Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Helgsnack: Vad har du för semesterplaner i sommar?

Permalänk
Medlem

Bil till Barcelona, sedan färjan över till Genova på Mallorca där jag har mitt föräldrahem. Sedan pool och umgänge med den delen av familjen, så långt från nån turistfälla som möjligt.

Paraplydrink på playan får klara sig utan mig, skulle aldrig falla mig in.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En vecka på Svalbard och en vecka i Kroatien
Och en del tid i sommarstugan såklart

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Musikälskare

Inget planerat, fixa med lägenheten och spara pengar till renovering av badrummet tråkigt nog

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Planen var Legoland med barnen, men dom har höjt priserna så himla mycket, vi åkte 2018 och då betalade vi ~5500:- för en hotellnatt, frukost, middag och två dagar inträde. Nu nästan det dubbla 10 300:- för exakt likadant "paket". Inte säker att jag tycker Legoland är värt det dubbla.

Det blir billigare att åka till Disney land Paris eller Legoland Tyskland.

Förstår att dom måste ta igen på det förlorade under covid, men det dubbla?

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Bil till Barcelona, sedan färjan över till Genova på Mallorca där jag har mitt föräldrahem. Sedan pool och umgänge med den delen av familjen, så långt från nån turistfälla som möjligt.

Paraplydrink på playan får klara sig utan mig, skulle aldrig falla mig in.

Nån speciell anledning att du tar bilen? Känns billigare och snabbare att flyga och hyra bil istället?

Permalänk
Medlem

Hade planerat åka till Budapest i samband med Formel 1-racet där men då jag inte lyckats få tag på varken pass eller nationellt ID så kan jag inte åka. Har ingen lust att åka genom halva landet bara för att fixa endera då det ändå inte är livsviktigt.

Rent teoretiskt kan jag väl lösa det men det är lite för sent nu för att få tag på billigare hotell så får åka dit nästa år istället.

Blir väl en tripp upp till släkten och myggen i Västerbotten istället.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hyrt stuga över midsommar vid Läckö slott och senare i sommar blir det en trip till Köpenhamn och hänga på ströget där. Annars, backlogs samt underhålla syrans ungar 👶

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Ska renovera ena halvan av min lada och riva andra halvan som är i alldeles för dåligt skick, bygga klart ett hundhus med rastgård som påbörjades förra sommaren.
Frugan köpte ett växthus på 24m2 som ska byggas ihop och sist men inte minst kommer vårat andra barn.

Blir fullt upp men hade tänkt hinna med lite gaming och sol å bad också 😆

Permalänk
Medlem

Hm, det är alltid svårt.
Har jobbat så hårt och intensivt i så många år att jag nästan tappat förståelsen för vad det är att vara ledig och vad man ska göra. Vid ledighet går alltid de första dagarna åt till vila och att försöka återhämta sig så att man orkar med jobbet sen igen.

Visst har jag ju alltid haft semester några veckor och det har blivit lite olika då, men innan finns det inte så mycket planer.
Sen finns det alltid saker som behöver göras, så man hinner knappast fundera på vad man vill göra.
Är det inte olika former av renovering el underhåll av hus inkl trädgårdsarbete, så är det ordnade av saker och städning m m, eller träning för att försöka hålla sig i form och frisk.

Har skrivit in att jag ska ha ledigt runt 40 dagar fram till september, någon vecka här och där. Får se hur det går och vad det blir då, är ju oftast lättare att ta bort ledighet än att lägga till det senare.
Har börjat skriva en stor del av övertiden som komp och har även fått ok från chefen att skriva på annan månad, för att kunna ha det som komp även om jag redan ligger på kompgränsen.
I teorin skulle jag nog kunna vara ledig ett halvår med all komp, semester och arbetstidsförkortning osv. Men det skulle knappast tillåtas och inte heller vara lämpligt. Detta då det ändras och händer för mycket inom verksamheten hela tiden, skulle göra det svårt att komma tillbaka sen.

Permalänk
Medlem

Det blir en tur till Finland för att hälsa på sambons släkt och en tur hem till morsan och hälsa på någon vecka efter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Ingen utlandssemester för egen del 🙂 Har lite senare semester i år, för att matcha det med när jag ska flytta. Första veckan blir lite intensiv men sen räknar jag med att lägga resten på att komma i ordning i nya lägenheten i lugn och ro, vilket jag ser fram emot. Är ju en del att pyssla med och iom att jag flyttar till större kommer det behövas lite möbler och allmänt sånt.

Ser fram emot att kunna njuta av frukost på balkongen, iom att jag inte har någon nu. Att kattsäkra nya blir typ första prio

Men innan dess ska jag ägna första sommarmånaderna åt jobb och såklart hitta på dumheter med @wittwang när resten av redaktionen har semester

Permalänk
Skrivmaskin

Det blir eventuellt någon form av semester med familjen, men eftersom det är kul med jobb och plugg blir det en del sommarkurser (latin, bland annat ) och artikelskrivande. Lite reportage, kanske... är det tillräckligt dumt @landmarks?

Permalänk
Medlem

En vecka på Öland där vi hyrt samma hus som förra året. Några dagar hos pappa utanför Linköping på vägen hem från Öland. Mycket mer är inte planerat men kanske det besök på Kolmården. Siktar även på en weekend i Stockholm med bara frun.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Ska grilla minst 1 gång och sedan hade jag tänkt spela Lost Ark hela sommaren.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Ska köra stadsbussarna i skövde hela ja sommaren, ni kan hälsa om ni råkar åka med. Tar alltid sem i jan-feb... begriper inte varför man skulle vilja vara kvar i schhwerje dom månaderna😎😵‍💫

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Bil till Barcelona, sedan färjan över till Genova på Mallorca där jag har mitt föräldrahem. Sedan pool och umgänge med den delen av familjen, så långt från nån turistfälla som möjligt.

Paraplydrink på playan får klara sig utan mig, skulle aldrig falla mig in.

Hah! Paraplydrinkar på playan i en turistfälla är ju det bästa som finns

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Lida av värmen å spela data

Permalänk

Enda planerat för min del är att bygga om min volvo 740 till turbo nu när motorn gått på den.

Lite lagom trist men motor och kylare har givit upp och motorstyrningen är samma på min och nyare turbo(LH 2.4)

Annars är det bara jobb som står på planeringen

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad har du för grafikkort nu?

Jag gick från GTX 770 till RTX 3080.

Mitt 770 höll på att dö, så tog det första bästa jag kunde hitta på marknaden, vilket var en 2070 Super. Och så ironiskt nog så får jag tag på ett 3080 en vecka senare efter att ha väntat i 1.5 år.

Har inte riktigt bestämt mig för om jag vill behålla 3080 eller bara köra på 2070 Super till nästa generation kommer.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Skulle rest till USA en månad men blir flytt istället. Resan blir nästa sommar. 😊

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Resa till Helsingfors, Tunisien och dalarna under en månads tid. Blir nog Göteborg lite snabbt med

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Bila ner till Frankrike via Tyskland och Belgien. Besöka polare som bor i Paris och köra lite Disneyland när man ändå är där, ta en bild med Chewbacca och sen hem igen.

Permalänk
Medlem

Hemma och fixa med tomten och liknande mestadels.
Kanske någon 1-2 dagars trip.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kommer att tillbringa två veckor i ett torp i Värmland. Utöver det blir det nog en kortare tripp till Skåne.

Permalänk
Medlem

6 veckor
Trinidad och Tobago.............

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

VR-porr och MAX hamburgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

VR-porr och MAX hamburgare.

Man of culture. Hatten av!

Permalänk
Medlem

En veckas flugfiske i Jämtland med ena grannen.
Tre dagar kring Siljan ihop med syrrans familj.
En ”gubb-weekend” långt ut skärgården med några grannar.

Permalänk
Medlem

Fjällen och skärgården. Förhoppningsvis passar många andra på att flyga till Tjotahejti eller Långbortistan istället så det blir folktomt och trevligt för mig och familjen

Ska en kortare sväng till Danmark också, det blir säkert jättetrevligt och barnen ser fram emot det, men jag kommer att behöva semester efter den resan känns det som.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Fotar småkrypsmakro så så mycket av sommaren som möjligt kommer gå ut på att hitta och fota spännande insekter och spindlar.

Visa signatur