Miljöaktivister tar saken i egna händer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Menar du sämst på källkritik? För inte är det koldioxid:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-internationel...

Något att tänka på är att sverige dessutom är ett ovanligt kallt och glest land. Det är lite logisk att vi behöver mer värme på vintern att värma våra hus än vad de på grekland behöver. Dessutom är det naturligt att vi behöver mer bränsle än de som har nära till jobb, skola etc. Och sedan jordbruket när vi har sämre klimat så går det såklart åt mer energi. Vi har dessutom otroligt gott om skog som tar upp koldioxiden.

Tros dessa hinder så är vi ett otroligt fördomsland och man får undra vad tusan gör de andra?

*edit*
Du skrev resurser. Men hitta en källa på att sverige är en av de värsta länderna när det gäller miljö. Att svenskar eldar t.ex. skog för att värma deras hus när det är närmare -30 grader ute, så tar den andra skogen upp denna koldioxid så det är inget problem.

Dock behöver varma länder mer luftkonditionering.

Har för mig jag läst att skogen inte kan ta upp mer koldioxid än vad den gör. Dock har jag även för mig att beskogningen ökar i Sverige. Någon som vet?

Permalänk
Skrivet av emopingvin:

Har för mig jag läst att skogen inte kan ta upp mer koldioxid än vad den gör. Dock har jag även för mig att beskogningen ökar i Sverige. Någon som vet?

Det beror på vilka länder man pratar om. Vissa varma länder har jätteproblem med bevattning av grödor och då får pumpa upp detta.
Min poäng är beroende av var man bor i världen så behövs olika mängder energi för att värma, kyla, odla mat, djurhållning, ta sig till jobb etc. Vi har alltså olika förutsättningar. Och i sverige så dör man i princip om man ej fixar värme på vintern, det gör man ej i hela världen. Det går spekulera i hur stor del av ens energiförbrukning som skapas för att man bor på mer energikrävande platser, men självklart kan man påverka och minska sin.

Men låt oss anta man har 10mil till jobbet, bor i Norrland där temperaturen kan gå norr om -30 grader. Hur man än gör så kommer man inte i närheten komma ner till lika låg förbrukning som en sparsam person i Grekland i en stad som kan gå till precis allt.

Som tur är handlar miljö enbart om förbrukad energi och energi kan ju inte förbrukas bara omvandlas. Så när man pratar om sveriges miljöavtryck så ska vår skog tas med som något positivt, sedan när vi bor glesbefolkad så blir vissa saker inte lika allvarliga. Ta saker som att tvätta kläder, tvättmedlet är ofta inte bra för naturen, kläderna lämnar ifrån sig färger, tvättmaskin drar ström. Det finns mycket negativt. Men om man bor t.ex. 5 personer på 100 hektar så klarar allt marken av att ta hand om detta. Värre är det de som bor tätare och de måste ha betydligt bättre reningsverk.

Permalänk
Medlem

Då tycker jag frågan är om alla som har en suv, verkligen har behov av det.

Permalänk
Skrivet av emopingvin:

Då tycker jag frågan är om alla som har en suv, verkligen har behov av det.

Jag själv har ingen bil i stan ser ingen mening av detta, reser heller inte utomlands. Jag förstår inte varför så många kör bil hela tiden i stan, jag har grannar som har 500m till matbutiken, ja de tar bilen. På landet förstår jag mycket väl.

Problemet miljöpopulister har är dock att de får rikta in sig på de som är lite mer PK att klaga på, då det lätt annars blir en för stor grupp där de själva också tillhör.

Permalänk
Avstängd

Menar du sämst på källkritik? För inte är det koldioxid:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-internationel...

Något att tänka på är att sverige dessutom är ett ovanligt kallt och glest land. Det är lite logisk att vi behöver mer värme på vintern att värma våra hus än vad de på grekland behöver. Dessutom är det naturligt att vi behöver mer bränsle än de som har nära till jobb, skola etc. Och sedan jordbruket när vi har sämre klimat så går det såklart åt mer energi. Vi har dessutom otroligt gott om skog som tar upp koldioxiden.

Tros dessa hinder så är vi ett otroligt fördomsland och man får undra vad tusan gör de andra?

*edit*
Du skrev resurser. Men hitta en källa på att sverige är en av de värsta länderna när det gäller miljö. Att svenskar eldar t.ex. skog för att värma deras hus när det är närmare -30 grader ute, så tar den andra skogen upp denna koldioxid så det är inget problem.

Det har att göra med massiv konsumtion. Bara under julen så inkom det ca 100.000 paket från Kina per dygn.
Vi är dock också mästare på att ljuga till oss själva, vi kan t.ex. hävda att vi har fått ner miljöpåverkan men tar inte med i våra rapporter om hur vi har förflyttat tillverkningen till andra ställen, vilket fortfarande faktiskt fortsätter att skita ner jorden.

Dock kan vi säga att vi inte är så många, så hela vår påverkan är rätt liten, men per capita så är vi inga änglar.
Våra egna miljömål når vi inte ens i närheten upp till. Bara 2 partier får betyget OK från WWF etc... i det stora hela så styr kapitalintresset framför hållbarhet.

Ett exempel. Jag har inte direkt intresse av att skriva om det här i flera dagar, för precis ingenting kommer egentligen att ändras.

Svenska hushåll konsumerar 7 procent mer än EU-snittet
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kul att folk håller på. Någonting måste ju hända. Att detta är "rätt" väg vet jag inte. Men, var väl heller inte rätt att kasta röd färg på överklasstanter i päls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Det har att göra med massiv konsumtion. Bara under julen så inkom det ca 100.000 paket från Kina per dygn.
Vi är dock också mästare på att ljuga till oss själva, vi kan t.ex. hävda att vi har fått ner miljöpåverkan men tar inte med i våra rapporter om hur vi har förflyttat tillverkningen till andra ställen, vilket fortfarande faktiskt fortsätter att skita ner jorden.

Dock kan vi säga att vi inte är så många, så hela vår påverkan är rätt liten, men per capita så är vi inga änglar.
Våra egna miljömål når vi inte ens i närheten upp till. Bara 2 partier får betyget OK från WWF etc... i det stora hela så styr kapitalintresset framför hållbarhet.

Ett exempel. Jag har inte direkt intresse av att skriva om det här i flera dagar, för precis ingenting kommer egentligen att ändras.

Svenska hushåll konsumerar 7 procent mer än EU-snittet
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

100k småpaket privatbeställt eller flera kontainerfartyg företagsbeställt, så kommer det mesta skräpet från kina.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

100k småpaket privatbeställt eller flera kontainerfartyg företagsbeställt, så kommer det mesta skräpet från kina.

En viktig skillnad är dock att småpaketen främst flygs till Sverige, som släpper ut betydligt mer än fartyg.

Permalänk
Medlem

Fler i klubben...

Permalänk
Medlem

Intressant taktik. Välskriven lapp också. De har även rätt i det de skriver.

Om de bara hade satt lappen på framrutan utan att göra något mer hade antagligen få läst lappen och bara kastat den sen. Och antagligen ingen notis i nyheterna. Men nu blev det en bra artikel i tidningen där lappens budskap syns tydlig och sprids till alla som läser artikeln. Och trådar på forum som detta skapas och folk diskuterar. Mission accomplished!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Suv suv suv suv? En XC60 drar ju mindre bränsle än någon gammal Golf. En modern RAV4 drar mindre bränsle än en gammal Corolla.

Det politikerna ska göra är att vara med i planeringen så att vi inte måste ta bilen överallt, inte förbjuda saker av ren populism. Det är inte hur vi klassificerar bilen som har någon betydelse och de klassificeringar/namn vi har har inget med utsläpp att göra. Nog för det är ett av de mindre problemen när efterfrågan på fossila bränslen i världen ökar, bilen alltså.

Det borde inte bara vara upp till politiken att inte prioritera bilar för de som bygger kan ju själva välja att lyfta fram andra transportsätt typ cykel om de vill men viljan är tyvärr så dålig att det verkar behövas politiska påtryckningar genom lagar för att det ska hända något.
Jag använder själv nästan enbart cykel och är inte riktigt vän med tex hur dåliga cykelparkeringar man har även vid helt nybyggda affärer och ser man på arbetsplatser är det ju många som har dåliga möjligheter både för cykelparkering och ombyte. Så politikerna behöver nog trycka på både vad gäller byggnormer och samhällsplanering för att minska fokuset på att prioritera biltrafiken före alla andra färdsätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Många tuffingar här! Kul och kaxig kampanj.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lejnoss:

Många tuffingar här! Kul och kaxig kampanj.

Kul tills läkaren/kirurg/sjuksköterskan i beredskap ska åka in till den svårt sjuka/skadade patienten och ser att luften saknas i däcket

Eller bara vanligt folk som kanske missar en viktig arbetsintervju, möte.

Problemet med sådana här kampanjer är att de är sanslöst egoistiska till den grad att de fullkomligt skiter i vad som kan hända för de som bli drabbade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde inte bara vara upp till politiken att inte prioritera bilar för de som bygger kan ju själva välja att lyfta fram andra transportsätt typ cykel om de vill men viljan är tyvärr så dålig att det verkar behövas politiska påtryckningar genom lagar för att det ska hända något.
Jag använder själv nästan enbart cykel och är inte riktigt vän med tex hur dåliga cykelparkeringar man har även vid helt nybyggda affärer och ser man på arbetsplatser är det ju många som har dåliga möjligheter både för cykelparkering och ombyte. Så politikerna behöver nog trycka på både vad gäller byggnormer och samhällsplanering för att minska fokuset på att prioritera biltrafiken före alla andra färdsätt.

Cykel är väll bra för de som kan cykla, men med dagens vägar vill man inte ta med mindre barn på egen cykel. Vi storhandlar oftast och det blir problematiskt, även dåliga ryggar, knän, hjärta och kryckor i familjen. Här omkring har de flyttat ut flesta butiker utanför stan och det är endast cykelväg från centrum, resten är landsväg.

Själv har jag 4 mil 80-väg från villan till denna samling av butiker. Det finns ingen väggren på nyasfalterade vägen, metallräcke kom nyligen för att få bort cyklisterna för gott.

Kanon att just du i din stad med din boendeposition och hälsa kan ta cykeln, det sparar du mycket kosing på (om du inte behöver ta dig till knepigare platser). Lägenheten i en annan stad än villan tar det 20 sekunder att gå till ortens centrumaffär, dit tar jag inte bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

@Kaleid har rätt, nu pratades det ju resurser och inte koldioxid. Sverige är absolut inget föregångsland när det kommer till det. När det kommer till ekologiskt fotavtryck per person är vi sämre än miljöförstörande länder som Kina och Indien. Vi är på många sätt inte ett föregångsland, och inte heller ofta så bra som vi tror att vi är.

Vi ligger otroligt högt upp på den listan. https://www.globalis.se/Statistik/ekologiskt-fotavtryck

Skrivet av emopingvin:

Det beror på vilka länder man pratar om. Vissa varma länder har jätteproblem med bevattning av grödor och då får pumpa upp detta.
Min poäng är beroende av var man bor i världen så behövs olika mängder energi för att värma, kyla, odla mat, djurhållning, ta sig till jobb etc. Vi har alltså olika förutsättningar. Och i sverige så dör man i princip om man ej fixar värme på vintern, det gör man ej i hela världen. Det går spekulera i hur stor del av ens energiförbrukning som skapas för att man bor på mer energikrävande platser, men självklart kan man påverka och minska sin.

Men låt oss anta man har 10mil till jobbet, bor i Norrland där temperaturen kan gå norr om -30 grader. Hur man än gör så kommer man inte i närheten komma ner till lika låg förbrukning som en sparsam person i Grekland i en stad som kan gå till precis allt.

Som tur är handlar miljö enbart om förbrukad energi och energi kan ju inte förbrukas bara omvandlas. Så när man pratar om sveriges miljöavtryck så ska vår skog tas med som något positivt, sedan när vi bor glesbefolkad så blir vissa saker inte lika allvarliga. Ta saker som att tvätta kläder, tvättmedlet är ofta inte bra för naturen, kläderna lämnar ifrån sig färger, tvättmaskin drar ström. Det finns mycket negativt. Men om man bor t.ex. 5 personer på 100 hektar så klarar allt marken av att ta hand om detta. Värre är det de som bor tätare och de måste ha betydligt bättre reningsverk.

Förutsättningarna ser givetvis olika ut överallt, men vill Sverige kan vi säkert slå Mexiko i utsläpp per capita utan att konsumera mindre.

Energiförbrukningen för värme och kyla kan vi mer än halvera för det går att bygga hus som kräver väldigt lite energi i vårat klimat.

När vi ställt om bostadssektorn helt har då trädbränsle som kan förgasas och göras till flytande bränsle frigjorts och kan tankas i hybridfordonen eller göra el till elfordonen (bara att hoppa över att göra flytande bränsle).

Det finns statistik på hur mycket folk kör, hur nära de har till service och så vidare och du kan absolut inte peka på Norrland och säga att folk måste köra mycket där. De som kör mycket är de som pendlar (när vi räknar bort yrkesförare) och det behöver du göra i hela Sverige. De allra flesta i Norrland har cykelavstånd till affären. Att servicen försvunnit (typ varubussar) och folk förväntar sig mer (än tidigare) har gjort att de bostäder som ligger väldigt avsides inte längre är permanentboende oavsett om det är i norra eller södra Sverige. SVT (och andra medier) hade ett exempel för några månader sedan i Kvikkjokk där några äldre funderar på att flytta för att kommunen inte längre hjälper till att skicka matvaror till de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Kul tills läkaren/kirurg/sjuksköterskan i beredskap ska åka in till den svårt sjuka/skadade patienten och ser att luften saknas i däcket

Problemet med sådana här kampanjer är att de är sanslöst egoistiska till den grad att de fullkomligt skiter i vad som kan hända för de som bli drabbade.

Håller med till 100%
Allt är väl coolt och bra tills det en dag drabbar dom själva, då ska det gråtas ut på sociala medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De som bygger bostäder och köpcentrum kan inte bygga cykelbanor mellan orter eller stadsdelar.

Resultatet hade bara blivit ett köpområde där du också måste ta med cykeln i bilen så att du kan ta dig mellan butikerna när du inte har med den förändrade planeringen från politiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Håller helt klart med. Tycker dessutom att det är anti-demokratiskt att inte välja att istället informera och diskutera om vad som kan göras, för att vara miljövänligare.

Men..

Vill ändå peka lite försiktigt, på att det Kan anses vara okänd mängd egoistiskt att välja en tyngre bil än nödvändigt, då människor redan dör av klimatförändringar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emopingvin:

Håller helt klart med. Tycker dessutom att det är anti-demokratiskt att inte välja att istället informera och diskutera om vad som kan göras, för att vara miljövänligare.

Men..

Vill ändå peka lite försiktigt, på att det Kan anses vara okänd mängd egoistiskt att välja en tyngre bil än nödvändigt, då människor redan dör av klimatförändringar.

Kan absolut upplevas som egoistiskt och onödigt att ha större eller annan bil än ens liv behöver. Klimathotet är ett faktum det kan man inte trolla bort.

Men det finns ju ett par problem och det första där är ju att dessa aktivister kan knappast veta varje enskild persons behov av bil och sen har vi den absolut viktigaste anledningen. Att göra sådant här förstör för hela miljörörelsen och bygger upp hat och frustration mot den.

Permalänk
Medlem

Miljöaktivist har blivit en religion för nyttiga idioter och narcissister som hänger för mycket på sociala medier, värst av allt är när folk accepter deras premiss även när samma ideologi skapar mer problem än vad den löser.

Förlåt men jag tycker det är en aning lustigt när dessa typer försöker gaslighta folk i tråden med trams och försöka syna bluffen med '' oj vilka tuffingar'' jag kan garantera er att dessa typer följer en viss stereotyp och har aldrig haft en konflikt i sitt liv.

Jag är helt ointresserad av koldioxid utsläpp, ett helt naturligt fenomen som leder till mer grönska och är en bromskloss most en naturlig istid som är effekt av solens olika perioder och jordens lutning, det och vattenströmmar.

Det enda jag är intresserad av är förorening och definitive inte ur munnen av sociala avslag i människokroppar som yrkar om att det finns problem i Sverige.

Jag är helt ointresserad av självgoda ''urbaniters'' åsikter när vi ligger i en energikris eftersom folk har bytt ut sina hjärnceller mot vindsnurror, betala folks 3k + elräkningar eller håll käft.

Acceptera aldrig deras premiss, annars saknar du självrespekt

Ni får ursäkta tiraden men jag är hellre en fiende än att vara vän mot dessa lågt allmänbildade typer.

Permalänk
Medlem

Det har startats massor av grupper av vanliga människor över hela världen som använder fredlig civil olydnad. Gruppen "Återställ våtmarker" blockerar bl a motorvägar här i Sverige. I Kanada försöker gruppen "Save old growth" rädda gammal skog genom att bl a blockera motorvägar. "Just stop oil" i Storbritannien saboterar bensinstationer och blockerar diverse fossil infrastruktur. "Insulate Britain" blockerar bl a motorvägar i Storbritannien. Extinction Rebellion, som startades i Storbritannien, känner väl de flesta till redan. I Finland stoppade man t o m ett tåg. Det pågår massor i andra länder också. Norge, Schweiz, Australien, Tyskland, Frankrike, Italien, USA osv. Människor verkar ha fått nog av politikernas handlingsförlamning och ignorans i klimatfrågan som leder till mer och mer vattenbrist, matbrist och klimatflyktingar (var de nu ska ta vägen?).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Att sånna människor ens har rösträtt, men det klart.

Jävla miljömuppar.

Permalänk
Medlem

Sorgligt att vi inte ens kan enas om att vi ska ha yttrandefrihet och allmän rösträtt.

Permalänk
Medlem

Don't look up IRL!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buulaa:

Jag är helt ointresserad av koldioxid utsläpp, ett helt naturligt fenomen som leder till mer grönska och är en bromskloss most en naturlig istid som är effekt av solens olika perioder och jordens lutning, det och vattenströmmar.

Ni får ursäkta tiraden men ag är hellre en fiende än att vara vän mot dessa lågt allmänbildade typer.

Wow, dessa 2 meningar tillsammans sammanfattar verkligen internet. Pumpa upp olja, förbränna den och bidra till växthuseffekten, är ett naturligt fenomen. Samtidigt kallar man miljöaktivister lågt allmänbildade. Total, fullkomlig ignorans, okunskap och brist på självinsikt.

Nej, jag pratar inte om miljöaktivisterna. De är ute och cyklar, du med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Cykel är väll bra för de som kan cykla, men med dagens vägar vill man inte ta med mindre barn på egen cykel. Vi storhandlar oftast och det blir problematiskt, även dåliga ryggar, knän, hjärta och kryckor i familjen. Här omkring har de flyttat ut flesta butiker utanför stan och det är endast cykelväg från centrum, resten är landsväg.

Själv har jag 4 mil 80-väg från villan till denna samling av butiker. Det finns ingen väggren på nyasfalterade vägen, metallräcke kom nyligen för att få bort cyklisterna för gott.

Kanon att just du i din stad med din boendeposition och hälsa kan ta cykeln, det sparar du mycket kosing på (om du inte behöver ta dig till knepigare platser). Lägenheten i en annan stad än villan tar det 20 sekunder att gå till ortens centrumaffär, dit tar jag inte bilen.

Skrivet av Petterk:

De som bygger bostäder och köpcentrum kan inte bygga cykelbanor mellan orter eller stadsdelar.

Resultatet hade bara blivit ett köpområde där du också måste ta med cykeln i bilen så att du kan ta dig mellan butikerna när du inte har med den förändrade planeringen från politiken.

Jag bor på landsbygden och har ca 7 km till närmaste tätort och ca 22 km till närmaste köpcentrum om jag tar kortaste vägen med cykel. Men jag håller med om att det är mycket att önska av samhällsplaneringen, tex får man inte cykla över Stallbackabron vilket gör det besvärligare att ta sig till Överbyområdet, det är också bitvis grusväg om man ska cykla kortaste biten vilket är ganska jobbigt om man kör med släpvagn eller tung cykel, jag har kört med ca 80 kg last som mest och det är väldigt stor skillnad på att köra på blöt grusväg eller asfalt med sån last.

Även där man byggt nya cykelvägar är de inte helt optimerade för cykeltrafiken utan man gör en del dumheter pga bilvägarna typ onödiga svängar och att man ändrar höjd i förhållande till bilvägen så att det är stor risk att man bländar varandra på de ställen man är nära den andra vägen. På en del ställen är det även dumma lutningar på körbanorna där de ligger nära varandra så att det kan rinna in vatten från bilvägen till cykelvägen och bildas isfläckar.

Både politiker och vägbyggare behöver verkligen skäärpa till sig och prioritera och optimera för annat än biltrafiken för även där man bygger cykelvägar gör man en hel del underligheter som inte är optimala för cyklisterna och jag har svårt att förstå varför på ren del detaljer typ lutningen på körbanorna och höjdvariationer när körfälten är bredvid varandra. en och annan till synes onödig kurva är kanske svår att undvika pga nån markägare som är emot cykelvägen men en del är bara dumheter tex de som beror på busshållplatser eller vägkorsningar där man prioriterar biltrafiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cnst:

Kul att folk håller på. Någonting måste ju hända. Att detta är "rätt" väg vet jag inte. Men, var väl heller inte rätt att kasta röd färg på överklasstanter i päls.

Om något måste hända är lösningen glasklar och har så varit sen den här sidan var det senaste i webdesign:

https://www.vhemt.org/

Men nånstans här brukar egoismen ta överhanden även för miljöfascisterna. Man tvingar gärna andra att ge upp sånt man själv inte gillar, men att avsäga sig sina egna drömmar för att rädda planeten?

Nej, där går gränsen.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Aphex:

De har ju redan tagit ställning för att personlig moral ska gälla över demokratiskt beslutad rättsordning, då måste de rimligtvis acceptera att andra gör likadant.

Något annat vore ju väldigt inkonsekvent.

Klart de inte koimmer acceptera något liknande mot sig själva.

Permalänk

Långa fängelsestraff är väl vettigt för dessa idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Wow, dessa 2 meningar tillsammans sammanfattar verkligen internet. Pumpa upp olja, förbränna den och bidra till växthuseffekten, är ett naturligt fenomen. Samtidigt kallar man miljöaktivister lågt allmänbildade. Total, fullkomlig ignorans, okunskap och brist på självinsikt.

Nej, jag pratar inte om miljöaktivisterna. De är ute och cyklar, du med.

Är olja den exklusiva källan till koldioxid? inte? sluta gaslighta folk då, snacka om att bevisa min poäng utan att vara självmedveten.

Sen mot argumenterar du ju inte mot den positiva effekten, så jag vet inte vad du försökte göra här, vifta fingret med tomma ord? how dare you?