller imitationsprodukter är lite who cares känsla.

Jag skulle gärna hålla med dig, men tyvärr, det går inte. Speciallt veganska imitationsprodukter är ofta helt otroligt dåliga. Cashewost, svampbacon, havregurt och sojakorvar... det blir bara dåligt...

Missförstå mig inte - jag tycker att det finns mycket bra veganska (och speciellt vegetarianska) alternativ till kött och animaliska produkter, men de är oftast såna där maten från grunden är planerad utgående från de ingredienserna. Varför ska du göra något som liknar bacon av svampar när svamparna i sig är sjukt goda, stekta i en fin olja och med goda kryddor? Varför ska man göra en havregurt som blir äckligt oljig när man kan göra en god overnight oats istället?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ptja, tycker inte det är så märkligt. Om vi ska göra den obligatoriska billiknelsen, så kan det jämföras med att välja sina tillfällen istället för att ta bilen överallt. Man måste inte helt sluta köra bil för att det ska synas på pluskontot.

Det är mera klassificeringen som jag menade Om man undviker kött (vilket jag själv också gör) så tycker jag inte att man är en vegetarian, utan en person som försöker äta mindre kött.

Men jag tycker själv också att din poäng är viktig - det är bättre att 80% av befolkningen skippar 50% av köttet än att 10% skippar 100%. Man behöver inte gå till extrema längder för att ha en stor effekt. Om vi också drar ner på totala konsumtionen så betyder det också att den köttproduktion som finns kvar har lättare med att garantera goda förhållanden för djuren.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Det där med att göra blodpudding till vegetarianer på tappat blod låter bara meningslöst

Jag har tänkt rätt mycket på det där med att vara vegan/vegetarian och tror att det är helt rätt väg att gå. Svårigheter uppstår dock man bor i Skandinavien. Har man varit i Sri Lanka, eller kanske Indien/Thailand finns det fantastiska veganska rätter. Det är ju i det stora hela för att man där kan odla saker året runt och även kan odla i princip vad man vill. I Sverige har vi ett odlingsfönster som är relativt kort. Jag är i det stora hela väldigt skeptiskt till alla halvfabrikat som fejkon, veganskt körv osv. Hade jag blivit vegetarian hade jag inte velat trycka i mig bacon och korv, då hade jag gått all in och lagat vegetariska rätter från grunden. På precis samma sätt som jag gör idag med mina kötträtter. Halvfabrikat är ju sällan bra med tanke på alla E-nummer osv. Men det är även här lite svårigheter uppstår. För att kunna laga de ljuvliga vegetariska rätterna behöver man inte sällan grönsaker och annat som är odlat rätt långt från Sverige. Jag brukar försöka köpa saker som är i säsong, men vilka svenska grönsaker är i säsong på vinterhalvåret? Linser kommer väl inte sällan från Indien även om det såklart finns svenska också? Bönor, odlas det mycket bönor i Sverige? Det jag läst är att de som blir vegetarianer inte sällan går över till att bara äta halvfabrikat, vilket i regel blir sämre kost än när de åt lite kött (tror detta beror på att det inte är helt enkelt att skapa sig en ny repertoar med vegetariska rätter). Protein bör man ju få i sig, och avstår man kött så får man försöka hitta andra källor vilket i regel är baljväxter.

Nej, i framtiden tror jag att vi alla i huvudsak kommer avnjuta larver och skalbaggar mm. Kanske en hel del tång också. Sedan kanske lite kött ibland, vem vet. Men för hälsan är det garanterat det bästa att upphöra med stora delar rött kött. Jag har själv tänkt många gånger att jag gärna hade blivit vegetarian, men med IBS finns det inte så många baljväxter jag kan äta utan att lida länge och väl.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Det är inte okunskap att inse att det inte är så enkelt som du försöker påstå att det är.
Det finns dålig djurhållning, det finns bra djurhållning. Det finns även dåliga odlingar som inte är särskilt bra för miljön.

Så är det. Hur det är på specifika odlingar och gårdar är egentligen irrelevant dock när man snackar miljö. Det är den generella industrin som behöver diskuteras för att det ska bli någon som helst verklighetsförankring. Köttindustrin står för 14-18% av alla utsläpp. I en "perfekt" värld hade alla ätit veganskt.

Utsläppen ligger idag på 1 800 kg koldioxidekvivalenter per person och år för en genomsnittlig kosthållning, 1 200 kg för lakto-ovo-vegetarisk och 500 kg för vegansk kosthållning.

Sen kan det vara hur bra djurhållning det vill, det kommer ju likväl resultera i att djuret dör. Slakt kan aldrig bli bra för djuren.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Tyvärr är det ju mer komplicerat än att kött är dåligt och grönsaker bra. Det finns en del grönsaker som är sämre än de flesta typer av kött, som Avocado exempelvis. Jag har också fått lära mig i många år att kyckling är bättre än fläsk som är bättre än nöt, men nu verkar det som att, i EU i alla fall, så är nötkött bättre miljömässigt än både kyckling och fläsk och fläsk är bättre än kyckling. Problemet med kyckling är att de kräver högkvalitativt foder som måste odlas på bördiga jordbruksmarker och liknande, medan kor kan leva på gräs och grisar på typ vad som helst.
Jo, förhoppningsvis. Samtidigt måste det väl vara bättre miljömässigt (och säkert hälsomässigt också) att äta säg en kikärtsbiff än en biff gjord på processat ärtprotein? Mycket soja odlas i hemska förhållanden utan någon hänsyn till miljöpåverkan eller långsiktighet, så är det då bättre än säg svenskt eko-kött? Jag vet inte men det är inte så självklart att vegetariskt alltid är bättre i alla fall.
Tja, det är jättebra att man fortsätter jobba på det, i mina ögon är man inte framme bara, och det inkluderar Peas of heaven, Bärta, Quorn, Oumph och vad det nu finns för andra trademarks på olika former av tvättat, behandlat och sammanpressat protein. Men har man gjort valet att bli vegetarian eller vegan så har man liksom, då får man ju hålla till godo med vad som finns och det är ju fint att det finns alternativ. För mig som inte har gjort det valet så är det ju ok att äta kött emellanåt däremot, och då gör jag hellre det. Jag tänker på min påverkan och försöker minska den på många sätt, men en burgare då och då är värt det för mig. Sen käkar jag gärna vegetariskt ofta också, men jag känner bara inte behovet av att dra den linjen i sanden liksom.

Jag drar mig till minnes en scen från Parks and Rec. där de tävlade med kalkonburgare mot nöt, och det sammanfattar väl min känsla något.
https://www.youtube.com/watch?v=pNZtLWFXFB8

Den här tänker jag på när jag tänker på fejkon (1:23 in)

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Den här tänker jag på när jag tänker på fejkon (1:23 in)
https://www.youtube.com/watch?v=ro2_bQkaG5U

Jo, även scenen där han köper sitt kött till sina burgare är rolig, billigaste överskotts-köttet.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo, även scenen där han köper sitt kött till sina burgare är rolig, billigaste överskotts-köttet.

Jag fick fejkon i en Linas Matkasse en gång. Det var, ähum, inte så gott.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Så är det. Hur det är på specifika odlingar och gårdar är egentligen irrelevant dock när man snackar miljö. Det är den generella industrin som behöver diskuteras för att det ska bli någon som helst verklighetsförankring. Köttindustrin står för 14-18% av alla utsläpp. I en "perfekt" värld hade alla ätit veganskt.

Utsläppen ligger idag på 1 800 kg koldioxidekvivalenter per person och år för en genomsnittlig kosthållning, 1 200 kg för lakto-ovo-vegetarisk och 500 kg för vegansk kosthållning.

Sen kan det vara hur bra djurhållning det vill, det kommer ju likväl resultera i att djuret dör. Slakt kan aldrig bli bra för djuren.

Det du visar är att man behöver göra förbättringar inom köttindustrin, inte att att vegansk kosthållning är bättre.

Men jag tror vi kan lämna det med att ha olika åsikter.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Det du visar är att man behöver göra förbättringar inom köttindustrin, inte att att vegansk kosthållning är bättre.

Men jag tror vi kan lämna det med att ha olika åsikter.

Ja, odla cellbaserat kött är framtiden. Den mest konkreta förbättringen köttindustrin kan göra, är att sluta ta död på djur.

Vegansk kosthållning är de facto bättre för miljö och djur. Sen kanske man inte vill äta det av andra skäl. Men det är fortfarande så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tycker jag har ett öppet sinne med tanke på att jag testar produkter lite då och då av nyfikenhet.

"Tar tid att vänja sig vid", då är det ju ett rejält misslyckande.

Man kan göra massa fantastiska saker med grönsaker, det är fejk-kött produkterna jag ogillar.
I bästa fall är de ätbara, har inte testat något som är som riktigt kött.

Går du in för att dessa är "fejk-kött", dvs ett direkt substitut för vanligt animaliskt kött, så gör du ju dig själv en otjänst. Olika maträtter, pålägg, en sorts ost, olika sorters nötter bör man ta för vad det är. En var för sig ny upplevelse.

Jag har då provat några vegan-alternativ. I det flesta fall har det varit helt okej. Det ersätter aldrig fullt bacon och ett stycke kött, men för vad det är så, är det acceptabelt.

Skrivet av Findecanor:

Man kan också vara vegetarian av hälsoskäl eller av miljöskäl.
Jag blev vegetarian vid 14 års ålder för djurens skull, men under årtiondena har de andra skälen blivit viktigare och viktigare för mig.

Djurhållning är en av de största källorna till CO₂ i atmosfären. Mängden köttdjur i världen är faktiskt enorm.
Idisslande djur som kor och får är värst, därför att de rapar metan (inte fiser). Kyckling är minst sämst för klimatet av alla köttslag. Sen frigörs en enorm mängd lustgas från deras avföring.
Sen är det mer effektivt per enhet mat att odla människo-mat direkt än att odla foder, och dåliga odlingsmetoder kan också frigöra mer växthusgaser ur jorden än växterna binder.
När jag var aktiv i klimatrörelsen för några år sedan så märkte jag att de flesta där så klart var vegetarianer.

I dagens I-länder äts mer kött per person än någonsin tidigare i människans historia, och mängden animaliskt fett har lett till olika slags välfärdssjukdomar. Charkuterivaror innehåller E-250: Nitrit, ett slags gift, som också är cancerframkallande. Vid vissa tillagningssätt bildas också cancerframkallande ämnen.
Därför är cancer i mag-tarm-systemet den vanligaste cancerformen i västvärlden.

Jag tycker inte illa om köttätare, men jag tycker att samhället borde bli mer förnuftigt. Jag gillade också blodpudding när jag var liten f.öv. — även skolans, men många av mina klasskamrater gjorde det inte.

Fortfarande inte vegetariskt, därför att blod per definition är animaliskt.
På samma sätt skulle lab-tillverkat kött, gjorda från odlade djurceller också fortfarande vara animaliskt.

Förresten, Masajjerna i Kenya och Tanzania blöder levande boskap och gör gröt av det.

Det kläcks lika mycket hon- och han-kycklingar, men bara honorna går till äggproduktion. Han-kycklingarna lever inte 1½ år: de dödas så snabbt som möjligt.
Kycklingar som föds upp till slakt är andra raser.

Din källa över 20 år, mer än 20 år gammal..? Relevant idag? Nej.

- Undvik hårdstekning
Nitrit i charkprodukter har under de senaste åren blivit omtalat som en farlig tillsats i livsmedel. Om man steker charkuterivaror som innehåller nitrit, till exempel korv eller bacon länge och vid hög temperatur omvandlas nitrit till nitrosaminer som är cancerframkallande. Därför rekommenderar Livsmedelsverket att man ska undvika hårdstekning av bacon och inte använda fettet som blir kvar i pannan eftersom det innehåller samma halt av nitrit eller nitrosaminer som själva köttet.
Källa: https://svensktkott.se/aktuellt/nitrit-eller-inte-i-julkskink... (vinklad källa men, ett gott råd)

- I vilka livsmedel finns nitrat och nitrit?
Nitrat finns bland annat naturligt i gröna bladväxter som till exempel spenat, sallad och ruccola. Nitrit finns också naturligt i grönsaker, men i mycket mindre mängder än nitrat.
Nitrat och nitrit kan finnas i dricksvatten från egen brunn.
Nitrat och nitrit kan finnas i de livsmedel där tillsatserna är godkända, till exempel i charkprodukter.

- Kan nitrat och nitrit vara farligt?
Nitrat och nitrit kan vara skadliga om du får i dig för mycket av ämnena. Det är främst nitrit som är skadligt, men eftersom en del av nitratet omvandlas till nitrit i kroppen är det ändå viktigt att hålla koll på nitratintaget. Nitrit kan ge upphov till sjukdomen methemoglobinemi. Sjukdomen innebär att förmågan att transportera syre i blodet försämras. Små barn är speciellt känsliga. Tillståndet är akut och kan bli allvarligt vid höga nitritdoser. Nitrat och nitrit kan ihop med andra ämnen bilda så kallade nitrosaminer i kroppen.

Vissa nitrosaminer har visat sig öka risken för cancer hos djur, men det är inte klarlagt om de nitrosaminer som bildas vid intag av nitrat/nitrit från maten är cancerframkallande hos människa.
Källa: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonska...

Vi tycks sitta i samma djungel du och jag, kan jag tycka. Fast jag allra helst äter en bit kött och ett stort lass grönsaker(h-vetes dyrt idag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är mera klassificeringen som jag menade Om man undviker kött (vilket jag själv också gör) så tycker jag inte att man är en vegetarian, utan en person som försöker äta mindre kött.

Men jag tycker själv också att din poäng är viktig - det är bättre att 80% av befolkningen skippar 50% av köttet än att 10% skippar 100%. Man behöver inte gå till extrema längder för att ha en stor effekt. Om vi också drar ner på totala konsumtionen så betyder det också att den köttproduktion som finns kvar har lättare med att garantera goda förhållanden för djuren.

Du gör nog mer ideologi av det än jag

Instämmer. Många bäckar små och det där. Rent pragmatiskt, så är alla steg i rätt riktning av godo, hur små de än är. Oftast är det dessutom direkt kontraproduktivt att jaga de som ligger på gråskalan, och försöka forcera ett val mellan svart eller vitt. Särskilt så när de kommer från den negativa sidan. Det tenderar att vara bäst att låta tingen ha sin egna gång, och behålla eventuell frustration för sig själv.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du någon aning om hur mycket mer odlingsmark som behövs om alla ska äta vegetariskt?
Finns mycket mark där djur kan beta men som inte lämpar sig för annan odling.

Pratar vi om långt i framtiden vet man ju aldrig vilka framsteg som sker, men jag tvivlar.

Brukar ta och testa något fejkkött då och då, jag skulle inte säga att de blivit bättre, bara större utbud.
Med brasklapp på att jag inte tittat på näringsinnehållet, det kanske blivit bättre.

Om jag inte minns fel så hade man räknat på det och kommit fram till att ett veganskt samhälle behöva MINDRE odlingsmark pga att större delen av den gröda som odlas idag går till djurfoder.

Men jag kan som sagt minnas fel.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Jag fick fejkon i en Linas Matkasse en gång. Det var, ähum, inte så gott.

Nej. Men även typ kyckling- och kalkon-bacon går ju inte upp mot originalet liksom.

Bacon är ju ett bra exempel på kött som kanske är något ok att äta. Det behövs inte mycket för att få smak, ett halvt paket bacon, alltså 60-70 gram, räcker till en middag för vår familj på tre pers exempelvis, om vi snackar typ pastasås eller så. Inte om man ska äta ägg och bacon förstås, men det är ytterst sällan vi gör det. Men det är också något som är svårt att ersätta med vegetariska alternativ, det är väl därför så många försökt. För länge sedan köpte jag ibland "Bac-O's" eller något liknande som påminde om typ rostad lök fast med baconsmak och helt vegan, tyvärr ändrade de dessa till att inte vara vegan eller ens vegetariska av någon anledning. Och de var verkligen inte perfekta, man fick ju en bismak av sojaprotein ändå, men de var smidiga att strö på eller så.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nej. Men även typ kyckling- och kalkon-bacon går ju inte upp mot originalet liksom.

Bacon är ju ett bra exempel på kött som kanske är något ok att äta. Det behövs inte mycket för att få smak, ett halvt paket bacon, alltså 60-70 gram, räcker till en middag för vår familj på tre pers exempelvis, om vi snackar typ pastasås eller så. Inte om man ska äta ägg och bacon förstås, men det är ytterst sällan vi gör det. Men det är också något som är svårt att ersätta med vegetariska alternativ, det är väl därför så många försökt. För länge sedan köpte jag ibland "Bac-O's" eller något liknande som påminde om typ rostad lök fast med baconsmak och helt vegan, tyvärr ändrade de dessa till att inte vara vegan eller ens vegetariska av någon anledning. Och de var verkligen inte perfekta, man fick ju en bismak av sojaprotein ändå, men de var smidiga att strö på eller så.

Jag kan bara instämma. Bacon är en utmärkt smaksättare med sin rökiga rika smak. Lite bacon i en (caesar)sallad, eller varför inte en skiva på din saftiga nygrillade nötburgare av nymalen färs! Det behövs inte så mycket för att ge mycket smak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag kan bara instämma. Bacon är en utmärkt smaksättare med sin rökiga rika smak. Lite bacon i en (caesar)sallad, eller varför inte en skiva på din saftiga nygrillade nötburgare av nymalen färs! Det behövs inte så mycket för att ge mycket smak.

Detta är väl en onödig upplysning men det är inte själva köttet i bacon som smakar rök. Det är röken. Förutom det är det mycket salt. Detta ihop med mycket fett skapar en smaksensation.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Detta är väl en onödig upplysning men det är inte själva köttet i bacon som smakar rök. Det är röken. Förutom det är det mycket salt. Detta ihop med mycket fett skapar en smaksensation.

Jag skulle vilja dra det ett strå längre, det skapar en gastronomisk orgasm!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Om jag inte minns fel så hade man räknat på det och kommit fram till att ett veganskt samhälle behöva MINDRE odlingsmark pga att större delen av den gröda som odlas idag går till djurfoder.

Men jag kan som sagt minnas fel.

Tänker man sig då att tamboskap ska utrotas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag skulle vilja dra det ett strå längre, det skapar en gastronomisk orgasm!

Haha alla dina inlägg verkligen andas "jag älskar att säga att bacon är gott till veganer".
En av dom tröttaste argumenten i debatten enl. mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan svara för mig själv, nej tack till blodpudding även på det sättet.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Haha alla dina inlägg verkligen andas "jag älskar att säga att bacon är gott till veganer".
En av dom tröttaste argumenten i debatten enl. mig

Haha ja men jag äter inte kött för att jag tycker det är gott. Jag äter kött för att jag hatar djur. Osv...
Nej skämt åsido, alla blir saliga på sin tro! Är man vegan respekterar jag det. Är man vegetarian respekterar jag det. Äter man kött, ja då kanske man ska skämmas lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tänker man sig då att tamboskap ska utrotas?

Tänk att dina barn föds upp, o sätts i olika burar, sen tas deras barn i sin tur o sätts i samma system. Alla i kedjan blir slaktade när det är optimalt för dom som håller dom. Så där håller det på år ut och år in. Föds man till pojk dödas man direkt alt. får man aldrig vara utomhus eller ens se solen.

När det systemet tar slut... Skulle du tycka att det var synd om dina barn eller skulle du önska att dom fortsatte sättas i burar?

Djurindustrierna ser till att marker skövlas och arter utrotas hela tiden. Den typen av konsumtion orsakar att det är många arter som dör ut årligen på jorden...

Ska vi verkligen kämpa för att försöka fortsätta hålla kvar tamboskapen som har blivit utnyttjade i tusentals år av människor då? Är det ens ett problem egentligen eller är greppar du efter halmstrån?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har alltid tyckt att det här med flexibla vegetarianer är lite konstigt koncept. Antingen så äter man väl kött eller så inte. Annars kunde jag ju säga att jag är lite vegetarian eftersom jag inte äter folk.

För att ge mitt perspektiv så grundar det sig i flera olika saker;

1. Jag är som man så fint säger "andra hälften" för någon som är vegetarian(ish - Fisk funkar) av hälsoskäl. Hon mår helt enkelt bättre av att skippa köttet, både sett till magsmärtor och det psykiska att hon inte gillar konceptet i sin helhet.

2. Hela grejen med att man måste sätta en stämpel på det ställer jag mig lite emot - Jag äter mer än gärna vegetariskt majoriteten av tiden, men kan precis som alla andra känna att det kan vara gott med en kebabpizza någon gång på året. Jag ser det däremot som viktigare att skära ner på köttkonsumptionen som helhet för min familj, då jag ser positiva effekter för allt från miljö till djurens välmående - Vi käkar jävligt god mat ändå utan kött.

Korta svaret är att jag är emot att man måste sätta labels på allt, men det gör det även lite lättare. Flexitarian är ett schysst uttryck som jag tror funkar på många idag som ser det lite som mig - Man äter gärna vegetariskt, men samtidigt har man inget fundamentalt emot att äta kött då och då, så länge det kommer från en bra källa. Det gör samtalet väldigt kort och enkelt när man beställer mat osv också, för man slipper förklara. Flexa innebär helt enkelt hälta hälta fördel grönt för de flesta.

Dvs - Jag äter inte vegetariskt för att jag har någon form av övertygelse eller fast åsikt, utan för att det gör mitt liv fantastiskt mycket lättare och jag upplever att jag får tillbaka mer än vad jag ger - Jag får utforska mat jag inte tänkt på tidigare samtidigt som man gör något gott

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Inte om dom 10% som slutar äta kött, tidigare står för 50% av all konsumption
Kanske inte sannolikt men en varning kring att slänga sig med %-satser

Men din matematik stämmer om alla äter lika mycket kött vilket jag väl får anta att du menade.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Tänk att dina barn föds upp, o sätts i olika burar, sen tas deras barn i sin tur o sätts i samma system. Alla i kedjan blir slaktade när det är optimalt för dom som håller dom. Så där håller det på år ut och år in. Föds man till pojk dödas man direkt alt. får man aldrig vara utomhus eller ens se solen.

När det systemet tar slut... Skulle du tycka att det var synd om dina barn eller skulle du önska att dom fortsatte sättas i burar?

Djurindustrierna ser till att marker skövlas och arter utrotas hela tiden. Den typen av konsumtion orsakar att det är många arter som dör ut årligen på jorden...

Ska vi verkligen kämpa för att försöka fortsätta hålla kvar tamboskapen som har blivit utnyttjade i tusentals år av människor då? Är det ens ett problem egentligen eller är greppar du efter halmstrån?

Utan rovdjur så hade gräsätarna dött av svält, när populationen blivit för stor. Marker tillåter endast ett visst betestryck. Samtidigt dör älgar m.fl. pga knepiga vintrar och sjukdomar. Det är inget fullt sansat resonemang att fronta våra barn med den systematiska köttproduktion som mättar oss. I somliga kallhålor överlever man tack vare jakten och det animaliska fettet. I det här miljöerna är ett gevärskula en ganska harmlös död, mot för att en polarbjörn osv river ett levande djur i bitar.

Vi skövlar och utnyttjar nu marker för att producera den ärta till andel etanol vi utblandar i vår bensin, det är fasen skandal.

Permalänk
Medlem

Apropå avokado och mandel: Det finns en myt i debatten att dessa är jämförbara med kött vad gäller vattenförbrukning och utsläpp av CO2. Även om förbrukningen är högre jämfört med de flesta andra vegetabiliska produkter så är det inte ens i närheten jämfört med kött. Det går åt 100 ggr mer vatten för produktion av nötkött jämfört med avokado och utsläppen av CO2 är typ 20 ggr högre.

Så ni kan alla med gott samvete äta avokado tills det sprutar ut ur öronen på er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Är det inte bättre att tappa sig själv på blod och göra blodpudding på det?

Stephen King - Survivor type.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du någon aning om hur mycket mer odlingsmark som behövs om alla ska äta vegetariskt?
Finns mycket mark där djur kan beta men som inte lämpar sig för annan odling.

Pratar vi om långt i framtiden vet man ju aldrig vilka framsteg som sker, men jag tvivlar.

Brukar ta och testa något fejkkött då och då, jag skulle inte säga att de blivit bättre, bara större utbud.
Med brasklapp på att jag inte tittat på näringsinnehållet, det kanske blivit bättre.

Betydligt mindre än all mark som odlas i nuläget för djurfoder 😂
Djuren kanske går på marker som inte lönar sig att odla på men derans mat kommer från odlingsbar mark. Galna arealer som odlas sojabönor och hö på för djur