EU ett steg närmare krav på USB Type-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så jag förstår inte varför så många klagar på kvalitén på usb c kablar.

Därför att de använt dem på mobila enheter där enheten inte ligger plant och stilla på ett bord under användning/laddning.

Förstörde nyligen en nästan ny USB C-laddkabel när jag körde med surfplattan på laddning och den gled ur det grunda sidofacket och slog i en detalj på förarstolen efter några centimeters fall. Kontakten i surfplattan vek sig nästan 90 grader och skapade synliga veck på aluminiumplåten i chassit på Samsunk-surfplattan, så det var ingen räddning att USB C-kontaktstycket är vekt.

Det har hänt ett flertal gånger med Apple-enheter jag haft genom åren, och inte en enda gång har vare sig kabeln ELLER enheten gått sönder. De Apple-kablar som går sönder är de jag har i sängen, som antingen oxiderar upp på kontaktytorna p.g.a. svettig miljö eller där isoleringen går sönder nära Lightning-änden (varpå jag klipper dem med en avbitartång för att hindra fortsatt användning), men annars har jag fortfarande en gammal Lightning-laddkabel från 2012 kvar som fungerar än idag.

Det som tror att USB C är mer mekaniskt robust än Lightning är ute på en sån cykelfärd att Vätternrundan bleknar i jämförelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Därför att de använt dem på mobila enheter där enheten inte ligger plant och stilla på ett bord under användning/laddning.

Förstörde nyligen en nästan ny USB C-laddkabel när jag körde med surfplattan på laddning och den gled ur det grunda sidofacket och slog i en detalj på förarstolen efter några centimeters fall. Kontakten i surfplattan vek sig nästan 90 grader och skapade synliga veck på aluminiumplåten i chassit på Samsunk-surfplattan, så det var ingen räddning att USB C-kontaktstycket är vekt.

Det har hänt ett flertal gånger med Apple-enheter jag haft genom åren, och inte en enda gång har vare sig kabeln ELLER enheten gått sönder. De Apple-kablar som går sönder är de jag har i sängen, som antingen oxiderar upp på kontaktytorna p.g.a. svettig miljö eller där isoleringen går sönder nära Lightning-änden (varpå jag klipper dem med en avbitartång för att hindra fortsatt användning), men annars har jag fortfarande en gammal Lightning-laddkabel från 2012 kvar som fungerar än idag.

Det som tror att USB C är mer mekaniskt robust än Lightning är ute på en sån cykelfärd att Vätternrundan bleknar i jämförelse.

Men det kan ju helt enkelt handla om otur. Att såga en kontakt som har använts i ganska många år nu och som de flesta inte har problem med för att det gick åt skogen för dig en gång är väl lite väl presumtivt? Jag har exempelvis pajat skärmar genom att sitta på en sten när telefonen gled ur fickan och alltså föll max fem centimeter, samma telefon kan ha klarat sig utmärkt tappad på stengolv från någon meter trots studs och så flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det kan ju helt enkelt handla om otur. Att såga en kontakt som har använts i ganska många år nu och som de flesta inte har problem med för att det gick åt skogen för dig en gång är väl lite väl presumtivt? Jag har exempelvis pajat skärmar genom att sitta på en sten när telefonen gled ur fickan och alltså föll max fem centimeter, samma telefon kan ha klarat sig utmärkt tappad på stengolv från någon meter trots studs och så flera gånger.

Som jag sa, flertalet använder uppenbarligen kabeln väldigt varsamt. Det räcker att sätta USB C-kontaktstycket mellan fingrarna för att känna hur det flexar, beroende på att kontakten bara är konstruerad för att vara liten och passa till alla användningsområden. Förra arbetsplatsen köpte in dem i bulk för att de gick åt så snabbt att det var opraktiskt att köpa en när det behövdes.

Det är andra USB C-kabeln på ett år, och nej, det är inte bara jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Som jag sa, flertalet använder uppenbarligen kabeln väldigt varsamt. Det räcker att sätta USB C-kontaktstycket mellan fingrarna för att känna hur det flexar, beroende på att kontakten bara är konstruerad för att vara liten och passa till alla användningsområden. Förra arbetsplatsen köpte in dem i bulk för att de gick åt så snabbt att det var opraktiskt att köpa en när det behövdes.

Det är andra USB C-kabeln på ett år, och nej, det är inte bara jag.

Det är i alla fall inte alls min upplevelse.

Jag har en snabbladdare inkopplad som jag laddar både telefoner och surfplattor med och det är ingen bra plats, enheterna ramlar i golvet hela tiden när de laddas speciellt när sonen staplar de på varandra och liknande, men på de åren jag har haft den där så har det aldrig hänt något med någon USB-kabel eller -kontakt. Även enheterna har klarat sig rätt bra, redan spräckta skärmar har blivit mer spräckta men ingen har liksom gått från hel till trasig där. Faktum är att alla mina USB C-kablar fortfarande fungerar precis som när de var nya och det innefattar de jag fick med till min Nexus 6p för rätt många år sedan, ett gäng som medföljde "Kina-produkter" som kostade under en hundralapp styck och så vidare.

Däremot har jag haft en del USB C/TB3 kablar där kontakten har fallit isär på jobbet. Det handlar uteslutande om den fast monterade kabeln i Dells dockor dock så jag misstänker att det är deras kvalitet som är problemet snarare än kabelns format. Och det är ju inte själva kontaktytorna eller blecken som går sönder utan den förhållandevis enorma infattningen av kontakten som liksom öppnar sig. Kablarna funkar alltså fortfarande men elektroniken inne i kontakten är exponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är i alla fall inte alls min upplevelse.

Jag har en snabbladdare inkopplad som jag laddar både telefoner och surfplattor med och det är ingen bra plats, enheterna ramlar i golvet hela tiden när de laddas speciellt när sonen staplar de på varandra och liknande, men på de åren jag har haft den där så har det aldrig hänt något med någon USB-kabel eller -kontakt. Även enheterna har klarat sig rätt bra, redan spräckta skärmar har blivit mer spräckta men ingen har liksom gått från hel till trasig där. Faktum är att alla mina USB C-kablar fortfarande fungerar precis som när de var nya och det innefattar de jag fick med till min Nexus 6p för rätt många år sedan, ett gäng som medföljde "Kina-produkter" som kostade under en hundralapp styck och så vidare.

Däremot har jag haft en del USB C/TB3 kablar där kontakten har fallit isär på jobbet. Det handlar uteslutande om den fast monterade kabeln i Dells dockor dock så jag misstänker att det är deras kvalitet som är problemet snarare än kabelns format. Och det är ju inte själva kontaktytorna eller blecken som går sönder utan den förhållandevis enorma infattningen av kontakten som liksom öppnar sig. Kablarna funkar alltså fortfarande men elektroniken inne i kontakten är exponerad.

Apple har inte speciellt hög kvalitet på sina kablar, kanske framförallt inte i förhållande till priset. Lightning är långt ifrån den optimala kontakten heller, men USB C är mekaniskt sämre och betydligt mer ömtålig p.g.a. konstruktionen. Jag har ingenting emot USB C per se, men jag kommer gå över till trådlös laddning den dagen Lightning ersätts med USB C på min iPhone.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

jag kommer gå över till trådlös laddning

Varför har du inte redan gjort det, jag har inte satt in en kabel i min S5a de senaste 8 åren. Den har både blåtand och Qi, dessutom är det lätt att byta batteri på den, den kommer nog att användas tills jag har slagit sönder den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför har du inte redan gjort det,

För att min telefon redan haft en utmärkt lösning för alla min laddningsbehov, och för att Qi-laddare är ytterligare en grunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det räcker att sätta USB C-kontaktstycket mellan fingrarna för att känna hur det flexar, beroende på att kontakten bara är konstruerad för att vara liten och passa till alla användningsområden.

Fick ett förhandsprov på USB-C för PCB och kabelmontage från Wurth Elektronik innan de gick i produktion. Den får man trycka bra hårt på eller använda tång för att få den till att flexa. Men tyvärr finns det mycket skit i USB-träsket och även kablar från "respektabla" märken ska vinstmaximeras och då blir det för dyrt med en bra tillverkad kontakt för 8kr kontra 3kr för en med sämre kvalité.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Fick ett förhandsprov på USB-C för PCB och kabelmontage från Wurth Elektronik innan de gick i produktion. Den får man trycka bra hårt på eller använda tång för att få den till att flexa. Men tyvärr finns det mycket skit i USB-träsket och även kablar från "respektabla" märken ska vinstmaximeras och då blir det för dyrt med en bra tillverkad kontakt för 8kr kontra 3kr för en med sämre kvalité.

Jo, det är ju tyvärr så när kabeln helst ska kosta några tior ut till konsument på andra sidan jorden. Med det sagt köpte jag en riktigt najs adapter från Satechi för ett tag sedan, och ska nog köpa deras laddkabel härnäst. Jag kanske ändrar uppfattning om USB C som laddningsinterface på telefoner efter det...

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag har laddat min Redmi Note 5 varje natt i 3 år. Den har inte gått sönder än. Däremot fastnade det väldigt mycket damm/ludd i den så att kabeln knappt satt fast/laddade enheten. Gick till en vän efter ca 2.5 år som håller på o reparerar Apple dator och han rensade ut porten och sedan dess sitter kabeln fast som den ska igen.

Hade samma problem på min xperia 5 II, trodde porten gått sönder men insåg sen att det var fullt av damm i porten, fram med de små elektronik verktygen o vipps så var allt damm borta o porten fungera till 100% igen 😁👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Blir lite förvånad av din (förmodade) okunskap i vissa av frågorna ovan. Det finns flertalet tekniska anledningar till varför det ser ut som det gör, sen kan man personligen tycka det är bra eller dåliga designval som gjorts. De flesta "icke standardiserade" lösningar som tagits fram har mer eller mindre alltid varit tekniskt bättre än det standardiserade alternativet som funnits tillgängligt. Apple har väl aldrig heller följt "PC-världen" utan alltid gått sin egen väg. Nu när man bygger sina egna processorer så har det öppnat upp för fler möjligheter som de inte tidigare haft i Intel-världen. Tycker det nästan blir löjligt att påstå att det handlar om att kämpa emot standardisering så mycket de kan bara för sakens skull.

Håller fullständigt med dock när det kommer till reparerbarhet, i de fall där det hade gått att underlätta för reparationer utan att det kostat extra pengar, fysisk plats eller att man behövt offra funktionalitet eller hållbarhet.

När det gäller Apple och reparera är jag övertygad om att de är på väg hit. De jobbar för ett scenario där det spelar noll roll om man köper en ny dator för 30 000 eller om man reparerar sin gamla. De nya datorerna är gjorda till 100% återvunnet material produktionen har inga Co2 utsläpp all energi kommer från Co2 neutrala källor alla transporter som görs är Co2 neutrala. Apple vill alltså säga släng din gamla och köp en ny vi tar hand om din gamla och gör nya telefoner av det för miljön skull spelar det ingen roll längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sorten:

När det gäller Apple och reparera är jag övertygad om att de är på väg hit. De jobbar för ett scenario där det spelar noll roll om man köper en ny dator för 30 000 eller om man reparerar sin gamla. De nya datorerna är gjorda till 100% återvunnet material produktionen har inga Co2 utsläpp all energi kommer från Co2 neutrala källor alla transporter som görs är Co2 neutrala. Apple vill alltså säga släng din gamla och köp en ny vi tar hand om din gamla och gör nya telefoner av det för miljön skull spelar det ingen roll längre.

Man kan ju hoppas att Apples insatser för att mildra deras kunders miljösamveten gör någon faktiskt skillnad, det hade ju varit jättebra. Men hittills är knappast Apple ett föredöme i denna fråga, deras produkter har varit bland de mest nedstängda och svåra att reparera under ganska många år nu.