Epic Games Store kör rea och ger bort Borderlands 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

hade det varit steam: yes!
epics butik: nope inte ens om det är gratis.
Blir som netflix och streaming, exklusiva spel i vissa stores, 15 launchers/butiker för att hantera skiten.
Steam funkar, bråka inte med det.

Steam är väldigt överskattad imo, svårt att hitta UI som är mer utdaterad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssfemma:

Steam är väldigt överskattad imo, svårt att hitta UI som är mer utdaterad.

Är det utdaterat med att ha funktioner, måste det nya alltid nerdummas?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Blir som netflix och streaming, exklusiva spel i vissa stores, 15 launchers/butiker för att hantera skiten.

För min del handlar det inte om att man behöver olika launchers. Jag använder både GoG och Steam.
Epic dock kommer jag aldrig någonsin installera. Det är rent vidrigt hur de håller på med att köpa rättigheter och låsa ut folk från spel i flera månader. Konkurrens är bra, men det de sysslar med är inte konkurrens. Vill de slå Steam så måste de bli bättre än dem på vad som gör en launcher bra. Vill man ha spel utan DRM kör man GoG, även om de har skrattretande korkat och dåligt UI och en kass launcher så står de över Steam i mitt tycke.

Det är synd att så pass många faller för betet som Epic lägger ut med sina gratis-spel. Det leder bara till att de kan övertyga sina investerare att "kolla hur många användare vi har nu och det blir bara fler!" och så får de mer pengar och skapar än mer exklusivitet. PC har varit rätt befriad från detta tills Epic kom och gjorde något som liknar "console wars" för PC. Det är rent vidrigt är vad det är.

Skrivet av Edin1984:

Förstår inte problemet med vissa. Epic erbjuder gratis AAA titel. Folk blir ursinniga och beklagar sig över allt möjligt. Istället för att antingen acceptera och tacka för ett gratis spel eller helt enkelt skita i spelet och leva vidare som om Epic aldrig erbjudit spel gratis😏

Därför att som jag skrev ovan leder till problem och försämring i framtiden. De har ett vidrigt affärsbeteende och blir de tillräckligt stora tack vare att ni nyper gratisspel (skapar konton och "köper" produkter) så kommer det gravt påverka både priser och tillgänglighet framgent. De spelar inte med rena medel helt enkelt. Ni är en del av problemet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte vad folk har emot epics launcher? Den fungerar felfritt för mig. Föredrar den faktiskt framför steam. Steam är långsamt (att starta) steam är väldigt rörigt med. Alldeles för rörigt. 1000 saker och svårt att få en överblick vid rea tex.

Nej. Jag väljer epic alla dagar i veckan!

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast det är ju LITE mer än så Steam tar hand om, t.ex. all hosting, servrar för digital distribution m.m. Nyligen skrev någon i en tråd att ”Steam är ju bara ett program” underförstått att det bara är en butiksfront som länkar till andra. Tror du det också?
Nu ger de ju dock inte bort något för att vara snälla utan för att suga in folk i deras ekosystem. Tyvärr finns det väldigt många som inte har den blekaste aning om att det var Steam som gjorde PC-spelandet tillgängligt för alla, och även om man inte kan leva på gamla meriter hur länge som helst så har ju Steam funktionalitet som andra inte erbjuder.

Det du väljer är en framtid med spel helt utan support, men det är ju billigt nu… 🤷‍♂️

Vad har steam för någon funktionalitet som jag inte kan leva utan? Jag använder det enbart för att starta spel. Precis samma med alla launchers. Steam är långsamt och alldeles för rörigt. Epic är 10ggr enklare och erbjuder gratis spel. Inte bara skit-spel utan titlar som jag faktiskt vill spela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Därför att som jag skrev ovan leder till problem och försämring i framtiden. De har ett vidrigt affärsbeteende och blir de tillräckligt stora tack vare att ni nyper gratisspel (skapar konton och "köper" produkter) så kommer det gravt påverka både priser och tillgänglighet framgent. De spelar inte med rena medel helt enkelt. Ni är en del av problemet.

Jag tycker att du är ett problem som verkar uppmana andra att betala för spel som Epic ger bort gratis.

Steam har varit för stort och se vart det har tagit oss till. Istället för en launcher så har vi nu ett dussintal. Allt för att steam/valve har varit för giriga. Skulle Epic råka ut för samma sak så tror jag att utvecklare och köpare kommer hitta en lösning som kringgår Epic ockå. Men just nu så fungerar det klockrent och jag är glad att slippa Steam i all möjlig mån.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, Sapphire Radeon RX 7900 XTX NITRO+ 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hockexx:

Epic dock kommer jag aldrig någonsin installera. Det är rent vidrigt hur de håller på med att köpa rättigheter och låsa ut folk från spel i flera månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Jag tycker att du är ett problem som verkar uppmana andra att betala för spel som Epic ger bort gratis.

Steam har varit för stort och se vart det har tagit oss till. Istället för en launcher så har vi nu ett dussintal. Allt för att steam/valve har varit för giriga. Skulle Epic råka ut för samma sak så tror jag att utvecklare och köpare kommer hitta en lösning som kringgår Epic ockå. Men just nu så fungerar det klockrent och jag ör glad att slippa Steam i all möjlig mån.

Håller med 😂 undviker hellre steam och betalar knappast för spel jag får gratis.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Edin1984:

Steam tar bra betalt för att promota andras spel. Däför ratar jag dem och använder av alla andra launchers och annat som finns. Epic är ändå en av dom bästa som ofta ger sina kunder gratis aaa titlar🙂 därför väljer jag alltid att köpa av dem spel om och när det är möjligt 🙂

Själv ratar jag Epic games eftersom de ger utvecklare pengar för att släppa sina spel exklusivt i början eller helt för deras butik. Nä fyfan för Epic Games säger jag bara, fick vänta ett halvår på just Borderlands 3 just pga deras exklusiva skit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Själv ratar jag Epic games eftersom de ger utvecklare pengar för att släppa sina spel exklusivt i början eller helt för deras butik. Nä fyfan för Epic Games säger jag bara, fick vänta ett halvår på just Borderlands 3 just pga deras exklusiva skit...

Ditt problem om du ratar dem, jag själv köpte bl3 från dem vid releasen för reducerat pris🙂 från mig får dom tummen upp 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, Sapphire Radeon RX 7900 XTX NITRO+ 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk

Super! Brukade spelade borderlands 2 med mina vänner för några år sen, kan starkt rekommenderas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palusa:

Förstår verkligen inte vad folk har emot epics launcher? Den fungerar felfritt för mig. Föredrar den faktiskt framför steam. Steam är långsamt (att starta) steam är väldigt rörigt med. Alldeles för rörigt. 1000 saker och svårt att få en överblick vid rea tex.

Nej. Jag väljer epic alla dagar i veckan!

Detta är nog en stor anledning:

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Detta är nog en stor anledning:

https://i.imgur.com/RMFFlOC.png

Har aldrig fått upp Epic Game Launcher så där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Aldrig förstått varför folk har sådana problem med launchers som är helt gratis att dra hem, det kostar dig inte ett öre att ha både steam och andra launchers på din PC samtidigt.

Problemet är kanske inte launchers utan vad dom representerar. För mej är det en fråga om ägandeskap. Jag vill inte hyra en licens, jag vill äga spelet jag köpt. I dagsläget är det nästan bara GOG som låter mej ladda ner spelet jag köpt till min egna server och göra vad jag vill med det. Har också inget behov av en massa launchers och deras overlays. Jag klarar själv av att installera och starta ett spel.

spell check
Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Har aldrig fått upp Epic Game Launcher så där

Så får jag upp launchern.
Deletar jag en massa cache-filer, så funkar launchern KANSKE en gång, sedan tillbaka så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Så får jag upp launchern.
Deletar jag en massa cache-filer, så funkar launchern KANSKE en gång, sedan tillbaka så.

Måste vara något på din sida eller något sånt. Aldrig fått upp EGL vad jag kan minnas någonsin

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vad rättskaffens alla verkar vara. Moralens väktare som tänker på bolags ägarförhållanden och storpolitik och sånt. Jag tänker lite mer att det är förbannat najs med ett gratis spel som jag ändå inte hade köpt, men gärna kan ladda ner och spela i 20 minuter, typ. Sen kan Epic Games launcher åter falla i glömska på min hårddisk - tillsammans med EA, Ubisoft, GOG, Xbox Game Pass och andra otalet skitklienter som jag inte tvingas använda just nu för att spela mina spel.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Idag växlades gratisspelet ut till flera gratisspel. Fram tills torsdag kväll nästa vecka går det att klicka hem Bioshock The Collection, innehållandes Bioshock Remastered, Bioshock 2 Remastered och Bioshock Infinite: The Complete Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/103033?key=1cfbaef2d7cf6ee459f6c6df49a47d3a

Idag växlades gratisspelet ut till flera gratisspel. Fram tills torsdag kväll nästa vecka går det att klicka hem Bioshock The Collection, innehållandes Bioshock Remastered, Bioshock 2 Remastered och Bioshock Infinite: The Complete Edition.

I❤️Epic😎

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Damn, inte illa. Har iofs aldrig riktigt fastnat för dem. Väldigt spännande miljö och idé, men det är något med gameplayet som inte riktigt faller mig i smaken

Visa signatur

---

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Gorian:

Damn, inte illa. Har iofs aldrig riktigt fastnat för dem. Väldigt spännande miljö och idé, men det är något med gameplayet som inte riktigt faller mig i smaken

Jag tyckte ettan var riktigt bra när det begav sig, men fastnade aldrig för tvåan. Spelade även igenom Infinite, vilket hade ett intressant tema och snygg estetik men enligt mig också rätt seg gameplay i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kanske kul information för någon intresserad. Detta pack kommer "installera" (och kräver koppling mot ditt epic konto) 2K launcher. Så du får starta Epic och sen när du startar Bioshock kommer 2K launcher starta och sedan spelet.

För mig skapar detta ett stort problem då jag måste starta spel via steam för att min steam controller ska fungera (spelar alla mina spel med den). 2K launcher startar inte om jag lägger till Epic launcher i steam. Tror inte jag varit med om att spel vägrat starta då epic launcher startas via steam tidigare. Även gör detta att om du tex vill ha steam overlay för vänner etc så går inte det heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Bästa spel-serien ever

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

För mig skapar detta ett stort problem då jag måste starta spel via steam för att min steam controller ska fungera (spelar alla mina spel med den). 2K launcher startar inte om jag lägger till Epic launcher i steam. Tror inte jag varit med om att spel vägrat starta då epic launcher startas via steam tidigare. Även gör detta att om du tex vill ha steam overlay för vänner etc så går inte det heller.

Det låter ju mer som en slags vendor lock-in från Steams sida om kontrollern kräver Steam. Nog för att den heter "Steam controller"...

Att Steam overlay inte fungerar utanför Steam är ju däremot knappast konstigt och inget man bör beskylla varken Valve eller Epic för i mina ögon. Klart att det kan ses som en nackdel, men man kan ju inte riktigt klaga. Det blir ju isåfall lite som att vara besviken på att Apples appar inte funkar på Android.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det låter ju mer som en slags vendor lock-in från Steams sida om kontrollern kräver Steam. Nog för att den heter "Steam controller"...

Att Steam overlay inte fungerar utanför Steam är ju däremot knappast konstigt och inget man bör beskylla varken Valve eller Epic för i mina ögon. Klart att det kan ses som en nackdel, men man kan ju inte riktigt klaga. Det blir ju isåfall lite som att vara besviken på att Apples appar inte funkar på Android.

Jag beskyller ingen utan upplyser om något som jag upplever som ett problem.

Har aldrig haft något problem med att lägga till andra launcher i steam och starta spel. Detta är första gången. Andra spel fungerar även via steam/epic launcher så är endast 2K launcher som kollar efter steam kopplingen och vägrar starta. Steam Controller kräver steam och steam overlay för full funktionalitet. Vad man nu tycker om det är en annan sak.

Edit
Din kommentar om steam overlay känns lite "fel". Finns många overlay och program. Så om en overlay inte fungerar så ska man kunna påtala det. Tex om msi afterburner inte fungerat när 2K launcher körs, får jag "klaga" då?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av JonasT:

Helgen är räddad!

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen Bioshock-spelen. Tyvärr är 2an ospelbar för mig sedan jag bytte till Windows 10, det kraschar heeeela tiden. Sjuk nog fungerade det fint på W8.1!

Permalänk
Medlem

Bra spel. Grymt

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rararax:

Gillar verkligen Bioshock-spelen. Tyvärr är 2an ospelbar för mig sedan jag bytte till Windows 10, det kraschar heeeela tiden. Sjuk nog fungerade det fint på W8.1!

Har du testat Remastered också (dvs den som Epic ger bort nu)? Det släpptes efter Windows 10, så det borde ju verkligen vara testat där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Du är medveten att Steam tar dubbelt så mycket betalt från speltillverkarna i jämförelse med Epic?