Quiz: Antons förkastliga konsolquiz

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte att Gameboy kunde bli en sådan succé när Atari Lynx fanns...

Jag har f.ö blivit en konsollmänniska på äldre dagar (räknar inte riktigt min AmigaCD32 då jag använde den även som CD-ROM, och för nätverksjox och programmering), då jag gift mig med en Zelda-fan och har barn som jag servat med Gamecube, Wii, 3DS, Wii U och Switch (i ungefär den ordningen). Dottern kör gärna retrospel dessutom, via emulatorer har vi kört snart sagt alla Kirby och Yoshispel. Nästa konsoll kanske blir en PS4 Pro dock, får se vart vindarna blåser.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

9/14 rätt.
Mesta infon jag har är från olika YT-kanaler jag gillar att glo på, Retro man cave etc.
Hade aldrig någon konsol, körde med VIC20 tidigt 80-tal, därefter C64 någonstans 1983 och framåt.
(Tills jag gick över till PC när 80-talet tog slut).

Permalänk

Superenkelt quiz

Permalänk
Medlem
Permalänk

Känns helt okej ändå, trots att jag var helt säker på att jag skulle få full pott innan jag började (nästan i alla fall). Nu minns jag ej den exakta formuleringen på fråga två, men är inte två svar möjliga där? Förklarar i spoilern nedan.

Jag tänker på diskettstation som också var ett alternativ. Super wild card innehåller ju en sån om jag minns rätt, maskinen omnämns också i en senare fråga

Dold text

.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En av de svåraste quizen jag sett på sajten.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Japp mestadels rena gissningar

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Det var inte enkelt och chansningarna gick sällan hem.

Permalänk
Medlem

Känner mig ganska nöjd ändå.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Role_Model:

Mitt resultat: 9/14.

Jag tänker på diskettstation som också var ett alternativ. Super wild card innehåller ju en sån om jag minns rätt, maskinen omnämns också i en senare fråga

Dold text

.

Den kopplades dock in på ovansidan

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Bläsch, 0 rätt var målet.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

yay

Permalänk
Medlem

Att det skulle vara avvikelser från uppdateringsfrekvensen stämmer inte, inte heller något annat påstående på fråga ett. Möjligtvis fanns avvikelser men upplösningarna var inget som matades ut eftersom signalen var analog. Det fann internt en upplösning som kunde vara vad som helst eller skifta men ut var det alltid standard NTSC eller PAL (skiter i SECAM som var PAL med annan färgkodning). I princip kodades samtliga spel mot VSYNC så spel som var utvecklade för NTSC gick långsammare om de inte anpassades för PAL. De bytte heller inte intern upplösning under spelets gång, när FMV-spelades upp eller menyer visades kunde det vara annan intern upplösning/framerate men det fanns definitivt ingen dynamisk upplösning eller VRR i spel på den tiden.

Permalänk
Medlem

Blir ingen grottbild - glömmer sig ändå inget äldre än en Xbox 360 gör hemma.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Den kopplades dock in på ovansidan

Så var det, ja. En luring alltså. 🙂

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Mordekai:

Att det skulle vara avvikelser från uppdateringsfrekvensen stämmer inte, inte heller något annat påstående på fråga ett. Möjligtvis fanns avvikelser men upplösningarna var inget som matades ut eftersom signalen var analog.

Eftersom synkpulserna specificerar var varje fält och i sin tur även varje frame börjar respektive slutar går det att beräkna upplösningar (i vertikalt led) även i den analoga domänen.

Om man ska förhålla sig till ATSC-standarder kan jag minnas mig ha sett specifikt 59.94Hz från någon spelkonsol från 1900-talet. 59.88, 59.91, 60.10Hz etc vet jag att jag har sett men aldrig 59.94Hz.

Skrivet av Mordekai:

De bytte heller inte intern upplösning under spelets gång, när FMV-spelades upp eller menyer visades kunde det vara annan intern upplösning/framerate men det fanns definitivt ingen dynamisk upplösning eller VRR i spel på den tiden.

I de fallen progressiva 15KHz-signaler används så specificeras inte vilket av fälten som är jämnt eller udda och således skall det tolkas som 240p. Därav är det helt rimligt att anse att så fort fälten specificeras som jämna eller udda som att upplösningen är annorlunda (480i) även om bild- och linjefrekvens är detsamma.

Kan ju vara värt att tillägga att 240p från retrokonsoler inte är en regelrätt standardiserad signal utan var mer ett sätt att komma runt en begränsning hos de hemdatorer och spelkonsoler på ett sätt som fungerade med dåtida bildrör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite överraskande bra ändå, hade flera chansningar som liksom "kändes rätt" som gick hem.

Permalänk
Gallerikonnässör
Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

6/14 var medel? Åter igen för ung för dessa quiz.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Lustigt nog gillar jag 3DO och den ligger nog på topp 5 av konsoler för mig.
Nu gillar jag dock udda fiskar och potentialen dem har även om utbudet på alla ej reflekterade det så att Philips CD-i ligger på min topp 5 är absolut ingen kioskvältare

PC-Engine är helt klart ett underskattat system, litet och ett riktigt kraftpaket, uppföljaren PC-FX har jag med men där blev den lidande av upplägget med vad som fick släppas på den vilket är vldigt synd

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Eftersom synkpulserna specificerar var varje fält och i sin tur även varje frame börjar respektive slutar går det att beräkna upplösningar (i vertikalt led) även i den analoga domänen.

Om man ska förhålla sig till ATSC-standarder kan jag minnas mig ha sett specifikt 59.94Hz från någon spelkonsol från 1900-talet. 59.88, 59.91, 60.10Hz etc vet jag att jag har sett men aldrig 59.94Hz.

Det var inget som ändrades, det var avvikelser i klockan på de RAMDACs som användes, inget programmerare kunde påverka, det var en hårdvara. Det fanns inga TV-apparater som kunde visa progressiva signaler på 80-talet. OK det fanns men dessa vara unika med SCART-RGB-signal. Återigen, programmerarna hade noll påverkan på utsignalen. Det fanns en framebuffer och en vsync att förhålla sig till, i vissa fall kunde man välja graphics mode men det var inget som påverkade utsignalen mer än kvalitet på grafiken. ALLA spel optimerades mot en fast bildfrekvens.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design North XL Svart | ASUS TUF Gaming B650-E WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair 32GB DDR5 6000MHz Vengeance | ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming OC | Corsair RM850e ATX 3.1 | Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB | Linux Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

I de fallen progressiva 15KHz-signaler används så specificeras inte vilket av fälten som är jämnt eller udda och således skall det tolkas som 240p. Därav är det helt rimligt att anse att så fort fälten specificeras som jämna eller udda som att upplösningen är annorlunda (480i) även om bild- och linjefrekvens är detsamma.

Kan ju vara värt att tillägga att 240p från retrokonsoler inte är en regelrätt standardiserad signal utan var mer ett sätt att komma runt en begränsning hos de hemdatorer och spelkonsoler på ett sätt som fungerade med dåtida bildrör.

Det fanns inte på konsoller före Dreamcast och Gamecube, det var ju den absolut största förbättringen med dessa. När jag skulle köpa TV till min ATARI ST 1986 skulle jag absolut ha progressiv RGB, det var stört när omöjligt att hitta konsumentprodukter med bildrör som klarade progressiv signal. Blev en snordyr 15"-tummare, ingen spelkonsol kunde då ens överföra en progressiv signal till den TVn.

EDIT:
Tyckte helt klart det var fel namn, DreamCube och GameCast hade varit bättre namn.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Mordekai:

Det fanns inte på konsoller före Dreamcast och Gamecube, det var ju den absolut största förbättringen med dessa.

Dreamcast har stöd för 31KHz RGBHV, helt enkelt typisk VGA-standard. Men det hindrar naturligtvis inte äldre konsoler från att använda progressiva bildlägen i 15KHz.

Spel till exempelvis Mega Drive och Super Nintendo är praktiskt taget undantagslöst avsedda för att visas upp i 240p. Forcerar man interlacing på den videoström som kommer från dem kommer grafiken att visas upp på ett helt felaktigt vis.

Skrivet av Mordekai:

Det var inget som ändrades, det var avvikelser i klockan på de RAMDACs som användes, inget programmerare kunde påverka, det var en hårdvara.

Och således får du en signal som i slutändan inte matchar med de standarder som SMPTE, EBU eller ITU-R så har stiftat. Alltså icke-standardiserat, oavsett vilket inflytande en programmerare så har haft. Annars hade vi aldrig sett problem av den kalibern som vi har sett när folk försöker spela retrospel på moderna bildvisare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Född för sent, jo tjena