Kingston avtäcker framtiden – krypterad SSD-enhet med pekskärm

Permalänk
Melding Plague

Kingston avtäcker framtiden – krypterad SSD-enhet med pekskärm

Toppen är inte nådd förrän en teknikpryl har inbyggd skärm. Nu presenterar Kingston VP80ES, som är ett säkert alternativ för att flytta data.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag planerar att återvinna min 500 GB Samsung 970 Evo genom att stoppa in den i en Icy Box, men den får ju bara funktionen av ett stort USB-minne. Det är ju en högst temporär lagring med tanke på SSDn.

Permalänk
Medlem

mycket ståhej om att den är krypterad men jag måste missa själva delen där de specar vilken krypteringen de använder sig av.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt vitsen med extern lagring såvida man inte skall flyga till något U-land.
Internet är såpass snabbt att man kan lagra grejorna lite vart som helst.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Saknas bara att dom som köper en och väljer lösenordet: 123456789, hejhej123 etc. https://www.sweclockers.com/nyhet/33242-popularaste-losenorde...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag planerar att återvinna min 500 GB Samsung 970 Evo genom att stoppa in den i en Icy Box, men den får ju bara funktionen av ett stort USB-minne. Det är ju en högst temporär lagring med tanke på SSDn.

Högst temporär som i många år? Det där med att SSDer tappar data efter en vecka urpluggade är lite av en myt. Så är det definitivt inte med alla diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

mycket ståhej om att den är krypterad men jag måste missa själva delen där de specar vilken krypteringen de använder sig av.

XTS-AES 256-bit

Står längst ner på sidan https://www.kingston.com/en/ssd/ironkey-vp80es-encrypted-exte...

Permalänk
Medlem

Hade det inte räckt med en fysisk knappsats och en liten LCD eller LEDS?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag har en Samsung T5 på 1 TB som jag använder när jag behöver flytta en stor mängd data (typ spelinstallationer mellan datorer) snabbt. Trodde dock att jag tappat bort den, men visade sig att @UndaC hade lagt vantarna på den och förvarade den ovanpå sin dator.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lodisen:

Ser inte riktigt vitsen med extern lagring såvida man inte skall flyga till något U-land.
Internet är såpass snabbt att man kan lagra grejorna lite vart som helst.

Absolut, man kan säkert ladda ned/upp filer i jungeln eller nånstans i Afrika eller t.om i Australien, speciellt när man är på resande fot/campar. Sen har vi grejen med abonnemang också, alla har sådant som tillåter mycket datatrafik. Slutligen har vi det där med täckning/signalstyrka/belastade master.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ser inte riktigt vitsen med extern lagring såvida man inte skall flyga till något U-land.
Internet är såpass snabbt att man kan lagra grejorna lite vart som helst.

Det finns ställen där uppkoppling mot externa nät inte tillåts, många gånger är även radiostrålning blockerad. Behöver inte vara ett u-land. Ofta i dessa utrymmen är mobiltelefoner och surfplattor per automatik diskvalificerade medans en "dum" laptop ofta får användas under uppsikt. Ibland tilldelas man en dator... så ja det finns reellt behov, men troligen i väldigt begränsad utsträckning.
Finns också metoden att göra en container på ett USB-minne och utanför ha installationsprogrammet för ex: Veracrypt vilket fungerar ibland beroende på anläggning osv.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Musikälskare

Äntligen, framtiden!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Var kan man rapportera att det har blivit fel på forumet? Jag fick in en artikeln från år 1999 som pratar krypterad lagrings-enhet med pekskärm. Skämt åsido, men ssd enheten ser supergammal ut och man kan tro att det är en gammal musikspelare, fjärrkontroll, hörapparat eller något..

Jag själv är en hyfsat storförbrukare av externa ssd, har över 10TB med såna. Jag köpte dem också på tiden då de var dyra.
Men idag använder jag mindre externa ssd, dels för att man brukar i sin laptop ha mycket ssd, kanske bortemot 10TB och inte behöver ha så mycket mer när man jobbar mest med datan på servrar.

Jag har funderat på en Samsung T7 Touch.
Men det är 4st saker som får mig att avvakta.

  • De har gjort Samsung T7 tunnare än T5 och den nya blir snabbt varm, vilket gör att den tappar hastighet. (thermal throttling)

  • Vad jag vet finns bara 2TB det är för litet för mig. Argument köp flera ssd, jo jag ha flera externa ssd. men jag vill inte ha hela väska full med en massa små ssd som man kan tappa bort.
    De är lite väl dyra, kunde gå ner i pris lite mer. Vi pratar väl om 7000kr när 4TB kommer.

  • Det känns sådär att den inte har USB 4.0 /Thunderbolt 4.

Angående Kingston VP80ES så ser jag den lite som en 2,5" hdd. Stor slö klump, en sådan blir det ej för mig.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Mr_Lazy:

mycket ståhej om att den är krypterad men jag måste missa själva delen där de specar vilken krypteringen de använder sig av.

Nu är det inlagt i artikeln också! Hade det i clipboard, men att överföra det till löptexten var tydligen för avancerat idag

Permalänk
Avstängd

Tyska apparaten

Det är väll som tyska apparaten under andra världskriget kommer väll att av krypteras av en fiende för eller senare endå

Permalänk
Medlem

Den saknar 2fa. Den borde ha stöd för fingeravtryck och/eller Yubikey. Det här är väl redan en nischprodukt så varför inte att ha ordentlig säkerhet.

Permalänk
Medlem

Umm, vad gör man om skärmen skulle gå sönder då? Antingen fel på hårdvaran eller om olyckan skulle vara framme. Ska man dessutom ha manuellt lösenord på en fysisk skärm så kommer med största sannolikhet säkerheten på lösenordet vara tvungen att skruvas ned den bit.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av JonasT:

Jag har en Samsung T5 på 1 TB som jag använder när jag behöver flytta en stor mängd data (typ spelinstallationer mellan datorer) snabbt. Trodde dock att jag tappat bort den, men visade sig att @UndaC hade lagt vantarna på den och förvarade den ovanpå sin dator.

Keep it secret. Keep it safe!

Permalänk
Medlem

Och om skärmen går sönder?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Och om skärmen går sönder?

Samma fråga som en ovanför.

Folk idag är på sätt och viss idioter. Men det handlar om pragmatism.
En usb enhet borde egentligen bara ha 2st ändamål som är backup och kortvarig transport av data mellan 2st system.
När det gäller usb ssd så är det ingen bra backup till att börja med, då ssd kan tappa data utan ström.
Men min bild är att dessa ssd säljs främst för att folk har dåliga laptops med lite intern lagring. Och de då jobbar på den externa ssdn som de absolut inte borde jobba emot.
När det sedan gäller backup, så borde folk inte endast ha originalet på en extern usb ssd. Det är galenskaper utan dess like. Att skärmen går sönder är bara en risk av de risker man tar.

*edit*
Jag själv har jobbat som en idiot. Men när jag runt år 2012 endast hade 500GB ssd i min laptop så var alternativet att hela tiden flytta data fram och tillbaka med en nas. Denna tid som det tar för datan att flyttas får tidrapporteras på en aktivitet som heter kompledighet. Jag valde då att jobba med extern lagring, först hdd sedan usb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Var kan man rapportera att det har blivit fel på forumet? Jag fick in en artikeln från år 1999 som pratar krypterad lagrings-enhet med pekskärm. Skämt åsido, men ssd enheten ser supergammal ut och man kan tro att det är en gammal musikspelare, fjärrkontroll, hörapparat eller något..

Jag själv är en hyfsat storförbrukare av externa ssd, har över 10TB med såna. Jag köpte dem också på tiden då de var dyra.
Men idag använder jag mindre externa ssd, dels för att man brukar i sin laptop ha mycket ssd, kanske bortemot 10TB och inte behöver ha så mycket mer när man jobbar mest med datan på servrar.

Jag har funderat på en Samsung T7 Touch.
Men det är 4st saker som får mig att avvakta.

  • De har gjort Samsung T7 tunnare än T5 och den nya blir snabbt varm, vilket gör att den tappar hastighet. (thermal throttling)

  • Vad jag vet finns bara 2TB det är för litet för mig. Argument köp flera ssd, jo jag ha flera externa ssd. men jag vill inte ha hela väska full med en massa små ssd som man kan tappa bort.
    De är lite väl dyra, kunde gå ner i pris lite mer. Vi pratar väl om 7000kr när 4TB kommer.

  • Det känns sådär att den inte har USB 4.0 /Thunderbolt 4.

Angående Kingston VP80ES så ser jag den lite som en 2,5" hdd. Stor slö klump, en sådan blir det ej för mig.

Är man blind kanske den är lik en hörapparat. 🦯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och om skärmen går sönder?

Då köper man en ny och laddar med backup:en man har.

Mitt användningsområde för en sådan här skulle kunna vara att transportera data säkert till en anläggning som inte har eller tillåter kommunikation med yttre nät. Då har man i regel en backup eller flera på kontoret.

Edit: blir den även certifierad av Nato som deras D300-stickor blir det en given uppgradering.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Då köper man en ny och laddar med backup:en man har.

Mitt användningsområde för en sådan här skulle kunna vara att transportera data säkert till en anläggning som inte har eller tillåter kommunikation med yttre nät. Då har man i regel en backup eller flera på kontoret.

Exakt. Detta är den korrekta användningen som jag avrundat skulle gissa avrundat 0% enbart har usb ssd till.
Utan de har den som en utfyllnad för deras interna ssd ej räcker till.

Jag kan ha fel uppfattning men det är så jag upplever det. Och priset säger ju lite att det är så. Liksom ska man endast flytta data och betala många tusen kronor extra för det ska gå snabbt, då skulle det inte säljas många.
Men att däremot användas exakt som laptoppens interna ssd blir en annan sak.

Permalänk
Medlem

Det finns sk. "airgapped" nätverk där väldigt kritiska enheter och system befinner sig; Tänk tex. kontrollsystem för personsäkerhetssystem på ett kärnkraftverk - ett system som kör kod som skyddar miljontals liv. Man kan inte bara öppna det nätet för admins och tillåta filöverföring, även om dem är admins (hence det nya buzzwordet Zero-Trust). Det finns nationala och även internationella regelverk som har krav på sådana industriella verksamheter.

Det finns många sätt att lösa problemet med filöverföring av känslig data till säkrade och härdade nätverk. Detta är ett sätt. Ser inget problem med det.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Känns ju ändå som en vettig grej, men marknadsföringen känns inte direkt som mot företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Absolut, man kan säkert ladda ned/upp filer i jungeln eller nånstans i Afrika eller t.om i Australien, speciellt när man är på resande fot/campar. Sen har vi grejen med abonnemang också, alla har sådant som tillåter mycket datatrafik. Slutligen har vi det där med täckning/signalstyrka/belastade master.

Starlink har gjort att hela ditt inlägg har åldrats 20 år på bara några sekunder

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vore schysst om den kunde sättas i ett fake-läge där skärmen bara simulerar låsning, och så sköter man det egentligen med typ VeraCrypt. 🙃

Tillägg: keypaden avkodas antagligen ganska lätt med en IR-kamera, om inte användaren tänker på den faktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ser inte riktigt vitsen med extern lagring såvida man inte skall flyga till något U-land.
Internet är såpass snabbt att man kan lagra grejorna lite vart som helst.

Finns gott om arbetsområden där 1 gigabit/s är för långsamt och det är sällsynt hastighet på WiFi om du så är i teknikens mekka.

Exempelvis videoredigering eller uppladdning/lagring av video där till och med konsumentkameror av normal hobby nivå kör bitrate på flera hundra Mbit/s. Det räcker att åka på semester med sin laptop och kamera för att inse att inte ens lite semesterbilder ryms något vidare på MacBooken med 256 GB HDD utan att rensa ut alla möjliga programvaror och andra filer.

Skrivet av Fire_Ice:

Hade det inte räckt med en fysisk knappsats och en liten LCD eller LEDS?

Jo, det är inte vad jag kan se någon uppenbar fördel med denna skärm mer än eventuellt användarvänligare att bara slänga i en användares händer och för att ens komma igång så kör de guiden på skärmen. Samma nästa gång de kopplar in disken, lätt att bara följa instruktionerna på skärmen.

Skrivet av Ozzed:

Och om skärmen går sönder?

Ja, då är enheten sönder på samma sätt som att säga vad händer om SSDn går sönder? Ja den är trasig. Det är en nischad produkt för att säkert flytta/låta stora mängder data vara ute i det fria. Den är inte tänkt som någon arkiveringspryl. Vad händer om du tappar din telefon med 512 GB lagring i backen, liknande problem, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ser inte riktigt vitsen med extern lagring såvida man inte skall flyga till något U-land.
Internet är såpass snabbt att man kan lagra grejorna lite vart som helst.

Det förutsätter att du vill ha backuplagring i molnet, och har du tillräckligt mycket data är det knappast smidigt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SuperSverker:

Starlink har gjort att hela ditt inlägg har åldrats 20 år på bara några sekunder

Justja, starlink den allsmäktige som alla kan ha. Jättebilligt också antar jag?
Mobilt är inte alltid bra oavsett vad du tycker. Man måste ha offlinelagring också