Snabbkoll: Använder du trådlöst headset till datorn?

Permalänk
Inaktiv

Kör Sony 1000MX3, superbra tycker jag till datorn via BT-adapter (5.0)

Permalänk
Medlem

Har testat flera olika modeller av trådlösa gaming-headset med mic på, men alla har ett låg surrande brus när de är igång och trådlöst kopplade till datorn. Spelar ingen roll om det är kopplat med bluetooth eller egen radioanslutning till USB-dongel. Någon som märker samma sak? Finns det trådlösa headset som inte har detta eller är det bara så med alla? Hade gärna haft trådlöst annars...

Permalänk

- Trådlöst headset från Jabra på jobbdatorn: dyrt och funkar av någon anledning inte med Teams (men däremot med resten av Windows) 40% av tiden.
- Trådlösa AirPods Pro till min Mac och iDevices för generellt bruk.
- USB-ljudkort med trådade lurar för musiklek på Macen
- Trådat headset till speldatorn.

Permalänk
Medlem

Använder ett par Pioneer SE-Master 1 som jag införskaffade tillsammans med Pioneers tillhörande hörlursförstärkare/DAC U-05. Skaffade dessa efter att jag inte längre tyckte att mina Sennheiser HD-650 var tillräckligt bra. Var en mycket stor förbättring även om denna DAC igentligen inte räcker för att hörlurararna ska göra sitt bästa. Dock har jag samtidigt full förståelse för att dessa hörlurar kostar mer än de flesta acceptarar för ett par hörlurar.

När jag kan använder jag dock hellre högtalare (TAD Reference one, extremt bra högtalare) med komplett stereo till...

Permalänk
Medlem

99% trådlöst.

Sony XM4 med trådlös modmic ifall jag gejmar med polare och behöver mic.

Resten av tiden kör jag med ett par AirPod Pro. Tycker fördröjningen är tillräckligt låg för att kunna lira FPS så länge man inte kör seriöst.

Annars ett par trådade Sennheiser i en DAC som används extremt sällan nft.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Till jobbdatorn använder jag ett par trådlösa WI-1000XM2, men till privata datorn är det trådade hörlurar som gäller, och vid de tillfällen det behövs så använder jag en 20 år gammal bordsmikrofon.

Permalänk
Medlem

2m sladd räcker gott o väl, gillar inte trådlösa

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Trådlöst har en enda fördel. Resten är bara nackdelar.

Jag kan köra trådlöst om det kommer några som aldrig behöver laddas, inte har några batterier som kan slitas över tid och är precis lika enkla att ansluta som att sticka in en propp i ett uttag.

FTR så har jag AKG-lurar med enkelt utbytbar sladd, och jag kör med tredjepartssladd som inte tvinnar sig och som har perfekt längd för behovet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoe:

Har testat flera olika modeller av trådlösa gaming-headset med mic på, men alla har ett låg surrande brus när de är igång och trådlöst kopplade till datorn. Spelar ingen roll om det är kopplat med bluetooth eller egen radioanslutning till USB-dongel. Någon som märker samma sak? Finns det trådlösa headset som inte har detta eller är det bara så med alla? Hade gärna haft trådlöst annars...

Problemet är att bluetooth går över på en HSP/HFP(-profil) som använder ett gammalt ljudcodec när man aktiverar mikrofonen.

Det går över mitt förstånd hur:

  1. Bluetooth år 2022 fortfarande har ett så pass uselt stöd för bi-directional audio att det, precis som du beskriver, gör bluetooth-headset i princip oanvändbara för längre samtal.

  2. Det inte pratas mer om 1.

Permalänk
Medlem

Kabel till jobbdatorn, kabel till speldatorn. Tjejen kör trådlöst.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Datorn alltid trådlöst!
Mobilen aldrig trådlöst!

Permalänk
Medlem

Trådlöst... Eftersom pcvärlden i stort saknar kombinerade 3,5mm jack för headset så har jag helt lämnat trådade diton till förmån för sladdlösa.

Just lurar är något som jag inte kan begripa att det ska vara så svårt att följa övrig standard med. Windows har ju till exempel skitsvårt för Bluetooth-lurar. Att ha två uttag på datorn ett för mic och ett för lurar har sett likadant ut sedan tidigt nittiotal. Alltså vakna, kombinerade lurar har jag haft sen -97 utan att kunna använda dessa till datorn.
Har bara hittat ett chassi som har ett 3,5 mm kombijack när jag sökt senaste åren (Nzxt)... Ja jag vet att det finns på mången laptop, men där är det också vanligt med två separata uttag.

I min värld så ska teknik bara fungera, just ljud är hopplöst svårt för många mainstream användare. Har insett detta under pandemin då väldigt många i min bekantskapskrets helt plötsligt börjat diskutera svårigheterna med att få mic och ljud att fungera tillsammans i datorn.

Permalänk
Medlem

Kan inte använda headset eftersom jag har problem bakom örat det blir otrevligt om örorna är instängda, och tyvärr har bluetooth alldeles för lång delay för gaming. Så jag får nöja mig med stereons ljud.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Rätt sjukt att resultatet genom typ hela omröstningen legat på 50/50, även nu! Måste nog på riktigt vara den jämnaste snabbkollen vi kört hittills

Permalänk
Medlem

Bytte till trådlöst headset för 10 år sen, kan aldrig gå tillbaka till trådat.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5