Var vänder man sig när facket inte hjälper en?

Permalänk
Medlem

Var vänder man sig när facket inte hjälper en?

Hej

Jag har en arbetsgivare som satt i system att ta våra semesterdagar på lediga dagar. Jag jobbar i 4 veckors perioder där varje period är 19 arbetsdagar och 9 lediga dagar. Jag kan få pass alla dagar i veckan. Om jag lägger in en semesterdag så planerar min arbetsgivare runt den semesterdagen så den "råkar" hamna på en av dom lediga dagarna. Jag får alltså fortfarande jobba 19 arbetsdagar under perioden.

Facket säger efter att kollat på det att "ja det är fel men det går inte att göra något retroaktivt".

Var vänder man sig i nästa steg? Det borde finnas högre instanser?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte riktigt med här.

Du blir planerad på pass, och sen när du söker semester, så flyttar din arbetsgivare dina lediga dagar till dagar du sökt semester?

Då skall AG inte dra några semesterdagar, eftersom du är ledig de dagarna?

Eller söker du semester, och sen planeras du? Har du inte ett schema för helåret?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har du inte ett fast fridagsschema?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag söker semester i planeringsfasen av fyraveckorsperioden. Sen lägger dom fridagarna på sökta semesterdagar och knycker semesterdagen så jag får jobba lika många pass ändå.

Det finns inga fasta scheman alls utan fridagar och arbetsdagar varierar mellan varje period och är utspridda över alla dagarna.

Permalänk
Medlem

Du har rätt till 9 fridagar under en 4-veckorsperiod. Semesterdagar ska vara utöver dessa. Tycker du bör försöka prata med någon annan på facket för den som sa att de inte kan göra något verkar inte ha koll.

Finns det kollektivavtal?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det är säkert som facket säger att de inte kan göra nåt retroaktivt, för hur ska det bevisas att de planerade schemat efter du önskar semester? I steg ett får du nog prata själv med din arbetsgivare och kör ni fast där så får du ta kontakt med facket och be om hjälp att komma vidare.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

"Alla vardagar, både schemalagda och fridagar räknas som semesterdagar."

https://handels.se/aktiv-i-facket/aktuellt/faq/vad-galler-vid-uttag-av-semesterdagar/#:~:text=Arbetsfri%20dag%20ska%20d%C3%A5%20inte,p%C3%A5%20m%C3%A5ndagen%20vid%20en%20schema%C3%A4ndring.

Man kan ju faktiskt ta semester trots att man är ledig, det ger ju faktiskt pengar under en dag man annars inte hade tjänat pengar så att säga. Men det låter jääääävligt fult av AG att sätta detta i system.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Man kan planera ut vilka dagar som man vill vara lediga och arbetsgivaren planerar in efter det. Det finns några regler som antal timmar jobbade i följd och hur många dagar i följd man får jobba, säkerligen är dessa regler i kollektivavtalen.

I vilket fall så spelar det ingen roll hur arbetsgivaren trixar en heltidsanställd har rätt att ta ut 25 dagar semester varje år. Såklart arbetsgivaren kan leka ashole och enbart tillåta semester varannan dag eller liknande, där denna arbetsgivare såklart får tillbaka att den får leta upp en ny anställd eller minst en som presterar dåligt då den ej blir uppvilad.

Jag har lite svårt att förstå hur arbetsgivaren i TS fall kan jävlas i praktiken när semesterätten ändå är 25 dagar. Jag kan tänka mig scenario som att de anställda sedan får ta ut semester när de ej vill, typ i december.

Permalänk
Medlem

En arbetsgivare får ju inte ändra i planering hur som helst. Samtidigt måste man som anställd i god tid söka sina semester- och kompdagar.

Lagstiftningen är lite ihålig i detta fall. Därför kan ett kollektivavtal styra upp detta, saknas det blir det ganska svårt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kan tänka mig scenario som att de anställda sedan får ta ut semester när de ej vill, typ i december.

Lagstiftningen är dock ganska tydlig på den punkten. Du har rätt att ta ut 4 sammanhängande veckor under tiden juni-augusti. Det har man rätt till även om man inte har arbetat in tillräckligt många semesterdagar. En arbetsgivare kan därför inte kräva att man lägger sin semester någon annan del av året. Däremot kan arbetsgivaren bestämma vilka veckor under den perioden du får.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag söker semester i planeringsfasen av fyraveckorsperioden. Sen lägger dom fridagarna på sökta semesterdagar och knycker semesterdagen så jag får jobba lika många pass ändå.

Det finns inga fasta scheman alls utan fridagar och arbetsdagar varierar mellan varje period och är utspridda över alla dagarna.

Då borde du få ut extra ersättning eftersom det är en semesterdag.
Det borde ju gå att se i dina lönespecifikationer och begära ut retroaktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Då borde du få ut extra ersättning eftersom det är en semesterdag.
Det borde ju gå att se i dina lönespecifikationer och begära ut retroaktivt.

Exakt, annars skulle jag säga att du rent tekniskt fått avslag på din semesterbegäran och ska då ha dessa semesterdagar kvar att ta ut vid annat tillfälle.

Konstigt att en arbetsgivare beter så här. Varningsklockorna ringer för mig, kan vara ett skäl att söka efter nytt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Hej

Jag har en arbetsgivare som satt i system att ta våra semesterdagar på lediga dagar. Jag jobbar i 4 veckors perioder där varje period är 19 arbetsdagar och 9 lediga dagar. Jag kan få pass alla dagar i veckan. Om jag lägger in en semesterdag så planerar min arbetsgivare runt den semesterdagen så den "råkar" hamna på en av dom lediga dagarna. Jag får alltså fortfarande jobba 19 arbetsdagar under perioden.

Facket säger efter att kollat på det att "ja det är fel men det går inte att göra något retroaktivt".

Var vänder man sig i nästa steg? Det borde finnas högre instanser?

Tack på förhand.

Om du vill ha en specifik dag ledig så är det väl bra att du slipper slösa en semesterdag?
Du behåller ju din semesterdag och kan ta ut den en annan dag.

Om målet är att du vill jobba färre dagar under en period och inte att slippa jobba en specifik dag så bör du prata med din arbetsgivare och lägga in det som ett önskemål istället. Då kan dom få planera in en semesterdag när det passar dom och dig.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om du vill ha en specifik dag ledig så är det väl bra att du slipper slösa en semesterdag?
Du behåller ju din semesterdag och kan ta ut den en annan dag.

Om målet är att du vill jobba färre dagar under en period och inte att slippa jobba en specifik dag så bör du prata med din arbetsgivare och lägga in det som ett önskemål istället. Då kan dom få planera in en semesterdag när det passar dom och dig.

Lät som att de la den planerade lediga dagen den dagen hen ville vara ledig och drog en semsterdag.

Annars håller jag med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag söker semester i planeringsfasen av fyraveckorsperioden. Sen lägger dom fridagarna på sökta semesterdagar och knycker semesterdagen så jag får jobba lika många pass ändå.

Det finns inga fasta scheman alls utan fridagar och arbetsdagar varierar mellan varje period och är utspridda över alla dagarna.

Ok du jobbar lika mycket som vanligt och blir av med en semesterdag menar du? Då får du iaf ut den semesterdagen som pengar hoppas jag? Då är det ju inte jätteilla men ändå dåligt. Om du inte får extra betalt för den så har du ju blivit bestulen på pengar och då är det ju riktigt illa, men då borde ju facket inte struntat i detta kan man tycka så jag gissar att det är det förstnämnda.

Är det inte bara att vara tydlig med att du vill ha ledigt mer än dom dagarna du i vanliga fall är ledig? Säga att du vill ha en eller två dagar innan eller efter dina vanliga lediga dagar.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att kontakta facket mer centralt, men vet inte vad det ger. I andra hand så kan du såklart driva det själv, men då blir det väl till att anlita en jurist och det kommer väl knappast vara värt det. Det går inte att se sig om efter ett annat jobb helt enkelt?

Det jag undrar är, lägger du bara ut enstaka semesterdagar och så nära inpå nästa period? Sommarsemestern ska ges besked om 2 månader i förväg, så normalt är den klar i mars på vettiga arbetsplatser. Under en längre period kan det såklart bli så att en del av dagarna egentligen är "fridagar", men där är kanske det primära att veta att man får en längre sammanhängande ledighet.

Läste att om du lägger ut 5 dagar så har du också rätt att vara ledig helgen före eller efter enligt Handels avtal. Så det tillsammans med normala arbetstidsregler borde göra att man får anstränga sig för att klämma in 19 arbetspass om du är ledig en vecka?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

...
Såklart arbetsgivaren kan leka ashole och enbart tillåta semester varannan dag eller liknande, där denna arbetsgivare såklart får tillbaka att den får leta upp en ny anställd eller minst en som presterar dåligt då den ej blir uppvilad.

Jag har lite svårt att förstå hur arbetsgivaren i TS fall kan jävlas i praktiken när semesterätten ändå är 25 dagar. Jag kan tänka mig scenario som att de anställda sedan får ta ut semester när de ej vill, typ i december.

Nej, de kan de inte, finns lagar kring det
https://www.unionen.se/rad-och-stod/semesterns-langd-och-nar-...

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Ge ett motbud: Skriv upp dig på alla pass i veckan, sedan sjukanmäler du dig på morgonen de dagar du vill vara ledig. Helst lite random så de inte kan planera efter det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrWIB:

Det går att avtala ganska fritt om semestern enligt semesterlagen för man kan göra undantag på rätt många punkter så man bör ju definitivt kolla i tillämpligt kollektivavtal och TS har inte heller nämnt vilket avtal det handlar om.

Semesterlag (1977:480)
2 a § Genom avtal får avvikelse göras från 5, 12, 12 b, 19-21 och 30 a §§, i den utsträckning som framgår av de bestämmelserna.
Genom kollektivavtal, som på arbetstagarsidan har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation, får avvikelse göras från 3, 3 a, 9, 11 § andra stycket, 16-16 b, 22, 26, 26 a, 29, 29 a och 30 §§.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Hej

Jag har en arbetsgivare som satt i system att ta våra semesterdagar på lediga dagar. Jag jobbar i 4 veckors perioder där varje period är 19 arbetsdagar och 9 lediga dagar. Jag kan få pass alla dagar i veckan. Om jag lägger in en semesterdag så planerar min arbetsgivare runt den semesterdagen så den "råkar" hamna på en av dom lediga dagarna. Jag får alltså fortfarande jobba 19 arbetsdagar under perioden.

Facket säger efter att kollat på det att "ja det är fel men det går inte att göra något retroaktivt".

Var vänder man sig i nästa steg? Det borde finnas högre instanser?

Tack på förhand.

Skrivet av SexMachine:

Jag söker semester i planeringsfasen av fyraveckorsperioden. Sen lägger dom fridagarna på sökta semesterdagar och knycker semesterdagen så jag får jobba lika många pass ändå.

Det finns inga fasta scheman alls utan fridagar och arbetsdagar varierar mellan varje period och är utspridda över alla dagarna.

Nu vet jag inte under vilket kollektivavtal du ligger under men förmodligen helt OK av arbetsgivaren att göra så.
Suttit som schemaläggare under många många års tid och det var vanligt att vi försökte få ut fridagar på sökta semesterdagar beroende på vilken period det var under året. Det gagnade både oss som behövde arbetspassen samt medarbetaren som slapp ta ut semesterdag(ar) när vi kunde tillgodose ledigt pass den ansökta dagen ändå.

Vanligtvis brukade vi ju dock ha en diskussion med medarbetaren/deras chef om det var OK eller inte, var det tal om ledighet för att de behövde vila/skära ner på antalet arbetade pass under månaden så försökte vi tillgodose det så gott det gick. Gick det inte absolut hade vi inte någon skyldighet att bevilja semester utöver den lagstadgade semestern under sommarperioden.

Men om arbetsgivaren varit medveten om att du ansökt om det i syfte om att få lite extra ledighet under perioden och dessutom inte haft en diskussion med dig är det det vi i branschen kallar ett "asshole move".

Kommunikation båda vägarna är det absolut viktigaste, om inte facket hjälper dig, har du pratat med din chef/schemaläggare om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomcat:

Nu vet jag inte under vilket kollektivavtal du ligger under men förmodligen helt OK av arbetsgivaren att göra så.
Suttit som schemaläggare under många många års tid och det var vanligt att vi försökte få ut fridagar på sökta semesterdagar beroende på vilken period det var under året. Det gagnade både oss som behövde arbetspassen samt medarbetaren som slapp ta ut semesterdag(ar) när vi kunde tillgodose ledigt pass den ansökta dagen ändå.

Vanligtvis brukade vi ju dock ha en diskussion med medarbetaren/deras chef om det var OK eller inte, var det tal om ledighet för att de behövde vila/skära ner på antalet arbetade pass under månaden så försökte vi tillgodose det så gott det gick. Gick det inte absolut hade vi inte någon skyldighet att bevilja semester utöver den lagstadgade semestern under sommarperioden.

Men om arbetsgivaren varit medveten om att du ansökt om det i syfte om att få lite extra ledighet under perioden och dessutom inte haft en diskussion med dig är det det vi i branschen kallar ett "asshole move".

Kommunikation båda vägarna är det absolut viktigaste, om inte facket hjälper dig, har du pratat med din chef/schemaläggare om det?

Fast säger inte TS att de schemalägger hans semesterdag som en "fridag", men samtidigt drar de bort en semesterdag. För det kan ju inte vara okej i någon färg eller form.

Att som du nämner schemalägga efter önskad ledighet för att slippa ta en semesterdag är ju en bra grej, men då är det ju för att spara semestern man gör så. Men om man också blir av med semesterdagen så är det ju väldigt underligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast säger inte TS att de schemalägger hans semesterdag som en "fridag", men samtidigt drar de bort en semesterdag. För det kan ju inte vara okej i någon färg eller form.

Att som du nämner schemalägga efter önskad ledighet för att slippa ta en semesterdag är ju en bra grej, men då är det ju för att spara semestern man gör så. Men om man också blir av med semesterdagen så är det ju väldigt underligt.

Nej är det så att de dels lägger fridag och drar semesterdag för honom så är det ju helt uppåt väggarna fel. Men jag kan inte riktigt tolka det TS skrivit som att det är så (alternativt så är jag inte kapabel till att läsa ordentligt, också en möjlighet). Därav viktigt att veta vilket kollektivavtal (om något) som TS ligger under.

Även länken från Handels talar för att det är fel, då jag tolkar att TS endast ansökt om enstaka dag och inte hel vecka t.ex.:

Citat:

Vid kortare semesterledighet än fem dagar som omfattar lördag och/eller söndag då arbetstagaren normalt skulle arbeta, ska lördagen och söndagen räknas som semesterdag. Arbetsfri dag ska då inte räknas som semesterdag.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av doomcat:

Nej är det så att de dels lägger fridag och drar semesterdag för honom så är det ju helt uppåt väggarna fel. Men jag kan inte riktigt tolka det TS skrivit som att det är så

TS skriver att:
"Jag söker semester i planeringsfasen av fyraveckorsperioden. Sen lägger dom fridagarna på sökta semesterdagar och knycker semesterdagen så jag får jobba lika många pass ändå."
vilket väl svårligen kan tolkas som annat än att de drar en semesterdag för en schemalagd fridag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast säger inte TS att de schemalägger hans semesterdag som en "fridag", men samtidigt drar de bort en semesterdag. För det kan ju inte vara okej i någon färg eller form.

Att som du nämner schemalägga efter önskad ledighet för att slippa ta en semesterdag är ju en bra grej, men då är det ju för att spara semestern man gör så. Men om man också blir av med semesterdagen så är det ju väldigt underligt.

TS har inget fast schema. Som de flesta som arbetar mån-fre och har fridag lör-sön har. När TS får schemat så ”råkar” t.ex. den tisdagen hen begärt semester bli en fridag. TS är ledig och får betalt för sin semesterdag som önskat, men hade hellre velat spara semesterdagen och ändå varit ledig.

Låter som en dålig deal eftersom ingen med ”fast” schema som arbete mån-fre och fridag lör-sön skulle komma på tanken att begära semester för en lördag, men det verkar ju onekligen så som handeln o.s.v. fungerar och då är frågan är det med uppsåt (för att få den anställde att arbeta samma antal dagar varje månad trots begärd semester) eller är det mer att det råkade bli så och TS blev irriterad.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

TS har inget fast schema. Som de flesta som arbetar mån-fre och har fridag lör-sön har. När TS får schemat så ”råkar” t.ex. den tisdagen hen begärt semester bli en fridag. TS är ledig och får betalt för sin semesterdag som önskat, men hade hellre velat spara semesterdagen och ändå varit ledig.

Låter som en dålig deal eftersom ingen med ”fast” schema som arbete mån-fre och fridag lör-sön skulle komma på tanken att begära semester för en lördag, men det verkar ju onekligen så som handeln o.s.v. fungerar och då är frågan är det med uppsåt (för att få den anställde att arbeta samma antal dagar varje månad trots begärd semester) eller är det mer att det råkade bli så och TS blev irriterad. I slutet av dagen är det arbetade dagar man får betalt för även om man har månadslön, är man frånvarande en dag man förväntas arbeta så får man förstås inte betalt om man inte har tagit ut semester eller sjukskrivit sig. Så problemet för TS är mer att ingen månad är den andra lik vad gäller vilka dagar som är ”helg”.

Jag håller med om att det är så det "i sämsta fall" borde vara. Men jag tolkar nästan det TS skriver som att han blir av med en semesterdag och inte får något för den, så att säga. Annars tycker jag att TS behöver förtydliga att de, istället för att ge honom en extra ledig dag, väljer att betala ut pengar för semesterdagen istället. Men det är inget som har nämnts av TS överhuvudtaget, varför jag befarar att han kanske blivit blåst på semester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

TS har inget fast schema. Som de flesta som arbetar mån-fre och har fridag lör-sön har. När TS får schemat så ”råkar” t.ex. den tisdagen hen begärt semester bli en fridag. TS är ledig och får betalt för sin semesterdag som önskat, men hade hellre velat spara semesterdagen och ändå varit ledig.

Låter som en dålig deal eftersom ingen med ”fast” schema som arbete mån-fre och fridag lör-sön skulle komma på tanken att begära semester för en lördag, men det verkar ju onekligen så som handeln o.s.v. fungerar och då är frågan är det med uppsåt (för att få den anställde att arbeta samma antal dagar varje månad trots begärd semester) eller är det mer att det råkade bli så och TS blev irriterad.

Då borde hen väl kunna dra in sin semesterdag samma sekund som hen ser att dom lagt ut den som ledig dag? Det ser säkert arbetsgivaren som lika mycket av ett "dick move"

Men i praktiken bör det väl leda till att hen jobbar 1 dag mer än hen borde.
D.v.s. normala 19 dagar, sen en semesterdag, vilket leder till 20 dagar. Det borde väl inte vara tillåtet att planera ut arbetstid fler dagar än den är anställd för?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SexMachine:

Hej

Jag har en arbetsgivare som satt i system att ta våra semesterdagar på lediga dagar. Jag jobbar i 4 veckors perioder där varje period är 19 arbetsdagar och 9 lediga dagar. Jag kan få pass alla dagar i veckan. Om jag lägger in en semesterdag så planerar min arbetsgivare runt den semesterdagen så den "råkar" hamna på en av dom lediga dagarna. Jag får alltså fortfarande jobba 19 arbetsdagar under perioden.

Facket säger efter att kollat på det att "ja det är fel men det går inte att göra något retroaktivt".

Var vänder man sig i nästa steg? Det borde finnas högre instanser?

Tack på förhand.

Borde du inte kunna yrka på 4 veckors sammanhängande ledighet enligt semesterlagen var av fem semesterdagar tas ut per vecka?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Då ska vi se. Vi har ansvar att i grupp planera våra arbetspass utefter verksamhetens behov. Detta fungerar inte då det är svårt att planera och folk helt enkelt inte har kompetensen. Då gör schemaplaneraren så att hon tar bort allt och börjar om från början och lägger ut hur vi ska jobba.

Om man vill till 100% vara ledig en dag så måste man ta en semesterdag (eftersom vi inte är kapabla att planera vårat schema tillsammans). Det dom har gjort är att sätta ut semesterdagen och sen planera in 19pass runt om semesterdagen. Det innebär att semesterdagen är tagen på en dag som är ledig. Detta har hänt vid mer en ett tillfälle. Jag vet dock inte om jag fått betalt för semesterdagen, ska kolla upp detta nästa vecka.

Jag har pratat med flertalet chefer, schemaplanerare och 5 olika pers på facket. Jag har lagt mer tid på detta än dom semesterdagarna är värda och det har kostat arbetsgivaren mer pengar än att bara erkänna sitt fel och rätta till det.

Nu är det mest en principsak.

EDIT: Detta har inget med sommarsemestern att göra. Det är en dag i vintras och en dag nu i vår.

Mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

TS skriver att:
"Jag söker semester i planeringsfasen av fyraveckorsperioden. Sen lägger dom fridagarna på sökta semesterdagar och knycker semesterdagen så jag får jobba lika många pass ändå."
vilket väl svårligen kan tolkas som annat än att de drar en semesterdag för en schemalagd fridag.

Tolkar det snarare som att TS menar att de "knycker" semesterdagen i den bemärkelsen att han fortfarande får jobba lika många pass när han var ute efter att arbeta färre pass, d.v.s. lika många arbetspass men ingen semesterdag. Men utan klargörande från TS är det svårt att veta exakt vad som menas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag vet dock inte om jag fått betalt för semesterdagen, ska kolla upp detta nästa vecka.

Detta känns som väldigt grundläggande information tycker jag så det är definitivt något du behöver kolla upp.