Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Menar du att jag hade fel i att jag tyckte det är konstigt att 174Wh/km benämns som väldigt lågt
och 200Wh/km benämns som extremt högt?

Du jämför fortfarande din egen siffra med en siffra från förhållanden som din rimligen inte speglar.

Citat:

Du har misstolkat mitt första inlägg.

Tittar man på testerna på denna länk så är spannet på förbrukningen mellan 16,3kWh/100km och 29.2kWh/100km
Då skulle jag inte säga att 20kWh/100km är extremt högt.
Jag skulle säga medel men det är bara jag det.

Då tycker jag att vi tittar i listan du länkar till. Där är förvisso inte XC40 med, men däremot den besläktade Polestar 2 i fyrhjulsdrivet utförande. Den drar ca 80 % mer än bästa bil och ca 40 % mer än Model 3 AWD LR, utifrån det test som listan refererar till. Rätt märkbart om 40 % av räckvidden försvinner, kan jag tycka.

(ADAC verkar ha mätt 28,8 för motsvarande XC40-version av Polestar 2.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nä det tror jag inte, jag tror @Superthug pratade allmänt om XC40 bara, inte specifikt den artikeln Jag nämnde den för om dom bara hade åkt 80-vägar så är inte riktigt min kommentar relevant. Men sen läste jag artikeln och såg att dom tuffade E4 upp och då finns det inte en chans att XC40 ligger på 2kWh

Skrivet av SweViver:

Ah ok då hajar jag Hjärnan är ute på laddning idag, känns det som..

Ja precis det var bara allmänt. Har inte ens läst denna artikel
Kör jag bara E4 110km/h så pendlar förbrukningen mellan 2,0-2,5kWh/mil.
Det är vad jag ser i displayen och kör jag 120km/h så ökar det till 2,3-2,7kWh.
Kör sällan endast motorväg utan blir en del landsväg också vilket drar ner snittet rejält.

Permalänk
Medlem

Fått chansen att kika lite närmare på en Model 3 nu (men det blev ingen provtur). Måste säga att interiören kändes bra i alla fall stillastående, men frågan är vad man tycker om att leva med allt på en touchskärm. Baksätet kändes ju riktigt bra komfortmässigt, och t.om sambon gillade det mesta invändigt och då hatade Jon ID4 till den grad att hon nästan blev förbannad.

Måste dock säga att jag tyckte det mesta runt infotainmentbiten (dvs teslas starka kort) kändes som finesser gjorda för att imponera på andra. Klart det är coolt att samla polarna och visa hur bilen kan spela musik och blinka med lysena, och hur den har massa spel och roliga appar, men är det värt när när man kör i snörök och inte har någon bakrutetorkare, eller när man kör på grov asfalt och den bullrar öronen av en?

Gav helt klart ha-begär och jag förstår att folk köper den, men om inte model y har bättre fjädring än vad alla tester säger och visar sig ha komfort och bullernivå som en tysk bil så faller det tyvärr bort för mig, vilket känns synd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Gav helt klart ha-begär och jag förstår att folk köper den, men om inte model y har bättre fjädring än vad alla tester säger och visar sig ha komfort och bullernivå som en tysk bil så faller det tyvärr bort för mig, vilket känns synd...

Kan väl säga att de olika i4:orna jag jämfört med så är det skillnad mellan en ny Model 3 och en "tysk" bil men inte natt och dag, mer ljud från bilar man passerar (inga akustikglas) men mindre däck- och vindljud i i4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan väl säga att de olika i4:orna jag jämfört med så är det skillnad mellan en ny Model 3 och en "tysk" bil men inte natt och dag, mer ljud från bilar man passerar (inga akustikglas) men mindre däck- och vindljud i i4.

Intressant. Lär ju vara något tystare i model y, men å andra sidan har ju enyaq 80x akustikglas och extra ljudisolering. Får se när jag får provköra den helt enkelt 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Intressant. Lär ju vara något tystare i model y, men å andra sidan har ju enyaq 80x akustikglas och extra ljudisolering. Får se när jag får provköra den helt enkelt 🙂

Nej, Model Y är något mindre tyst vilket inte är så konstigt då det är mer öppet mellan bagaget och kupén i en SUV kontra sedan. Men det är inte jättestor skillnad direkt även den är märkbar. En Enyaq är förmodligen tystare än Model Y och Model 3 då det är mer den typen av bil.

Permalänk
Medlem

elli.eco - Det laddbolag som Volkswagen äger och som driver Volkswagens, Skodas, Audis och Seats appar för ladning.

Man verkar nu kunna ladda ner en egen Elli-app och ta del av samma erbjudanden som VWs kunder, vilket är löjligt bra!!

För 129kr/mån får man 3,15kr/kWh på Ionity, 3,90kr/kWh på andra DC-laddare som dom är partners med och 3,40kr/kWh på AC-laddningar. Det skulle räcka med att ladda 24 kWh på Ionity så har man fått tillbaka pengarna för månadskostnaden. Nackdelen är 12 månaders bindningstid.

Jag har inte testat att prenumerera själv då jag har så många andra lösningar för Ionity just nu men mitt Ionity Passport för 199kr/mån blev precis mycket dyrare om det är så. Hittar bara info på tyska men laddade ner appen, registrerade mig och ser inga restriktioner när jag läser villkoren.

Kan VW försöka kontra Teslas move här? Tesla har tillgängligheten och VW har priserna. Konkurrens. I like!

Edit: Beställde gratisabonnemanget, fick ange VIN-nummer. Plug and charge? One could hope Gick utmärkt att abonnera och får ett kort hemskickat till mig jag kan ladda med. Äntligen behöver man kanske inte vara avensjuk på VW-ägsre längre

Edit2: Mailade dom och frågade och ja, appen Elli Charging fungerar i Sverige för vem som helst. Så laddar man mycket utanför hemmet är nog Elli det bästa sättet att göra det på just nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Fått chansen att kika lite närmare på en Model 3 nu (men det blev ingen provtur). Måste säga att interiören kändes bra i alla fall stillastående, men frågan är vad man tycker om att leva med allt på en touchskärm. Baksätet kändes ju riktigt bra komfortmässigt, och t.om sambon gillade det mesta invändigt och då hatade Jon ID4 till den grad att hon nästan blev förbannad.

Måste dock säga att jag tyckte det mesta runt infotainmentbiten (dvs teslas starka kort) kändes som finesser gjorda för att imponera på andra. Klart det är coolt att samla polarna och visa hur bilen kan spela musik och blinka med lysena, och hur den har massa spel och roliga appar, men är det värt när när man kör i snörök och inte har någon bakrutetorkare, eller när man kör på grov asfalt och den bullrar öronen av en?

Lite så känner jag också, Tesla är lite för "futuristisk" för att jag skall känna mig bekväm, visserligen har jag aldrig kört en Tesla men det är känslan jag fått när man suttit i en.
Hade dock inte haft något emot att ha Teslas drivlina i en bil som t.ex. Audi Q4 (som jag beställt), Q4:an är mer klassisk bil interiört vilket passar mig.
Gillade inte heller interiören i iD.4 av samma orsak, förstår inte riktigt vinsten med att ta bort den klassiska bilkänslan bara för att det är en elbil och låta allt styras från skärm, ser inget fel i klassiska knappar

Man kanske ändrar sig med tiden men just nu ser jag fram mot Q4:an som första elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

elli.eco - Det laddbolag som Volkswagen äger och som driver Volkswagens, Skodas, Audis och Seats appar för ladning.

Man verkar nu kunna ladda ner en egen Elli-app och ta del av samma erbjudanden som VWs kunder, vilket är löjligt bra!!

För 129kr/mån får man 3,15kr/kWh på Ionity, 3,90kr/kWh på andra DC-laddare som dom är partners med och 3,40kr/kWh på AC-laddningar. Det skulle räcka med att ladda 24 kWh på Ionity så har man fått tillbaka pengarna för månadskostnaden. Nackdelen är 12 månaders bindningstid.

Jag har inte testat att prenumerera själv då jag har så många andra lösningar för Ionity just nu men mitt Ionity Passport för 199kr/mån blev precis mycket dyrare om det är så. Hittar bara info på tyska men laddade ner appen, registrerade mig och ser inga restriktioner när jag läser villkoren.

Kan VW försöka kontra Teslas move här? Tesla har tillgängligheten och VW har priserna. Konkurrens. I like!

Edit: Beställde gratisabonnemanget, fick ange VIN-nummer. Plug and charge? One could hope Gick utmärkt att abonnera och får ett kort hemskickat till mig jag kan ladda med. Äntligen behöver man kanske inte vara avensjuk på VW-ägsre längre

Edit2: Mailade dom och frågade och ja, appen Elli Charging fungerar i Sverige för vem som helst. Så laddar man mycket utanför hemmet är nog Elli det bästa sättet att göra det på just nu

VW-kunder får lite lägre pris (kanske tidsbegränsat 1 år?), 100 kr/mån.

För mig är det ungefär där som det går jämnt upp så jag lär nog försöka teckna om det går (har ett annat Elli-abonnemang idag).

För övrigt har jag kört första längre resan nu och man behöver ju planera på ett lite annat sätt - lite som en pensionär. "Hur kan jag spara på förberedelserna för att få tiden att gå under dagen". Nästa gång kommer jag förlägga en del av aktiviteterna som normalt görs i förväg till laddstopp istället, t ex handla.

Nåväl:
- Genomsnittligt laddstopp blev 40 kWh och 30-35 minuter (ID4, Ionity). Vid 4 av 5 tillfällen var jag ensam på Ionity, den femte gången var det fullt och jag fick vänta i ungefär 5 minuter. Ungefär vartannat långstopp går ju att samköra med måltid men ska man långt blir man lite rastlös av 30 min fikastopp.
- Destinationsladdning. Jag hade inte planerat för det och behövde istället slå ihjäl 40 minuter några kilometer från hotellet. Hade som tur var möjlighet att gå några ärenden under tiden men annars hade det blivit väldigt långa minuter.
- Jag var ovanligt utvilad när jag kom fram. Man kan inte pannbena sig fram på 6-7 timmars sträckkörningar och det straffar sig att köra fort och krama ratten. Även om det är en framtvingad temposänkning så är den inte ensidigt negativ.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Första längre turen med EV6 RWD:

28 mil på E4 (110/120), varav några mil genom Stockholm (70/80). 12 grader och mestadels regn.

Startade med 100% och hade 35% (15 mil uppskattat) kvar efteråt.

I 120 km/h kändes det som att batteriet dränerades snabbt, medan i 80 inte sjunka knappt alls. Adaptiv farthållare genom Stockholm var en fröjd. Hade inte det på gamla bilen.

Laddningen på Ionity gick lite långsammare än jag hoppats. Tog 50 min 35->100%. Har inte all statistik, men 112 kW var det högsta hastighet jag noterade. Gjorde några ärenden medan bilen laddade. 55 kWh kostade 172:-. Hade visserligen inte behövt ladda till 100% för att komma hem.

Allt som allt positivt överraskad!

Kul läsning! Taggad på min. bör komma om ungefär en månad vecka 25-26

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ghoti:

VW-kunder får lite lägre pris (kanske tidsbegränsat 1 år?), 100 kr/mån.

För mig är det ungefär där som det går jämnt upp så jag lär nog försöka teckna om det går (har ett annat Elli-abonnemang idag).

För övrigt har jag kört första längre resan nu och man behöver ju planera på ett lite annat sätt - lite som en pensionär. "Hur kan jag spara på förberedelserna för att få tiden att gå under dagen". Nästa gång kommer jag förlägga en del av aktiviteterna som normalt görs i förväg till laddstopp istället, t ex handla.

Nåväl:
- Genomsnittligt laddstopp blev 40 kWh och 30-35 minuter (ID4, Ionity). Vid 4 av 5 tillfällen var jag ensam på Ionity, den femte gången var det fullt och jag fick vänta i ungefär 5 minuter. Ungefär vartannat långstopp går ju att samköra med måltid men ska man långt blir man lite rastlös av 30 min fikastopp.
- Destinationsladdning. Jag hade inte planerat för det och behövde istället slå ihjäl 40 minuter några kilometer från hotellet. Hade som tur var möjlighet att gå några ärenden under tiden men annars hade det blivit väldigt långa minuter.
- Jag var ovanligt utvilad när jag kom fram. Man kan inte pannbena sig fram på 6-7 timmars sträckkörningar och det straffar sig att köra fort och krama ratten. Även om det är en framtvingad temposänkning så är den inte ensidigt negativ.

Bra reflektioner! Jag som åker en del i arbetet till andra kontor har numera ett enda krav till vårt Front Office när de bokar hotell till mig: destinationsladdning ska finnas på -eller i närheten av- hotellet. Kan jag ladda under natten så spar jag in mist 30-40 minuter restid som annars hade lagts på snabbladdning under resans gång.

Det går lika bra att applicera när man åker privat, laddning på plats där bilen kommer stå under natten sparar mycket tid (och oftast pengar, eftersom destinationsladdning för det mesta är billigare än snabbladdning längs vägen).

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Lite så känner jag också, Tesla är lite för "futuristisk" för att jag skall känna mig bekväm, visserligen har jag aldrig kört en Tesla men det är känslan jag fått när man suttit i en.
Hade dock inte haft något emot att ha Teslas drivlina i en bil som t.ex. Audi Q4 (som jag beställt), Q4:an är mer klassisk bil interiört vilket passar mig.
Gillade inte heller interiören i iD.4 av samma orsak, förstår inte riktigt vinsten med att ta bort den klassiska bilkänslan bara för att det är en elbil och låta allt styras från skärm, ser inget fel i klassiska knappar

Man kanske ändrar sig med tiden men just nu ser jag fram mot Q4:an som första elbil.

Ja jag måste ändå säga att t.ex temperaturreglering kändes som nåt jag kunnat leva med, satt så bra till på teslan och skärmen är så lågt ner att man kommer åt den bra. Men mycket annat runt belysning och torkare och speglar och bakrutevärmare och så känns det löjligt att man har tagit bort det. Audi har ju helt klart tänkt till mest, men jag hoppas Skodan ska ha en bra balans mellan knappar och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

För att ladda snabbare ska du in på så lång % som möjligt, gärna under 10%, sedan köra upp till max 80%. Efter det går det hur slött som helst. Min bil börjar redan trottla efter 20%.
Då hade du kanske laddat på 30 min istället, gäller ju dock att det finns laddare till att också.

I början tänkte jag att batteriet var kallt, för 40-60 kW är betydligt lägre än jag hoppats. Fast det tog säkert 10 minuter innan den passerade 100 kW. Går det ens att komma nära teoritiskt max på 239 kW eller hur bra kan laddkurvan bli?

Skrivet av Dizzö:

Kul läsning! Taggad på min. bör komma om ungefär en månad vecka 25-26

Du kommer inte bli besviken! Med hjälp av all förarassistans som finns i bilen och de sköna sätena, så känns längre resor inte så långa längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag provkörde en model y innan jag landade på en polestar 2.

Jag tyckte att inredningen var lite väl spartansk, finns ju inget där utöver en skärm.

Nu regnade det inte när jag körde (ytterst snålt med 30min provkörning för övrigt, man kommer inte till några vettiga vägar från Segeltorp på den tiden), men jag kan tänka mig att man blir irriterad över att behöva styra vindrutetorkare genom skärmen.

Jag tyckte inte eller om blinkers, jag saknade feedback från när spaken "hoppar tillbaka" efter utförd sväng.

Trevlig bil att köra, men tekniken var helt enkelt inte för mig.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Woohooo - nu ringde Bilia och berättade att min bil återigen kan ladda. Lämnades in 8/4, Bilia har haft bilen längre än vad jag har haft den 🙄 Men nu så! Blir det till att åka XC4 P6 i en månad till innan Mustangen kommer

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Woohooo - nu ringde Bilia och berättade att min bil återigen kan ladda. Lämnades in 8/4, Bilia har haft bilen längre än vad jag har haft den 🙄 Men nu så! Blir det till att åka XC4 P6 i en månad till innan Mustangen kommer

Då får du rida ponnyn lagom till sommaren börjar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Sjukt bra tips ju, stort tack @Chippen2188! Vilken VIN nummer knappade du in då? Måste det vara en VW bil och måste det vara den bilen som man kommer ladda? Kan man ladda 2 olika bilar med samma abb?

Jag nojjade för prishöjningar så jag har redan signat på Ionity, men undrar om det är värt att skaffa denna också. Så länge man vet att det funkar med tex en MG Marvel så e det en no-brainer!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Sjukt bra tips ju, stort tack @Chippen2188! Vilken VIN nummer knappade du in då? Måste det vara en VW bil och måste det vara den bilen som man kommer ladda? Kan man ladda 2 olika bilar med samma abb?

Jag nojjade för prishöjningar så jag har redan signat på Ionity, men undrar om det är värt att skaffa denna också. Så länge man vet att det funkar med tex en MG Marvel så e det en no-brainer!

Knappade in VIN-numret på min nya Mustang, gick helfint. Mailade som sagt och frågade om det bara var för VW och fick följande till svar:

"Thank you for contacting Elli Customer Care.

I see you have looked at our app and is exited for the tariffs offered.

The Elli app is open for all users regardless of what electric vehicle they have and you can subscribe for a tariff in
the app after you have added a credit card. Mustang E is an awesome car!!"

Asnice! Ang 2 bilar har jag ingen som helst koll men man får ju ett kort så tänker att det borde fungera. E väl knappast så att alla deras partners kan läsa av VIN-numret så ser inte hur dom skulle kunna identifiera bilarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Knappade in VIN-numret på min nya Mustang, gick helfint. Mailade som sagt och frågade om det bara var för VW och fick följande till svar:

The Elli app is open for all users regardless of what electric vehicle they have and you can subscribe for a tariff in

Asnice! Ang 2 bilar har jag ingen som helst koll men man får ju ett kort så tänker att det borde fungera. E väl knappast så att alla deras partners kan läsa av VIN-numret så ser inte hur dom skulle kunna identifiera bilarna.

Haha galet bra ju, tack! Förresten, letar runt på hemsidan men hittar inte vilka fler bolag de samarbetar med förutom Ionity. Har du hittat nån lista?

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Knappade in VIN-numret på min nya Mustang, gick helfint.

Men kan man ladda med enbart appen också, innan man fått kortet? Har du provat ladda nån annan bil, typ Mg5an med det? (Om du fortfarande har den för testkörning, alltså)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Haha galet bra ju, tack! Förresten, letar runt på hemsidan men hittar inte vilka fler bolag de samarbetar med förutom Ionity. Har du hittat nån lista?

Nä, men det finns en karta i appen. Några av dom jag hittat:
- Ionity
- Mer
- Recharge
- Allego
- Eon
- Virta

Gissningsvis är också OKQ8 med eftersom dom har Virta som plattform. Kollade på en mack i Upplands Väsby och det finns laddare där säger kartan men den nämner dom som Virtastolpar. Den jag saknar är Circle K, men har man alla andra finns det kanske ingen anledning att åka dit

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Men kan man ladda med enbart appen också, innan man fått kortet? Har du provat ladda nån annan bil, typ Mg5an med det? (Om du fortfarande har den för testkörning, alltså)

Det ser ut som att man kan starta laddningen med appen. VIN-fältet kanske inte gör något om man inte har en VW, Skoda eller så, det är ju lite knapphändig info Kom hem från jobbet för ca 1h sen så inte hunnit testa något än. (åkte tåg då jag lämnade tillbaka MG5 i Stockholm idag).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Finns appen endast till iphone?
Hittar inte den i play store till android.

Sen behöver jag knappast appen nu med en phev och när jag får Q4:an har man väl samma eller bättre via deras etron charging service, men det kunde vara bra att kolla på den för senare bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Sen behöver jag knappast appen nu med en phev och när jag får Q4:an har man väl samma eller bättre via deras etron charging service, men det kunde vara bra att kolla på den för senare bruk.

Har ingen Android-enhet så kan inte svara På iPhone heter den Elli Charging. Och ja, du får det ju med Audis app

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Finns länk på hemsidan:
https://www.elli.eco/en/mobility-service-provider

Till Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.elli.androi...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nä, men det finns en karta i appen. Några av dom jag hittat:
- Ionity
- Mer
- Recharge
- Allego
- Eon
- Virta

Gissningsvis är också OKQ8 med eftersom dom har Virta som plattform. Kollade på en mack i Upplands Väsby och det finns laddare där säger kartan men den nämner dom som Virtastolpar. Den jag saknar är Circle K, men har man alla andra finns det kanske ingen anledning att åka dit

Skrivet av Chippen2188:

Det ser ut som att man kan starta laddningen med appen. VIN-fältet kanske inte gör något om man inte har en VW, Skoda eller så, det är ju lite knapphändig info Kom hem från jobbet för ca 1h sen så inte hunnit testa något än. (åkte tåg då jag lämnade tillbaka MG5 i Stockholm idag).

Ja precis. Har laddat ner appen å kollar runt lite på kartan. Bra många laddare. Men frågan är om priset är lägre på dessa då jag inte kan se priserna när jag går in på stationerna.

Och om jag klickar för att skaffa abonnemang så nämner de bara Ionity priset, det andra förstår jag inte..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

@Chippen2188 du kan även lägga till bilen i Fordpass om du har ditt VIN nu, så går det fortare i leveransen då det bara är att registrera PAAK i appen och sedan tuta och köra.

Permalänk
Medlem

I mina villkor för Elli står det att abonnemanget är bundet till ett enskilt fordon.

Pris för Ionity resp. AC/DC är inget konstigt, Ionity är liksom Elli tätt kopplat till VW medan resten är samarbetspartners.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja precis. Har laddat ner appen å kollar runt lite på kartan. Bra många laddare. Men frågan är om priset är lägre på dessa då jag inte kan se priserna när jag går in på stationerna.
https://i.ibb.co/Xy4nJtg/Screenshot-20220523-195500-Elli.jpg

Och om jag klickar för att skaffa abonnemang så nämner de bara Ionity priset, det andra förstår jag inte..
https://i.ibb.co/9WKpkpf/Screenshot-20220523-195448-Elli.jpg

AC laddning är typ2 ich DC-laddning är snabblddning. Affärsmodellen är att man har samma pris för alla DC Jag har som sagt Free nu och testade vid en Eon-laddare med en annan bil än den jag reggat i appen! Var inga problem, kopplade in och startade via appen! Betalade 14,11kr för 1,7kWh så gratisläget är inget att nyttja xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

AC laddning är typ2 ich DC-laddning är snabblddning. Affärsmodellen är att man har samma pris för alla DC Jag har som sagt Free nu och testade vid en Eon-laddare med en annan bil än den jag reggat i appen! Var inga problem, kopplade in och startade via appen! Betalade 14,11kr för 1,7kWh så gratisläget är inget att nyttja xD

Tack, ja asså jag vet (som tur va ) vad AC och DC är, men det jag undrar är alltså om det är fast pris på 3.9kr på alla de andra DC partners?
Ja nä, gratis abonnemanget blir inte billigare precis. Men jag syftar mest på abbonemanget för 129kr i månaden.

Skrivet av ghoti:

I mina villkor för Elli står det att abonnemanget är bundet till ett enskilt fordon.

Pris för Ionity resp. AC/DC är inget konstigt, Ionity är liksom Elli tätt kopplat till VW medan resten är samarbetspartners.

Ok, ja det återstår att se. Varför jag frågar är för att jag får min bil imorn och sambon får sin elbil (Aiways U5) inom 2 veckor. Vore ju skönt att kunna köra samma abonnemang.

Jag har redan Ionity passport, så de där 35 ören billigare per kWh (3.15kr istället för 3.50) kanske inte riktigt gör det värt att binda sig på ytterligare abb. Men om DC Standard 3.9kr alltså innebär att man kan ladda på EON, CirkleK, MER osv för 3.9kr så e det ju ändå värt att binda sig bara för den sakens skull. Men jag är lite förvirrad vad som egentligen ingår i dessa 129kr per månad 😀

Visa signatur