Var vänder man sig när facket inte hjälper en?

Permalänk
Medlem

Så det gäller alltså två dagar och du vet inte om du fått betald semesterersättning för de två dagarna?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Detta känns som väldigt grundläggande information tycker jag så det är definitivt något du behöver kolla upp.

Det här är ju det absolut första jag skulle kollat upp om jag var i samma sits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att avtala ganska fritt om semestern enligt semesterlagen för man kan göra undantag på rätt många punkter så man bör ju definitivt kolla i tillämpligt kollektivavtal och TS har inte heller nämnt vilket avtal det handlar om.

Semesterlag (1977:480)
2 a § Genom avtal får avvikelse göras från 5, 12, 12 b, 19-21 och 30 a §§, i den utsträckning som framgår av de bestämmelserna.
Genom kollektivavtal, som på arbetstagarsidan har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation, får avvikelse göras från 3, 3 a, 9, 11 § andra stycket, 16-16 b, 22, 26, 26 a, 29, 29 a och 30 §§.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

De där avvikelserna har ju inget med att lägga ut semestern varannan dag att göra. Det har med sparade dagar, utbetalningar av semesterlön osv.

Man kan avtala bort i stort sett vad som helst i lokala avtal med arbetsgivaren, men som ett riktmärke och vad lagen säger är det fortfarande 4 veckors sammanhängande semester som gäller.

Visa signatur

/O